כיכר השבת

'שומר החומות'

אחרי הנפילה בפתח תקווה: הגרב"צ קוק במכתב חיזוק

הפוסק הגאון הרב בן ציון הכהן קוק, רב קהילת 'אבי עזרי' - מרכז פתח תקווה, במכתב חיזוק לתושבי פתח תקווה לאחר מטח הרקטות והנפילה במרכז העיר: "להודות על ניסך" (חרדים)

| 7 |
אחרי הנפילה בפתח תקווה: הגרב"צ קוק במכתב חיזוק
(צילום: יעקב נחומי)

לאחר מטח הרקטות והפגיעה הישירה במרכז העיר, הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, רב קהילת 'אבי עזרי' - מרכז בפתח תקווה, במכתב עידוד וחיזוק לתושבי העיר.

"אחי אהוביי, לבי עמכם. התעוררתי באמצע הלילה ושמעתי על הפגיעה הישירה בעירנו והאש המתלקחת. נדדה שנתי מעיניי". כתב במכתבו. "מחשבותיי היו נתונות אליכם. ב"ה שומר עמו ישראל ששפך חמתו על עצים ואבנים ואין פגיעות בנפש. יצאנו ידי חובה בבהלה, פחד וצער כמו שאמר רב חסדא (ברכות נ"ה, א) על חלום רע, שהצער הנגרם מחמתו מבטל את הגזירה שבו".

עוד כתב הרב כי "מחשבותיי היו סוערות ומבולבלות, כעסתי על הערבים בכלל ועל החמאס בפרט וכו' וכו' ולא יכולתי להירדם, על כן החלטתי לחזק עצמי בלימוד המוסר, ברכתי ברכת התורה ופתחתי בלימוד בשערי תשובה לרבינו יונה (שער ד אות י"ג) "ואם תמצא את החוטא תלאה, ותקר ה עליו צרה, ויצדיק עליו את הדין ויקבל המוסר באהבה, יהיה זה לו למגן מן היסורין הרבים הראויין לבוא עליו. כמו שנאמר (תהלים ע"ו, י"א) 'כי חמת אדם תודך שארית חמות תחגור' פירושו - כאשר צער האדם יודה אותך כלומר שיודה אותך האדם בעת צערו, שארית חמות שהיו מפותחות לב וא על האדם תחגור ותעכב אותם ואל תביאם עליו".

המכתב המלא

והסביר הרב ש"יש בזה ב' בחינות: א. לשון מודה בקנס שמודה שהצער בא מהקב"ה, וכל הערבים הם רק המקל אשר בהם מכה אותנו כמו שנאמר (ישעיה י, ה) "הוי אשור שבט אפי" ומודה שהכל באשמת עוונותיו. ב. מלשון תודה, מודה לה' על הייסורים שבזה נפרע החוב שלנו לקב"ה, כדוד המלך ששר "מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו" (תהילים ג'). וכל כך חשוב העניין שמקבל זאת כפי שצריך, עד שבזה גופא היא מגן מהייסורים שהיו ראויים לבא עליו. ונאמר (ישעיה יב, א) " אודך ה' כי אנפת בי ישוב אפך ותנחמני ", פירוש – אודך על מו סרך וקבלתיו באהבה, ובעבור זה שאודך על שאנפת בי, ישוב אפך ותנחמני".

"ומסיים רבינו יונה "וכן בענין ההודאה על הטובה נאמר )תהלים נב, י"א( אודך לעולם כי עשית ואקוה שמך כי טוב נגד חסידיך. פירושו - אודך על הטובה שעשית עמדי. ובעבור זה אקוה להתמדת טובתך". חזרתי ושניתי ושלשתי את הדברים עד אשר חדרו לתודעתי וללבי וחיזקוני לראיית המציאות כפי שהיא באמת, שהצער והייסורים הם שלוחים של הקב"ה, והם בגלל עוונותינו ולהודות על נסיך שבכל יום עמנו".

את מכתבו סיכם הרב ואמר "יהי רצון שנזכור להצדיק ולהודות על הטובות שעושה עמנו ובמיוחד עתה שעומדים עלינו לכלותינ ו והקב"ה מצילנו מידם, ולא ישמע שוד ושבר בגבולנו, רק ששון ושמחה ישמיענו. ונזכה לקבל את התורה בשמחה מתוך שלום ושלווה".

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
3
מכתב מאוד מחזק
2
הנה תראו למה עם ישראל בהנהגת אנשים כאלה סבל בגלות 2000 שנה, מתנפלים עליהם ערבים גויים עם סכינים ובקבוקי תבערה ואלה פותחים בספרים כדי להבין על מה הם צריכים לחזור בתשובה. כמובן שהם אף פעם לא מוצאים, כי עובדה שהם עדיין בגלות. שום מילת תודה לצה"ל, לכל אותם אנשים חיכמים שמוסרים נפש כדי להגן על יהודים, שו
לטענתך הרא', הרי אתה אתה במדינת ישראל אינך מונהג בהנהגה רבנית, ואתה ג"כ סובל כשאר העם, ומה לך להתלונן על הרבנים וגדולי הדורות. לטענתך הב', הרב בא לחזק ציבור מסויים, ובטוח שבעירו ישנם גם חיילי צה"ל ונפגעי טרור. ועוד וכי בא לחזק רק אותם ולא שאר הערים, ודאי שלא, אלא פנה לציבור הנמצא בעירו. ואם בא לחזקם
עם ישראל סבל בגלות בגלל אלו ש"מבינים" יותר טוב מחכמי התורה, ומזלזלים בדברי התורה הקדושה. אתה מחובר לצה"ל ומנותק מהתורה, מה יש לצפות בכלל?
הרב לא הקיף את כל הנושא, כי אכן גם מי שאינו מחזיק בדעות ציוניות צריך להכיר טובה, אבל הרב ניסה לחזק את אלו שנכנסים לחרדה, וזה יכול להגיע ח"ו לידי נזק וסכנה. ובפרט ילדים שמרגישים שאחד ההורים נכנס לחרדה.
הרב הוא איש גלותי מחברת אבי עזרי וד"ל.
1
ישר כח התחזקתי מהמכתב הנפלא
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים