כיכר השבת

טור דעה

החשש: הבל פיהם של תינוקות של בית רבן

ניסיון להבין את דעתם המעמיקה של מרנן גדולי ישראל נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן וכ"ק האדמו"ר מגור, הסבורים כי בשלב זה אין לפתוח את תלמודי התורה והישיבות הקטנות (טור)

| 76 | כיכר השבת |
ילדים בדרך לחיידר, היום. אילוסטרציה
ילדים בדרך לחיידר, היום. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כמה אלפי ילדים ונערים, שפאותיהם סדורות להם בצדי לחייהם, יצאו היום לבתי תלמודם בתום חופשת בין הזמנים, שעבור חלקם היתה ארוכה מהרגיל, ופתחו בכך את זמן חורף תשפ"א.

מראות אלו מרנינים בכל פעם מחדש, משובבי עין ומרחיבי לב. אה, מי כעמך ישראל. קדרים קדרים של בני נוער יוצאים להשתלם בעבודת השם, לפי דרגתם, ללמוד תורה ולהחזיק בכך את העולם כולו, שהרי "אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן" (מסכת שבת, קיט:).

אלא שהפעם, בשונה מבעבר, עננה גדולה מרחפת סביב החזרה ללימודים. ידו של נגיף הקורונה, המשבש סדרי עולם, עדיין נטויה על כמה וכמה ערים בישראל, בדגש על אלו החרדיות צפופות האוכלוסין.

שלא כמו ברוב הישובים, הסגר המלא על ערים אלו צפוי להימשך. אך עובדה אחת מאחדת אותן עם שאר המדינה: החלטת הרשויות להותיר את איסור הלימודים על כנו, מכיתות א ומעלה, זאת כלקח מהפתיחה הפזיזה בסוף הגל הראשון - שהביאה לגל השני.

אלא שכאמור החלטה זו הופרה, כאשר רבים רבים שבו ללימודיהם בערים החרדיות, למרות 'אדמומיותם' לנגיף, בעקבות הוראה שיצאה ממעונו של מרן הגר"ח קנייבסקי, התואמת להוראה דומה מראשית הגל הראשון.

בשונה מהוראה זו, דעתם של נשיא מועצת חכמי התורה מרן הגר"ש כהן, כ"ק מרן האדמו"ר מגור - ויתכן גם של מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין - היא להמתין עם פתיחה רגילה של הלימודים בשתי קבוצות הגיל הרלוונטיות: תלמודי תורה וישיבות קטנות.

בשורות הבאות אנסה להבין את גישתם של רועי ישראל הללו, למול התהיה הנשמעת לאן נעלם כביכול שיקול ה"תורה מגנא ומצלא", העומד כידוע בבסיס החזרה ללימודים של חלק מילדי ישראל.

נתחיל מעובדות. שני גלי הדבקה גדולים פרצו בחודשיים האחרונים במגזר: כשבועיים אחרי פתיחת שנת הלימודים בא' אלול, וכשבועיים אחרי ראש השנה, עם הבדל גדול ביניהם - בעוד הראשון נרשם בעיקר בקרב צעירים (ונוצר גם בשל הבדיקות היזומות בישיבות הגדולות), השני ניכר מאוד גם בקרב מבוגרים.

אם משיעורי התחלואה אפשר אולי להתעלם, משום שבפועל רוב הנשאים אינם סובלים במיוחד, החלק החמור הוא תוצאת התפשטות הנגיף: תמותה של (בעיקר) מבוגרים ובעלי רקע רפואי מוקדם.

אין ספק כי בני הנוער, שלא ממש ניזוקים מהנגיף, נדבקים בהמוניהם במוסדות החינוך, ועד שיודעים זאת מספיקים להסתובב ולהפיץ את הקורונה בכל מקום אפשרי - גם לכיוונם של אלו שהיא מסכנת את חייהם באופן וודאי.

ואכן זינוק של ממש בתמותה מכה בשבועות אלו כמעט בכל שכונה וקהילה. למרות שהתחלואה (הגבוהה לכשעצמה) הולכת ופוחתת, האסונות נוקשים על חלוננו בזה אחר זה. מכך, סבורים גדולי התורה, לא ניתן להתעלם.

בעיתות מצוקה, שההיסטוריה היהודית עשירה בהן, נפסק לעתים קרובות ש"חבי כמעט רגע, עד יעבור זעם", ולא פעם הושבת קול לימודם הטהור של צעירי החמד, בשל אילוצי הזמן, כאשר שיקול של פיקוח נפש עלה על כף המאזניים.

וגם כיום: אם מחבלים, ישמעאלים צמאי דם, היו מסתובבים עם חגורות נפץ וכלי משחית אחרים לגופם, בחוצות ערינו - וכי מישהו היה מעלה בדעתו לשלוח את הבנים ללמוד תורה? היחס למחבלים ביולוגיים, וירוס זעיר ומתעתע שמופץ בעוצמה לכל עבר, לא אמור להיות שונה לדעתם של הרבנים הנחשבים.

אז נכון. נטען כי גורמים בכירים הסכימו למתווה פתיחת לימודים, שפוצץ בשל התערבות פוליטית ומשפטית. אך זה לא שדעתם מראש היתה נוחה מכך, אלא הדבר נעשה תחת אולטימטום כי המוסדות ייפתחו כך או כך ועדיף שזה יקרה תחת מגבלות כלשהן.

עיקרו של דבר: אין כמו הבל פיהם של תינוקות של בית רבן. הבל שמקיים את העולם. לא כזה שמוביל למותם של יהודים ולהרס משפחותיהם.

תוכן שאסור לפספס
76 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
44
ברור שיש נזק חנוכי כשההורים לא מקימים ונשמרתם מאוד- ממשיכים בשמחות גדולות-רק בהחבא..."המסר החינוכי"-אל תשמור ואל תזהר על אחרים-רק אל תיתפס...
43
רק אל תשכחו דבר אחד חיידר סגור זה אומר שמנהל החיידר לא מקבל תשלומי הורים ושם הבעיה הקשה ...
42
להבנתי יש הסכם שבשתיקה יפתחו תלמודי תורה וישיבות ובתמורה יהיה סגר על העיר

הצגת כל התגובות

41
חלק מהצבור החרדי מתנהג כמו מאפיה של עבריני צמרת שאוסרת להלשין על רוצחים
40
הגיע הזמן להפרד מהמדינה, לא רק שהיא שונאת תורה אלא שהיא לפני קריסתה, נעזבה והיא תטבע לבד
יאללה, תיפרד.
39
את דעתם של גדולי עולם ששומרים על כל התורה כולל ונשמרתם לא תרצח לא תשקרו לא צריך להסביר כי זה התורה כי הם חיינו וחי בהם מאי חזית דדמא דידיה סומק טפי והשאר הדברים שנאמרו בשם גדולים כאילו בשמם ואין מי שיודע מתי על מה אמרו זה מה שצריך הסבר וההסבר הנכון כי זה כוחי של הנכד שרוצה להראות כוח דהפקירא
38
לא יתכן שמותר להתגודד בים מאות אנשים וללמוד לפי כל כללי הזהירות אסור
זה לא כל כללי הזהירות. ואם עמי ארצות מזלזלים, גם יראים יזלזלו?
הענין הוא שאפילו עמי הארץ מבינים שזה לא בשליטתם ואי אפשר לעצור את החיים אם אתה רוצה להישמר מקורונה תסגור את עצמך ואת בני ביתך למשך 10 שנים ושלום על ישראל
37
ההורים הצעירים ששולחים את ילדיהם לא חושבים על ההשלכות החינוכיות לתווך הארוך. מעניין כמה הדור הצעיר ילמד בעתיד להזהר עליהם כשהם יתבגרו ...
הילדים יחונכו שהם מייצתים להוראות גדולי ישראל ללא עוררין. זה החינוך שלנו.
אוי ואבוי לחינוך כזה צריך לציית לגמרא ולשלחן ערוך. לא לכל סברא כרסית
36
מרוב עקמומיות לא רואים את המובן מאליו. לא צריך שום הסבר לשמירה מפני חולי ממית. ״תורה מגנא ומצלא״ זה לא קסם ולא עקרון הלכתי שנקבע בשום מקום. שלא לדבר על פיקוח נפש שדוחה כל מצוות שבתורה. העובדה שצריך לפלפל בסוגיה מזעזעת.
צודק לגמרי
35
למה אתה כותב ממעונו של מרן שר התורה ואצל אחרים אתה כותב למשל מרן האדמור מגור ולא ממעונו של האדמור
אם באמת לא הבנת אני יסביר.[גם לאחרים שלא הבינו.] כי בבית ר' חיים קנייבסקי מי שקובע אלו בני הבית! הם מחליטים איזה נתונים להציג בפניו ואיזה לא, וכך משפיעים בעקיפין על ההחלטה הסופית.
זה פתח לדון אותו לכף זכות אם זה באמת נכון
34
מקשקש ומחרבש
33
גם שלא לרצוח ושלא להזיק את הגוף הם נושאים רוחניים ומה זה ללמוד תורה על מנת שלא לקיימה. ואם אכן יש לו לרבי חיים נימוקים כל כך חזקים להפקיר את גופותינו לחולי ומינתה יכבד ויעשה את המאמץ להגיע לכולל חזון איש ולהתייצב לפני תלמידי החכמים רק לכמה שעות לתת את נימוקיו ולגלות את מקורות הבנתו בנושא ולענות על
32
שוב היילברון מנסה לחקות את הלברטל. אתה תצליח בדרך שלו. גם לטור הזה, תוך יום יהיו לך 600 תגובות.... אבל הלברטל התאדה מהר מאד ואפילו החילונים הפסיקו לראיין אותו.... ואתה עוד יותר צעיר לא חבל שתהיה קוריוז שנעלם?
31
כל מי שטיפה מבין, משיל נעליו מעל רגליו לפני שמביע דעה על גדולי ישראל.
30
האם מטור זה לא נודף ריח זלזול בגד''י האחרים שהורו לפתוח ובראשם מרן שה'ת שליט''א אולי גם את דעתם תחדדו לפעמים.
נכתבו כאן כמה כתבות במטרה להסביר את דעת הרבנים שהורו לא לציית להנחיות
על רבנים כאלו נאמר במדרש רבה פרשה א' פסיקתא ט"ו תלמיד חכם שאין בו דעת נבלה טובה הימנו
29
איך אתם מעיזים לדבר על רכהשבג שליטא
28
צריך לפלפל ולכתוב טורים כדי להבין דעת המתירים לסכן נפשות ולהכנס בודאי פיקוח נפש, לא דעת הקוראים בפסוק ונשמרתם כפשוטו
לא צריך להבין הם טועים חד משמעית הנושא מחוץ לויכוח
טורו של הרב מרדכי דוד לגופו של ענין, מדוע באמת הורה הרב קנייבסקי לפתוח את תלמודי התורה והישיבות? הלוא גם בשיא הסגר חנויות המזון היו פתוחות, כי מבינים שמזון הוא דבר נחוץ גם בזמן פיקוח נפש. כמו כן בתי מרקחת נותרו פתוחים והותר לכל אחד לגשת לבית מרקחת לרכוש תרופות, כי כנ"ל מבינים שתרופות נחוצות וגם הן ב
27
מעולם לא פסק קול תורה, מקסימום ירד למחתרת.
26
ונשמרתם ופיקוח נפש גובר על הכל....חבי מעט עד יעבור זעם....לך עמי בא בחדריך....דבר בעיר כנס רגליך....ולא כתוב חוץ מרגלי ילדיך שילכו לחיידר....
25
די כבר. נמאס מהחשיבה הפרימיטיבית הזו.
24
ונשמרתם לנפשותיכם..יש גם נפש ולא רק גוף!
כשהגוף ימות הנפש לא תישאר כדי להמשיך ללמוד ואם בינתיים יזהרו הרי בהמשך יוכלו ללמוד יותר. מה שנקרא 'עת לעשות לה' הפרו תורתך'!
עם הארץ אפילו פסוק בחומש אינך יודע יש פסוק כי הדם הוא הנפש נקודה
טיפש. האם בשביל נפש לשיטתך. מותר לגרום בספק לרציחה וכאן זה לא ספק .רואים .את התחלואה בעשרות מתים כל יום.
23
לנו הקטנים אסור להיכנס בין דעותיהם של גדולי הדור!!!!!!! מי אנחנו מה אנחנו????? אוי ואבוי למי שמיקל בכבוד הגדולים והחכמים!!!!!!!! כל אחד ילך לפי רבותיו ויכבד המאוד מאוד מאוד את כל הרבנים והגדולים!!!!!!!!!! ככה התורה מצוה אותנו!!!!! וזה כבוד התורה וכבוד השם יתברך!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
דבר בשם עצמך בהלכה כתוב אין הולכין בפקוח נפש אחר הרוב
22
אין פה מה להבין אלו דברים פשוטים מאוד זה לשון הגמרא כתובות י"ז ע"א, תנו רבנן מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת ונפסק להלכה ביורה דעה סימן שס"א סעיף א' אז בבקשה לא לדבר יותר מידי זה לשון שו"ת מהר"י ווייל סימן קמ"ו, ידעת שפסקי בעלי בתים ופסקי לומדים שני הפכים הם. ונפסק להלכה בסמ"ע סימן ג ס"ק יג אז בבקשה לכ
21
תודה. מה כתב המהר"ל בנצח ישראל פרק ל"ה?המהר"ל פירש את דברי חז"ל "דור שבן דוד בא, תלמידי חכמים מתמעטים"וכתב מאור עינינו המהר"ל--"פירוש אותם [תלמידי חכמים] שיש בהם השכל יתמעטו. וכאשר השכל יתמעט, אז יבוא פורענות על השאר." עכשיו מובן המצב שלנו. שנזכה לגאולה שלמה ע"י ביאת גואל צדק.
בנתיים מי שנשמר הוא זה שנדבק
שטויות כדי להרגיע את המצפון זה שקר גס כל אלו שנדבקו [מתוך בדיקה יסודית בשטח] פה ושם הם זלזלו מי שנשמר טוטאלית [ויש אפשרות כזו בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו] לא נדבק נקודה
איזה מזל שזכינו שאתה קיים בדור שלנו ויכול לומר מי הם הת"ח שיש בהם שכל . (אגב ניכר שאינך בקי בכתבי מהר"ל ואינך יודע מה כוונת המהר"ל כאשר הוא משתמש במילה "שכל")
20
בביזנס לפעמים כדאי להפסיד מעט על מנת להרויח הרבה בהמשך כנל גם שעדיף לחכות בסבלנות עד יעבור זעם
19
בימיו של ר' עקיבא הסתובבו רומאים שאמרו שמי שילמד תורה ימות ור' עקיבא לימד בגלל שעם ישראל בלי תורה זה כמו דגים בלי מים לא בגלל שזה היה שמד אלא שהוא הבין את חשיבות התורה אני חושב שאם הוא היה חי היום היו אומרים שהוא מסכן את התלמידים מה אם ונשמרתם ושהוא ממש עושה חילול ה' לפחות אז גם פפוס בן יהודה שהתנגד
האם רבי עקיבא אמר שאפשר לסכן ולרצוח. מה הקשר לסיפור מהגמרא
18
הדוגמא אישית של חוסר זהירות וערבות הדדית- מגה פיגוע חינוכי!
17
מדברים על החיוב לשמוע לגדולי ישראל. איזה גדול, הרב קניבסקי שליטא או הרב אדלשטיין שליטא? אלו ואלו על מגפה שהרג ל"ע 2200? עיין פרק ל"ה--נצח ישראל של המהר"ל בענין "תלמידי חכמים מתמעטין." האם אסור לצטט המהר"ל בכיכר שבת?
חוץ מהעיתונים אף אחד לא מדבר מה שמחייב זה רק מה שכתוב בגמרא ובשלחן ערוך אם הגודול סתם אומר ללא ראיות זה לא מעניין את אף אחד זכותו לומר וחובתי לא לציית
16
העניין הוא מאוד פשוט להבדיל מחוגי הפלג הירושלמי ולחלק מהחסידויות הגדולות הציבור הליטאי שמר ושומר על ההנחיות והריחוק. מה שקרה מיום חמישי האחרון האימון במשרד הבריאות נשבר! כשהנתונים מוטים למטרת הטלת הגבלות במיוחד על החרדים. יתכן מאוד מחר או מחרתיים יצטרף גם הרב שלום כהן לעניין. כך שדברים הפרשנות החל
ספקולציות. הנגיף מכה ללא רחם, ובמיוחד בחרדים. כל הזמן תמונות של בד''ה.
15
לא צריך להסביר את דעתם של גדולי הדור שאומרים לא לחזור ללימודים אלא את דעתם התמוהה של אלה שאומרים כן לחזור
אין מה להסביר את דעתם של אלו שאומרים כן לחזור הם טועים הם טועים הם טועים הם טועים נקודה אמת יש רק אחת
14
לא יודעת מאיפה כבודו מביא את המידע שלו,אבל אני בתור עובדת בריאות נתקלתי בלא מעט ׳צעירים׳ שחלו והבריאו ועדיין חשים תופעות לוואי מדאיגות!קוצר נשימה,כאבי חזה,כאבי ראש,חולשה וחוש ריח שלא לגמרי חזר.שלא נדבר על בעיות הלב שהופיעו אצל חלק מהמחלימים שהיו בריאים לגמרי הירידה הקוגניטיבית שחלק ניכר חשו.שלא תעזו
13
שמעתי היום מחסיד גור שאצלם כל המוסדות חינוך פועלים כבר מתחת לרדאר....
שקר גס!!! עוד אחד שמקנא ומנסה ללכלך....
מה אתה חושב שהרבי מגור זה ר' חיים!!
12
כל מילה בסלע! מבהיר סוף סוף מהי אחריות ציבורית וראייה רחבה.
11
למרנן ורבנן יש אחריות על המחנה
10
לדעתי חכמי ישראל כהרב שלום כהן והאדמור גור לא צריכים להסביר, התורה מגנא ומצלא היכא דלא שכיחא היזקא. וכיום זה שכיחא היזקא עלינו לנסות ולהבין את דעת הרב קנייבסקי
9
בזמן שמד לא ביטלו עם ישראל חס ושלום תורה, מה תאמרו הם לא שמרו ונשמרתם?! אלא מאי מסרו נפשם על לימוד התורה. ותורה מגנא ומצלא. וזה לא מאבד עצמו לדעת כי הרופאים אומרים שמהמבוגרים נפטרים מזה 0.05% ולית מאן דפליג שזה אינו מאבד עצמו לדעת. אבל סכנה יש כאן. והתורה תגין עלינו אמן.
זה לשון הגמרא סנהדרין ע"ד ע"א, כי אתא רב דימי אמר רבי יוחנן לא שנו אלא שלא בשעת השמד אבל בשעת השמד אפילו מצוה קלה יהרג ואל יעבור. ונפסק להלכה יורה דעה סימן קנ"ז סעיף א',אם העובד כוכבים מכוין להעבירו על דת (אפילו על ערקתא דמסאנא) אבל אם אינו מכוין אלא להנאתו, יעבור ולא יהרג.
8
אני לא מתכוון לפגוע בגדולי ישראל ח"ו אבל שהם ישמרו שעה אחת ברצף על ילדים קטנים ואח"כ יורו לנו מה לעשות ...... בזמן שזה לא מחבלים ולא נעליים הקורונה פגעה גם במי שהיה בבית
7
מצחיק שצריך להסביר דווקא את הדעה הזאת של אלה שאומרים 'ונשמרתם'... עולם הפוך ראיתי..
כי אחרי שר' חיים אומר משהו צריך להסביר את הצד השני!!!
6
האם החינוך של זהירות וערבות הדדית פשט את הרגל?
5
החש בראשו יעסוק בתורה וכך גם בשאר מכאובים. התורה מגנא ומצלא ומשם תבוא הישועה
תקפוץ עם גמרא מעזריאלי התורה מגנא ומצלא מי שאומר על קורונה תורה מגנא ומצלא הוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה
4
אולי אפשר לחשוב מחוץ לקופסא? שאברכים ובחורי ישיבות ילמדו ילדים בקבוצות קטנות במקומות פתוחים גם אין ביטול תורה גם יש חסד תוך כדי לימוד וגם מצמצם את הסיכון מאוד! מה אתם חושבים?
סוף סוף מישהו כותב לעניין הוצאת לי את המילים מהמקלדת
3
למה לא פותחים רק בגלל שרוצים להתחנף לציונים כי אם הציונים יאמרו שאפשר לפתוח אז פתאום לא יהיה שום פיקוח נפש רוב רבני הספרדים אומרים בחשאי שצריך לפתוח רגיל רגיל וגם בגור יודעים זאת ויפתחו בקרוב
להציל נפשות מתמונות 'מזעזע' ו'בלתי נתפס', זה חנופה לציונים?
2
איכס, אדון היילברון. אתה לא ראוי להיקרא רב, את דעתם של הרבנים שלא תומכים בפתיחת מוסדות אין צורך להסביר, ישנה מחלוקת בין גדולי ישראל מהי רמת הסכנה הרוחנית ממוסדות סגורים לעומת התמותה מהקורונה. הניסיון שלך הוא לעצב דעת קהל, לחנך את הציבור החרדי להכריע בשכלו נגד רבנים (ודוקא לדעה הרווחת גם אצל ידידינו
1
האם לדעת הגר"ש כהן והאדמו"ר מגור שליט"א אסור לפתוח גנים גם להילדים עד גיל שש? ואם כן, למה לא שומעים מזה? אז במילים אחרות פשוט נשמעים למשרד הבריאות, ואיני ח"ו מזלזל בשיטה הזו שיש חיוב לישמע להמדינה בגלל חילול השם או סיבות אחרות, אבל צריכים לומר האמת בקול ברור וצלול שהשיטה של הגר"ש כהן וכו' הוא שצרי
כמו בכל נושא רפואי בו שואלים את המומחים, גם כשיש חילול שבת או אכילה ביו"כ.
הרי המדינה היא המנהלת את המלחמה המערכתית בנגיף, הידע והשיקולים הרפואיים לצידה.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים