כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ל"ג בעומר והניכור הליטאי מהעלייה למירון

"אנו לא קבלנו את המסורת של ל"ג בעומר במירון", כך התבטא המשגיח המפורסם; ראש הישיבה המיתולוגי, אולץ פעם אחת לעלות למירון, וסירב להמשיך לצפת; ההיסטוריון ישראל שפירא על היחס הליטאי לל"ג בעומר וקברים | פרק ד' (חרדים)

| 43 | כיכר השבת |
שוטרת מדליקה מדורה במירון
שוטרת מדליקה מדורה במירון (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

שח לי עד נאמן, תלמידו מובהק למרן המשגיח רבי שלמה וולבא זללה"ה אשר בשיחה בישיבת 'קול תורה' הדגיש: "אנו לא קבלנו את המסורת של ל"ג בעומר במירון", לאחר מכן התבטא בפני מקורבו: 'קבלתי מרבותיי כי השטייגען היחיד הוא בדף גמ', ללמוד דף גמ''.

כמוהו, יתר גדולי ישראל שקיימו את רצון ה' בלימוד אליבא דהלכתא, והזניחו כל עיסוק שלא קשור ללימוד.

גם בימינו, בשנה שעברה, זכיתי להיכנס לשיחה מאת ראש ישיבה חשוב במודיעין עילית, בליל ל"ג בעומר לאחר סדר שלישי, שהזכיר את כל הציטטות מרבינו החתם סופר, ושיבח ביותר את בני הישיבה שנשארו ללמוד בסדר שלישי את אמרות רשב"י זלה"ה בש"ס.

• • •

להר מירון, מרן הרב שך זלה"ה עלה פעם אחת בלבד, וגם זה היה על פי בקשת מרן הגרי"ז זצוק"ל, שחלה וביקש ממנו שיעתיר עליו על-יד ציון רשב"י.

לאחר התפילה העיד מקורבו שהרב שך לא הסכים להמשיך לבית הקברות בצפת והתבטא על בקשת הגרי"ז: "הוא ביקש ללכת למירון ולא ביקש יותר מזה".

בימינו, ישנם המביאים כראיה על חובת העלייה לרגל להר מירון את הסיפור הנפוץ על ה'אור החיים' כפי שהעיד הרב הלר רבה של צפת ש"היה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, 'היכן אני השפל נכנס למקום אש שלהבת'".

לענ"ד להביא ראיה מה'אור החיים' הקדוש לדורנו השפל, אינו נכון, ה'אור החיים' הקדוש באמת הבין את הזוהר ולא נזקק לרכוש אותו בסט 24 חלקים עם פרוש מנוקד לעברית מדוברת, כבימינו, ברור שהוא זלה"ה היה ראוי למנהג זה, ואין ללמוד ממנו על אירועי העלייה לרגל להר מרון, לגבי כלל הציבור.

כראיה שמנהגו של ה'אור החיים' הינו רק ליחידי סגולה, ודורנו השפל אינו ראוי לכך, נצטט את מרנא הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק כשעלה לארץ ישראל הוא לא כרע לנשק את עפר ארץ ישראל כפי שרבים נהגו לעשות בהגיעם לארץ הקודש. וכששאלו אותו והרי הרמב"ם כתב מפורש "גדולי החכמים היו מנשקים על תחומי ארץ ישראל ומנשקין את אבניה ומתגלגלין על עפרה?!", ענה הרב מבריסק: "הרמב"ם לא סיפר סיפורי מעשיות, אם הוא אומר 'גדולי החכמים' הוא רוצה לומר שזה מנהג גדולי החכמים בלבד! ואם כן, לי הוא לא נוגע".

הרב רפאל וולף העיד משמו של הרב שך: שכמה פעמים הוא בעצמו היה בווילנא בבית הקברות שמרנא הגאון מווילנא קבור שם - ולא ניגש לקבר של הגר"א. שאלתי אותו למה לא ניגש לקבר? השיב: מען איז נישט געגאנגען! (לא היו הולכים!...).

עוד מסופר על הרב שך, שכאשר היה בירושלים לא הלך לקברי רבותיו שקבורים בירושלים כגון דודו מרן הגרא"ז מלצר זצוק"ל או מרן הגרי"ז סולוביציק זצוק"ל, אפילו בהלוויה דודו ורבו מרן הגרא"ז זצוק"ל, הרב שך ליווה את המיטה עד השער ולא נכנס לבית הקברות אחרי המטה, אלא חזר לביתו ללמוד.

אין לנו אלא להמשיך בדרכי רבותינו, ולהידבק בלימוד התורה הקדושה, ובאשר לכתבה שנכתבה פה אמש כנגד מתנגדי העלייה: "רבי שמעון", מטיפים לנו נערים, "נמצא בגמרא"; "הנסיעה למירון", אומרים לנו כאלו שכבר מזמן לא ראו גמרא, "היא ביטול תורה", יש לומר נהרא נהרא ופשטיה.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
31
אצל הליטאים עם ישראל החל מחפץ חיים חזון איש וכו. כמו הציונים הרצל ובלפור. אבל שארית ישראל עם ישראל החל מאברהם אבינו והילך ...
צאצא לאברהם יצחק ויעקב
30
מעניין שדווקא קברו של ראש ישיבת פוניבז הפך למוקד עלייה לרגל והדלקות בשנים האחרונות זה לא ביטול תורה? מר שפירא. יצא המרצע מן השק. גילית את פניך האמיתיות. אתה שונא חסידים ולועג לכל דבר שבקדושה. מפרסם כל הזמן כתבות לעגניות וציניות על גדולי ישראל ומחפש סיפורים עסיסיים כדי לשים אותם ללעג וקלס. אתה בדיוק
יצא המרצע מהשק
29
...לא מבין מה כל הפילפולים האלה... הליטאים את המכות.קללות.זריקת סטנדרים.וגמרות.וביזוי חכמים.והשחת ציוד...עושים בתוך בית המדרש.עם כל השטייגן.והלומדעס".והחומר פתוחה בארבעה אבות נזיקין..זה מה שלימד אותם משה גפני החצוך והמתנשא..לזלזל בכולם..
חצקל

הצגת כל התגובות

28
מבינים שהכי טוב להיות ספרדי. במיוחד כשרואים את הזלזול והגאווה כלפי מי שלא משתייך למגזר שלהם
מתגובות החסידים והליטאים
27
הדיון כולו מיותר, מקומו לא באתר אינטרנט.
דני
26
הוא לא היה כהן?
ללא שם
25
עפ"ל
חלילה
24
בנוסף לזה שמבחינה היסטורית הוכח ללא כל ספק שהבעש"ט היה ונברא (,ראה בויקיפדיה מסמך של רשימת תושבי מזיבוז עם שמו). אתה פשוט מדבר שטויות בקצב. החסידות הפילה חללים? ההשכלה והחילוניות והרפורמה הפילו חללים. החסידות קירבה יהודים לתורה ומצוות והחזירה בתשובה רבבות. עדיף להיות חילוני? השתגעת לחלוטין! כנראה הש
מענה חריף ליצחק מואיל (26)
23
עסקינן הרמב"ם לא סיפר סיפורי מעשיות, אם הוא אומר 'גדולי החכמים' הוא רוצה לומר שזה מנהג גדולי החכמים בלבד! ועל האור החיים שלא אמר דבר נכניס כאילו אמר ועל כן אפשר גם לדייק שזהו מנהג של חכמים בלבד (מבריק אולי נעשה זאת גם בנוגע לשבת שהרי האור החיים שמר שבת)
אם בסיפורים
22
מאי הבנה בענין ההשתטחות על קברי צדיקים(משתלשל מהדעות שחושבות שאסור להתפלל אצל קברי צדיקים)
הניכור מתחיל
21
מי זאת הרעבעצין שמדליקה את ההדלקה?
ללי
היא לא מדליקה את ההדלקה אלא את המשואה
שמעון
20
עליה למירון כתוב במפורש במשנה ברורה חלק ז'
משה
19
יש ליטאים שאומרים שבש"ט לא קיים, לא היה אדם הזה בהסטוריה, אולי גם גואן לא קיים ושיפסיקו להחליט על כל הדור גדוילים שלהם רק לציבור מסויים ולא לכל הדור
ליטאים
הכונה היא שמהגאון נשאר ספרים ותלמידים ומהבעש''ט נשארו בעל'בתים המציאות מוכיחה שמאז האבני נזר אין ספר אחד על הלכה או גמרא רק קצת על חומש בקושי יוצא משם משהו גם הרבי של בעלז שנפטר לפני שבועים למד בחברון ונהיה חסיד המציאות מוכיחה שבקושי יוצא מהשיטה שלכם משהו
ליטאי
מוטב שלא תגיב כי רק בורות וטיפשות יש בדברך - מהליטאים יצאו הרבה לומדים וכן הרבה כופרים(כביאליק ושות'), מהחסידים יצאו לומדים מופלגים עם יר''ש - כגון הרגצ'ובר, ר' מנחם זעמבא, מהר''ם שפירא , מהרש"ם מברז'אן, הדברי נחמיה וכו' וכו' וכו'
יוסי
נהרא נהרא ופשטא.
אבא
18
מהדברים של שפירא נודף ריח חריף מאד של מינות ואפיקורסות. זלזול בכל גדולי ישראל שעלו למירון ושהשתטחו על קברי צדיקים החל באר"י ותלמידיו וכלה באדמור"ים גדולי תורה. לא לחינם רבים מהליטאים כמו ביאליק יצאו לתרבות רעה והפכו לחילונים. המרחק בין קרירות לכפירה לא גדול במיוחד.
ריח חריף של השכלה ומינות
17
שכחת לציין שהרב מבריסק בסוף ימיו הצטער שהוא לא הגיע מימיו למירון
אהרון
16
בעל שם ווב לא היה ולא נברא עדיף להיות חילוני מאשר ללכת לבורות נשברים חלולים ריקים מתוכן הכת הידועה רבים חללים הפילה ׳החסידות׳
יצחק מואיל
15
אל תנסה ללמד זכות על זלזול במנהג מקודש. הקרירות היא קרירות ומשב רוח משכילית. והמבין יבין. אין כאן בכלל ענין של נהרא נהרא ופשטיה.
בן יהודה
אל תגזים, או ליתר דיוק אל תקשקש.
אבא
14
הבעש"ט היה לכל הדיעות. תפתח ויקיפדיה ותראה מסמך היסטורי עם שמו שהתגלה בפולין. אין שום ויכוח שהיה בעש"ט. אתה בור ועם הארץ. אתה אומר שעדיף לך להיות חילוני - לך תהיה חילוני, רשע שכמוך ושונא תלמידי חכמים.
ליצחק מויאל (26)
13
החזון איש זצ"ל כן הלך למירון כמה פעמים והשתטח על קברי צדיקים בצפת של אז. פשוט בורות, וחור גדול וענק בנשמה.
ליטאי
12
אז למה צריך לשלם כסף לפירסומים שהרב קנייבסקי ישלח עם שליח את שמות התורמים להתפלל אצל ר' שמעון. הבטייפלר לא מספיק לו? או שכל חג יש לסובבים דרך לעשות כסף מאקטוליה אפילו במחיר שר' שמעון כן גדול וכן כדאי להתפלל אצלו!!!
אני
11
הליטאים לא עלו על קברים בשיטתו של הגר"א שאמר שאין שום עניין לעלות על קברים אך הגביל את דבריו חוץ מצדיקים מפורסמים כרשב"י וחבריו ששם יש השראת שכינה ..............
בור
10
העיקר לא לעשות מטפל עיקר ומעיקר טפל. זאת אומרת הכל טוב ויפה, והשתטחות על קברי צדיקים זה דבר גדול, אך העיקר הוא תורה ותפילה ומעשים טובים.
צ
9
מה הליטאים מבינים בזה בכלל
חסיד
מה זה קשור להבנה! זה סך הכל מנהג וכידוע חסידים אוהבים מאוד מנהגים, בעיקר אם יש אוכל... וריקודים...
ליטאי
מעניין שאת המנהג של אמירת תחנון הם אוהבים לדלג כי זה "רק" מנהג.
אני
יו איזה צחוקים... מתוכן תגובתך נראה שלא מחכמה כתבת...
נורמלי
הגזמת.. ככה אתה מגיב? עבירה חמורה מאוד. נכון שגם תגובתו על הליטאים טיפשית.
אבא
מנהג ישראל תורה הוא ובכלל רואים מי כותב את זה שהוא נמשך למשכילים ולדעות חיצוניות רק ללמוד זה מה שמעניין אותם לא הקב"ה רק דף גמ'
עעע
נו תסביר בבקשה
אדרבה
8
בושה וחרפה לפרסם תמונה שכזה. שיקסע מדליקה. פעך
אש
7
ללא מסורת לא רק בענין הנסיעה למירון ולכן הם לא בר סמכא ודעתם לא מעניינת.
ליטאים הם עם
6
מסנגדים!
שלום
5
קיבלתם מרבותיכם ולא מרבי שמעון זה הענין מי הם רבותיכם אנני יודע אבל רבי שמעון לא אוהב את זה .אתם תעשו הכל כדי לפגוע בהתקשרות לצדיקים.הנשירה הגדולה בציבור החרדי היא מן הליטיאם זה אומר דרשני.
עעע
למה לשקר ? הנשירה הגדולה היא דוקא מהציבור החסידי ממליץ לך לראות מספרים
ירושלים
4
על פי האר"י לא הולכים ליד בית קברות וכד' ללא הליכה למקווה והליטאים שלא הלכו למקווה לא הלכו לקברים. וזה כל הסיפור.
כתוב בהלכה
3
עבודה זרה לאדם מהשורה.
חומת הדת
2
הפולחן הטמא לקברות הדבר היחידי שמעכב אותנו מלהגאל בתקוה שנחזור בתשובה מהפולחן הטמא לקברות
עבודת אלילים
1
כן, כן, זה מנהג, כמו שברכות וסגולות ברח. הרשב"מ זה גם מנהג, ושטייגען זה גם מנהג וספר הזוהר הקדוש זה גם לא ברור מאיפה זה מגיע זה לא סוד שמסכילים יצאו מהשיטות קרובות להשקפה ליטאית
לליטאי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים