כיכר השבת

צפו בווידאו

החשמונאים מצאו פך שמן? הסיפור האמיתי

שמעתם שהחשמונאים מצאו פך שמן? אז שמעתם! מסיפור הגמרא משמע לכאורה סיפור אחר לגמרי. הרב נפתלי וסרמן עושה סדר ומגיש את הסיפור האמיתי של חג החנוכה (יהדות)

| 13 |

This browser does not support the video element.

שמעתם שהחשמונאים מצאו פך שמן? מסיפור הגמרא מובא לכאורה סיפור אחר לגמרי. הגמרא במסכת שבת מביאה את הברייתא המספרת בקצרה את סיפור החנוכה והברייתא, משום מה, כתובה בנוסח דחוק ביותר.

"שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים", לשון הברייתא.

לכאורה, יש לשאול:

א.
"בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן" - מהו הנוסח הזה פך אחד של שמן? היה צריך להיכתב "פך שמן אחד"?

ב.
"שהיה מונח בחותמו של כהן גדול" - הרי גם אם לא נתעקש מאימתי הכהן הגדול חתם על שמנים, אבל היה צריך להיכתב "חתום בחותמו", מהו הלשון "מונח בחותמו"?

ג.
"ולא היה בו אלא להדליק יום אחד" - למה נכתב בלשון זו במקום לכתוב באופן המתוקן שהיה בו מספיק ליום אחד בלבד?

נראה כי יש לספר את הסיפור קצת אחרת. צפו בווידאו וקבלו את הסיפור המלא והמדויק של החשמונאים

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
דבריו אינם עולים בקנה אחד עם כל דברי רבותינו הראשונים.
אני
10
נראה ככה, ןלפי דבריו שהיה רק כמה טיפות, קשה איך זה הספיק להדליק את כל המנורה יום אחד, כמה טיפות לא מספיק...
בני
9
אי אפשר להמציא סתם
מתי

הצגת כל התגובות

8
אצלנו אין דבר תורה, חידוש...שאין לו קשר למקורות הגיגים זה נחמד , אבל לא נכנס לבית המדרש וגם לא לסתם בית. אא"כ יש לך הסכמה מתלמיד חכם גדול. שאם לא כן אתה נכנס לגדר של לימוד באוניברסיטאות שהוא חולין לגמרי ואף גרוע מזה ראוי שכל חידוש ובפרט מהפכני כזה יעבור ביקורת של תלמיד חכם
משה
7
הנס היה נצחונות המכבים על היוונים בקרבות ובטקטיקות מלחמתיות מופלאות. בנוסף ארע גם נס פך השמן שהפך לסמל הנצחון. אני חוזר סמל הנצחון. אך כולם שכחו מהו הנצחון והפכו את הסמל והטפל לעיקר. וד"ל....
יגאל
ולמה זה הטיהרו את המקדש זה טפל?? היה נס ניצחון ואין על זה חולקים אבל עובדה שמה שעושים בחנוכה זה להדליק נרות זכר לנס פך השמן וזכר למקדש
שלמה
6
א. וודאי שאין זה הפשט כלל ועיקר כמו שנראה מכל הפוסקים ראשונים ואחרונים בביאור עניין חנוכה. ב. גם לשיטתך היה צריך לומר מונח ליד חותמו של כהן... ולא מונח בחותמו. ג. באופן כללי ראוי להביא מקורות. ד. מומלץ לתת רעיון עם לקח עם מוסר למעשה ולא רק ווארטים. ישר כח.
מאיר
5
נפתלי, נפלת בפח!
יב
4
א. פך אחד של שמן, כך ראוי ליכתב ולא של שמן אחד כי אז יש לחשוב שמצאו עוד אחד של משהו אחר, וכך הוא לשון חז"ל ראה שבת פה: ועירובין לז:. ב. מונח בחותמו אין הפירוש על ידו אלא בחותם עצמו, ווכמו שפירש רש"י ותוס' וכל הראשונים, וברוקח פירש שהיה מונח בתוך תיבה שנעולה בחותם של כ"ג, וכל זה הראה להם שהכל היה דרך
וסרמן
3
שטויות.
מ.א.
2
כבר תרצו שהיה זה פך שמן של מנחת חביתין של כ"ג ופך היינו כמות ופרושו לא מצאו שמן להדלקה אלא פך שמן של מנחת חב' ואכן שיעורה היה רק ג לוגין ולמנורה היו זקוקים לחצי לוג כפול שבעה קנים והיינו 3.5 ובכך נמי מתורצת שאלת הבית יוסף דאף ביום א היה נס
ש. בן דוד
1
אין מקרא יוצא מידי פשוטו
ישראל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים