כיכר השבת

חב"ד נגד הפרדה, אבל בעד המאבק

התמיכה ב´שיחת השבוע´ במחאת החרדים נגד בג"ץ, עוררה שאלות אצל מקצת הציבור. האם חסידות חב"ד תומכת בהפליה עדתית? (דעה)

| 28 | כיכר השבת |
ההפגנה נגד בג"צ
ההפגנה נגד בג"צ (כיכר השבת)

התמיכה שהבענו בגיליון זה במחאת הציבור החרדי נגד החלטת בג"ץ בפרשת עמנואל, עוררה שאלות אצל מקצת הציבור. האם חסידות חב"ד תומכת בהפליה עדתית? – נשאלנו. האם חב"ד, שקולטת במוסדותיה את כל הפונים אליה, מביעה הזדהות עם מי שדוגלים בהסתגרות ובהפרדה?

ראוי להבהיר את הדברים. קודם כול הדגשנו היטב כי אנו, כמו הציבור העצום שיצא אל הרחובות בהפגנות הענק בירושלים ובבני-ברק, לא באנו לצדד בצד זה או אחר בפרשת עמנואל עצמה. אין לנו הכלים לשפוט אם אכן הייתה שם הפליה עדתית פסולה, או כטענת הורי המגמה החסידית, ובהם גם הורים יוצאי עדות המזרח, הייתה הפרדה זו על רקע של רמת דתיות ויראת-שמים. זו שאלה שרק בית-דין שנכנס לעובי הקורה יכול להכריע בה.

המחאה הייתה על התערבות בג"ץ בחינוך החרדי, וניסיונו לכפות על הורים כיצד לחנך את ילדיהם. אילו היה מסתפק בשלילת תקציבי מדינה מבית-הספר, עדיין היה אפשר להבין זאת, אבל ברגע שניסה להכריח הורים לחנך את ילדיהם שלא על-פי הכרתם והוראות רבותיהם, עד כדי השלכתם לכלא – מעשה זה נהפך לכפייה אנטי-דתית, שכנגדה יש להתקומם בכל העוצמה.


נכונות להקרבה

אכן, דרכה של חסידות חב"ד היא דרך של קירוב לבבות ופתיחת השערים לכל אדם מישראל. במוסדות חב"ד אין ברוך-השם 'מכסות' לבני עדות כאלה ואחרות, אלא כל הבא – ברוך הוא. כל ילד הוא בן אברהם יצחק ויעקב, וכל ילדה היא בת שרה, רבקה, רחל ולאה. כל יהודי הוא בבחינת בנו-יחידו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, וזכות גדולה היא לחנכו לתורה וליראת-שמים.

במוסדות חב"ד נקלטים תלמידים מבתים מגוּונים. אין זה דבר קל. ילדים לומדים יחדיו וקושרים יחסי חברות, אבל אין הם יכולים להתארח אצל כל חבר כיתתם ולאכול בביתו, בגלל הבדלים ברמות הכשרות. צריך גם להתמודד עם השפעות לא-חיוביות שנובעות מחשיפה לתכנים מסויימים באותם בתים. ובכל-זאת חב"ד קיבלה עליה אתגר זה, ופיתחה כלים מיוחדים להתמודד עמו.

זו הדרך שביסס הרבי מליובאוויטש, שהחדיר בשומעיו את האחריות לכלל-ישראל. המחוייבות ליהודי שני מצריכה מסירות-נפש ונכונות הקרבה. כשם שהיית מוכן לתת מלחמך בעבור אדם רעב, כך עליך להיות נכון לוותר על שלמותך הרוחנית כדי להציל את הזולת שנשמתו הצמאה זועקת. ובסופו של דבר, דווקא הגישה הזאת מחשלת את הילדים וגורמת להם להרגיש אחריות ותחושת 'שליחות'.

ועם זה, יש חוגים ביהדות החרדית הדוגלים בגישה אחרת. הם שואפים להקים חומות בינם ובין הרוחות הרעות המנשבות בעולמנו, ולגדל את ילדיהם בחממה מגוננת. אפשר להתווכח איתם על כך, אבל אי-אפשר לשלול את זכותם לחיות לפי דרכם ולגדל את ילדיהם על-פי תפיסתם. אין לרשויות המדינה שום סמכות לשלול מההורים האלה את זכותם לחנך את ילדיהם על-פי שיטתם והוראות רבותיהם.

תקדים מסוכן

בג"ץ אינו הכתובת להכריע בין גישות אידאולוגיות ותפיסות חינוכיות, ואסור להניח לו להתערב בחינוך הדתי והחרדי. התערבות כזאת יודעים היכן היא מתחילה, ואין לדעת היכן תסתיים. יש מדינות בעולם שבהן בתי-משפט כפו על בתי-ספר דתיים לקבל תלמידים לא-יהודים, או אסרו שחיטה כשרה ועריכת ברית-מילה שלא בחדר ניתוח. זה עלול לקרות גם פה.

הפליה על רקע עדתי פסולה ומכוערת, ויש לעקור אותה מן השורש. פרשת עמנואל חשפה כמה כאב ועלבון חשים המוני יהודים יקרים, שנפגעו מהפליה כזאת. אין לה שום הצדקה, בוודאי לא על-פי התורה. אבל זו פעולה שצריכה להיעשות בזירה הציבורית והחינוכית, לא באמצעות בית-המשפט.

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
הייתכן? הוא כותב כי פנו אליו ולכן הוא מבהיר וכו', בעצם הוא חוזר בו מהעיסוק בעמנואל, וטוען כי אין בידיו מידע נכון על מה שקרה שם. ושלא יבלבל, במאמרים קודמים הוא תמך באפליה, כעת כנראה קלט שזה מזיק אז חזר בו.
13
אם חב״ד נגד ההתערבות של בג״צ בחינוך משמע שחב״ד נוקטת עמדה וסוברת שהרקע להפרדה הוא דתי ולא עדתי. ילמדנו רבינו...
מה צודק? אם הוא לא נוקט עמדה ואין לו את הכלים לבחון האם היתה אפליה על רקע דתי או עדתי, אז מדוע הוא כותב שהוא מתנגד לבג"צ שמתערב בחינוך? משמע ממנו שהוא כן חושב שהרקע היה דתי ולא עדתי? אתמהה... האם רק בגלל שמדובר בחסידים (אשכנזים) הולכים חב"ד עם סלונים? איה אהבת ישראל?
12
כזה מסכן שאולץ לחפש מילים שאינן קיימות בלשון הקודש כדי להיחלץ מהשד הגזעני הסמוי שברח ממנו בכתבה הקודמת. מתברר שוב-המנטליות האשכנזית הגזענית ינקה מתרבות אדום=אני ואפסי ,והיא קיימת גם אצל החילוניים וגם אצל זקני הציבור הדתי לאומי ובכמיות גדולות בציבורינו.רק חבל שגם אצל דובר חב"ד נראה שהיא קנתה שביתה.

הצגת כל התגובות

11
הכותב עצמו גזען לא קטן. ההשוואה המגוחכת בין המאסר של הרבי הריי"צ לקרקס עמנואל שזה לא ייאמן שבשביל זה הומצאו "דוברים". אדמו"ר הזקן ידע שכך ידבררו אותו?
10
גם בחב"ד יש גזענות בינם לבין הספרדים,הם מתפתחים על סמך הספרדים,הם לא יתנו את בנותם לספרדים ולא את בניהם ,המטרה שלהם לעשות כסף על גבם של הספרדים ,הרבנים הם אשכנזים והתלמידים הם אשכנזים,שילכו להחזיר בתשובה את החילונים האשכנזים שלהם ושיעזבו את הספרדים.
9
אחר מאמרים שתמכו בעיניים עיוורות באפליה, הבין ברוד וחב"ד כי הם הגזימו. ועכשיו הוא כותב לעניין, לפי תורת הבע"שט האמיתית, שאסור להפלות ותפקי בי"ס הוא לחנך ילדים ולא לבדוק הורים.
8
למה הוקמה גדר? למה הונהגו תלבושות שונות? למה לעו"ד גרין לא היה מה לענות לשופט מלצר כששאל אותו : " האם אדוני ביקר בבתיהם וראה כי יש להם טלויזיות" ואז הוא ענה "אני מניח" ככה סתם בלי ביסוס, אם אתה כחבדניק מתעלם מהעובדות הללו אתה חוטא לייעודה של חב"ד כמגשרת ומפשרת. חוטא לאמת!
7
הרב יעקב יוסף אמר בפירוש שהיתה אפליה על רקע עדתי הביא עובדות בשטח למשל חסיד רוזין שבקשו ממנו קיר גבס לחצוץ בין המגמה החסידית לבין הפרענקיות השם ירחם האמת זועקת אז לא לבלבל העובדות המוצקות ומי שרוצה לבנות בית ספר חסידי יבנה מכספו ולא מכספי ציבור בכלל בית ספר בית יעקב צריך להיות בית ספר לכל החרדים בל
6
כתמיכה בגזענו מהסיבה הפשוטה, לא הושמעה שם שום מילה כנגד גזענות באשר היא. לעומת זאת לקחו את החשודים בגזענות ועשו סביבם טקס שלם, ריקודים ומחולות. אם אתם נגד גזענות אז תגידו את זה מה כל כך קשה ? תגידו אנחנו מגנים גזענות, זה הכל
ל'אשכנזים' ולא ל'ספרדים'?
5
אני חושב שההפגנה כביכול נגד הבגצ זה טובל ןשרץ בידו ולכן לקיחת צד במאבק הזה זאת צביעות ממדרגה ראשונה
4
לגזענות רבת השנים המפלגת את בני עמינו הקדושים לרסיסי רסיסים. יש להקים בי"ד המורכב מנציגים מכל העדות והחוגים שיהווה מעיין וועדת חקירה על כל התופעה המבישה בציבור החרדי.רק הצפת הסוגיה ודרכי ההתמודדות עימה תנמיך את הלהבות והשנאה שפרצה ולענ"ד רק תלך ותצבור תאוצה.
3
בית יעקב בנות מבנה חלופי ברמות א
2
במחלוקת הגזע הארי עם בני האבות הטהורים בני עדות המזרח...הפכת בעל כרחך לצד ,וזה בניגוד לדרכו של הרבי שנקט להיות בצד הכלל ולא הפרטים. ממש על כך נאמר מוות וחיים ביד הלשון.
1
כבר כתבו על זה באחת התגובות. הצהרה על תמיכה בבג״צ בגלל התערבותו בחינוך הטהור, היא לקיחת צד ברורה וצידוד בעמדה כאילו ההפרדה היא על רקע דתי ולא עדתי. ברוד מתחמק וחושב שהקוראים לא ישימו לב. הציבור הספרדי יזכור היטב מי עמד לצידו ומי לצד שכנגדו.  
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים