כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"אי פעם התבטא הגאון מוילנה בצורה חריפה כזו?"

האם משה מנדלסון היה "שר"י", או יהודי ירא שמים? הרב יוסי רוזמן, בוגר 'בית מתתיהו', טוען שהגר"א עצמו התבטא על מנדלסון "אפיקורס" - כפי שלא התבטא מעולם נגד אדם (טור)

| 28 | כיכר השבת |
הגר"א זצוק"ל מווילנה (מימין), משה מנדלסון שר"י (משמאל)
הגר"א זצוק"ל מווילנה (מימין), משה מנדלסון שר"י (משמאל) (צילום: מאת Winograd; מאת After אנטון גרף - Upload by James Steakley. Das Jahrhundert der Freundschaft. Johann Wilhelm Ludwig Gleim und seine Zeitgenossen, ed. Ute Pott (Göttingen: Wallstein, 2004), p. 109, ויקיפדיה)

סדרת המאמרים אודות קובץ 'ישורון' שציטט את פירושיהם של קדוש ישראל אדונינו הגר"א זי"ע, ומשה מנדלסון שר"י (שהתנועה הרפורמית נתלתה בו לדעותיהם הכוזבות) בנוגע לצורת הנפתו של מטה משה רבנו בקריעת ים סוף, קבלה תגובות רבות.

רובם של הקוראים שפשפו את עיניהם בהלם ותדהמה כשקראו את הציטוט שהביא כותב השורות מתוך קובץ 'ישורון' המפורסם בו כותבים חידושי תורה רבים מגדולי ישראל, בו הביא 'חכם אחד' מקורות חז"ל כראיה לפרשנותו של משה מנדלסון שסבר הפוך מהגר"א.

כזכור, במאמר בקובץ ישורון ציטט "חכם אחד" (עלום שם), את מקורות חז"ל, מי צודק בנקודת המחלוקת בנוגע להנפתו של מטה משה רבנו; האם קדוש ישראל אדונינו הגר"א מווילנה שסבר שהמטה הונף למעלה, או מנדלסון שסבר שהמטה הורד מלמעלה למטה. ודברי ה'חכם אחד' פורסמו בעילום שם, בהמשך המאמר בקובץ ישורון.

כך נטען בקובץ ישורון שרבותינו הראשונים רבנו בחיי, הרא"ש, הכלי יקר והאבן עזרא ביארו את הפסוק כשיטת הגר"א.

לעומתם, מדרשי חז"ל מדרש רבה, מכילתא תנחומא, אבות דרבי נתן, תרגום יונתן, והטור סברו כפי פירושו של מנדלסון.

למאמר זה קיבל כותב השורות תגובות רבות, אחת מהם, מאת הרב אלחנן זומר תושב בני ברק, בוגר ישיבת 'חברון גבעת מרדכי'. שטען שכותב השורות שגה כשהכתיר את משה מנדלסון כ"שר"י", שכן מנדלסון היה יהודי ירא שמים, שכל חייו הקפיד על קלה כבחמורה.

לדברי הרב זומר, היעב"ץ התכתב עמו במשא ומתן הלכתי, ואף תרגומו המפורסם השנוי במחלוקת 'הביאור' - צוטט ברבים מספרי גדולי ישראל זצוק"ל.

תגובה נוספת קבלנו מאת הרב יוסי רוזמן מירושלים, בוגר ישיבת 'בית מתתיהו', שטען שלמרות סגנון כתיבתו המשובח של ר' אלחנן זומר בוגר ישיבת חברון, והרי הגר"א עצמו התבטא על מנדלסון "אפיקורס", ונראה שמדובר בביטוי יחידני של התבטאות של הגאון מוילנה.

הרב יוסי רוזמן מירושלים, בוגר ישיבת 'בית מתתיהו' (באדיבות המצולם)

ואם כך בחר הגר"א לכנות את מנדלסון, ממשיך הרב רוזמן, מסתבר שזוהי האמת. וכך מקובלנו במשך עשרות שנים שמנדלסון מוגדר כאבי תנועת ההשכלה, ואין להוציא שם רע, על המשגיחים ומורות בית יעקב בעניין.

לסיום מציע הרב יוסי רוזמן למערכת 'כיכר השבת', במאמרים הבאים אודות מנדלסון לפתוח את הראשי תיבות שר"י, ולכתוב "שם רשעים ירקב", כדי שכל הקוראים יבינו.

להלן דבריו המלאים באדיבותו:

למרות הכתיבה המשובחת והמסוגננת של מר זומר בוגר חברון,

אנו אין לנו אלא דברי הגר"א שצוטטו בכתבה עצמה, אשר כתב לו "אפיקורס"!

יואיל מר זומר לבדוק אם אי פעם התבטא הגאון מוילנא בצורה חריפה כזו במחלוקת הלכתית או השקפתית.

אם כך בחר הגאון לכנותו - זאת האמת ואין בלתה!

אין צורך אפילו בעובדה שכל ילדיו התנצרו ובעצם זה שכך מקובלנו במשך עשרות שנים שהאיש הנ"ל אבי תנועת ההשכלה אפיקורוס הוא.

בושה היא להוציא שם רע על משגיחינו וגם על מורות בית יעקב במקום על אותו האיש..

אפשר גם לכתוב שם רשעים ירקב ללא ראשי תיבות

כדי שכל הקוראים יבינו.

יוסי רוזמן מירושלים

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
ר׳ יוסף פטרליס היה מראשי קהילת וילנא ובן דוד של הגר״א ובעצמו משכיל מוסווה, והוא ביחד עם ר׳ שמעון המדקדק הדיחו מאות מצעירי וילנה ושלחם לאוניברסיטאות בגרמניה ושם הפכו למשכילים. הליטאים בעידודו של הגר״א למדו בפירושו של מנדלסון והעריכוהו כגדול בתורה וככה הצליחו תלמידו של מנדלסון לשבות בצל כנפי ההשכלה כל
19
ההכרעה בין שיטת ר' הירש ובין שיטת הגר"א היא פשוטה ביותר, יש לצדד לפי רב הירש, מאחר והוא כן הכיר את הפועלו של מנדלסון מקרוב, וידע להבין את נפש של היהודי במערב אירופה בתקופה הרלוונטית לדיון.
18
תגובה מלאה חכמה וראיות.... הדבר האכי משמעותי בתגובתך היא התמונה שלך, אולי אתה מחפש תפקיד או שידוך? התשובה הגורלית בנושה האם הוא היה אפיקורוס או משהוא אחר היא פשוטה מאוד ונמצאת בתוך הביאור עצמו למי שמוכן לקרוא את התוכן ולא רק את הריאליטי שו הזה, בתוך הביאור הרב משה מנדלסון מדשו כותב את ביאורו הלקוח מ
אכן כן. כמה חבל שאנשים לא טורחים לבדוק את כתביו של האדם בטרם מכנים הם אותו בכינויים נוראיים. זוהי תופעה מוכרת במגזר ואין במה להתגאות. אך גם אילו היה טורח לפתוח ויקיפדיה או כל אנציקלופדיה אחרת הוא היה מגלה עד כמה דבריו דברי הבל הם. ואף זאת לא טרח לעשות. וה' הטוב יכפר בעד.

הצגת כל התגובות

17
שמתי לב שכל אלה מבית מתתיהו מתעסקים כל היום עם אפיקורסים אולי תתחילו ללמוד
16
הרי הגר״א שלח את תלמידיו למנדלסון לגרמניה ותלמידי הגר״א הביאו את פירושו של מנדלסון לליטא, וגם בני משפחת הגאון מוילנה נתנו הסכמה לביאורו של שלמה דובּנה תלמידו של מנדלסון, והיתה קירבה בין ראשי תנועת ההשכלה לראשי קהילת וילנה דאז. וכתוצאה מכל זה נסחפו אלפי יהודי ליטא אחרי ההשכלה, בעוד שמנהיגי החסידים קל
15
זה שמנדלסון ציטט את המקדש זה ממש לא אומר שמדרש מסכים איתו . לא צריך להסחף . היה עדיף שהיה מתנצר אוכל חזיר. מאשר להחטיא אלפי יהודים בהתיוונות
14
מחאה על פגיעה בכבוד תלמיד חכם מוצגת במאמר זה דיעה פוחזת שיש לכנות את משה מנדסלון ע״ה כשר״י חו״ח. ומובאת לכאורה ראיה. אלא שמסורה בידינו, ״שאם ראית תלמיד חכם חוטא בלילה, שמא עשה תשובה? שמא עשה תשובה סלקא דעתך? אלא וודאי עשה תשובה״. ולפיכך, גם לשיטת מי שאמר שהתלמיד חכם מנדסלון עבר עבירה זו או אחרת ולכ
לאיטשע. לא היה בין מנדלסון ולרפורמים דבר וחצי דבר. מנדלסון היה יהודי אורתודכסי לחלוטין ועל כך יעיד ספרו 'ירושלים' ופירושו על התורה. הרש"ר באיגרות צפון (איגרת יח) תיארו כיהודי שהקפיד על קלה כבחמורה, וכן, זה אותו רב הירש שקידש מלחמה איומה נגד הרפורמים. אולי מנדלסון טעה, אך מה שבטוח שאין להטיל עליו את
הוא היה ראשית ומייסד התנועה הסוררת כל תנועות ההשכלה והרפורמים היבסקציה והציונות-ההרצלית שהביאו את ההתבוללות הנוראית הם תוצאה ממנו. מנהיגי החסידות סלדו ממנו ולחמו בו, אך הליטאים אימצוהו, והתוצאות היו ועודם הרות אסון לעמנו.
13
אם כך מה הכוונה בכתבי רמ"ד?
12
בוגר בית מתיתיהו חחחחחחחחחחחח זה כל מה שמצאתם כדי להכשיר אותו לתת בראש למנדלסון? ולו אתם קוראים רב? חחחחחח
11
מבין שלשת התמונות שבכתבה אני מנסה להחליט איזו מהם מרשים יותר?
10
אין ספק שמשה מנדלסון היה דתי . (על קלה כבחמורה .. אני לא בטוח). החתם סופר זצ"ל השתמש בו לטובת הכלל. אבל הוא גם היה בשיטה של "היה יהודי בביתך ואדם בצאתיך" כלומר היהדות בעיניו היתה מכשול כדי להיות מקובל אצל הגוים ובעינהם. בהחלט מזכיר את ממשלת בנט-לפיד.
לא רק שאתה מחרטט מבורות, אתה אפילו לא קולט מה כתבת, מצד אחד הוא דתי ומצד שני הוא חשב שהדת היא מכשול?!! הגיוני
לא מדויק. היה בשיטה של "להיות יהודי השומר על קלה כבחמורה ועם זאת מתנוסס כאפלטון אשכנזי". מי שטבע מונח זה (בשינוי מה) היה המשורר יל"ג. בעיני מנדלסון היהדות לא היוותה מכשול כלל ועיקר, והדבר ניכר לכל הקוראים את ספרו 'ירושלים' או את פירושו על התורה, הביאור. אמת שמירבו (משרי צרפת) התבטא לאחר פגישתו עם מ
9
מנין הרב זומר שהוא הקפיד על קלה כבחמורה, לא כדאי לומר מה שלא בדוק. גם מה שהתכתבו אתו גדולי ישראל, צריך לדעת מתי ובאיזו תקופה זה היה האם לפני שגילו את עניינו, ומה התכתבו, כל זה צריך בדיקה, גם לקחת בחשבון שגדולי ישראל כגון היעב"ץ לא היה בברלין כדי שיכול היה לפגוש אותו כדי להכירו, אלא אם כן מעיד עלי
המראה מקום המדויק בחת"ס יו"ד ח"ב סימן של"ח
כבודו יעיין במה שכתב הרב הירש עצמו על מנדלסון, באיגרות צפון איגרת יח. שם מתאר אותו הרב הירש כיהודי שהקפיד על קלה כבחמורה. כמו כן אני מציע לו לעיין בשו"ת חת"ס יו"ד סי' של"ח
8
מי שיכול שיבדוק אצל משפחת ר הלל זקס זצוק"ל על החלום שבא זקנו החפץ חיים זצוק"ל לאמו של ר הלל.
7
דברים דומים אמר הגר"א על בעל התניא. אז מה?
6
כפי שכבר כתבתי, הרש"ש מצטט פעמיים את מנדלסון. בבא קמא נח, א', ובערכין כה, ב'. (האשכנזי, על התורה), נא לשלוח לישראל שפירא. תודה
5
האם זומר מחסידי פשוטו של מקרא,במרכאות?
מה הסיפור של פשוטו של מקרא? לאחרונה שומעים על זה, מה הסיפור?
4
הדברים מגוחכים (במקרה הטוב) מכמה רבדים. ראשית, זה שהגר"א כך אחז לא הופך את הדבר ל"אמת ואין בלתה" (כזכור הגר"א אחז שדעת הפילוסופים הטעתה את הרמב"ם. ועם כל הכבוד ניתן לחלוק על כך.) שנית, לי ברור שהסיפור הזה בדוי לחלוטין, הוא אינו מספק מקורות, ולא עומד בקנה מידה של המחקר ההיסטורי. זאת ועוד, ראו מה שכ
3
הגר"א מעולם לא התבטא "אפיקורס" על מנדלסון, והאגדה הזו פורחת באוויר ואין לה על מה לסמוך.
2
כל הסיפור של הגרסאות והאבן ומנדלסון בפשטות מצוץ מן האצבע, אין זכר לכך לא בספר הגרסאות ותלמידיו ולא בכתבי מנדלסון ותלמידיו וגם לא בקורות הדורות של ימיהם האם מסתבר שאבן שיש בכוחה לעשות קריעת ים סוף לא תעשה כותרות בעולם? שכל המשא ומתן לא יהיה נזכר בשום ספר מאותם שהיוו חלק מהמשא ומתן ותלמידיהם?
1
המשך אבל אפילו אם נקבל שזה באמת קרה, האם נוכל לבנות על מילה "אפיקורוס" שכותב הסיפור אחרי 200 שנה בפשטות הוסיף מדעתו? אתמהה כנראה ברור שהשנאה מקלקלת השורה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים