כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ראיה מבהילה: מי חיבר את 'נשמת כל חי'?

זולת ראשי תיבות שמעו"ן ב'נשמת כל חי', ישנה ראיה מבהילה מהטקסט של "נשמת כל חי" שבו נאמר דבר שאין לו אח ורע בכל התפילות - המלמד מי חיבר את התפילה הזו (היסטוריה)

| 21 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

פרק ז': אנו עוסקים בפרשיית האפיפיור פטרוס עליו נטען שהיה מרגל בתוך הדת הנוצרית מטעם חז"ל שאף קבעו 'תענית צדיקים' בתאריך ט' בטבת ביום פטירתו.

בזקנותו כתב האפיפיור פטרוס מכתבים לחז"ל שחלקם נקבעו בסידור התפילה, ביום כיפור ובתפילת השבת. אחת מהאיגרות שכתב בשעת התבודדותו לחכמים הובאה ב'אוצר מדרשים':

"דעו בית ישראל המאמינים בה 'ובתורתו התמימה כי היא תורת אמת וישראל נקראים נחלתו. הנה תקבלו ממני הפיוטים שעשיתי כדי שימחול ה' לי ולכם, כי כל מה שעשיתי עשיתי בשביל שלומכם ולישועתכם".

ב'אוצר המדרשים' סופר שהראו את הפיוטים לראשי ישיבות ולסנהדרין, וכולם אמרו: "שהם טובים ונעימים ושהם ראויים שיאמרו החזנים בתפילותיהם והם נפוצו בכל תפוצות ישראל ונתקבלו בכבוד... ועד היום נוהגים לאמרם כל שבת ושבת".

כך מובן כיצד צום ט' בטבת תוקן בעקבות מותו של שמעון כיפא, ומפני שהיה צדיק גמור ושליח חז"ל, אנו אומרים בתפילה פיוטים שחוברו על ידיו.

זולת ראשי תיבות שמעו"ן ב'נשמת כל חי' (שיש דעות אחרות שחיברו שמעון בן שטח), ישנה ראיה מבהילה מהטקסט של "נשמת כל חי" שבו נאמר דבר שאין לו אח ורע בכל התפילות. נשים לב שאנו אומרים משפטים שהם אנטי תזה לנצרות: "וּמִבַּלְעָדֶיךָ אֵין לָנוּ מֶלֶךְ גּוֹאֵל וּמוֹשִׁיעַ... אֵין לָנוּ מֶלֶךְ אֶלָּא אָתָּה... לְךָ לְבַדְּךָ אֲנַחְנוּ מוֹדִים".

אימתי ביהדות מתפללים להקב"ה ומפרגנים לו שאין לו עוד מישהו שעוזר לו?! אנו רגילים להתפלל "מודה אני לפניך", "עלינו לשבח לאדון הכל" וכו'. מדוע דווקא ב'נשמת כל חי' יש טקסט אנטי נוצרי שמלמד אותנו ההפך מדת הנצרות שסוברת (עפ"ל) על השילוש הקודש, וכאילו שיש עוזרים לריבונו של עולם?!

מכאן מובן על האפיפיור שמעון פטרוס שהוא בזקנותו חיבר את 'נשמת כל חי', ושלח אותו כמכתב לחז"ל שיאמינו לו שהוא נשאר יהודי נאמן, לאחר ששנים רבות היה מרגל בשירות חז"ל, וכדי לגרש את הנצרות מהיהדות, הוא "קנה" את אמונם ועשה להם ניסים, וכך הם האמינו לו על החלום בגג בעיר יפו בו מלאך מתגלה אליו ואומר לו שמותר לאכול טרף, ובשר וחלב. כמו כן פטרוס שינה את יום השבת ליום ראשון. כמו כן פטרוס הורה להפסיק לחגוג את כל חגי היהדות ולחגוג חגים אחרים. כל רפורמות אלו היו משהו חדש בנצרות בעת ההיא, וכך המון העם הפסיק להאמין בנצרות ונשאר להאמין לחז"ל.

עד ימינו יש בעיר יפו בית ע"ז על שמו של פטרוס, ונוצרים מכל העולם מגיעים לבקר בה.

לקריאה נוספת: שורש. תעלומת פטרוס הקדוש- יהודי משומד או קדוש? אבנר הרשקוביץ

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
גם ב"ועל כן נקוה" אומרים "אמת מלכנו אפס זולתו"
16
סיפורי מעשיות .שמעון היה מתלמידי יש"ו שהלך בדרכו .נחשב בנצרות כהאפפיור הראשון והוצא להורג בשנת 67 לספירה.
15
ראיה מבהילה?? למה מבהילה? ולמה היא מוכיחה שהוא כתב את הפיוט?

הצגת כל התגובות

14
הוא אלוקינו אין עוד, אמת מלכנו אפס זולתו
13
למה לא להיכנס לרבי חיים קניבסקי או שאר מגדולי ישראל ולשאו אותם על כך ונראה מה הם יענו.
12
איך שמעון תסבירו
11
גם בעלינו לשבח אומורין הוא אלוקינו ואין עוד אחר וכו' ואפס זולתו
10
אולי קודם שהיהודים יתרחקו מהנוצרים ולא ישבו איתם ולא יהנו מהם.
9
מה מבהיל בראיה הזו? בכל מקרה זה נשמע ממש מאולץ.
8
בסידור היעב"ץ הוא רוחה מכל וכל את זה ששמעון פטרוס כתב את נשמת כל חי. לא ידוע לי אם הוא רואה את דברי ריש בחילופי גירסאות או לא..
7
גם ב"עזרת אבותינו" אחרי קריאת שמע, מופיעים מילים דומות: ...ואין לנו עוד אלוקים זולתך סלה. כמו כן, כשאנו אומרים השם הוא האלוקים אין עוד מלבדו, הרי זה אותו דבר כמו בנשמת כל חי, ולכן לא נראה לי שזאת ראיה מוכחת לחלוטין, שאותו פטרוס חיבר את הפיוט הנ"ל. בכל מקרה אשמח לקבל תגובות.
למשה. כתבת בדיוק מה שעלה בראשי כשקראתי את הכתבה. הרב שפירא הנכבד ,צר לי אך "הראיה המבהילה" איננה עומדת אפילו בפרמטר של אסמכתא...
תגובה חכמה מעניין מי באמת חיבר
6
אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת וכו' אֵין עוֹד מִלְּבדו. דברים פרק ד לְמַעַן דַּעַת כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ וכו' אֵין עוֹד. מלכים א פ"ח אֲנִי יְדֹוָד וְאֵין עוֹד זוּלָתִי אֵין אֱלוקים ישעיה פרק מה אז בבקשה בדברים ענקיים ונשגבים, לא להוכיח בדברים שאין בהם ממש.
5
מחזור ויטרי כותב בשם רש"י או תלמיד רש״י דברים חריפים אלה: ויש אומרים על אותו שמעון פטר חמור שהוא יסד אותו תפילה כשהיה יושב על הסלע, וחס ושלום שלא תהא זאת בישראל, וכל האומר דבר זה כשיבנה בית המקדש יביא חטאת שמנה [מחזור ויטרי 282]
4
לתשומת לב: חז''ל הם חכמי המשנה והגמרא. הראשונים מכונים רז''ל.
3
מתפלא על האתר המכובד. מי שאמרו את נשמת כל חי הם יצחק אבינו ורבקה אמנו. בכוונה לא אומר את המקורות כדי שהאתר המכובד יתאמץ. ואל תאמר לי ששמם רשום בבפי ישרים..תתרומם וכו'. יש ראיה חזקה מרבותינו הקדמונים.
יוסף
קצת מפחיד להתעסק בזה אני היית ממליץ לא לדבר מהענין
2
לפני שתאמר שטויות, תקרא את הספר Año 303 inventan el cristianismo מאת המחבר Fernando Conde Torrens. זאת ועוד לפי הנוסח של הספרדים אין ראשי תבות שמעון.
1
רק בנוסח ספרד יש את התוספות הללו שהתווספו מאוחר יותר הוא לא חיבר את נשמת כל חי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים