כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מדוע חסידים נכנסים עם בגדים לתוך המים?

במהלך השנים בהם הוא מטייל עם ציבור יראי ה', מכל העדות, שם לב ישראל שפירא למנהג חסידים להיכנס לנחל, מעיין או ים - עם הבגדים, ויצא לבדוק את פשר ומקור המנהג (חסידים)

| 66 | כיכר השבת |
בין הזמנים; מדוע החסידים נכנסים עם בגדים לתוך המים?
(צילומים: מדריך הטיולים ישראל שפירא)

במהלך השנים שהנני מטייל עם ציבור יראי ה' מכל המגזרים והעדות, ראיתי למנהג חסידים מגזע קודש להיכנס לנחל, מעיין או ים כינרת, עם הבגדים.

מנהג זה שונה בתכלית אצל בחורי המגזר הליטאי והספרדי, שנכנסים למעין כדרך כולם ע"י "בגדים מיוחדים" לצורך כך.

שנים רבות התפלאתי על מנהג זה של החסידים, שאומנם ברור שיסודו מקדושה יתירה שנהגו בחצרות האדמו"רים. אולם בשנה האחרונה בסייעתא דשמיא מצאתי סיוע מחז"ל למנהג זה, שהינו מנהג הלכתי שיסודו מחיבוב ארץ ישראל.

הובא בתלמוד ירושלמי (מסכת שביעית פ"ד מ"ז) שרבי זעירה נסע לבבל, הוא חצה את הירדן ונכנס לנהר הירדן (גבולה המזרחי של ארץ ישראל) עם בגדיו כדי שתישאר בו לחלוחית של ארץ ישראל.

רבי זעירה (גם רבי זירא) שטבל במי הירדן כדי שבגדיו יישארו סחוטים במים, היה ידוע כאוהב ארץ ישראל, והוא הוא התבטא ואמר: "אוירא דארץ ישראל מחכימא", "שיחתן של בני ארץ ישראל תורה", ועוד.

כל ימיו רצה לעלות לארץ ישראל, ולבסוף אכן עלה אליה, למרות התנגדות רבו, רב יהודה, שטען כי אסור לעלות לארץ ישראל מבבל. לפני עלייתו צם 100 תעניות כדי לשכוח את התלמוד הבבלי וללמוד את תורת ארץ ישראל.

מעניין שהכינוי "זעירא" (קטן בארמית) ניתן לו בשל גובהו הנמוך.

רבי זעירא היה מחמיר גדול, ומופלג בחומרות וסגפנות, הוא הקפיד שלא למלא פיו שחוק מחשש קלות ראש.

לאחר עלייתו לעיר טבריה, הוא קירב את בריוני טבריה על מנת להחזירם בתשובה, דבר שלא אהבו כל החכמים בדורו. רבי זעירא זכה לאריכות ימים, ונפטר בשיבה טובה.

ממעשהו של רבי זעירא שטבל בירדן עם בגדיו, פסק רבינו אשתורי הפרחי בספרו "כפתור ופרח" שגם הירדן הוא ארץ ישראל, כיון שאם למים בהם יש קדושה - הרי שהם משטחה של ארצנו הקדושה.

ואולי כך נהגו החסידים ללכת בדרכו ובמורשתו של רבי זעירה להיכנס לנחלים ולמעיינות עם כל הבגדים, כדי שיתרטבו, וכך יהיו בבגדים מי המעיינות, וכך יישארו בבגדיהם לחלוחית של מי ארץ ישראל במשך הטיול.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
66 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
50
כמה חוסר הבנה בסיסית יש בכתבה, רבי זעירא יצא לחו"ל ולכן רצה שיהיה רטוב ממים של קדושה אבל כאן הם נשארים בא"י אז מה העניין?
קובי
49
יש לכך סיבה אחרת חשובה לא פחות. הבגדים, מטבעם הם מטונפים, בטח בגדים שהולכים איתם לטיול, מתמלאים באבק, בזיעה וכו'. וכך אפשר לזהם את המים. אכן, זה מזיק למים ומזיק לכל האחרים שיבואו אחריהם ויבקשו לטבול, אבל ממתי זה מעניין חרדים?
יצחק וואסער
48
סתם השערות ללא תוכן! החסידים נוהגים כך גם בחו"ל! הטעם פשוט משום צניעות. ולגבי דבר זה יש כבר מקורות הפוכים בחז"ל.
שכן טוב

הצגת כל התגובות

47
מנהג שטוטי לגמרי
א.
46
במקום לעשות חישוב מחדש על הנהגות שטות, מטהרים את השרץ. ''על אשר הקלת, החמרתי''.
ללא שם
45
נראה לי שזה מיפני שמפחדים שלא יגנבו להם את הבגדים
דוד
חחחחחחח כל מילה בסלע
וואו
44
היה רוצה לחלוחית , היה ממלא כד מים לדרך
ללא שם
43
רבי זירא עבר בירדן כשעלה לא"י ולא כשיצא לחו"ל. הוא טבל בבגדיו כי נחפז להגיע לא"י ולא רצה להתעכב בפשיטת בגדיו. חסידים טובלים בבגדים מטעמי צניעות. הם עושים כך גם בחו"ל.
יב
42
אם כבר אז אשמח לדעת למה חרדים מתלבשים ביום יום עם שכבות של בגדים לא נחוצות ומסורבלות? אנחנו כבר לא בגלות שואלת בלי ציניות
רחל
מצחיק מאוד...
ע
41
זה לא נכון זה בגלל שהישיבה דרושת מהבחורים לכנס רק עם השמונה בגודים ולא יעפו אותך מהישיבה
שימי
40
אני לא מבינה להכנס עם בגדים זה לא סכנה
לי
39
צניעות צניעות זה הבסיס לכל הקדושה!!!!
ש
38
מנהג מגעיל ומסריח
יוסף
37
איי.איי.איי השפשפת.שאחרי
ח
36
לא נראה לי נכון זה בגלל שהגוף לא יהיה מגולה
אבי
35
יש לי מויפת מרבי דב קוק בענין זה חבר שלי טבל בירדן ונכנס אחרי זה לרבי דב קוק הרב הזמין אותו לשבת על המיטה והוא אמר לו שהוא רטוב (לא סיפר לו איפה טבל) הרב אמר לו זה מהירדן זה מים קדושים אין בעיה... אגב ידוע שהארי אומר לא להתנגב אחרי טבילת ערב שבת כדי שקדושת המקווה תספג בגוף
יוסי
34
עוד כתבה לגמרי טיפשית ומיותרת....
אלי
33
המים לפעמים נורא קרים או שפשוט המים לא נקיים
אפרת
32
מה אכפת לכם שיהודים נכנסים למים עם הבגדים? זה לא גישת הליטוואק!? להתמקד רק בעצמכם!?
ע
31
זאת ראיה הפוכה בגלל שהוא היה מבבל ורצה שישאר בו לחלוחית של ארץ ישראל לכן נכנס עם בגדיו אבל מי שגר בארץ ישראל פשוט שאין צורך בכלל
דויד
צודק רציתי ליכתוב את זה
חטו
ביג די, נכנס עם בגדים מפריע לך?
ע
30
1. משום מראית העין שלא יחשבו שהמקום מועיל לטבילה. 2. שלא יתפשטו ויטבלו במקום במקווה.
הבלן
29
הזויות כל התגובות פה.....אתם יראי השם???? מה הזוי בצניעות אפשר לדעת??? כל העולם צריך לראות את הגוף שלך????
א
28
קדושת יוסף הצדיק ככה רואים ישועות וזוכים ליסוע לאומן ראש השנה ומובטחים להינצל מכף הקלע ומלילית וממקרה לילה
קדושת יוסף הצדי
חח לילית.. סתם שתדע שימי הביניים חלפו כבר. בעצם.. רגע השכנה שלך עוסקת בכישוף אולי תשרוף אותה
...
27
החסידים חיים בעולם אפשר לשאול אותם.
אברהם
26
איפה ההיגיון פה זה לא אירופה! איזו קדושה יש בטימטום? חודש אב עם החום הכבד
בחור צפוני
25
באה מבית חסידי
תשובה האמיתית היא פשוטה : מפחדים מהצל של
24
אהההה ענק
ללא שם
23
יש הבדל בין אדם שרוצה לעבור לארץ ישראל אז איפה הוא ישאיר את הבגדים??? בצד השני??? החסידים נכנסים יוצאים באותו מקום... ברור שהם יכולים להוריד... וללבוש אח"כ וחוץ מזה לא צריך לחפש מקור לכל מה שקורה אצלם... הרבה דברים זה הליכה אחר העדר
כמה שטות בכתבה
22
לא צריך סיבה. חסיד שויטעה
המגיב
21
מן הראוי לאמץ את הדרך הזאת גם בטבילה במקווה. וכי מאי שנא הירדן מהמקווה?
יששכר
יש הבדל גדול. בירדן, הכניסה למים היא חינם ואילו הכניסה למקוה כרוכה בתשלם.
מאיר
נו מה הקשר מקווה??? אתה לא יודע שיש דין חציצה במקווה???
רכסיםניק
20
מילא עם הבגדים אבל למה גם עם נעליים
יענקי ויזל
19
ר' ישראל היקר, משום מה בכל פעם שאני קורא את דבריך אני משתומם על הרדידות העמוקה. החסידים נוהגים כך כחלק מההחמרות הגדולות שלהם בענייני צניעות. פוק חזי - הרי המים נספגים ונשארים גם ב"בגד המיוחד" כלשונך שלובשים הליטאים
מייבין
18
הסבר פשוט יש בזה יותר צניעות שלא לגלות מקום מוצנע ברשות הרבים
שמעון
17
אם אפשר עם למה שיהיה בלי
אחד האדם
16
מה הקשר??? זה רלוונטי למי שיוצא לחו"ל שישאר בו לחלוחית של ארץ ישראל....אבל מי שנשאר פה....???? נראה לי שמנהגם הוא בגלל צניעות .
קובי
15
דמך דידך סומק טפי?! למה כי אני ספרדי אז אני לא מזרע קודש? כי אני מתרחץ עם בגד ים ולא עם קפוטה?!
גזע קודש?!?!
14
הבעיה בחסידים שהם מתעסקים יותר מדי בבגדים, גם כשאין ענין (כמו בים...) ומזניחים את הפנימיות הפער בין החיצוניות והפנימיות אצלם גדול. נראים אדמורים מבחוץ ורקובים מבפנים (כמובן שלא כולם)
זה מה יש להם להראות
13
זה לא משום צניעות???
יוסי
12
מצטרף למגיבים אבל מה ניתן לעשות שיש לו במה להעביר את כל רעיונותיו בה ולגרות את נפשות המתייחסים והמגיבים
יעקב
11
מנהג שטות היא ותו לא
חסידי
מה אתה משגע את השכל עם המסקנות שלך
ירא ה?:L"
לא נכון
OLPANIT
10
מתלבטת באיזה צבע המים שבתמונה האחרונה, תעזרו לי?
אילה
זה סתם נדמה כאילו המים שם ירוקים. זה מעין ממש ממש נחמד. נמצא רבע שעה הליכה מהישוב נריה, אפשר גם להגיע ברכב. עינות ענר
זה רק נראה
ירוק חקי כזה.... זה ניראה מים שמישהו הקיאה לשםםם🤮🤮🤮
אחות של ביסלי
9
שטויות! הם עושים את זה גם בסופיה ובכל מקום אחר בעולם
למך
8
בור ועם הארץ.
יקי.
7
זה מאוד יפה אבל הם עושים את זה בגלל סיבות אחרות................. ו מסריחי נהרות
דבר עם מוישע
6
נכנסים עם בגדים כי השיגעון לצניעות/קדושה העביר אותם על דעתם וחוששים מגרוי היצר...
ליטאי גאה
גאה במה? במערומיך?
אזרח
5
נשמע כמו ניסיון(די עלוב לדעתי) לחפות על הטירוף. על פניו יאמר האומר, "מה מפריע לך? לא מזיק לך ולא לאחרים"(למרות שאפשר להתווכח על הנזק הבריאותי, אבל ניחא). לו אני עונה, מילא זה היה רק המנהג הזה, החרשתי אלא שיש ממגורה של מנהגונים(מנהג קטן), שלפי דעתי מרחיקים את הבריות(בטח שמצרפים לכך שהרוב מקלים בדברי
אני
בקשר לרמב"ם הייתי מציע לך לעיין בכסף משנה על המקום ואז תפסיק לחרטט את השכל.
א. ל.
אין כסף משנה(או שהוא לא נמצא במדע פרק ג הלכה י). בכל מקרה, רוב בכל הרבנים ששמעתי פרשו את הרמב"ם כפשוטו אלא שנסו למצוא טעם למה לא שומעים לו כאן. כך שאתה הוא החטטן ולא אני. ועוד אפשר להוסיף שכל הסוגיה היא כהנותן רוצה לתת אבל כאשר הנותן לא רוצה אלא אונcים אותו בעל כורחו, מי אמר שמותר לקחת. לך לך לעבו
אני
4
מאותה הסיבה שהם לא שמים מסכות...לקחו עיקר והפכו לטפל זוהי דרך החסידות של היום.
ארי
3
זה בגלל צניעות ובלי שום קשר למה שכתבת!!!
אור
2
קח מים מהמעיין בבקבוק למה להיכנס עם הבגדים ולגרום למחלות מיותרות
מאי
1
ראיה גאונית למדי..... מה קשור בין בנאדם שיוצא לחוץ לארץ ורוצה ישאר בו מים מארץ ישראל לבין אנשים שגרים בארץ ונכנסים בצורה משונה והזויה עם כל הבגדים לתוך המים?? ולמה למקווה שהוא גם "מים של ארץ ישראל": הם לא נכנסים עם בגדים?? מן הראוי למצוא טעם יותר טוב... וסביר להניח שאין כזה! ואין הם אלא מן המתמיהי
חיים
נו מה הקשר מקווה, אתה לא יודע שיש דין חציצה במקווה???
רכסיםניק
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים