כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

גילויי הקץ שגילו המקובלים - ולא התממשו

מדוע ספריו של הגרמ"מ משקלוב ששימש את הגאון מוילנא הוזנחו? והאם הגאון קרא לעליה לאומית לישראל על מנת להקים פה ישוב מדיני הלכתי? שיחה עם הרב משה ארמוני (היסטוריה)

| 23 | כיכר השבת |
בית כנסת החורבה, כיום
בית כנסת החורבה, כיום (צילום: Zack Wajsgras/Flash90)

פרק ב': אנו בשיחה מרתקת עם הרב משה ארמוני, שההדיר ופירש לאחרונה את ספר 'רזא דמהימנותא' לגה"ק רמ"מ משקלוב מבחירי תלמידי אדונינו הגר"א.

איך כבודו מסביר שלעומת הגר"ח מוולאזין והגר"י משקלוב שמוכרים כתלמידי הגר"א וספריהם הודפסו בעשרות מהדורות, ונלמדים בכל בית מדרש, ספריו של הגרמ"מ משקלוב ששימש את אדונינו הגר"א שנתיים ימים, הוזנחו על ידי הלומדים וחלקם עד היום לא הודפסו?

"צריך לחלק את הכתיבה של הגרמ"מ משקלוב בין התקופה שהיה בווילנה לבין התקופה של ארץ ישראל. ספרו 'מים אדירים' שכתב בווילנה הוא מז'אנר מסורתי של קבלת הגר"א ותלמידיו. ברגע שהגיע לארץ ישראל והקים את החורבה, הגרמ"מ השתנה מאוד בשיטת כתיבתו, והחל לכתוב בשיטה של המקובלים הנבואיים בצורה חידתית. הוא הרבה לכתוב על מעמד עם ישראל מול האומות ועל הגאולה הקרבה (שקיווה שתהיה בשנת הת"ר כמו רבים ממקובלי זמנו) ובנין ארץ ישראל וירושלים.

"לאחר שעלה לירושלים הפסיק לקרוא לעצמו מנחם מענדל משקלוב וקרא לעצמו מנחם מענדל איש ירושלים. לעניות דעתי הרמ"מ הוא המחדש הגדול של הישוב האשכנזי בירושלים ומה שאנחנו היום מסביב זה פירות מעשיו המבורכים. ובהערת אגב סבא רבה שלי יוסף קסטל זי"ע ברח באותם זמנים מעיר הולדתו עזה לירושלים.

הרב משה ארמוני

"בהקדמת המהרח"ו לשער ההקדמות כותב "השבעתי אתכם בנות ירושלים וכו' פירוש הדברים כי הנה היתה השבועה הגדולה לאלהי"ם שלא יעוררו את הגאולה עד שאותה האהבה תהיה בחפץ ורצון טוב כמ"ש עד שתחפץ כבן העובד את אביו ועיין בכל פלטרין דיליה ובכל גניזין דיליה ולא כעבד העובד במשנה ולוקח השפחה ע"מ לקבל פרס וכבר אמרו רז"ל כי זמן השבועה היא עד אלף שנים". צריך להבין שהרמ"מ סבר כך ועלה והקים קהילה בירושלים מה שיהודים חששו לעשות בכל הדורות. גם לדברי הגר"א האיסור לא שייך באלף השישי.

"התקופה הזו הייתה תקופה של צפיות משיחיות, היו שני גילוי קץ שגילו המקובלים באותו דור שלבסוף לא התממשו. היה שנת תק"א (1741) שהמקובל רבי רפאל עמנואל חי ריקי גילה וזה עבר ולא קרה. אח"כ היה גילוי של שנת קץ של שנת ת"ר (1840). המרומזת בזוהר הקדוש פרשת נח בסוד בשת שש מאות שנה לחיי נח נפתחו מעיינות תהום רבה. וכבר שלושים שנים לפני ת"ר הייתה עליה המונית לאה"ק, וכבר היו בארץ ישראל 6000 יהודים ביניהם אבות משפחתי, ואנו כבר 520 שנים בארץ. המשפחה שלי התגוררה בעיר עזה, לשם הגיעה מספרד. וזה התרבה ל-26000 איש. אב סבי ר' יוסף אלקסטיל היה השומר המפורסם של חדרה. סבתי ממשפחת מיוחס גם משפחתה 520 שנה בארץ וממשפחת שלה היו שני ראשונים לציון, כך שהעניין של עליה לישראל כבר טבועה במשפחתי עוד מלפני עליית תלמידי הגר"א.

"שנת ת"ר גרמה ליהודי העולם לפתח ציפיות משיחיות עזות. בפועל במקום משיח קיבלנו את המהפכה המדעית והתעשייתית והתגברות הלימוד והכתיבה הקבליים. לדעתי, זה הפירוש של מאמר הזוהר.

'גלי עמיקתא' ספרו של המקובל רבי יוסף אלקסטיל מהעיר שטיבה בספרד שכנראה היה סב סבו של רבי משה ארמוני עם פרוש של רבי משה ארמוני

"בשנת תקצ"ז (1837) היה רעידת אדמה גדולה, וגם מגיפה גדולה (חולירע) ומרד הפלאחים (1834) שכל אלו גרמו למנהיגי הפרושים בגליל חשבון נפש כמתועד בהקדמת לספר פאת השולחן לרבי ישראל משקלוב זצוק"ל. לעומתם הגרמ"מ משקלוב והרב שלמה זלמן צורף סברו שצריך לעבד אדמות ולצבור רכוש ולקיים מצוות התלויות בארץ. כל זה היה כנגד התפיסה המקובלת שהייתה עד ימיהם לעלות לארץ כדי להיטמן בה, וללמוד תורה ולחיות על חשבון תרומות יהודי התפוצות. בירושלים באותם זמנים 1837 – 1847 ביטלו את אמירת תיקון חצות כי היתה ציפייה לגאולה כי השכינה קמה מעפרה.

"בעקבות המשבר רעידת האדמה והמגיפה חכמי הגליל בראשות הגר"י משקלוב עלו לירושלים (עיין בהקדמת ספרו פאת השולחן את הצרות הנוראות שפקדו אותו בשנים אלו) ושם הייתה מחלוקת גדולה סביב בנין החורבה. בסופו של דבר הגר"י משקלוב עזב את ירושלים ועבר לטבריה, שם נקבר. בעקבות ההשתדלות של הגרמ"מ משקלוב והרב שלמה זלמן צורף אצל התורכים נפתחו שערי ירושלים למגורי אשכנזים. עד אז לא נתנו לאשכנזים לגור בירושלים בגלל החובות הישנים של החורבה.

"הגרמ"מ תמיד אחז כך, אולם הגר"י משקלוב התנגד, ובשנים הראשונות לעלייה הייתה מחלוקת בין בחירי תלמידי הגר"א, הגרמ"מ והגר"י משקלוב. השיא הגיע כשהגרמ"מ רצה להקים את החורבה מחדש, וסיעת הגר"י התנגדה. הגרמ"מ היה גיבור עז נפש, הוא ישב בכלא ליד חיפה כמה פעמים מפאת רעיונותיו שהשלטון הטורקי ראה כהשתלטות והקמת אוטונומיה יהודית תחתיהם. הוא שידל את העסקנים לקבל רישיון להקים את חורבה".

מדבריך משמע שאתה מקבל את טענת ספר 'קול התור' עליו נטען שהוא מאת אדונינו הגר"א שקרא לעליה לאומית לארץ ישראל על מנת להקים פה ישוב מדיני הלכתי, ולא רק לעלות כדי להיקבר.

אני מניח שכבודו מודע לדעה הרווחת אצל גדולי ישראל כגון הראב"ד הגר"מ שטרנבוך ש'קול התור' אינו אלא זיוף מאדונינו הגר"א, וברור שהגר"א היה סובר בימינו כמו גישתם של העדה החרדית, ולא כגישתם של קהילת הזילברמנים שמקדשים בצורה כזו או אחרת את מדינת ישראל הריבונית כאחד משלבי הגאולה...

"זו שאלה עמוקה. אני מעולם לא קראתי את ספר 'קול התור'. ואולם אני מסתכל על ההיסטוריה. הגאון מוילנא ניסה לעלות לארץ ונעצר באמסטרדם וחזר על עקבותיו, תוכניתו הייתה להגיע לארץ ישראל ולכתוב בה שולחן ערוך ללא מחלוקות, דווקא בארץ ישראל, כיאה לתורת ארץ ישראל. אחרי פטירתו עלו תלמידיו לארץ. לעניות דעתי זוהי פעימה רביעית לעליה בעקבות רגשות משיחיים עזים. קדמו לכך העלייה לצפת בעקבות גירוש ספרד, העלייה בעקבות רבי חיים בן עטר והרב עמנואל חי ריקי לקראת שנת תקמ"א, עליית תלמידי הבעש"ט בשיירה המונית בשנת תקל"ז (1777) והתיישבה בגליל. זו הייתה השיירה המשמעותית הראשונה של חסידים שהגיעה לארץ והגדולה מבין הקבוצות שהגיעו באותה תקופה. השיירה הונהגה בראשות רבי מנחם מנדל מוויטפסק ורבי אברהם מקאליסק תלמידי המגיד ממזריטש ממשיכו של הבעש"ט ומנתה כ-300 איש, כ-5% מכלל היהודים בארץ ישראל באותו הזמן. עליית תלמידי הגר"א הגיעה אחריהם.

"הם עלו לארץ ישראל שלא בעליית יחידים ורצו להקים פה ישוב מסודר. ישנם התכתבויות ביניהם לבין ר' צבי הירש לעהרן ראש הפקידים האמרכלים מוינה שתמך ביהודי ארץ ישראל כספית, אבל ציפה מהם רק ללמוד תורה ולמות בארץ אבות.

"לעומת זאת, הגרמ"מ משקלוב ראה לנכון להתיישב בארץ, לבנות ולהתפתח בעיקר בעיר הקודש ירושלים. בעבור הגרמ"מ לגור בירושלים, ובעיקר הקמת בית כנסת בירושלים, הייתה תחילת תהליך הגאולה, שכן ראה בירושלים את המרכז והלב. כמו שהוא רומז בספריו: לב עין במילוי כזה למ"ד בי"ת עי"ן יו"ד נו"ן (742) עולה ציון ירושלם (742). ללמדך שירושלים היא עינו ולבו של עולם. והרכבתיך על במת"י אר"ץ (742) (ישעיה נח), ציו"ן ירושל"ם (742) ללמדך שציון וירושלם עתידין להיות במתי ארץ לעתיד לבא. ומאשים את הגויים בחורבנה בסוד "עשו את ירושלים לעיים". עש"ו ישמעא"ל יש"ו מחמו"ד (1241) (ראשי תיבות עיי"ם) גי' ששה פעמים או"ר חסר א' (207X6=1242), שנסתלק מהם אור הטוב האמיתי, כי שקר נסכם (ירמיה י), והם מכחישי התורה הבנויה "וחצבה עמודיה שבעה" (משלי ט), אד"ם נ"ח אברה"ם יצח"ק יעק"ב יוס"ף מש"ה (1242), והן גימטריא ששה פעמים או"ר בשלימות. רעידת האדמה והמגיפה הגדולה שהיו בישראל בשנים שלפני ת"ר גרמו להנהגת הפרושים לעצור במימוש שאיפתם להתבסס בארץ. ארבעים שנה אח"כ כבר החלה העלייה של הביל"וים שהיתה רחוקה מתורה ומצוות, והיתר היסטוריה".

תודה רבה המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
הגאון בעל "פאת השולחן" מגדולי תלמידי הגר"א, שרשם כל חידוש ששמע מפי רבו. פסק בספרו (הל' א"י סי' א' ס"ג) מביא מהרשב"ש דאין מצוה על כל ישראל לעלות לא"י, וטעמו של הרשב"ש משום איסור השבועה שלא יעלו בחומה, ובזה סתירה לכל דברי הזיוף של 'קול התור' (הפיאת השולחן פסק זאת שנים רבות אחר ה1000 שנים). ואם אין מ
אליהו
21
מדהים יי
יי
20
לא רק רבי משה שטרנבוך (צאצא הגר"א בעצמו) כתב שקול התור אינו מהגר"א, גם הגאון רבי יצחק הוטנר זצ"ל (בעל הפחד יצחק) הוכיח מבעל ה'לשם' שהספר מזוייף, והיה אומר שבעל ה'לשם' שהוא הבר-סמכא בענין כתבי הגר"א בקבלה, איננו מזכיר כלל את הספר 'קול התור'. (הגר"ש וולבה זצ"ל, אגרות וכתבים עמ' רכ"ז). גם הגאון המקובל
משה

הצגת כל התגובות

19
הגר"א עצמו כתב (בתקוני זוהר תיקון כו') שמושבעים שלא יצאו מאליהם (לבנות המקדש) עד שיבא המשיח. כך שרואים שפשוט להגר"א שהשבועות זה עד ביאת המשיח, ואם כביכול התבטלו השבועות אחר 1000 שנה, אז למה כותב הגר"א שאנו מושבעים עד ביאת המשיח זה הרי כבר התבטל?... אלא פשוט שהשבועות זה עד ביאת המשיח, ודברי רבי חיים
יונתן
18
נשמע רב מאוד מוכשר וחכם עלה והצלח
ככ
17
וואוו וואוו וואוו איזה כתבה. אין מילה שמתארת !
דוד
16
1. במשך מאה השנים שבהם אמור היה ספר קול התור להתקיים לפני ש"התגלה" - לא היה הספר ידוע כלל בין תלמידי הגר"א, ותלמידי תלמידיו הרבים שעסקו בתורתו ובביאוריו. שלא לדבר על כך שאין שום עדות בכתב המלמדת על מציאותו של "קול התור" בכתב ידו של ר' הלל ריבלין עצמו. ואיש ממקורביו או תלמידיו או הרבנים והמומחים לתור
חוקר
15
סליחה זה טעות בהבנת דברי רבי חיים וויטאל, רבי חיים ויטאל לא דיבר כלל על השבועות לא יעלו בחומה ולא ימרדו באומות העולם וכו', אלא על שבועת הקב"ה עצמו שהגלות חייבת להיות ל100 שנה, כמבואר בזוהר בכמה מקומות שאם אנו בגלות אחר 1000 שנה זה רק בגלל שלא עשינו תשובה, וכן ביאר דבריו עוד פעם בספרו עץ הדעת טוב פר
ק
14
מדהים
מה
13
הגר"מ שטרנבוך ייחס להגר"מ כשר את הזיוף דבר שהוכח כטעות לייחס למוציא קול התור הראשון כזיוף זה הרבה ותר בעייתי ובפרט שכתבי הרב צבי רבלין רב דזכרון משה יש הרבה מן הדברים שבקול התור יסודות הדברים שקול התור וודאי מבית מדרשו של הגר"א ןרא הסכמת הגרש"פ פנאק להדפסת קול התור
צחי
טעות זה נכתב ע"י רב מהמזרחי שהיה צאצא לעליה של תלמידי הגר"א, הוא הכניס בספר כמה דברים שבאמת אמר הגר"א כדי לחזק את אמיתות דמיוניו, (כל שקר שלא מכניסים בה מעט אמת, אינו מתקבל בכלל אפילו בהתחלה) מכל דברי הגר"א בכל ספריו, (על עניני קבוץ גליות והגאולה) ומספרי תלמידיו של הגר"א, ותלמידי תלמידיו (שמעולם לא
בברכה
12
להלן הוכחות פשוטות שקול התור מזוייף ואינו קשור להגר"א, הגר"א בעצמו כתב לנו במקומות רבים איך תהיה הגאולה, קודם הגאולה יהיו מוכרחין לעשות תשובה (הגר"א שיה"ש ב,ז) כי הגאולה האחרונה תהיה דוקא ע"י תשובה (יהל אור משפטים קט"ו). קודם שיכנסו לארץ ילכו למדבר ושם יבררו וימותו כל רשעי ישראל בג' ימי אפילה (ביאו
דוד
11
מעולם לא היה שום מחלוקת בין תלמידי הגר"א בירושלים שיסודות ספר קול התור הם דברים פשוטים שהגיעו מאדונינו הגר"א בעצמו, הוויכוח הוא האם כל מה שכתוב בספר מהגר"א או לא, אך וודאי שעיקרי הדברים על גאולה בדרך הטבע וכו' היו מוסכמים על כולם, גם הפאת השולחן מלא בדברי שבח על מעלת מצוות ישוב הארץ, ורוב ילדיו מתו
חזונישניק
10
לדעת חוקרי עליית תלמידי הגר"א ותולדות הישוב היהודי בירושלים, מוסכם שספר 'קול התור' לא נכתב ע"י ר' הלל ריבלין, אלא הוא אוסף מסורות של משפחות אחדות מצאצאי העולים הראשונים מליטא, אשר הושפעו מהלאומיות החילונית, במושגים כמו רכישת אדמות חקלאות שמירה והגנה, ומושגים אלו עברו "גיור" הותאמו והולבשו על העול
ידע
9
ואוווווווווו
מדהים איזה רב ענק
8
לטענת ספר קול התור (פרק ה' ח"ב) היה הגר"א מאיץ בתלמידיו לעלות לא"י ולעסוק בקיבוץ גלויות ולהחיש את הקץ המגולה ע"י ישוב א"י, וכמעט בכל יום היה מדבר על זה עם תלמידיו. האם ייתכן שרבי חיים מוואלוזין תלמידו הגדול לא שמע מזה? למה לא עלה רבי חיים לא"י? (הרי בכך תלוי כביכול הגאולה לפי קול התור), ומדוע לא מ
S
7
ניכר בספר קול התור שזה אינו מלפני 190 שנה, אפשר לקראות זאת מסגנון הספר ולשונו, אשר משתמש במילים מודרניות מאוחרות.
י
6
בספר 'קול התור' כתב כי כל האתחלתא דגאולה ע"י משיח בן יוסף הוא אם "לא זכו" (פרק א' אות ג' טו טז, פרק ג' אות ב'). אך אין זה נכון וסתירה לזה מדברי הגר"א (אמרי נועם ובאורי אגדות לברכות יג, לד) שכתב כי ימות משיח בן יוסף תליא בזכות . (וכן כותב תלמיד תלמידו של הגר"א, הגרי"א חבר (אפיקי ים סנה' צח א') שמב"
ליטאי
5
יפה מאוד
מעריך
4
בשנת ת"ר באמת התחיל תהליך הגאולה ע"י התעוררות היהודים לעלות לארץ הקודש,
חזונישניק
3
הגאון בעל "פאת השולחן" מגדולי תלמידי הגר"א, אשר שימשו ולמד לפניו כחצי שנה עד פטירתו של הגאון, "והיה אהוב לרבו וזכה לשמוע מפיו הקדוש תורה וגילה לו סודי ומצפוני לבו בשעת שמחת נפשו" (הקדמת בני הגר"א לשו"ע) ורשם כל חידוש ששמע מפי רבו. עלה לא"י בשנת תקס"ט, גם בדבריו אין רמז על אתחלתא דגאולה ופעולה למע
זיוף קול התור
2
שפירא מה הענין לסנן דברי אדונינו הגר"א, על ענין משיח בן יוסף שזה תלוי בזכות??? בספר 'קול התור' כתב כי כל האתחלתא דגאולה ע"י משיח בן יוסף הוא אם "לא זכו" (פרק א' אות ג' טו טז, פרק ג' אות ב'). אך אין זה נכון וסתירה לזה מדברי הגר"א (אמרי נועם ובאורי אגדות לברכות יג, לד) שכתב כי ימות משיח בן יוסף תליא
מוזר מאוד
1
מטורף כל כך מעניין
בב
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים