כיכר השבת

הלהיט האמריקאי

נשים יכולות ללמוד גמרא טוב יותר מגברים? האזינו

הפודקסט התורני הפופולרי בארה"ב, של המיליארדר ר' דוד ליכטנשטיין, בפרק מרתק במיוחד על נושא לימוד גמרא לנשים ודיון סוער במיוחד על מחיקת נשים מהזמנות אירוע (אקטואלי)

| 63 |
אילוסטרציה. למצולמת אין קשר לנאמר בידיעה
אילוסטרציה. למצולמת אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: גרשון אלינסון / Flash90)

המיליארדר החרדי, הרב דוד ליכטנשטיין, בפודקסט התורני הפופולרי בארה"ב 'הדליינס' והפעם בנושא מורכב במיוחד - לימוד תורה לנשים, כמו גם העיסוק באתגרים של העולם המודרני לנשים היוצאות לשוק העבודה ורוצות לשמור על זהותן החרדית לצד התמודדות נכונה עם האתגרים הרוחניים והגשמיים שעומדים בפניהן.

נושא בוער במיוחד בו עוסק הרב ליכטנשטיין הוא מחיקת הנשים מההזמנות לשמחות בציבור החרדי כשהוא מביא הזמנות של גדולי הדור הקודם שכתבו את שמות נשותיהם. "על פי המודל הזה היו צריכים לקרוא למגילת אסתר - מגילת מרדכי ורעייתו", הוא אומר בסרקזם מושחז.

הזמנתו של הגרי"ש אליישיב זצוק"ל עם שם אשתו

בפרק מתארחים הרבנית מרים קוסמן שכתבה ספר בנושא, הרב ארי ווסרמן שכתב ספר על ההתמודדות עם מקומות העבודה לנשים, הרבנית ואשת החינוך, ציפורה הלר מ'נווה ירושלים', הרב נתנאל פרל, מחנך בקהל חסידים ופנינה פוייפר שהקימה את 'תורה' - מקום לימוד גמרא לנשים בירושלים.

האזינו:

לחצו כאן

האורחת הראשונה היא הרבנית מרים קוסמן, המתגוררת בבני ברק. היא כתבה ארבע ספרים, ביניהם הספר "עיגול, חץ וספירלה – חקר המגדר ביהדות". היא עובדת עם 'נפש יהודי'- ארגון ששם לעצמו למטרה להגיע אל ישראלים באשר הם ולחבר אותם ליהדותם.

לשאלה האם נשים צריכות ללמוד גמרא, היא משיבה בפשטות, שאם אישה מוצאת בזה הנאה אין בזה בעיה וזה דבר חיובי. "אני לא מוכנה לקבל את ההגדרה שנשים לא מסוגלות ללמוד תורה. נשים הוכיחו שהן יכולות לעשות הכל, השאלה היחידה היא אם כדאי להן או לא", מסבירה קוסמן את עמדתה.

היא מתייחסת גם למאמר חז"ל, "נשים דעתן קלה" ואומרת כי אין הוכחה כי אכן מדובר על נושא לימוד התורה או על דברים אחרים. "הפירוש הפשוט הוא שהן יותר נוחות להתפתות. כלומר, מי שיותר פתוח לדברים אחרים ויותר גמיש יותר נכון להתפתות. גברים לעומת זאת יותר נוקשים ופחות פתוחים להסתגלות ושינויים".

היא מצטטת את דברי הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה, "מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד, אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן, אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות", ומסבירה כי בגלל שנשים לא מחויבות בתלמוד תורה אז הן לא לומדות באותה צורה כמו הגברים ומכך חששו של הרמב"ם.

לדבריה, של הרבנית קוסמן נושא לימוד הגמרא לנשים אינו מומלץ מסיבה אחרת לחלוטין. "לימוד הגמרא משנה את צורת ההסתכלות על העולם, הוא מלמד את הלומד ליצור חילוקים בין דברים ולהסתכל על הדברים בצורה אחרת וזה אולי לא הכיוון שנשים אמורות להיות מכוונות אליו על פי חז"ל".

"השאלה המרכזית היא האם אכן כדאי שנשים תקבלנה את צורת החשיבה של הגמרא ואז בעצם יהיה קול אחד ביהדות ולא את הקול הנפרד של בית יעקב – קולן המיוחד של הנשים בתוך היהדות", מוסיפה קוסמן.

הוא מוסיפה ומצטטת את דברי הרמב"ם, על כך שאין אהבת השם בלי דעת: "ואין עובדים ה' על דרך זה אלא עמי הארץ והנשים והקטנים שמחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה".

"המטרה היא להגיע לעבוד את השם מאהבה, ואל זה הרמב"ם עצמו אומר שהדרך היא רק על ידי להרבות דעת וכן נשים יש להרבות דעתן לצורך אהבת השם", אומרת קוסמן.

לדבריה, השאלה האמיתית שצריכה לעלות לדיון, היא למה גברים לומדים גמרא. "בעיקרון זה דבר מאד ברור לנו – 'תלמוד תורה כנגד כולם', שזה הדבר הכי חשוב. אך מה בעצם גברים עושים כשהם לומדים גמרא? הם הרי לא לומדים כדי לדעת, אלא כדי ללמוד. נשים לא מסוגלות להבין את זה שלומדים ללא מטרה ישירה".

הוא מוסיפה ואומרת שהאדם הממוצע לא מבין את היגיון הלימוד לשם לימוד. "ההיגיון אומר שצריך ללמוד את דרך השם כדי להתחבר אליו ולא ללמוד סוגיות תלמודיות ואנו רואים גם שהגמרא לא תמיד נותנת לגברים את מה שהם צריכים כדי להישאר בדרך השם אך צאתם לעולם המעשה".

לסיכום היא אומרת, "נשים יכולות ללמוד גמרא אם הן רוצות, אבל זה לא הקול שהן צריכות לשאת בתוך עולם היהדות".

אתגרים לנשים חרדיות בעולם העבודה

הרב ארי ווסרמן, כותב הספר "Making it Work", העוסק בהתמודדות הנשית עם היציאה לעולם העבודה הכללי על שלל אתגריו מסביר לרב ליכנטשטיין על האתגרים הרבים וגם מציע רעיונות להתמודדות נכונה.

"האתגרים מתחילים כשאישה חרדית עוזבת את הסמינר עם האווירה היהודית ויוצאת לעולם הגדול מבלי קשר עם הרבנים המחנכות שלה וזה כמו דג מחוץ לים. אישה חרדית שיוצאת לעבוד אין לה במקום חילוני, במיוחד עם גברים זה שוק תרבותי גדול בשבילה", מסביר הרב ווסרמן.

לדבריו, צורת החשיבה של אישה חרדית שונה לחלוטין משל העולם החילוני וזה אתגר משמעותי עבורה. "אישה לא מוכנה לזה אחרי החינוך בסמינר, שלא מכין את הבנות לעולם העבודה הכללי", הוא אומר ומספר כי אחת הנשים שראיין עבור הספר סיפרה לו שהדבר הכי משמעותי שהיא קיבלה בסמינר היה משפט שמורתה אמרה לה שעליה לשמור על לפחות 2 שיעורי יהדות כל שבוע. "זה מה ששמר את הקשר של האישה הזו ליהדות והרוחניות".

הרב ווסרמן מסביר, כי נשים מתלוננות שלימדו אותן את הלכות ייחוד אך לא את ההתמודדות במציאות עם אותם דברים וכמובן שלא הכינו אותם למצבים כאלה. הבעיה היא לא רק בקרב נשים, "גם בישיבות בכלל לא מתייחסים לנושא, ולא מכינים את הבחורים כיצד להישאר יהודים גם בעולם העבודה", הוא מאשים.

הרב ווסרמן מסביר, כי באופן מעניין, רוב ההתמודדויות של נשים במקומות עבודה הן פחות בעניין ההלכה ויותר עוסקות בזהות העצמית שלהן, איך לאזן את העבודה והמשפחה? מה תפקידי בעולם?

לאחר מכן יש את נושא האינטראקציה עם גברים, לפעמים מדובר בפעם הראשונה בה הן משוחחות עם גברים ובאופן קבוע ויומיומי וזה אתגר ממשי.

בנוסף, יש כמובן את נושאי הייחוד השונים, נושא לחיצת יד ונושאי צניעות נוספים.

אתגר נוסף, שלדברי הרב ווסרמן, נשים רבות מציינות, הצורך ליצור איזון בין רוחניות לגשמיות במיוחד בסביבת עבודה גשמית מאד.

אתגר נוסף, הוא ימי הגיבוש שנעשים במקומות העבודה וגורמים לעובדות החרדיות לחוש שונות וחוסר נוחות במצבים דוגמת יום כיף בבריכה וכדומה.

מלבד האתגרים הרוחניים הוא מסביר, כי גם השפה במקומות העבודה שונה לחלוטין מזו שהאישה החרדית רגילה לה והיא מתקשה למצוא לעצמה חברה במקום העבודה ובמקרים רבים היא גם לא מצליחה למצוא שפה משותפת כבר עם חברותיה החרדיות והיא מוצאת את עצמה בודדה.

בשונה מגברים להם יש יתרון בנושא, בשל היותם נמצאים בקשר עם היהדות דרך בית הכנסת או שיעורי הדף היומי, לנשים יש מראש נחיתות בכך ולכן מציע הרב ווסרמן לנשים לקבוע משהו רוחני קבוע בקונספט של קביעת עתים לתורה.

"זה יכול להיות שיעור קבוע, אבל זה מאד אישי וכל אישה יכולה למצוא את מה שמתאים לה. הרעיון הוא ללמוד ולהתחבר בדרך כל שהיא, אבל החשיבות היא לשמור על הקביעות והמחויבות. אם את הולכת לשיעור קבוע, צרי לעצמך מחויבות שבי במקום קבוע או מקדימה כדי שתהיי בולטת וזה יצור מחויבות להמשיך ולהגיע גם בעתיד", אומר הרב ווסרמן.

הוא מספר על אישה, שהחליטה ללכת בכל שבת בבוקר לבית הכנסת לקריאת התורה. דבר שהוא קבוע וגם יוצר מול הילדים את ההבנה על החשיבות של הדבר עבורה וחשיבות החיבור שלה למשהו רוחני קבוע.

הוא מוסיף, כי אם נשים בוחרות ללמוד משהו תורני קבוע, זה צריך להיות משהו שהוא מצד אחד רלוונטי ומצד שני גם שיהיה מהנה עבור אותה אישה.

"ברור שנשים לומדות, אי אפשר לדעת בלי ללמוד"

הרבנית ציפורה הלר, מרצה מפורסמת, מנהלת 'בנות אביגיל', המלמדת ב'נווה ירושלים', וכן כותבת ב'המודיע' וסופרת שהוציאה כמה ספרים, מציעה אף היא רעיונות לנשים מה ללמוד כדי לשאוב רוחניות לחייהן.

"נשים כמובן תמיד למדו תורה ולומדות תורה, אי אפשר לדעת בלי ללמוד. השאלה היא רק מה ללמוד ובאיזו דרך", היא אומרת ומציינת כי עברו כבר הימים שנשים צריכות להילחם על זכותן ללמוד.

"נשים צריכות השראה רוחנית גם אם הן התחתנו או עובדות. אישה צריכה ללמוד לא משנה היכן היא נמצאת", אומרת הרבנית הלר.

בנוגע לשאלה מה ללמוד, היא מסבירה כי יש שני סוגים, קודם כל נשים צריכות ללמוד מה שהן צריכות ללמוד, הדברים הבסיסיים - הלכות שבת וכדומה. ומעבר לזה יש את מה שהן יכולות ללמוד וזה מה שליבו חפץ, ולזה יש שיעורים רבים דוגמת מוסר חסידות והשקפה.

היא מתייחסת לעובדה שבקרב החסידים מתנגדים מאד ללימוד תורה לנשים ואומרים "יישרפו דברי תורה ולא יימסרו לנשים" ואומרת כי כוונתם היא לתורה שבעל פה, כלומר גמרא שקלא וטריא ובשאר הדברים אין בעיה. היא מציינת כי אין היום חסידות שאין לה בית ספר לבנות בו לומדים גם תורה, מוסר חסידות והשקפה.

הרב נתנאל פרל, העוסק בחינוך הציג את הצד הסגור יותר של הנושא כשהוא מציג עמדה שמרנית במיוחד בכל הנוגע לתעסוקת נשים ונושאים נוספים.

הוא התייחס בפתח דבריו לנושא העבודה במקומות חילונים מאתגרים ואמר כי השאלה המרכזית היא האם אנחנו מעודדים בכלל לעבוד במקומות כאלה. "זו בעיה רצינית. הרמב"ם אומר שטבע האישה להימשך אחר הסובב אותה".

"צריך לחזק אותן יותר מהעבר מבחינה רוחנית, כי גם הסכנות גדולות יותר", הצהיר והוסיף כי לדעתו לימוד חסידות ומחשבה לא יעזור בנושא זה. "גם אם אישה נשארת בבית היא צריכה ללמוד חסידות ומחשבה, אבל לא זו הפתרון".

לדבריו הפתרון נעוץ בהבנה של סדר העדיפויות, "צריכים להבין שהעבודה היא בדיעבד בניגוד לדעה הרווחת מתרבות המערב. לצערנו אנחנו לא יכולים לשלם משכורות גבוהות לאימהות למרות שמגיע להן... ולכן בדיעבד נשים צריכות לצאת לעבוד".

"נשים יוצאות לעבוד לא רק כדי שהבעל יוכל ללמוד, לפעמים נשים הולכות לעבוד כדי לספק את הצורך האישי שלהן בקריירה", אמר הרב פרל וטען כי נשים לא אמורות להיות מתוסכלות מעבודות נמוכות כשמירה על ילדים, הוראה וכדומה. "אני מבין מאיפה מגיע התסכול, אבל הטבע הנשי לא אמור לחוש בתסכול מעבודה כזו".

הוא הוסיף לטעון כי גם אם אישה חשה בצורך לעסוק בתחום מסוים היא יכולה לעסוק בו כדבר משני בלבד, "החלק המרכזי של היום זה אמהות, שזה לא רק לחתל ולבשל אלא גם לתת אהבה ורק בשאר הזמן לעשות דברים אחרים. החברה תהיה טובה יותר אם יהיו יותר אמהות במשרה מלאה שיוכלו להעניק יותר שימת לב ואהבה לילדים".

הרב פרל טען כי מדובר בפמניזם שמשתלט על השיח, "הפמניזם בא רק להוכיח שנשים יכולות לעשות הכל כמו גברים. כולל בצבא הישראלי שם מנסים להכריח שיהיו לוחמות למרות שברור שיש הבדל משמעותי בינן לבין הגברים ומורידים בשבילן את הרף כדי שיעברו וכל זה כדי להוכיח שנשים יכולות לעשות את זה. לפעמים נשים עובדות בדברים שונים רק מאותה סיבה".

הוא התייחס לטענתו של הרב ליכנטשטיין נגד השמטת שמות נשים מהזמנות לשמחות ודוגמאות מהזמנות של גדולי הדור בדורות הקודמים שכתבו את שם נשותיהם ואמר, "לא רואה בזה בעיה. זה מגיע רק מהתרבות המערבית בה יש חשיבות לשם. אם אתה מבין ששם זה דבר אינטימי שלא צריך להראות לכולם, אתה מבין למה צריך שלא להציג את זה. נשים רוצות להגן על צניעותן".

בהמשך התפתח דיון חריף וסוער בין השניים כשהרב ליכטנשטיין מקשה על הרב פרל בנוגע לעניין מחיקת השמות כשהאחרון טוען, כי מדובר בבקשתן של הנשים עצמן שלא מעוניינות "לחשוף" את עצמן בצורה אישית.

הזמנות גדולי הדור

האם נשים יכולות ללמוד גמרא טוב מגברים?

המרואיינת האחרונה בתכנית היא פנינה פוייפר, מייסדת "תורה" בית מדרש ללימוד גמרא לנשים בירושלים".

"הגעתי ממשפחה עם מסורת של לימוד תורה ארוכה. אבי היה תלמיד חכם וכל דודי היו בני תורה. גדלתי על החשיבות של לימוד התורה, שהיא הדבר החשוב ביותר, לצד דברים אחרים שעשינו כמו קריאה או מוזיקה. בשבילי זה היה דבר טבעי".

לשאלה מה השתנה מהעבר, משיבה פוייפר, "לפני 2000 שנה גמרא הייתה של הגברים בלבד. מאז גיל צעיר רציתי לדעת למה אני לא יכולה ללמוד גמרא, אבי אמר לי שאני יכולה ולימד אותי את הסוגיה ועזר לי להבין את הנושא. והבנתי שזה לא אסור אלא רק לא מומלץ".

פוייפר מספרת כי היא העדיפה שגברים ילמדו את הגמרא ולא נשים, "הסתפקתי בנושא אך ראיתי שיש רק נשים לא חרדיות שיכולות ללמד גמרא והעדפתי מורים חרדים בוגרי ישיבות".

כיום, משתתפות בממוצע כל שיעור ישנן עשר נשים ובאופן כולל כ-20 נשים.

לשאלה מה השתנה שנשים רוצות ללמוד גמרא? היא משיבה כי אמנם זה נהיה יותר נפוץ בקרב הדתיים לאומיים אבל בקרב החרדים זה עדיין נדיר.

"זה התחיל בשרה שנירר, בת דודתו של סבא רבא שלי, שהקימה את בית יעקב. היא הראתה לרבנים את החשיבות של מתן חינוך וידע לנשים. כיום נוצר מצב בעייתי שזה דבר נפוץ שנשים הן משכילות ובעלות תארים מתקדמים, אך בלימוד התורה הן יודעות מעט מאד וזה מצב בעייתי ולא מאוזן".

לשאלה האם היא חושבת שנשים יכולות ללמוד גמרא אף טוב מגברים היא משיבה באופן נחרץ למדי שלא. "גברים מאומנים ללימוד גמרא מגיל צעיר מאד במשך שנים ארוכות ושעות רבות. אנחנו לא למדנו גמרא מעולם. הגיל הממוצע שלנו 30. יש לנו ילדים ועבודה והרבה דברים לעשות ואנחנו לומדות אחת לשבוע בלבד, כך שלא סביר שנהפוך לתלמידות חכמות".

פויפר מצביעה על כך שבאופן כללי חלים שינויים משמעותיים בתפקידי הגבר והאישה בעולם. "יותר גברים נוטלים חלק בגידול הילדים. זה אחד האתגרים שבשינוי, שגם גברים צריכים לעשות דברים שנחשבו בעבר כנשיים".

היא מוסיפה כי כיום, גם גברים וגם נשים עובדים בסוגי עבודות דומים. "הגבר לא עובד כיום בשדה. המציאות שהאישה הולכת לעבודה ויוצרת לעצמה קריירה וגם הגבר צריך להיות אחראי לגידול הילדים".

לטענתה חלק מהשינוי בחברה החרדית בישראל בנושא קרה דווקא בגלל הכוללים. "לאברכים יש זמן לקחת בהפסקת הצהריים את הילדים מבתי הספר לבתים והם גם לוקחים אותם לרופאים ולרופאי שיניים".

היא מזכירה כי רבה של מודיעין עילית הגר"מ קסלר הלין על כך ואמר שזה כיוון לא טוב שגברים צריכים לעזור בגידול הילדים. "הוא מקבל את המציאות שנשים עובדות. משהו צריך לעבוד והוא מעדיף שזו תהיה האישה ולא הגבר. אך הוא ציין את הבעיות במקומות העבודה ואמר בנוסף שזה נורא שגברים מבשלים. השורה התחותנה שהאישה מפרנסת את המשפחה, זו המציאות ויש לקבלה".

לשאלה האם היא מתמודדת עם ביקורת סביב המיזם היא משיבה כי מדובר במקום קטן. "זה לא יוצר רעש. אני לא לוקחת את זה למקום אקדמי רק 10-20 נשים שבאות ללמוד גמרא לשעתיים וזהו".

תוכן הפודקאסט לפי דקות:

14:50 - הרבנית מרים קוסמן
49:15 - הרב ארי ווסרמן
1:16:15 - הרבנית ציפורה הלר
1:23:00 - הרב נתנאל פרל
2:00:00 - פנינה פוייפר

תוכן שאסור לפספס
63 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
40
שקר וכזב מה שכתב פה מגיב מספר 36. החסידים בקיאים בבבלי וירושלמי וכתבו ספרים מפורסמים על הש"ס כמו החידושי הרי"ם והשפת אמת (מגור), הצמח צדק (מליובאוויטש), בעל התכלת מרדזין, האגלי טל מסוכטשוב, הרוגצ'ובר (חסיד חב"ד) והדברי חיים מצאנז ונינו הדברי יציב, והרבי מליובאוויטש (חידושים וביאורים בש"ס, שערי החכה
חסיד שיודע
39
ראה שולחן ערוך הרב הלכות תלמוד תורה סוף פרק א: גם הנשים חייבות ללמוד הלכות הצריכות להן לידע אותן...וכל מצוות עשה שאין הזמן גרמה וכל מצוות לא תעשה של תורה ושל דברי סופרים.. וראה אגרות קודש חלק כז עמוד שצח
חסיד
38
בארחות רבנו מסופר שהסטייפלער הורה לבנו ר' חיים ללמוד סוגיה בגמרא עם אחותו של ר' חיים. וכידוע כשלומדת בעצמה יש לה שכר (פרישה ליורה דעה רמו, טו). בנושא זה ראה בהרחבה רבה באתר עולמות להרב רייזמן, שיעור בנושא תלמוד תורה לנשים. וראה גם שערי הלכה ומנהג יורה דעה סימן סה ושם נתבאר
ידען

הצגת כל התגובות

37
נכתבה פה עלילת דם כאילו החסידים לא יודעים ללמוד. זה שקר מוחלט. בכל בתי המדרש בעולם החרדי לומדים שפת אמת על הש"ס (של גור) ושולחן ערוך הרב (של חב"ד), ואגלי טל (סוכטשוב) ודברי חיים ודברי יציב (צאנז) ובמנחת חינוך (היה חסיד!!) ועוד הרבה ספרים של אדמור"ים וחסידים בתורת הנגלה. נשים למדניות היו כאשת רעק"
המום
36
נמצאו נשים רבות שהיו חכמות בתורה כאשת הסמ"ע (ראה בהקדמת בנו לפרישה ודרישה), אשת הגרעק"א וסבתו של החוות יאיר, ואשת המהר"ל מפראג וכו' וכן בדורותינו אשת הגרא"ז מלצר (ראה בהקדמת ספרו) והרשימה ארוכה. ראה בספר נשים למדניות באוצר החכמה
איש יהודי
להלכה פוסק האגרות משה שאין ללמד אפילו משנה לבנות
חיים
35
אביה תורה? מה אז? הרי בימינו יש מציאות של חוזרים בתשובה ולפעמים הילדים יודעים יותר מההורים, ואגב נתקלתי גם בגברים שהוציאו תורה לתפלות. בכול אופן לפני שמדברים על לימוד גמרא יש ללמוד הלכות טוב ולהבין ולא כמו תוכי, ומרוב שנשים חושבות שאסור להן ללמוד תורה, הולכת רק לשמוע איזה וורט יפה בפרשת שבוע או להפר
ואם בת מלמדת את
34
מה זה פה רפורמים?????
אני
33
מישהו כתב פה שבחב"ד נשים לא לומדות תושבע''פ וזה בכלל לא נכון כי הנשים בחב"ד לומדות חת''ת חומש ורש"י וכן משניות וחומש עם מפרשים רש"י ורמב"ן וחסידות וכו'. וכל חסיד חב"ד יודע זאת וזו הייתה דעת הרבי שמותר בזמננו לנשים ללמוד תורה שבעל-פה (שערי הלכה ומנהג יור"ד סס"ג ושם מבואר כל הענין באריכות)
חסיד חב"ד
32
בכלל, חז"ל אמרו "שלא ילמד" אדם את בתו תורה. אבל יכולה ללמוד בעצמה! ובימינו גם מותר ללמדן תושבע"פ (עיין שערי הלכה ומנהג יורה דעה סימן סג ושם מוסבר הכל בטוב טעם)
חסיד
31
הוויכוח הזה ויכוח עקר. נשים למדניות היו תמיד. ובימינו נשים לומדות תורה שבעל פה יותר מבכל הדורות. פעם נשים לא ידעו לקרוא, היום כן. פעם גם השתמשו בפרימוס ונסעו עם עגלה רתומה לסוס. היום לא. שום ויכוח לא יוכל לעצור את מהפכת לימוד התורה לנשים הקיימת כבר מאז שרה שנירר והולכת ומתחזקת.
אהוד בן גרא
30
ראה שולחן ערוך הרב הלכות תלמוד תורה סוף פרק א: גם הנשים חייבות ללמוד הלכות הצריכות להן לידע אותן...וכל מצוות עשה שאין הזמן גרמה וכל מצוות לא תעשה של תורה ושל דברי סופרים.. -עכ"ל. כמדומני שיש הרבה גברים שעוד לא התחילו ללמוד את כל ההלכות שנשים צריכות ללמוד..
חיים
29
עיין שערי הלכה ומנהג יורה דעה סימן סג בהיתר לימוד תורה שבעל פה לנשים בזמננו. ולרוב הפוסקים יכולה ללמוד בעצמה תושבע"פ אם רוצה. בכלל הויכוח כאן מטופש, כי הספרים זמינים ונשים לומדות תורה ואיש לא יכול למנוע זאת מהן. טעם האיסור שמא יכנס בה ערמומיות וכו' לא שייך בזמננו כשנשים לומדות ויודעות הכל
ביעתא בכותחא
28
יש הבדל גדול בין נשים שלומדות לשם שמיים שזה רוב הנשים החרדיות שלומדות תורה בימינו (כפי שהתיר החפץ חיים כידוע כי בלעדיו לא היה היום בכלל "בית יעקב") לבין קומץ רפורמיות שלומדות כדי לקנטר שזה בוודאי אסור
בריסקער
27
מלכה פיוטרקובסקי וחבורת הרפורמיות לומדת על מנת לקנטר (שזה אסור על גברים גם כן) ולכן אין ראיה מהן. ישנן אלפי נשים חרדיות שלומדות תורה כדי לדעת את המעשה אשר יעשון והולכות לשיעורי תורה ומחנכות את ילדיהן לתורה. ואין להביא ראיה מהמזרחיסטיות.
נועם
26
זה לשון החפץ חיים: כל החששות והפקפוקים מאיסור ללמד את בתו תורה אין שום בית מיחוש לזה בימינו אלה (החפץ חיים באגרת משבט תרצ"ג)
יודע ספר
25
דתיות הכי גדולות. תבדקו בגוגל על הלמדניות הדתיות לאומיות כמו רבקה לוביץ ומלכה פיוטרקובסקי . לא סתם חז"ל אסרו את זה.
רוזי
24
בשו"ע יורה דעה כתוב במפורש שאשה שלמדה תורה יש לה שכר. והחפץ חיים כתב ללמד תורה לנשים ולכן הקימו את בית יעקבץ. הרב עובדיה והגרי"ד סולובייצ'יק היו בעד לימוד תורה שבע"פ לנשים. בברכי יוסף כתוב שאשה למדנית יכולה לפסוק הלכה.
עוז
החפץ חיים התיר רק תורה שבכתב ובבית יעקב לא לומדים תושב"ע ע"פ הנחייתו. והגרי"ד סולובייצ'יק לא היה בדיוק חרדי... הוא גם פתח אוניברסיטה מעורבת...
יואל
שה שלמדה תורה יש לה שכר אבל לא כשכר האיש מפני שאינה מצווה ועושה ואע"פ שיש לה שכר צוו חז"ל שלא ילמד אדם את בתו תורה מפני שרוב הנשים אין דעתן מכוונת להתלמד ומוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תיפלות (פי' דבר עבירה) בד"א תורה שבע"פ אבל תורה שבכתב לא
חיים
23
אשה שלמדה תורה יש לה שכר (שולחן ערוך!!) והשבט הלוי החמיר כידוע, אך החזון איש התיר לר' חיים קנייבסקי ללמוד סוגיה בגמרא עם אחותו (ארחות רבנו) וכל הדורות היו נשים שלמדו גמרא כאשת הסמ"ע ואשת הגרא"ז מלצר. אגב את הגמרות של שוטנשטיין (באנגלית) הגיהו נשים וכן אישה ערכה את אינדקס המושגים בהלכה שבסוף כל כרך
ליטאי
את שוטנשטיין? להלכה זה אסור ותמיד היו יוצאות דופן, אבל להורות מזה הלכה לרבים?
משה
להלכה אסור לאשה ללמוד תושב"ע ורק תורה שבכתב מותר בדיעבד ועל סמך זה התיר החפת חיים ללמוד תורה שבכתב לנשים אבל לא גמרא. הנה הציטוט המלא שאוסר על אשה ללמוד גמרא: אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל לא כשכר האיש מפני שאינה מצווה ועושה ואע"פ שיש לה שכר צוו חז"ל שלא ילמד אדם את בתו תורה מפני שרוב הנשים אין דעתן
מנחם
22
.
חיים
21
בברכי יוסף (חו"מ ז,יב) כתב שאשה חכמה יכולה אף לפסוק הלכה. וראה שם הגדולים ערך רבנית על גדולתן בתורה של רבניות עוד בזמנו.
חידא
20
קודם כל כתוב: תיפלות ולא: תפילות.. וחוץ מזה ראה מה שכתב משה בן אברהם ובהערה 4 וידוע מה שכתב החפץ חיים להתיר לימוד תורה לנשים
חכם
שמותר בדיעבד ולא תורה שבע"פ, ועל פי הנחייתו לא מלמדים תושב"ע בבית יעקב
חיים
19
מלבד הזלזול המחפיר באמירת תהילים שהיא כלימוד נגעים ואהלות הרי זה שקר מוחלט לומר שחסידים לא יודעים ללמוד גמרא. הדברי חיים מצאנז והרוגצ'ובר והאגלי טל והארץ צבי והדובב מישרים מטשעבין ור' מאיר שפירא(הדף היומי) והרבי מליובאוויטש והרבי הפני מנחם מגור והדברי יציב מצאנז והגרב"ש שניאורסון כולם היו חסידים!!
חסיד מזועזע
18
שעוברות על ההלכה. לא סתם לא לימדו אותנו גמרא בסמינר
אתי
17
הן מנהלות חברות, מנהלות עובדים ולומדות ללא הרף לצורך התפתחותן המקצועית. רק בתורה היא צריכה להשאר מטומטמת? שכל חד וחריף, אינטיליגנציה מפותחת ורמת ידיעות ילדותית ביהדות. כמה זמן היהדות השטוחה והילדותית הזאת תחזיק מעמד, כמה?
מנותקים מהמציאו
16
תתעלמו מכל הרעש מסביב, אנחנו בזמן שינוי הדורות ובזכות נשים צדקניות נגאל באחרית הימים הקרובה! כל מי שלא מבין זאת עדיין, נוח לו בעולם הישן ואין גרוע מזה. קריאת התעוררות לנשים ללמוד , להשכיל ולהתחזק ולהפיץ אור בעולם ולקרב את הגאולה. רק אנחנו יכולות בעזרת הקב"א.
שינוי הדורות
15
אצל פנינה פויפר. מה האימייל או הטלפון שלה??? מאד אשמח!!!
יעל
''הרב לחובר הידברות''
משה בן אברהם
אני אשה חרדית ובאמת ובתמים רוצה ללמוד גמרא . ככלל הנשים החרדיות לא לומדות גמרא אבל יש פה ושם נשים כמוני שבאמת רוצות. אני מבני ברק ואין לי איפה ללמוד.
יעל
השו"ע ביו"ד רמ"ו אוסר זאת
חיים
14
על זה לא מדברים ?? הרי זה חשוב לבית פי כמה !!! אלא מה? מאמריקה תצא תורת הרפורמים, והמתדמים להם - עד כמה שההלכה מאפשרת...ולא התייחסתי לגופו של דיון - לימוד גמרא לנשים- אלא לרוח הנושבת ממנו...
יהודי של אמת
אשת האברך היא המפרנסת, היא זו שנמצאת רוב היום בחוץ. עבודות הבית מוטלות היום בעיקר על האברכים. אותם צריך ללמד לתפור ולבשל!!!
איפה אתה חי?
13
גם הרבה גברים בעיקר חסידים וכו לא מבינים דף גמרא להבין דף גמרא צריך הרבה עמל ועצבי ברזל. ובדרך כלל נשים וחסידים אין להם את זה לכן הם מתפללים. ואומרים תהילים למדניות וחסידים למדנים יקר המציאות חסידשה ספרים יוכיחו
שש שלש
12
יש פירוש למעליותא שאומר שהכוונה שזה שדעתן קלה זה טוב כי אז הן יכולות לעשות כמה דברים במקביל. מה שאין כן גבר קשה לו להסיח דעתו לגמרי ולהתעסק לגמרי בדבר נוסף במקביל.
ללא שם
11
עיין יוסף אומץ להחיד"א סימן סז שנשים יכולות ללמוד גם רמב"ם. (ושולחן ערוך או קיצור שו"ע או ילקוט יוסף פשוט שצריכות ללמוד לדעת את ההלכה)
Maran
10
מה קדה נהיתם דלים
צ
מה עם כל כבודה בת מלך פנימה? שולחים נשים לעבוד בחוץ, איזה דמות רוחנית יש להם בדיוק? אלה מסוגלות לחנך לתורה ויראת שמים כשהן עסוקות בכסף מוקפות בחילונים וחילוניות? גם החרדים מסלפים בכמויות, לא רק הד"לים...
טול קורה
אבל יש הלכה שאוסרת על אשה ללמוד תושב"ע
אורי
9
מי שהגיבו לתגובה 36 לא רק שהם לא מבינים דף גמרא. נגם מה שכתבתי הם גם לא הבינו וכאמור שם בדרך כלל נשיםוחסידים למדנים יקר המציאות
שש שלש
8
איך שלא תסובב את הכתבה היא פמיניסטית וזה הנושא המרכזי שלה. העצמת נשים ודחיקת גברים. כל השאר לא מענין. הנושא הוא רק התירוץ.
דודי
7
למוד תורה לנשים 1) הסיבה שחז''ל שללו למוד תורה לנשים הוא כדי שלא יכנס בה ערמומיות, אבל היום הערמומיות נכנסת דרך החברה קרובים ושכנים, התקשורת, לימודי החול, ולכן עלינו לחזק את ידיעותיה ולמלאה בלימוד תורה שיהיה לה יציבות וידע להשיב לטענות ששומעת. 2) ע''פ הלכה האשה צריכה לדעת את כל ההלכות שהיא מחויבת בה
משה בן אברהם
ר' אליעזר..." ממש, אבל ממש צורם. נראה לי שזו פליטת קולמוס. תקן אותה.
א
אז מאיפה לקחת את ה"היתר" הזה?
אודי
6
יכולה ללמוד תושבע"פ ויש לה שכר כמובא בפוסקים ובימינו שיש ש"ס שוטנשטיין בלה"ק וכן באנגלית אפשר ללמוד ללא עזרת מורה
יודע
הגמ' בסוטה אומרת שלימוד תורה של אשה איננו מהווה לה זכות (גם לא לסוטה) אלא רק העובדה שהיא לוקת את ילדיה ללימוד תורה וממתינה לבעלה
משה
5
אולי גם בספר הטלפונים הקיצוניים יכתבו "ליפא פרידמאן ורעייתו"? מחיקת השם של האדם היא אחת הפעולות שעושים בבתי הכלא.
איציק
4
דבריה נגד פסיקה מפורשת בשו"ע יו"ד סימן רמ"ו ונגד פסיקות האגרות משה והשבט הלוי. זוהי דוגמא טובה ל"נשים דעתן קלה"
אודי
3
אין טעם להתווכח עם אדם עילג כמוך. אפילו עברית אתה לא יודע וכותב בשגיאות עלובות. אתה לא יודע גמרא ולא יודע תנ"ך ולא יודע אפילו עברית.. בנוסף לזה שאתה מדבר שטויות והבלים שכבר הגיבו עליהן.
אחת אפס
2
גברים ליטאים למטבח! זה מקומכם. להכין מרק בצל לדורעי.
מרן מלכא
1
אפשר לתת סוגיות מסוימות באישור הרבנים ,כמו מגילה שיהיה בבית יעקב
חברונר
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים