כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

בין למדני ירושלים ללמדני לליטא

במספר מקורות נראים ההבדלים בין סגנון לימוד התורה של יהודי ירושלים, לזה של יהודי ליטא; בין היתר ניתן ללמוד זאת ממכתבו של ראש ישיבת טלז הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל (היסטוריה)

| 33 | כיכר השבת |
הגאונים רבי אליעזר גוֹרְדוֹן ורבי יצחק בּלָאזֶר
הגאונים רבי אליעזר גוֹרְדוֹן ורבי יצחק בּלָאזֶר (צילום: ללא קרדיט)

פרק ב': אמש ספרנו על הקנאים שמחו כנגד הגאון רבי יצחק בּלָאזֶר שלא הסכים לדרוש מאשתו להסיר את הפאה הנכרית שלבשה.

הפרקים האחרונים >>

על סגנון הלימוד של בני ירושלים ניתן ללמוד ממכתבו של ראש ישיבת טלז הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל תלמידו של מרן רבי ישראל סלאנטר זצ"ל ממנו ביקשו גדולי ישראל בראשם הגרח"ע גרודזנסקי להתמנות לרבה של ירושלים.

סירב להתמנות לרבה של ירושלים עקב סגנון הלימוד השונה. ר"י טלז הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל

בסוף ימיו של הגר"ש מסלנט אנשי הישוב הישן חיפשו רבות אחר רב שיירשו, ופנו בעניין זה ליהודי התפוצות, בין היתר פנו בני ירושלים, אל הגאון הנודע רבי אליעזר גורדון זצ"ל שכיהן כראש ישיבת טעלז המעטירה.

בתאריך ט"ו בכסלו תרס"ז (1907) כתב הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן לידידו רבי יצחק בּלָאזֶר (ר' איצל'ה פטרבורגר) ששהה באותם שנים בירושלים מכתב בו הוא דוחה את הבקשה למנותו כרבה של ירושלים. בין שלל טענותיו לסירוב המינוי, כתב הגר"א גורדון שסגנון הלימוד בירושלים אינו כדרך הלימוד המקובלת בליטא, ולדבריו היא פחותה ממנה. וכך דבריו:

"וכפי שאומרים רבים, דרך הלימוד בירושלים ובכל ארצנו הקדושה, עדיין לא באה למדרגת דרך הלימוד שבאה במדינתנו. ומביאים ראיה שלא נשמע אשר יש גדול מפורסם וגאון אדיר בארץ ישראל וכל הגדולים אנשי השם שבירושלים ובארץ ישראל הם מהבאים ממדינתנו"[1].

דברים אלו הובאו בספר 'רבי איצלה' מאת הרב מרדכי בלזר. ירושלים תשע"ד.

גאון תנועת המוסר רבי יצחק בּלָאזֶר

מקור נוסף להבדלי הגישות בין ירושלים לליטא מוצאים אנחנו בספר 'יחיד ודורו', תולדות הגה"צ מרדכי צוקרמן (יו"ל ע"י הרב אהרון וגשל בעריכות הרב שלמה הופמן ירושלים תשע"א).

שם מסופר על הקמת כולל מיוחד במושבה מוצא בפאתי ירושלים, ולהביא לשם תלמידים שילמדו במשך שבוע שלם ללא כל הפרעות ובישוב דעת. שם הכולל היה 'בית הרבנים המאוחד - גידולי ציון'. על פי הספר, שורשי תוכנית זו נעוצה בסגנון הלימוד השונה בירושלים שמצאו העולים מליטא.

וכך הובא בספר 'יחיד ודורו':

"בשנת תרע"א (1911) עלה לירושלים הגאון רבי יצחק ליב שפירא חניך ישיבות סלבודקה ולומזה. בבוחנו את המצב הרוחני של לומדי התורה בירושלים לעומת חבריהם שבחוץ לארץ מצא מקום להתגדר בו וביקש ליצור אפשרות למצוינים שבין לומדי הישיבות להשתלם כפי כישרונותיהם ולגדול בתורה עד שיתמנו לרבנים ופוסקים מובהקים בישראל... הוא הגה רעיון לקבוע להם מקום תורה מיוחד ולתמוך בהם בתמיכה של ממש כדי שיוכלו להתמסר ולשקוד על התורה בצלילות הדעת... בני עליה מטובי בני הישיבות היו פורשים מביתם ועוסקים בתורה ובמוסר בכל ימות השבוע ובכל ערב שבת היו שבים העירה לביתם בשיירת עגלות".

כתבה זו היא קצה הקרחון של יריעה מיוחדת שנפרוש כאן לפניכם לסיקור שיטות הלימוד השונות בליטא ובנותיה, ההבדלים בין דרך הלימוד שהנחיל הגר"א לבין הדרך שהונהגה למעשה בישיבות, כיצד התייחסו לכך גדולי הדורות, הגישה הארצישראלית, וההשלכות עד לדורינו ממש.

[1] דבריו המלאים: "מוסיף טעם לשבח לקבל על עצמו את משמרת רבנות ירושלים ישיבה ולהרביץ בה תורה כיד ד' הטובה עליו בדרך הלימוד גדולי ליטא ובכך לרומם את קרן התורה בלב בני הנעורים כלשונו אחרת יש טעם לקבל את משרת הרבנות בירושלים עיר קדשנו בהיותי סמוך על שולחן חותני הרב הגדול הצדיק רבי אברהם הפציר בי הרבה הגאון החסיד רבי ישראל סאלאנטער זצלה"ה שאתחל להגיד שיעור לפני בני הנעורים, בחשבו כי בפלפול הקרוב לאמת ובעמלי להבין כל דבר בשכל ישר ועמוק ובסברות ישרות ולהעיר הערות נכונות עד מאוד, אשר חנני ד', אפעל הרבה על בני הנעורים העוסקים בתורה ויתרומם קרן התורה אצל בני הנעורים בעזר השם... וכפי שאומרים רבים, דרך הלימוד בירושלים ובכל ארצינו הקדושה, עדיין לא באה למדרגת דרך הלימוד שבאה במדינתנו ומביאים ראיה שלא נשמע אשר יש גדול מפורסם וגאון אדיר בארץ ישראל וכל הגדולים אנשי השם שבירושלים ובארץ ישראל הם מהבאים ממדינתנו".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
31
הקנאים בזמננו כת ערב רב, וכמובן לא רק שאין להם זמן ללמוד כי עסוקים בטרור ונדליזום לפגוע ולהרוס, אלא אין להם שום שייכות עם לימוד התורה. רק יודעים לשנן כמה מאמרי חז"ל שלא נפסק בשו"ע. על הסיפור דראב"א שקרע בגד אדום מנוכריה, והאגדתא בגמ' של ג' שבועות,
יהודי לא סיקריק
הקנאים בזמננו כת הערב רב (גימטריא מרכז הרב)... כל הזמן טוענים שג השבועות זה אגדתא אבל היא נפסקה להלכה בראשונים ואחרונים... כי הם עמי ארצות זורקי כיפות ועסוקים בלעשות מעשי טרור לערבים רק לשנן קץ מגולה ולהגיד קוק פה קוק שם
מנדל
ג' שבועות זה הלכה לדוגמא בפסקי ריא"ז יג,ו הריב"ש סימן קא הרשב"ש סימן ב מגילת אסתר מצוה ד כפתור ופרח פרק י מהרשד"ם חו"מ סימן שסד מהר"ש לניאדו סימן ח באר עושק שאלה א וכט דבר שמואל שאלה שעה נשמת כל חי ח"י סימן מט צרור החיים חלק קץ הימין חתם סופר ח"י תשובה רכ כתב סופר סימן נג ערוך השלחן חו"מ סימן א סעיף
שלום
30
גועל נפש של כתבה תתבישו לכם
ים
29
קנאי "מרכז הרב" רובם יצאו לתרבות רעה {דתלשי"ם} תלמדי הר' קוק. מספיק לתת למזרחיסת י. ש. במה להשמיץ את אנשי ירושלים גדולי תורה מוסרי נפש לתורה ולארץ ישראל
דוד

הצגת כל התגובות

28
עשרה קבין של חכמה ירדו לעולם תשעה נטלה ירושלים ואחד העולם כולו
מחוצף
27
קודם כל המושג "הישוב הישן" זה מהעליות של תלמידי תלמידיו של הגר"א, ומהצד החסידי שעלו לא"י היה ישוב בטבריה, כך שרוב הישוב הישן זה בכלל ליטאים במקור וחלק גם מהונגריה, מאיפה בא המושג "פרושים" שהיה בירושלים? מאלו שעלו מליטא, ומקפידים על הלבוש והפיאות, חסידות תולדות אהרון ודושניסקיא נוצרו בא"י אחרי השואה
כתבה טיפשית!!!!
26
לא שבעת מלשון הרע שהיה במאמר הקודם עד שכבר הוצאת לעז על כל יושבי ירושלים שאין בהם איש היודע להורות הוראה ?לך וראה מה עלתה בגורלם של יהודי ליטא שרובם רובם השתמדו להשכלה לרפורמה ולציונות וראה גם ראה בני הישוב הישן עומד וגם ניצב בראש היהדות החרדית כיראי שמים מופלגים.ולענין ה"מחאות" אולי גם תגיד שהגר"א
שלום
25
ממש כמו להגיד במפורש שהחכמים הספרדים היו עמי הארץ אז אל תתבלבלו הם היו מעל כל חכמי אשכנז בעיון , בסברא ובפסיקת הלכה , הגאון עזרא עטיה , הרב בנציון חי עוזיאל שהיה באותה תקופה וכן עוד היד נטויה אז איזה ראיהב יש שלא שמעו על חכמים " חוץ ממדינתם"
יאיר
24
אמנם דרך לימודם היתה יותר שטחית מבליטא אך ודאי שהיו בירושלים אנשים רבים שעסקם היה אך ורק תורה ולא עסקו כמעט בקנאות שאגב היתה בעיקר נחלת ההונגרים שבהם קצת כבוד לישוב הישן שהמונים מבניו היו בקיאים בש"ס וכדו'
אליהו
23
הכתבה הכי טיפשית ולא אמיתית!!!
ן
22
באותו זמן היו בירושלים צדיקי עליון וגאונים, [הגריש"א הגרע"י הגרש"ז וכן ה"מנחת אברהם"[שפירא] ועוד גדלו בירולים כחצי יובל אח"כ,] הרב קוק כותב באיגרת שניתן למצוא בירושלים ת"ח מהשורה הראשונה באירופה שאינם נושאים משרה, ובכלל, המקור ללמוד כל החיים בכולל זה מירושלים, דבריו של ר' אליעזר גורדון קאי על דרך הל
אחד
21
לא רק ללמוד הם לא יודעים גם להיות בן אדם אין בהם לא תורה ולא יראה ולא מידות טובות אבל יש בהם בורות ועם ארציות מידות רעות ורוע לב עם חמדת הממון
ירושלים
20
אני מתפלא מתי יש לכותב המאמר מספיק זמן ללמוד?שהרי כל היום הוא עסוק מלספר סיפורים מדומינים שהומצאו ע"י טובי המוחות בבני ברק המעטירה."ביטולה של תורה זוהי קיומה".האם שמע פעם בימיו כותב המאמר על גמרא זו?האם שמע על המשנה "גדול התלמוד שמביא לידי מעשה".
ירושלמי
19
ישראל המשועמם...ידוע מה כתבו על יפי הבלורית של חברון בספר מסעות ירושלים... וגם על גאוני העדה החרדית שהם בתחום הכשרות הכי מובילים
אהרן
18
עדיף להיות יהודי החרד לדבר ה' ולא גאון מאשר גאון וקל דעת. אחרי הכל בלי הקנאים אנחנו היינו כיום בבעיה, לפחות הם עושים לנו את העבודה השחורה ודרך אגב גם באוניברסיטה יש גדולי תורה בלא כיפה.....
דוד
17
אני רואה את זה כשבח שבירושלים לא למדו בדרך הפלפול
תלמוד ירושלמי
16
לא בגלל קנאות ,
יעקב
15
לפי כל הכתבות נראה שאתה מת על קנאים........
ישת
14
לשאלתך מתי יש לקנאים זמן ללמוד? תשובה: באותו זמן שאתה משוטט בשעמום ברשת האינטרנטי ומחפש עוד איזה שטות ובדל משהו שתוכל להיאחז בו לעשות עוד כותרת וכתבה!
א
13
לשון הרע!!!!!!!!!!!
שומר פיו ולשונו
12
ערבוב עובדות ירושלים הייתה מלה באנשים שלא היו מה''קנאים'' ומוכרת בהם לדוג' משפחת אויערבאך ועוד רבות וטובות [כאחד שגדל בירושלים עולות בזיכרוני עשרות משפחות ברגעים אלו] אז איך אפשר להאשים את כל ירושלים בחוסר בלימוד בגלל ה''קנאים'' זה יותר נשמע עירובוב של כל אנשי ירושלים שבעבר כאילו כולם היינו הך. [ואג
יהודה
11
אפיקורס
???
10
מספרים שרבי איסר זלמן מלצר התאכזב מאוד מהצ'למערס ואמר שבקלצק כשהייתי דופק על השולחן היו התלמידים מקשים עלי קושיות עצומות ובעץ חיים הצ'למערס אומרים רבי חנניא בן עקשיא וכו'
ג'פרי
9
היו תלמידי חכמים בירושלים ועוד איך ידוע שמכל העולם היו שולחים שאלות לחכמי ירושלים. נשמע קצת מוזר ?
???
8
נו באמת... על האדר"ת שמעת? על ר' אליהו פיינשטיין שכמעט היה הרב של ירושלים שמעת? ללקט כמה אמירות אגביות מספרים שיצאו בעשור האחרון... רדוד זאת לא מילה
ראובן
7
בישוב הישן חלק גדול מהאנשים רק ישבו ולמדו ולא עסקו בדברי קנאות נכון שרמתם הלימודית מבחינת העמקה היתה פחותה מישיבות ליטא אך להציג כאילו לא למדו זה סתם פגיעה בכבודם של אנשים שמסרו נפש ולמדו תורה מתוך הדחק ממש
אליהו
6
הוא מתייחס לירושלים ולכל ארץ ישראל . לא הבנתי איך שפירא מייחס את זה להפגנות בעוד הוא כותב שזה עניין של שיטת הלימוד
ללא שם
5
ירושלמי
לא היו תלמידי חכמים בירושלים ??? עפ"ל
4
להשמיץ את יושבי ירושלים דווקא???
מה המעלה החשובה
3
ידוע שהיו המון גדולים בירושלים, אלא שבעיקר היו נחבאים אל הכלים, וגם מרוב עוני לא היה להם כסף להוציא את הספרים. אין צורך למנות את גדולי ירושלים, פשוט אפשר להסתכל בספר הגש"פ מגדולי ירושלים, או ספר ירח האיתנים מגדולי ירושלים. וגם ניתן להסתכל בשו"ת שיצא מדברי תורתו של רבי צבי מיכל שפירא, בתקופת ר"א מטל
פשוט שקר גס!
2
מדוע כתבה זאת אין בה האיסור להפטיר ב"הודע את ירושלים". בכלל לא כל מכתב ראוי לפרסום גם אם יש בו אמת.ועוד ביום היורצאט של החתם סופר (כידוע בתשובת רל"ג) !! הרב קוק באיגרת למי שכתב כך שלל מכל וכול דברים אלו ותלה את חוסר הפרסום של חכמי ירושלים בסיבות אחרות.
ירושלים
1
רואים לאיפה הלכו ה"בני הנעורים" של ליטא ואיפה ה"בני הנעורים" של ירושלים.ואין צורך להודיע הידוע.
עעע
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים