כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הראיה של המגיד שיעור הליטאי מזקני בגדד

המחלוקת החריפה בין המגיש שיעור הליטאי הרב שפיגל למחנך הרב טבילה על דעתו של הבן איש חי בדבר לימודי גאוגרפיה - נמשכת בעוז ומגיע עד לזקני העיר בגדד (היסטורי)

| 25 | כיכר השבת |
הבן אי שחי
הבן אי שחי (צילום: ללא קרדיט)

אנו עסוקים בהבנת דבריו של הבן איש חי אודות חובת לימודי גאוגרפיה[1] בתלמודי תורה, ראו בפרקים הקודמים את המשא ומתן החריף בין הגר"ש שפיגל ר"מ בישיבת מיר שטוען שדברי הבן איש חי זויפו, לבין המחנך הרב טבילה שטוען שהגר"ש שפיגל הוא 'תלמיד טועה' בעצמו בהבנת דברי ה'בן איש חי'.

• • •

לאחר שהגר"ש שפיגל טען שדברי חז"ל במסכת שבת (דף ע"ה) שסבורים שראוי עם ישראל שיתגאה בחוכמת האסטרונומיה על פני הגויים, ואת זאת לומדים מהפסוק: "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים" (דברים ד' ה') שצריך שאומות העולם יוכלו להבין ולהתפעל שאנחנו היהודים מבינים בתחום, סבור המחנך הרב טבילה, שחז"ל כתבו על אסטרונומיה, אבל כוונתם גם על גאוגרפיה והיסטוריה.

על דברים אלו ענה הגר"ש שפיגל, שאלו דברי הבל, וחז"ל התכוונו אך ורק על חכמת אסטרונומיה שגם שר התורה הגר"ח קנייבסקי לומד ממומחים בתחום, כיון שיש לה נפקא מינה להלכה, ולא מדובר ח"ו על לימודי היסטוריה וגאוגרפיה, ו"אין מהגמרא שום ראיה לדברי הבן איש חי", לדברי הגר"ש שפיגל.

על דברים אלו ענה לי בחריפות המחנך הרב טבילה: "שמע, נראה שהכותב לא עסק מעולם בעניינים שמעבר לנשים נזיקין. וכולי האי ואולי. נא הפנה אותו למשל הארמון במורה נבוכים חלק ג' בעניין לימוד מתמטיקה ופיזיקה. ולתשובת רב האי גאון בעניין לימוד ערבית וחשבון.. עליו לקבל האמת ממי שאמרה. ולנהוג מעט ענווה שכותב על רשכבה"ג הבן איש חי".

תגובתו של הגר"ש שפיגל על דברים אלו לא אחרה מלהגיע: "עפר אני תחת כפות רגליו של רבינו הבן איש חי זצוקלל"ה, אלא שמשמע מדבריו בדרשתו בפני תלמוד תורה 'נוריאל' בעד לימוד גאוגרפיה, שהוא פירוש מחודש בדברי הגמרא בחגיגה יב: כאילו כוונת ר' יוסי שצריך ללמוד חכמת הטבע כפי שנלמדת אצל אומות העולם.

"ודבריו בזה סותרים לפירוש רבינו חננאל, וכן לדברי עצמו בספרו 'בן יהוידע' שפירש שכוונת הגמ' ההיפך, שאוי לאלו שרואים את העולם כמו הפילוסופים.

"וכן ידועים דברי הגמרא במנחות צט: (וכן בירושלמי פאה א, א) שאסור ללמוד יונית. וכן ידועים דברי הספרי לפרשת ואתחנן (פרשה לד) שאסור ללמוד חכמות אומות העולם. וכן רש"י בפרשת מסעי (לד, ב) שכותב מפורש שאין סיבה ללמוד את גבולות ארץ ישראל, והתורה כתבה אותם רק מפני שיש מצוות התליות בה.

"ולכן צריך לפרש את דברי הבן איש חי שהבאת באחת משתי הדרכים הבאות:

א) יתכן ש'תלמיד טועה כתבו' (וכבר טענו זאת בשנים עברו).

ב) או כוונתו לפי פסק הרמ"א (יו"ד רמו ס"ד): ש"מותר ללמוד באקראי בשאר חכמות, ובלבד שלא יהיו ספרי מינים", ולזה התכווין הבן איש חי ללמוד באקראי, וברור שאין כוונתו להכניס לימודי גאוגרפיה לסדר הלימוד ולכן בימינו ראוי שלא ליצור שיעור מיוחד בתשב"ר העוסק בגאוגרפיה, אלא רק כשמגיעים בלימוד החומש או הגמרא לגבולות הארץ, או למקומות שנעשו בהם ניסים לאבותינו, ראוי שהמלמד יצייר מפה על ארץ ישראל על הלוח, וח"ו לעשות שיעור שלם העוסק רק בגאוגרפיה של כדור העולם.

ובוודאי שהבן איש חי לא התכווין לעולם להכניס בסדר הלימוד לתשב"ר שום לימוד מלבד לימוד התורה הלכה מוסר ודרך ארץ כפי שכתב בפרשת כי תצא בסופו יעויין שם. וגם לא שמענו מזקני בבל שהבן איש חי הנהיג כך בבגדאד..."

בפרק הבא: מה יענה על כך המחנך הרב טבילה? והאם אכן שמענו מזקני בגדאד שהבן איש חי תמך בהקמת בתי ספר של רשת כי"ח אליאנס שחכמי ירושלים החרימו?!

[1] דבריו המלאים של הבן איש חי, וכך לשונו: "יש צורך לידע האדם קצת מן חכמת הטבע... ועוד יש צורך גדול לאדם בלימוד ידיעת געאגראפייה, כי הלא מצינו בדברי רז"ל בגמרא דחגיגה דף י"ב תניא רבי יוסי אומר אוי להם לבריות שרואות ואינן יודעין מה הם רואות, עומדות ואינן יודעין על מה הם עומדות... נמצא גם ידיעה של תכונת הארץ חייב האדם לידע ולהבין בה.. ועל המשוללים מידיעה זו, קרי עליה רבי יוסי אוי, באומרו "אוי להם לבריות שרואות ואין יודעין מה רואות וכו'" נמצאנו למדין מזה שידיעו האלה וכיוצא בהן צריך האדם לשום לבו עליהם לידע אותם.. גם איך הוא עומד בעיד בגדאד ואינו יודע ארץ ישראל היכן היא, ואינדיא היכן היא ואירופא היכן היא אם לפניו או לאחריו אם לימינו או לשמאלו, ובודאי אדם הוא חסר מידיעות אלו ניכר גנותו וחסרונו גם בעיני עצמו, ואם יהיו כל אישי ישראל שלמים בידיעות אלו יגדל כבודם בעיני כל בריה, והכל יאמרו עליהם עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה" (ספר אמרי בינה, דרוש ב' לחנוך מדרש ת"ת עמוד קי).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
מציע לכם להסתכל בבן איש חיל פרשת זכור דרוש רביעי מה שכותב שם מרן הבן איש חי לגבי שלוש השבועות ולדייק בכל מילה שכתובה שם וכן ממליץ להיכנס לאתר ילקוט השבעתי אתכם יש שם כמה קונטרסים שמסבירים מה היה דעתם האמיתי של רבותינו הספרדים לפני שנהפכו לציונים הדוקים כמו היום לצערינו
המלך
רבי יואל מסאטמר ע"ה אמר כל מה שיכבשו הכל יחזירו לערבים רואים את זה בחוש .דברי נבואה ממש.
ג
16
אסור גאוגרפיה אז כאשר יטיסו אדמורים מאמריקה הנה,יקחו אותם בטעות לאיראן והם יחשבו שהאייטולות גם אדמורים...
חמינאי
15
אני חושב שהרב טבילה צודק שהבן איש חי אכן כתב ככה ובכל הדורות היה אותו מחלוקת כמו יששכר וזבולון ור' שמעון ור' ישמאעל וכו' אבל בדור האחרון היה ההשכלה וחכמי אירופה החליטו שצריכים ללמוד תורה כל היום ובאמת נראה לי שבדור הזה כולם מסכימים (ר' ישמעאל ור' שמעון) שצריכים ללמוד כל היום כיון שמחלוקתם היא רק לגב
ע

הצגת כל התגובות

14
כמובן שמורינו הגר"ש שפיגל שליט"א צודק!
דוד
13
אוי לנו שמטילים ספק בדברי מרן גאון עוזנו ותפארתנו הבא"ח זיע"א. האם הרב הזה הוא מתלמידיו? מתעסק תדיר בכתביו או בהוצאתם לאור? האם הוא חקר את העניין לפני שאומר משפט כה חמור? כל אחד שיתעסק במה שיודע, ואת זה ישאיר לתלמידי מרן הבא"ח הספרדים שידעו מזה (נדפס בסו"ס אמרי בינה"). ואם מרן הראש"ל רבנו הגדול גאון
מ
12
ההשקפיסטים המציאו את התורה מחדש. אין מחלוקת שעד תקופת הרשב״א נשענו כולם על אדוננו הרמב״ם וגילים מבוגרים עוד עסקו בחכמות מאות בשנים לאחר מכן. לצערנו הבערות בענייני העולם לא הוכיחה את עצמה ובוודאי שלא בתקופתנו שהכל הוא כיתתי עממי ומן השפה ולחוץ.. בעל חובת הלבבות העמיד את תיקון הפרנסה כיסוד וראשית
מאיר
כל המהרהר על גדולי ישראל הוא כופר אתה צריך ללמוד הלכה אומנות זה לא חכמה יש הבדל גדול .ובכלל הפוסקים אומרים שרק אחרי שאדם מתחתן אז צריך ללמוד אומנות ובכלל דור דור ודורשיו וכל הפוסקים חלקו על הרמב"ם בענין זה .אנחנו רואין שמי שלומד אצל המזרחי הוא ליסטות אמיתי (אגב גם הראי"ה קוק אמר שלכתחילה צריך ללמוד
המלך 2
11
מרן הרב עובדיה התבטא פעם בשיעור בלווין שאם לא ילמדו מטמתיקה איך יוכלו ללמוד מסכת עירובין .
יואל
10
אולי פשוט תשאלו את חכמי הספרדים תלמידי הבן איש חי הקדוש??? במקום ללכת לשאול אשכנזים שלא הכירו את מרן הבן איש חי....
בגדד
לאשכנזעם אין כ"כ מה למכור (חוץ מספרי מעשיות וליקוטים...) אז מנסים בכוח לעוות את הרבנים הספרדים
ספרדיה
9
דבר אחד אני יכול לומר בבירור, מהיכרות- המחנך הרב טבילה הוא אדם חכם מאוד. מאוד. בלי להכיר את הרב שפיגל, אבל לפי ראיותיו לא נראה שהוא למדן גדול, ואם הוא חושב שגיאוגרפיה זה רק ציורים של מפות וגבולות אז בודאי הוא לא יודע מה זה גיאוגרפיה
יוסי
8
אומנם לימוד גאוגרפיה בא על חשבון לימוד תורה אך סוף סוף אדם צריך לדעת גם דברים נוספים ולא רק להיות סגור ב ד" אמות של הלכה.
משה
צריך להיות סגור בד' אמות של הקב"ה והקב"ה נמצא רק בתורה
המלך
7
הרב שפיגל ת"ח עצום שידיעותיו מקיפות כל תחום בתורה מתלמידיו המובהקים הם הגר"נ קסטנר הגר"א ברינצוויג ועוד וזכותו לחשוב שזו דעת הבן איש חי מאידך כיוון שהבן איש חי לא כתב כוונתו בפירוש אפשר לפרשו בצורה אחרת ונהרא נהרא ופשטיה
מסי
6
לחכמי הספרדים יש שכל ישר, קו ונקי. לרבני האשכנזים ולשפיגלים שכל עקום.
.
5
הרש"י בפרשת מסעי שהוזכר כותב דבר אחר לגמרי. רש"י כותב שהסיבה שהתורה כתבת את גבולות הארץ היא מפני שי בזה נפקא מינה הלכתית. רש"י לא עוסק בשאלה מה ראוי לאדם ללמוד, אלא מה התורה כותבת. בוודאי שהתורה לא עוסקת בלימוד גאוגרפיה. גם לגבי הגמרא במנחות לא ברור לי מנין לו לפרש ש"חוכמה יוונית" כולל היסטוריה וגאו
חיים
4
ראיתי פעם קונטרס מהבן איש חי ובו האריך להמליץ על מוסד חדשני ללימוד תשב"ר ומאריך לגנות את סגנון הלימוד שהיה בימיו שהיו יושבים במרתף בית הכנסת המלמד באמצע וכל הילדים סביבו במעגל המלמד קורא פסוק וכולם עונים בצעקות והמלמד לא יודע מי קורא ומי סתם צוחק ופעם נפטר שם ילד קטן ממחנק ולא הרגישו עד שהגופה נרקבה
שמעון
מה שהוא מדבר חשבון זה הבסיס אבל לא מה שמלמדים בבתי ספר בגלל משרד ה"חינוך" וגם שפות זה הוא דיבר על ערבית ולא על שפות אחרות כי זו שפה שהיתה בעירק ולא דיבר על שפות אחרות ובכלל כל זה הוא בדיעבד ולא לכתחילה ושראו תלמידי הבן איש חי מה עשו בית ספר אליאנס בעירק יצאו נגדם חזק חזק (מה שסיפרת על המלמד זה נשמע
המלך 2
3
מבלי להכנס לעובי הקורה,אני רואה דבר מופלא אצל הגר"ש שפיגל והוא שדוחה את דברי הגאונים והראשונים ע"פ זה שיש ראשונים שאמרו אחרת, וכמובן לא ייתכן שתהיה מחלוקת. ובאותה דרך מוכיח שהרב בן איש חי זצל התכוון לומר ללמוד באקראי בלבד שהרי הרמ"א זצל אומר כך. נא לומר להגר"ש שפיגל שייתכן שהבא"ח התכוון כפשוטו וד
הנגמ"ש
הנגמ"ש, יפה דרשת... ישר כח
.
לא יודע מי צודק רק בטוח שנכנסת לעובי הקורה...
שלמה
2
דברי הבן איש חי ברורים.... לאמיתה של תורה. הרב שפיגל מנסה לזייפם כדי למצוא חן בעיני הקנאים...
חיים
1
כמעט כל חכמי ספרד לאורך כל הדורות היו בקיאים גם בשאר החכמות כמו פיזיקה מתמטיקה, שירה, אסטרונומיה, ועוד כל הראשונים והאחרונים, כל החכמים שחיו בתור ספרד וכו'..ואלה שהיו בטוניס, איטליה, מצרים, סוריה ארץ ישראל וכו' אבל גם רבים רבים מגדולי אשכנז היו בקיאים מאוד בחכמות אחרות מלבד עסק התורה.. כמו הגר"א,
דור דור ודורשיו
לחכמי הספרדים יש שכל ישר, קו ונקי. לרבני האשכנזים ולשפיגלים שכל עקום.
#
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים