כיכר השבת

דיון מרתק

גדולי הפוסקים דנו: האם טשולנט פרווה נחשב טשולנט?

אדם שקיבל על עצמו לא לאכול טשולנט באמצע השבוע - לכבוד שבת, הסתפק האם מותר לו טשולנט פרווה, השונה מהטשולנט הבשרי בשבת. זה מה שהשיבו הפוסקים (חרדים)

| 30 |
גדולי הפוסקים דנו: האם טשולנט פרווה נחשב טשולנט?
(צילום: שאטרסטוק)

בעבר, הטשולנט היה מאכל מיוחד לשבת קודש, מאחר ואי אפשר לבשל בסמו לסעודה, היו מכינים את הטשולנט לפני שבת ומשאירים את המאכל חם עד שבת בבוקר.

אלא שבימינו, הפך הטשלונט למאכל שנמכר גם בסופי השבוע, בעיקר בליל שישי, כמו גם למאכל שמלווה חתונות ובר מצוות במהלך השבוע.

בעקבות כך שיגרו לאחרונה מעלון "וישמע משה" שאלה לגדולי הפוסקים, בה הם סיפרו כי היה אדם שקיבל על עצמו שלא לאכול טשולנט בימות החול, כדי שיהיה המאכל מיוחד לשבת קודש. באחת הפעמים שהשתתף באיזו שמחה, שאלו חבריו מדוע הוא אינו אוכל מן הטשולנט והוא אמר להם את הקבלה שקיבל על עצמו. אמר לו חברו, שקבלה זו אינה כלום שהרי הטשולנט של שבת שונה במהותו מן הטשולנט המוגש בחתונות, מאחר והטשולנט של שבת הוא בשרי ואילו של ימות חול הוא על פי רוב פרווה.

"האם צודק הלה בטענתו ומותר לו לאכול מן הטשולנט בלא התרת נדרים או שהקבלה חלה גם על טשולנט פרווה כמו בשרי", נשאלו הרבנים.

ואלו תשובות הפוסקים:

הגאונים רבי מנדל שפרן ורבי משה שאול קליין הסכימו שהקבלה היא קבלה גמורה וחלה על טשולנט פרווה כמו על בשרי.

הגאונים רבי שמואל אליעזר שטרן ורבי נפתלי נוסבוים אמרו שצריך לברר מה נקרא טשולנט בלשון בני אדם.

הגאון רבי יצחק זילברשטיין אמר שלא תמיד יש לילך אחר לשון בני אדם, וזה באמת שאלת בית דין במי שנתחייב לחברו להכין לו טשולנט - אם חייב להכין עם בשר.

הגאון רבי מרדכי גרוס אמר כי טשולנט הוא רק טשולנט בשרי, ומותר לשואל לאכול טשולנט פרווה ללא התרת נדרים.

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
בחול יש להסתפק למעשה זה תלוי איזה טשולנט
14
אנשים אוהבים את זה במיוחד בחורי ישיבות זה
13
אוהב צריך לבדוק היוחסין
לא הבנת את השאלה...הוא נמנע באמצע שבוע משום כבוד שבת שיהיה יחודי לשבת..תקרא עד הסוף

הצגת כל התגובות

12
כך מקובלנו שמי שלא אוהב טשולנט צריך לבדוק
11
לא בריא אבל אם אוכלים עםפת מברך על הפת כי מצד עצמו אין לו ערך תזונתי שהרי כל ערכו ידר ברבוי הבישול
10
לא לבזבז את זמנם של תלמידי חכמים בשאלה כל כך מטומטמת. ביטול תורה יותר חמור מאכילת טשולנט כזה או אחר.
חשוב גם מלכתוב תגובות...ו2..ומה אם בא לו לאכול??? שלא ישאל???
והשאלה היא ממש לא מטומטמת. כל שאלה מעשית היא לעולם ,אבל לעולם, לא שאלה מטומטמת! לימוד התורה של הרבנים זה לא בגדר נרות חנוכה ,לראותם בלבד, הלימוד הוא על מנת לקיים וללמד ולהורות(למי שהוכשר להוראה). מי שהוכשר להוראה ולא מורה(בין היתר מסיבת "ביטול תורה" כביכול)עליו נאמר רבים חללים הפילה. ולפני שמחמירים
9
ובשבת הטשולנט הוא בשרי. וזה בלי קשר למאכל אלא על מתכונתו השבתי.
8
הרי זה יהודי מובהק.
7
שיש שם זה טשולנט או עצם זה שמערבבים הרבה דברים ביחד ושהבסיס יהיה גריסים ותפוח אדמה
6
בטשולנט פרווה או בשרי בדרך כלל תהיינה אותן תוצאות ולכן גם הפרווה נחשב טשולנט. אגב אכלתי במקום כלשהו בליל שישי לפני תשעה באב - אותו טעם...
5
פרווה זה טעם טפל ספק אם צריך לברך עליו בכלל רק בשרי זה טשולנט מה הספק פעם הבאה ישר תשאלו אותי למה להתריח את גדולי ישראל
4
יש אנשים שחייבים או מרגישים שהם חייבים לאכול כל יום בשר או כמעט כל יום אחרת הם לא ממש מרגישים שאכלו או לא מרגישים שאכלו משהו מזין. לגביהם ייתכן שאפשר לחלק בין טשולנט בשרי לטשולנט פרווה בהנחה שהנודר התכוון לא לאכול משהו מזין שלא ייסתם לו התאבון לשבת. אך יש אנשים שלא כל כך נמשכים לאכילת בשר(ואולי אפיל
3
שיעמוד כמו שאומר שלא יהנה משמש ומכיון שכך אין דבר כזה בחור ישיבה בלי טשולנט ומותר לא ברור
2
וכל השאר הם טפלים ורק תוספות או שגם הם חלק מהטשולנט. נפק''מ: המקרה הנ''ל,האם יהיה מותר לאדם שנדר לייחד את המאכל רק לשבת ובאמצע שבוע רוצה לאכול טשולנט ללא בשר. לפי צד א'-יהיה מותר לו,כי זה בלי בשר וממילא אין זה טשולנט. לפי צד ב'-יהיה אסור לו כי גם שאר הדברים הם טשולנט. נו באמת,לא הגזמתם?שיעשה התרת נד
1
האם בלשון בני אדם נקרא טשולנט פרווה "טשולנט" סתם בלא שם לוואי, או שנקרא "טשולנט פרווה". ושנזכה כולנו להינצל מעוון נדרים ולהימנע מלגזור על עצמנו דברים שקשה לנו אח"כ לעמוד בהם.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים