כיכר השבת

פרסום ראשון

הרבנים דורשים: עירוב כשר לספרדים בבני ברק

חבר מועצת חכמי התורה הגר"ש בעדני, הגר"ש מחפוד ורבנים נוספים חתמו על מכתב עם דרישה להקים בעיר בני ברק עירוב שיהיה כשר גם על פי דעת מרן הבית יוסף, לספרדים (חרדים)

| 17 | כיכר השבת |
הרבנים דורשים: עירוב כשר לספרדים בבני ברק
(צילום: Nati Shohat/FLASH90)

הרבנים הספרדים דורשים: עירוב ספרדי בעיר בני ברק שיתאים גם לבני התורה הספרדים, על פי שיטת מרן בעל השולחן ערוך. על מכתב מיוחד בנושא, חתומים גדולי הרבנים, ובראשם חבר מועצת חכמי התורה הגר"ש בעדני, הגר"ש מחפוד ועוד.

במכתבם דורשים הרבנים הספרדים לראשונה הקמת עירוב בעיר בני ברק לפי כללי מרן הבית יוסף, בעוד ובעיר כיום ישנו עירוב שכשר רק לפי שיטת הרמ"א שעל פיו נוהגים האשכנזים.

הרבנים פנו אל המופקדים על נושא העירוב לסדר את הנושא ולפעול להקצאת תקציבים שתבטיח קיום של מתן שירותי דת הכולל בניית עירוב לכלל תושבי העיר לשיטת השו"ע.

ל'כיכר השבת' נודע כי בשבוע האחרון, נערך כינוס מיוחד של הרבנים הספרדים בבני ברק, ובראשם הגר"ש בעדני חבר מועצת חכמי התורה, הגר"ש מחפוד, הגר"מ בן שמעון, הגר"צ סימן טוב, הגר"נ בן סניור, הגר"מ פחימה הגאון רבי יהודה צארום, הרב משה מזרחי והרב ישראל מאיר ראני, שנשלח על ידי נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן, לטפל בנושאי העירובין.

בכינוס זה נחתם המכתב עם הדרישה הספרדית המתפרסם כאן לראשונה.

ההסבר ההלכתי: מדוע העירוב הקיים אינו כשר לדעת השו"ע?

חוטי העירוב הופכים את העיר לרשות היחיד ומתירים לטלטל, אולם היקף החוט המוכר לנו אינו יכול להפוך רשות הרבים לרשות היחיד אלא רק להפוך כרמלית לרשות היחיד.

כלומר, רק אם הגדרת הערים תהיה כרמלית, היקף החוטים יספיק, אולם אם הגדרת הערים תהיה רשות הרבים הרי שיהיה אסור לטלטל למרות החוטים, ובכדי להתיר טלטול יהיה צורך בהיקף חומה סביב העיר, כמו שיש בערים מודיעין עילית, ביתר עילית ואלעד.

לפי דעת השולחן ערוך, מספיק שהרחובות יהיו ברוחב שמונה מטרים בכדי להגדיר את הערים כרשות הרבים שלא יועיל היקף החוט עם צורת הפתח. מנגד, דעת הרמ"א היא שהגדרת רשות הרבים היא מקום שיש 600.000 איש העוברים שם.

המשמעות היא, כי לפי שיטת הרמ"א, הרחובות מוגדרים ככרמלית, ולכן חוטי העירוב מספיקים כדי להפוך את כל העיר לרשות היחיד, מה שאין כן לפי דעת השולחן ערוך, יש צורך בהיקף מחיצות.

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
מדוע שלא יפעלו למיוני רב ספרדי רשמי לבני ברק שיושב על התקן של רב ראשי, ואז אותו רב יפעיל את סמכויותיו ויפעיל בעצמו את העירוב ואת הכשרות לפי מיטב הבנתו, ומבלי להיזדקק לחסדים של אחרים? כל כך פשוט, כל כך טבעי. למה הספרדים כל הזמן מורידים את הראש???
10
שלא מספק אותם
9
בני ברק היא בתוך ארץ ישראל ובארץ ישראל המרא דאתרא זה השולחן ערוך ופשוט שצריך היה להיות כך מלכתחילה.מה חשבו ראשי העיר שלא עשו כך עד כה?!

הצגת כל התגובות

8
לפי התגובות פה אני די בטוח שאנשים פה לא דתיים הגזענות והשנאה כלפי האחר עברו כל גבול אפשרי גם שזה מגיע להלכה קיימת שנאה בושההה
7
המבינים יודעים: שהערוב של הרב לנדאו זצ"ל יועד להציל את החילוניים ונעשה בקולות גדולות כמו שעושים בכל רבנות. האשכנזים החרדיים הקימו עירובים שכונתיים מהודרים ע"פ כל השיטות על חשבונם. ובקיצור האשכנזים עושים ועדות המזרח מתבכיינים ומחכים שיעשו להם את העבודה.
6
NOT...
5
כל מי שמכיר את רמת העירוב בבני ברק לעומת ערים חרדיות אחרות כביתר קרית ספר אלעד ואפילו ירושלים לא מאמין שמדובר בעיר חרדית!!!! יש בסה"כ עובד אחד מסכן שאחראי על כל התיקונים ומה שמספיק לעשות עושה ומה שלא מספיק השם יעזור.......
4
יש בזה שני דעות בשו"ע סתם וי"א ועיין משנ"ב שכתב שירא שמים יחמיר ואין למחות בנוהגין להקל. אין לענין הנ"ל שום קשר למחלוקת ב"י ורמ"א. חוץ מזה יש שיטת הרמב"ם שצריך לפחות שתי מחיצות של עומד מרובה כדי להכשיר שאר המחיצות שצורת הפתח. השו"ע סתם להקל בזה והביא את הרמב"ם כדעה שניה. ומשמע שמעיקר הדין לא החמיר
3
מה יהיה? גם עירוב גם כשרות גם לשנות צביון תבינו רוב העיר אשכנזים ואתם מיעוט קטן לא טוב לכם? תעברו לאלעד או לראש העין
תדע לך שאתה אדם מסית ומפלג ובגללך יצאו אנשים כמו קורח ולהקתו ותתביש על הדבור המגעיל והמסית
2
כי גם לפי האשכנזים רבו השיטות של"צ בדווקא שישים ריבוא כל יום! והביאור הלכה [שמ"ה, בד"ה: שאין] מונה למעלה מ 13 ראשונים! שמחמירים כהשו"ע! וכן מביא את הגאון יעקב בשם הגר"א מוילנא להחמיר כהשו"ע! ואף כותב הביאור הלכה [שם:] "על כן בודאי יש להחמיר" ואח"כ כותב: "אבל כל ירא שמים בודאי יש להחמיר לעצמו" [שם:
1
זה לא מציאותי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים