כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כשהגר"ע יוסף כישף (בלימוד) את הרב מבריסק

'מה עשית לרב מבריסק?' שאל הגאון מטשעבין את מרן הגר"ע יוסף; מסתבר, שהגר"ע הביא לרב מבריסק את ספרו - והוא התפעל מבקיאותו; הגרסאות השונות לסיפור והקלטה נדירה של מרן זצ"ל מספר את המעשה • האזינו (חרדים)

| 46 | כיכר השבת |
מרנן הגר"ע יוסף והרב מבריסק זיע"א
מרנן הגר"ע יוסף והרב מבריסק זיע"א (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת; ללא קרדיט)

באחת מהתגובות על הכתבה שעסקה בדרכי הפסיקה השונות של מרנן החזון איש והגר"ע יוסף נטען על הערצה הגדולה לה זכה הגר"ע יוסף מהרב מבריסק שהתפעל ביותר מספר 'יביע אומר', ולאחר שעיין בו לילה שלם, התבטא ואמר "לא ידעתי שיש למדן כזה אצל הספרדים", וכך לשונה:

"פעם שאל הגאון מטשעבין את מרן זצ"ל: מה עשית לרב מבריסק? הוא כל כך התפעל ממך, מה עשית לו? מרן ראה את הרב מבריסק מטייל ברח' דוד ילין לבריאותו, והביא לו ספר יביע אומר מתנה, שאל אותו: מי אתה? אמר לו: 'אברך מישיבת פורת יוסף'.

"אחר כך הרב מבריסק סיפר לגאון מטשעבין שלא יכל לישון כל הלילה, כי למד ביביע אומר וכל כך נמשך אחריו, תשובה אחר תשובה. והוסיף עוד הרב מבריסק ואמר: לא ידעתי שיש למדן כזה אצל הספרדים, מאוד התפעל מיביע אומר".

אכן, מעשה זה על הרב מבריסק והגר"ע יוסף הובא במספר ספרים, עם שינוים מועטים. להלן גירסתו של ספר 'סיני ועוקר הרים':

"ההכרה ברבנו [הגר"ע יוסף] הלכה והתרחבה בהדרגה גם לחוגים נוספים. השילוב של בקיאות רחבה בכל מכמני התורה יחד עם הלמדנות של הרבנים האשכנזים, היקנה לו מעמד גם מקרב גדולי התורה האשכנזים כמו הגאונים הגדולים הגאון רבי גרשון לפידות, הגאון מטשעבין והגאון רבי פנחס אפשטיין.

"הללו התפעלו מרבינו שיודע 'לומדות', והוא בקי בכתבי רבי עקיבה אייגר, הנודע ביהודה והחתם סופר, כשם שהוא שולט בספרי גדולי ספרד. הגיוון המעניין של הלומדות והבקיאות, הם סוד כוחו של רבינו.

"ועובדה מרתקת היא, שכשהיה רבינו אברך צעיר לימים פגש בו פעם הגאון מטשעבין ששאל אותו: 'מה עשית לרב מבריסק שכל כך התפעל ממך?' ענה לו רבינו שבסך הכל הבחין ברב מבריסק מטייל בחורשה סמוך לביתו במצוות רופאיו (כיום שכונת 'עסרת תורה' בירושלים), וניגש אליו להעניק לו את ספרו 'יביע אומר' חלק' א'.

"כששאל אותו הגאון רבי יצחק זאב סולובייצ'יק זצ"ל (הגרי"ז), שכונה 'הרב מבריסק', על שם עיר הישיבות בליטא שממנה בא – לזהותו, ענה שהוא אברך הלומד ב'פורת יוסף'. אמר הגאון מטשעבין לרבינו: 'אומר לך במה דברים אמורים, עליתי לביתו של הרב מבריסק, וראיתי אותו נסער. כשראה אותי הרב מבריסק, אמר לי בהתרגשות, הגיע אלי אברך מפורת יוסף, עובדיה יוסף שמו, הלה העניק לי את ספרו ולא ישנתי כל הלילה. המשך כל אותן שעות עברתי על ספרו והופתעתי. לא ידעתי שקיים בציבור הספרדי כזו למדנות, בשילוב כוח הבקיאות והחידוש'".

ספר 'סיני ועוקר הרים' (אוצר החכמה)

גרסה נוספת הובאה בספר 'לאורו נלך' שם נטען שמי שהתפעל ביותר מ'יביע אומר' לא היה זה הרב מבריסק, אלא הגאון מטשעבין, וכך דבריו של ספר 'לאורו נלך':

"בזמנו כשיצא שו"ת יביע אומר חלק א, הגיע הספר לידי הגאון מטישיבין ר' דוד בעריש ווינפלד זצ"ל (מחבר שו"ת דובב מישרין), שהיה מגדולי הדור שעבר, וידידו הטוב של הגרי"ז מבריסק זצ"ל, ושאר גאוני ירושלים, הגאון זצ"ל עיין בספר ואמר בהתפעלות: "יש בדור הזה גדול אמיתי"! כך החשיבו את מרן לפני יותר משנות דור!".

ספר 'לאורו נלך' להרב יוסף שעשוע

גרסה שלישית קבלתי מצאצא לאחד ממקורבי הרב מבריסק בהאי לישנא:

"הסיפור נכון חלקית. אני ראיתי את ה'יביע אומר' שנתן חכם עובדיה ז"ל להגרי"ז זה מונח אצל ר' פרץ מאירזון. הרב עובדיה נתן לגרי"ז 2 חלקים הראשונים של ספרו, אבל הגרי"ז לא אמר לו שיש למדן כזה, אלא אמר לו שיש לגר"ע יוסף בקיאות נוראה בכל התורה".

גרסה רביעית שמאששת את מסורת נכד המקורב לרב מבריסק ראיתי בספר 'אביר הרועים' חלק ב' אותו כתב הגאון רבי יעקב ששון נכדו חביבו של מרן הגר"ע יוסף כפי ששמע מפיו. ספר 'אביר הרועים' הינו המוסמך ביותר שנכתב עד כה אודות מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל.

וכך הובא בספר 'אביר הרועים' ח"ב:

"להגאון רבי יצחק זאב סולוביצ'יק זצ"ל (הרב מבריסק), לא חשב [הגר"ע יוסף] לשלוח את ספרו, מאחר ולא היתה לו היכרות אישית עמו, ולא מצא טעם להניח מנחתו לפניו. אולם מאת ה' אירע שהגיע הספר לידו. וכך סיפר לי הגאון מרן זקני... שכאשר הלך פעם ברחוב דוד ילין בירושלים, היה עותק אחד מספרו 'יביע אומר' תחת ידו, והנה הוא רואה לפתע את הגאון מבריסק הולך בדרך לאטו, כי כן נצטוה הגאון מפי רופאיו לטייל שעה קלה בכל יום לשם בריאותו. ניגש אליו הרב [הגר"ע] ואחר שהציג עצמו בפניו שהוא מתלמידי פורת יוסף, הגיש לו במתנה את ספרו יביע אומר. הגאון נטל את ספרו, השיב לו בדברי נמוס וילך לו.

"אחר כמה ימים, פגש הגר"ע יוסף את הגאון רבי דב בעריש ויידענפעלד מטשבין, אמר לו הגאון בשמחה גדולה, אמש שוחחתי עם הרב מבריסק, והוא סיפר לי בהתפעלות גדולה כי הנה גאון אחד מן הספרדים תלמידי ישיבת פורת יוסף פגע בי בדרך, ונתן לי במתנה את ספרו "יביע אומר", ואחר שהגעתי לביתי ועיינתי בו נהניתי מאד ממנו, איך כותב בבקיאות גדולה וביושר גדול והבנה נכונה. ועוד הוסיף בדברי שבח כיוצא בזה והביע את שמחתו כי נמצא בין הספרדים תלמיד חכם כמותו. ומרוב שהופתע הרב מטשבין מתגובתו של הגאון מבריסק, פנה אל הגר"ע יוסף בחיוך ואמר לו, מה עשית לרב מבריסק, כישפת אותו?".

This browser does not support the video element.

נמצאנו למדים על כמה גרסאות שאם נצרף ונחקור אחר מקורותיהם נגלה שאכן הגר"ע יוסף הביא לרב מבריסק את ספרו 'יביע אומר' – והרב מבריסק השתומם ונבהל מגודל בקיאותו הנוראה של הגר"ע בכל מכמני התורה.

יתן ה' שימליץ עלינו מרן פאר הדור הגר"ע יוסף תחת כסא הכבוד ביחד עם מרן הרב מבריסק שברגע זה לומדים בחברותא בג"ע הן את 'יביע אומר', והן את 'חידושי מרן רי"ז הלוי'.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
מי ייתן תמורתו
19
יפה מאד
18
לכל השואלים, זה מראה שאתם לא ספרדים. מי שמכיר את רבני ספרד תמיד היו מספרים ומשתעשעים בקורות חייהם, ולא להתפאר אלא למטרות אחרות. דוק ותשכח להרבה גדולים ספרדים.

הצגת כל התגובות

17
ידוע מה חשבו כל בניו של הגרי"ז זצ"ל בנידון ! אל תבלבלו במוח !
שיחשבו מה שבא להם. במציאות כך היה ואף בבריסק לא הכחישו. אין לאף אחד ווטו על התורה.
אתה לא היית שם כדי לומר שזו המציאות, ולא כל סיפור צריך להכחיש,בפרט אם לא התפרסם. ש"אין וטו על התורה",תגיד לחברים שלך הבטוחים שאין עוד מלבדו בשמים ובארץ. מי שמאמין שהגאון מטשבין אמר שכישפו את הגאון מבריסק,חלילה,חייב נידוי. זה סגנון של עגלון ספרדי...
אתה לא היית שם בשביל לדעת שזה לא היה. ולגבי סגנונך המגעיל. גם בבריסק חוטפים כיום כאפות, ויש בירור בין הגאוותנים לצדיקים שם. אני מכיר איזה אחד מהשכונה עם אף למעלה שעכשיו בפילוג חטף כפה והיום הוא רואה בדיוק את הלכלוך שלו.
16
לא הבנתי למה חכמי הספרדים להם יש מסורת פסיקה, למדנות ולימוד ארוכת שנים. החל מהגאונים דרך הרמב"ם - וכלה במר"ן, חיד"א, רשלצ"ים - זקוקים לאישור על למדנותם או בקיאותם מחכמי אשכנז. זה פתטי בעיני. מאד.
בגלל שכל הגאונים שהזכרת הן הרמב"ם, הרמב"ן, הבית יוסף, החיד"א (שהיה חציו אשכנזי) וכו', כולם היו מספרד שזה מדינה נוצרית באירופה, ושוכנת ליד צרפת היכן שהיו חכמי אשכנז, כך שחכמי אשכנז וספרד היו בעצם שכנים, ספרד זה שתי מדינות מגרמניה, ובאותה יבשת של אירופה, ושאר חכמי עדות המזרח של היום, הם ממדינות מוסלמי
יוני אתה "צודק"! גם משה רבנו היה אשכנזי. גם אהרון הכהן. גם אברהם אבינו היה אשכנזי. גם יצחק ויעקב + 12 בניו היו כולם אשכנזים. גם האמהות שרה רבקה רחל ולאה היו אשכנזיות מאירופה. גם נעמי ורות המואביה היו מצ'כלוסובקיה. יציאת מצרים בכלל הייתה בצרפת ופרעה היה פולני. גם שלמה ודוד נולדו בגרמניה. גם כל התנאי
יוני אתה מדבר קצת שטויות (מקנאה כמובן) במאה השביעית ספרד נכבשה ע"י המוסלמים. בטריטוריה הספרדית כלולים האיים הבלאריים בים התיכון, הסמוכים לחוף המזרחי של חצי האי (בהם מיורקה ואיביזה), והאיים הקנריים באוקיינוס האטלנטי, הסמוכים לחופי יבשת אפריקה. בנוסף, בשטחי ריבונותה של ספרד שתי הערים האוטונומיות סאוטה
תלמד ליבה . חסר לך בהשכלה. כמעט כל יהודי מרוקו מספרד. כלל עירק . טורקיה תוניס ועוד...
מי מתמקד בפרט שולי כזה?????? לא קשור ליבה קשור המסקנה הנלמדת מהכתבה!
15
בקיאות, אכן. "לומדות", מהיכי תיתי.
תיתי מספריו הרבים הענפים והעמוקים. כגון 'טהרת הבית' 'מאור ישראל' יביע אומר' ועוד , הרב עמאר סיפר: "חושבים שמרן היה רק בקי גדול אבל הוא היה גם עמקן גדול. וכך ראיתי בעיני כמה פעמים ונשתוממתי מעמקותו וחריפותו"
אכן, סברות ישרות, זה הנגטיב של 'לומדות'
רואים היטב שאף פעם לא למדת שו"ת יביע אומר. בהצלחה....
הוא לא חייב. כל אחד ורבותיו.
14
רבותיי שימו לב, לא הכל ראוי לתגובה. מי שלא מאמין לרב עובדיה וחושב אותו לשקרן, הוא אינו ראוי לתגובה ודבריו אינם לגיטימיים. ויש כאן כמה כאלו. בבריסק יש הרבה גאוותנים ושחצנים עם אף למעלה שחושבים שהם נתנו את התורה, ומה שלא שייך לשטעטעל שלהם או לא משלהם הוא לא קיים. והרבה מהם חטפו כבר כאפה גדולה בפרשת הפ
13
רוב גדולי הדור שלפני 60 / 70 / 80 שנים העריכו וכיבדו מאוד את הרב הספרדי הצעיר עובדיה יוסף. הגאון הרב צבי פסח פרנק שהיה מזקני גדולי הדור לפני 70 שנה היה קם מלא קומתו בפני הנער רבי עובדיה יוסף כשהיה רק בגיל 18 | הרב עובדיה הצעיר היה נוהג להגיע מידי שבת לסעודה שלישית בבית כנסת הר צבי בירושלים בראשות
הבעיה היא שהמקור היחיד לסיפור הזה הוא... אדרבא מהיכן המקור מרן בעצמו או עדים אחרים?
לא נכון,הרב פרנק זז קצת בתור הידור,וכל אחד מוסיף בסיפור,עד שהגיעו למלוא קומתו. מפי המשפחה.
לא נכון הרב אזרחי בהספד אמר שהרב פראנק אמר אז עליו שהוןא המשיב של הדור הבא
12
הגדרה הכי מטופשת שראיתי!!!!!!!!!!! לכם נראה כישוף בדור של פעם היתה אהבה עצומה והערכה בלי סוף בין החוגים והעדות
11
מדהים! אביר הרועים מפליא לעשות. צריך לקבל על הספר הזה פרס עולמי!
10
ממליץ לכולם פשוט לפתוח את היביע אומר וללמוד. גם שכר לימוד תורה, גם להבין בדיוק במה כוחו של הגרע"י זצ"ל יפה גם להמנע מרכילות
רואים שם בקיאות נפלאה. אכן תענוג לקרוא ספרי הרב
9
במקום אחר מרן זצוק"ל סיפר את הסיפור על הפגישה עם הרב מבריסק באופן מורחב יותר; והוסיף - שהרב מבריסק סיפר לגאון מטשעבין שישב כל הלילה ולמד ביביע אומר שהבחור הספרדי נתן לו, והתבטא על הגאונות והבקיאות העצומה שיש בספר הזה... (כמובן שמרן סיפר בענווה דברים כהוויתן. ששמע אח"כ מהגאון מטשעבין)
עוד מעט תגיד שהגאון מבריסק סמך על ההיתר מכירה....
8
בבריסק יש הרבה בעלי גאווה שמרגישים שיש להם בעלות על התורה (בגלל כל מיני חומרות מטופשות), ושהתורה ניתנה על ידיהם. שלא נוח להם מהסיפור הזה ומנסים להכחיש אותו. אני אומר כאן למגיבים אין מה לרדת רמה, אם יש פה משהו שלא מאמין לרב עובדיה על הסיפור וחושב שבוא המציא את זה, אז המשהו הזה לא לגיטימי, וזה מטופש ל
7
מי מדבר עם הרב בהקלטה??? מה זה?
6
"וסיפר לי הגר"י רוזנטל זצ"ל מחבר ספר כרם ציון, כי כאשר מרן שליט"א חזר ממצרים, לא יכל לחזר ללמד בישיבת פורת יוסף, [שלא החזיקו בימים ההם אברכים מבגרים], וחשש שיגיסו אותו לצבא, והיה זה הוא שהציע לו לבוא ללמד בכולל של הגטון רבי צבי פסח פראנק זצ"ל, ונתן לו דחיה מהצבא כדי שיוכל להמשיך בלמודיו. ובאותן שנים
כבר התברר אין ספור פעמים שהסיפורים שלו אינם מדויקים
5
בהקלטה מהרב עובדיה לא שומעים כלל שהוא אומר שהגאון מטשעבין מסר לו את דברי הגרי"ז, אלא שומעים שהוא אומר שאחר כמה ימים הוא היה אצל הגאון מטשעבין, והרב מטשעבין שיבח את ספרו, אז מהיכן יצא מההקלטה, שהגרי"ז מבריסק פגש את הרב מטשעבין ושיבח את הספר מאוד?
הגר"ע יוסף סיפר את המעשה הזה בכמה הזדמנויות, לפעמים בהרחבה ולפעמים בקיצור. גם בניו של הגאון מטשעבין סיפרו מה שראו בעניהם...
4
התחדש מקצוע יחצנות גם על נפטרים ? רוצים בכוח לכפות שאין עוד מלבדו,בשמים ובארץ ? (בלי לזלזל)
3
מרן הקדוש והטהור זיע"א
2
סליחה ומחילה מכבוד הרב, אבל תורה היא וללמוד אני צריך, מה עם "יהללך זר ולא פיך"?? ושוב עוד פעם מחילה, אני רק שואל כדי לדעת, בגלל תורה וללמוד אני צריך.
הרב עובדיה ע"ה היה שיא הענוה את מה שהרב אמר הוא אמר בכנס בני התורה והסיבה שהוא אמר את זה זה כדי להסביר לבני התורה לאן אדם יכול להגיע אם יעסוק בתורה מתוך יראת שמים ובפרט אם יתמיד בלימוד ובפרט אם יתמיד בלימוד הפוסקים. אם היה לפניך את מה שהרב אמר לפני שהרב סיפר את הדברים הקדושים והנפלאים הללו היית קורא
אתה שואל בשביל לקנתר. וראוי אתה לנידוי.
כשתלמד ענווה מה היא , אז תבין!
תלך לקבר שלו ותשאל אותו. מה אתה שואל פה... שויטה
אם תשאל את משה רבינו האם אתה עניו ?הוא יענה כן כי אם לא הוא סותר את מה שכתוב בתורה והאיש משה עניו מכל האדם.ענוה היא לא בפה היא בנשמה עניו אמיתי זה המכיר את מקומו והגמרא מלאה מזה רב יוסף אמר אל תאמר בטלה ענוה אני עדיין קיים ועוד רבים.
הוא יגיד לא!
1
הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל מפוסקי הדור החסידיים, כתב למרן בתשובה כך: "מע"כ רב הרבנים, גאון הגאונים, סכינתא חריפא, תל תלפיות, גל אגוזים, כל רז לא אניס ליה, פאר הדור וכו' כקש"ת מוה"ר עובדיה יוסף ראשון לציון בעמ"ח ספרים קדושים לאמיתה של תורה,בידידות ואהבה נאמנה". וכו' *שו"ת משנה הלכות מה"ת (ח"ג או"ח סי
אם לא ידעת 'המשנה הלכות' היה דרכו לכתוב כך תוארי כבוד על רבים מהגדולים בזמנו
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים