כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מה היא יגיעה? כשהעיון בסברא גורם לזיעה במצח

בעבר היו טענות כנגד שיטות הפלפול של גאוני ליטא. כך הושמעה טענה שבגלל שיטת הפלפול של הגר"ח מבריסק, בני הישיבות לומדים את הגמרא ברפרוף ומיד ניגשים לסברא (טור)

| 10 | כיכר השבת |
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

פרק י"א: בדורנו, טענות כנגד שיטות הפלפול של גאוני ליטא, נשמעות כלא הגיוניות בעליל, אולם בעבר היה גם היה. היסטוריון חצר בריסק, הרב שמעון מלר, כותב בספרו על טענה שבגלל שיטת הפלפול של הגר"ח מבריסק, בני הישיבות לומדים את הגמרא ברפרוף ומיד ניגשים לסברא, ללא יגיעה וללא מאמץ.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

כתגובה, מצטט הרב מלר את מרנא הגרי"ז סולובייצ'יק שהעיד על אביו מרנא הגר"ח מבריסק שבעת שהיה מעיין בסברא היתה יורדת זיעה ממצחו, ומי שלא ראה זאת – לא ראה יגיעה מימיו. (רבן של כל בני הגולה א', הרב שמעון מלר, עמ' 432, בהערה 11).

חדושי רבנו חיים הלוי - חדושים וביאורים על הרמב"ם, מרן הגאון רבי חיים הלוי סולובייצ'יק. בריסק, תרצ"ו 1936. מהדורה ראשונה (בית המכירות קדם)

על תורתו של הגר"ח מבריסק התבטא מרנא רבי ישראל סלאנטר: "תורה כזאת יש להפיץ בדור הבא". הגרמ"ד סולובייצי'ק אמר שרבי ישראל סלאנטר התבטא: "הדור הבא יזדקק לחידושים מסוג זה אשר יפעלו עליו להגברת הלימוד".

מרן הגאון רבי אהרון קוטלר הסביר שאין להבין שיש "עליית הדורות" בגלל שאנו חונכנו בשיטת הלימוד של הגר"ח מבריסק, לעומת דורות קודמים שלא ידעו עליה. אלא אנו בני הישיבות בדורות האחרונים בגלל שאיננו מסוגלים ללמוד את כל הש"ס כמו דורות עברו, לכן אנו זקוקים לשיטת לימוד כזו שגם ללא סיום ש"ס, אנו נוכל לחדש חידושים.

גם מרן הרב מפוניבז' התבטא בעניין, ומצטט אותו הרב שמעון מלר בהאי לישנא: "בעבר לא הסכינו בחורי ישיבה להבין על בורייה סברא של הגאון רבי נפתלי טרופ או של ראשי ישיבות אחרים, בטרם ידעו מאות דפי גמרא על בוריים, בעוד שבימינו כל לומד מתחיל מסוגל להיעזר, כבר בתחילת דרכו הישיבתית במושכלותיהם של רבי חיים או של רבי שמעון שקאפ, ללא קושי מיוחד". (רבן של כל בני הגולה, עמ' 282 הערה 1).

כביטוי לשיטת אמת של הגר"ח מבריסק מסופר על אחד מחכמי ירושלים שנקלע לבריסק והקשיב לשיעור של הגר"ח בהיכל הישיבה. אותו ת"ח (שכנראה היה רבי ישעיה זאב וינוגרד) הקשה על הגר"ח מבריסק מדברי תוספות מפורשים אותם הגר"ח לא זכר, ואשר סתרו את דבריו.

הגר"ח הצטער ביותר, והסביר שהוא אינו מצטער שהוא לא זכר את התוספות, אלא הוא מצטער שיצא מפיו מהלך שאינו תואם למהלך ההבנה של בעלי התוספות רבותינו הראשונים. (מבקשי תורה עמ' תרנ"ג)

  • לקריאה נוספת:

- רבן של כל בני הגולה, תולדות רבינו חיים הלוי סאלאווייציק מבריסק, הרב שמעון יוסף מלר ירושלים תשע"ד

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
מאכזב לראות היסטוריון חרדי שלא מבדיל בין שיטת הפלפול[יש כמה סגנונות בפני עצמם] לשיטת הגר"ח, עיקר חידושו של הגר"ח הוא הדגש על סברות מחודשות, שפה חדשה, המשגה חדשה,וחידוש מקומי!!!! אין לזה כלום עם הפלפול הקודם לזמנו שעיקרו חשבון מפולפל [לפעמים לשיטתו] שעיקרו בנוי על סברות קדומות ועל מראה מקומות נ
אבל למה אתה חותם בשמו של השטן? מה העניין?
4
כבר כתב הרב יהודה לייב מיימון בספרו, שאחד מן הגאונים (שכחתי את שמו) היה מתלונן על פלפולי הליטאים. וכך היה אומר: דורנו זה הוא דור של "גאונים". תנ"ך הם יודעים מתוך הגמרא, וגמרא הם יודעים מתוך קצות החושן... מכל מקום, ברור ששיטת הלימוד בישיבת ליטאיות כיום היא שטות והבלים, ומי לנו גדול מהרב שך שהתלונן ע
אולי אתה אשכנזי, אבל אין לך מידי הרבה שכל או טאקט, לגבי מה שכתבת על האדמורים החסידים, שכחת שהחפץ חיים הליטאי, מצטט משו"ע רבי זלמן בעל התניא? כל אדמורי חבד לדורותיהם היו גאוני עולם, וכמעט מכולם השתייר יבול נכבד בדברי תורה בנגלה ובהלכה. וכן יש הרבה ספרי שו"ת הלכה מגדולי צדיקי החסידות, ולא אתייחס לשא
מובן שהיו אדמו"רים גאוני עולם כמו רבים מאדמורי חב"ד והחידושי הרי"ם והאגלי טל והצפנת פענח (שהיה גאון עולם) ועוד רבים רבים כאלו. תורתם מתנוצצת בארון הספרים היהודי, וכל מי שיסתכל בה יראה גאונות מהי. אבל תנועת החסידות, בעיקר בתחילתה, לא שמה את הדגש על הלימוד אלא על הרגש ואהבת ישראל, ותואר האדמו"ר עבר
3
גם שיטת הפלפול וגם שיטת הרב מבריסק אינן דרך הלימוד המסורה לנו מהגאונים. אלו הן שיטות חדשות נטולות מסורות. יתרה מכך, הן קטועות מסורת. כלומר, הן נוצרו בגלל שלא הייתה להן מסורת בלימוד רציף מאז חתימת התלמוד. במשך מאות שנים בתקופת הגאונים לא היה תלמוד באירופה, לא באשכנז ולא בספרד, ולכן אין להם מסורת. אגב
מי אתה בכלל שתכתוב על מקנא הגר"ח מבריסק שדרך לימוד קטועת מסורת ??!! תתבייש על ההבלים שיוצרים מפיל, ותקרא את הקדמתו של בנו מקנא הגרי"ז זיע"א ותבין כמה שטויות אתה מדבר. כל גדולי ראשי הישיבות ומקיממ התורה שלאחר השואה האיומה הינם תלמידים ממש או לחילופין תלמידים בלימוד של מרנא הגר"ח זיע"א ואתה כותב שזה ק
כבר כתב רבינו הרא"ש שתורת האשכנזים גובר כי מעולם לא פסקה ישיבה מימיהם. ועיקר התלמוד נמסר לידנו ע"י רש"י ותוס' ראש חכמי אשכנז. אמנם, עם כל זה היו לספרדים גדולי ומאורי הדורות, מי לנו גדול מהני תרי צנתרא דדהבא, הרמב"ם והרמב"ן שלא הניחו כמותם ותלמידיהם, שלא הניחו כמותם. אבל יהודי תימן יגיעי הגלות והצר

הצגת כל התגובות

2
בלבול מושגים משווע. רבי חיים ורבי שמעון הם שתי עולמות מנוגדים. רבי חיים ועולם הפלפול הם שתי עולמות מנוגדים. בריסק הנחיל שיטת חתירת האמת מתוך הבנת הסוגיות והדקויות מתוך דקדוק ועיון עמוק בדברי רבותינו הראשונים, ומתוך הסגויא מניה וביה. רבי שמעון נקט קצת כשיטת הפילוסופים לחקור "למה" הסוגיא אומרת מה שהוא
1
למשה מתגובה 4, חחח כ"כ צחקתי מתגובתך התמימה והנאיבית, והכשלת אותי בשמחה בערב תשעה באב..
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים