כיכר השבת

האזינו

נאום תוכחה מהרבי: "להתגבר על הזלילה"

ערב תשעה באב, פתח האדמו"ר מטאלנא בדברי תוכחה נרחבים - על תרבות הזלילה והרגלי הקנייה במגזר החרדי הגורמים לחורבן, והציב בפני חסידיו את השיטה: כך תשלטו בעצמכם • האזינו (חרדים)

| 31 | כיכר השבת |
אדמו"ר מטאלנא
אדמו"ר מטאלנא (צילום: אלי דויטש)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

"ראה ה' והביטה כי הייתי זוללה", במילים הללו, הלקוחות מתוך מגילת איכה, פתח האדמו"ר מטאלנא, את שיחתו בפני חסידיו. במשך דקות ארוכות פרש האדמו"ר את משנתו באחד הנושאים האקטואליים הכי רגישים שפשו גם במגזר החרדי: הרגלי הזלילה, הקניה וההתמכרות, המביאה גם רבים מבני הציבור החרדי למכוני הגמילה, עליהם התבטא: "מכוני הגמילה רגע לפני בית הקברות".

תחילה פתח האדמו"ר ודיבר בגנות הרגלי הקנייה המופרזים במרכזי המחסר החרדים: "מה קורה לכוח הקניה החרדי? אנשים מדווחים על כך שכל מי שהקב"ה חנן אותו באפשרות לפתוח מקום של אוכל מוכן, כמה שהוא יכין - אף פעם לא יישאר לו כלום".

"מדברים בבני תרבות שיש להם מטבח לעצמם ויכולת לבשל לעצמם, ואין שום צורך לקנות אוכל מוכן. אבל האוכל מוכן נקנה וכמעט לא משנה מה המחיר שנוקבים", קבל האדמו"ר, וסיפר: "אמר לי מוכר: 'אני שנה מוכר, מעולם לא התווכחתי על המחיר, אף פעם. אנשים אפילו לא שואלים כמה המחיר, אלא ממלאים וממלאים'".

"למה בהרגלי הקניה אנחנו קונים כל דבר מאכל מכל סוג שהוא בכל איכות ובכל כמות, למה? כשעושים 'שלום זכר' אם נולד ילד, יש לילות שבת עם 6 מקומות של שלום זכר, ושם נותנים לאכול ארבעס – חומוס. הציבור שלנו גדל והלך. ומעבר ל'ארבעס' יש גם קוגעל וטשולנט, כמה ארבעס יכול בן אדם לאכול?", תהה האדמו"ר.

הרבי הוסיף לגנות את הרגלי האכילה המרובים: "כמה רחוק זמן הפורענות של גביית החוב מהאכילה הזו של הארבעס? משלמים על זה ביוקר, על המקום! הבטן מלאה, עד שחוזר הביתה, כבר במדרגות הוא צריך שידחפו אותו, הוא לא הולך מיד לישון, יש לו סדר קדם שינה. יש לו מסורת מאבותינו ואבות אבותינו כי בליל שבת לא הולכים לישון בלי הבאסה סופית אחרונה. מדובר על תלמידי חכמים יראי שמים צדיקים, כל העדות וכל המינים".

"מה קרה?", תהה האדמו"ר, "למה אנחנו עושים את זה?, למה אנחנו משתלטים על החנויות וקונים בלי להסתכל על שום חשבון... ואז הולכים לגמ"חים? יש אנשים שכתבו בנושא ספרים, יש שרוצים לטעון שהמערכת של האכילה בנויה על שעמום, אנשים אוכלים כי אין להם מה לעשות, יש שיטה כזו".


האדמו"ר המשיך בדבריו: "למה אנחנו מדברים על זה בערב תשעה באב?, הזלילה הזו יש לה שם אחר - 'נהנתנות יתר'. יש שתי גישות עקרוניות לחיים. יש גישה שאומרת שבן אדם יעשה מה שהוא צריך לעשות, ויש גישה שבן אדם יעשה מה שהוא נהנה. יש לכל אדם צורך במערכות גשמיות, אדם צריך לישון, לאכול להתעמל, להכיר בני אדם, להיות חברותי אלה הצרכים שלנו.

"יש דבר נוסף שנקרא ליהנות - לבלות לשם הנאה. למה יש לנו בדור הרפתקנים שמשקיעים שעות ימים ושבועות בטיולים? הם נהנתנים. יש אנשים בסוג תאוות אחר - יש ספורט שיש לזה משמעות. יש ספורט לשם נהנתנות. הנהנתנות יש לה הגדרה - לא מה שנצרך אלא מה שמהנה.

"יש בני אדם שהם חולים על צפייה במכשירים שנאסרו על ידי גדול ישראל. הם הופכים להיות למערכת של פיתוח תלות עד שהם לא יכולים לפרוש. יש מכוני גמילה וצריכים ללכת לאותם מקומות להיגמל מהנהנתנות, ועישון ושתיה. הזלילה הביאה את עם ישראל לחורבן הבית, והיא מביאה לחורבן היום. יש אנשים שנמצאים באותו מקום של ניסיון נואש לתת לבני אדם את היכולת להפסיק את אותה נהנתנות יתר, אלו אותם מכוני גמילה. אלה שעוסקים בנושאים האלה יודעים שזה אחד מהדברים הכי קשים.

"יש במכוני גמילה אנשי משפחה, בעלי משכורת, בעלי מעמד נמצאים שם ומתחננים תגמלו אותי, אנשים התרגלו לעישון יתר, למשחק יתר, ולא אומר את הכל. הם שבויים של עצמם. אם תשאלו במכוני הגמילה יספרו לכם כי 90 אחוז מאנשי הגמילה חוזרים אחר כך שוב - זו הצרה של הדור. מי שידוע מה קורה ב'רטורנו'. אין מקום הכל מלא! לדברים האלה יש התחלה – תרבות הזלילה זה השם שלה".

בסיום דבריו אמר האדמו"ר: "מכון גמילה זו התחנה האחרונה לפני בית הקברות, לוקחים את הבן אדם בזמן הנכון. אם אתה סובל מצפיה יתירה, לא מסוגל לשלוט? אתה צריך את אותו פתק שיהיה לפניך, כמה אני הולך לצפות שעה, שעתיים שלוש, שים לך פתק אחרי שלוש שעות אתה קם תסגור את המכשיר ותלך לישון. כל תלות מלבד התלות בתורה הקדושה מסוכנת ומעמידה אותנו על משבצת של זלילה".

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
את כל ההרצאות שלו. הוא ברור ונעים. ממש בעל מוסר משכמו ומעלה. ואפילו את ההרצאה הזאת(שזה פעם ראשונה שאני שומע אותו) אני ארצה לשמוע כמה פעמים. מעכשיו בל"נ אני אתחיל לחפש הרצאות שלו. מעניין אם יש שעורים שלו ב"קול הלשון"?
משהו משהו
14
אפיקורוס כך לא מדברים על רבנים
ל1
13
ואני לא רואה בזה שום רע...סיגריות מזיקות לבריאות לא רק של המעשן גם לסביבה...כך גם עשן השרפות של הסיקרקים והפלג... יש תלמידי ישיבה שלומדים עד הערב ואז רוצים לאכול משהו..מה אסור להם. ורובם דלפונים אסור מנה פלאפל. איו להיכנס לצלחתו של האחר.
mike

הצגת כל התגובות

12
כדאי שהרבי מטאלנא יאמץ את המאמר הזה וישתדל לראות את הטוב שבנו ולא את הרע. חבל שפעם אחר פעם הוא יוצא בדברי תוכחה על עניין כזה או אחר. חבל.
צבי
יוצאת עם סרט בן קרניה. וכי סד"א פרתו היתה? אלא פרת שכנתו שלא מיחה בה. למה לא תגיד "שנזכה לראות במעלת חברינו ולא בחסרונם" למה חזל לא אמרו את זה? למה הם גינו את רבי אלעזר בן עזריה? מי שיכול למחות בחברו ולא מוחה יש לו בעיה די רצינית עד כדי שהעברה משוייכת לו. ותראה גם סוגיה מפחידה במסכת שבת דף נה. הרב
לצבי
11
מוסר אמיתי ונכון. קבל את האמת ממי שאמרה
רפול
10
אצל אחרים יש תודעה מפותחת יותר של דיאטה ושמירת גיזרה
זונדל פעטשגעבער
9
צודק בכל מילה! יישר כוח
יוסי
8
האדמור צודק במליון אחוז על הנושא של החנוית אבל בנושא של הסיגריות עדיין לא נראה בזה פשע גדולי האדמורים עישנו (לעלוב) ולהבדיל בין חיים לחיים גדולי האדמורים מעשנים היום (קרעטשניף לעלוב זוועהיל רג''מ ביאלא לענטשנא דעעש טשרנוביל אשדוד) וגם הפשע שלבחורים היום בישיבות יש מן איסור כזה לעשן אני עדיין לא ר
מתחזק
7
כל תרבות החסידות זה ללכת לטיש ומה רואים שם רק אוכל ושולחנות עם אוכל לא ראינו אצל הסטייפלר או הרב שטיינמן שולחנות מלאות בפרות וכגביעי כסף וקנקני יין מכסף והכל שם זה פאר והרמונות ודאצ'עה וחלדודונה ונופש ותמונות שאסוווווורררר לצלם בהיכל
החוזה ממונסי
6
נראה לי שזה נושא כל-כך חשוב, וכל הכבוד לו שדיבר על זה! זה לא קשור לדת בכלל, זה ענין של להיות פרודוקטיבי ובריאות הנפש. אני לא מכירה את הרבי הזה, אבל אני מתכוונת לחזור על דבריו בימים הקרובים לכל מי שאני אוהבת ורוצה בטובתם.
אביגיל
5
זה לגיטימי שאומרים מוסר. אבל קודם שיספר קצת מה הוא תיקן לעצמו בשבוע האחרון, בבחי' קשוט עצמך, ואז ייתן הצעות ייעול גם לזולת. כך דבריו יתקבלו, שמדבר מתוך ענווה ובגובה העיניים, ולא בהתנשאות.
יוסי
ואין צדיק שלא יחטא. אני לא מכיר כלל את הרבי הזה זו הצעה כללית.
יוסי
את המוכיח , להוכיח לך על מה הוא עבד על עצמו השבוע, תחשוב קצת לפני שאתה כותב... ועוד על רב... כאילו הוא חבר שלך... קשוט עצמך רק אומר שאם אתה נגוע בדבר עצמו שאתה מוכיח עליו אז עדיף שתשתוק ותתקן את עצמך בנושא הנ"ל.... אני מקווה לפחות שאתה מבין שבנושאים שהוא דיבר עליהם הוא לא חשוד כנגוע
מוטי
הוא רבי! איך אתה מהין?????????.
יעל
אתה יכול להסביר ליאת דבריך ההזויים? מה שייך כאן ש"הוא רבי"? בהלכה ובחז"ל לא מוזכר כלל שעל מנהיג יש איסור לדבר יותר מעל כל אדם פשוט. אדרבה, דווקא על מנהיגים יש יותר היתר לדבר כידוע.
ברוך
4
יש לו גישה לא מכבדת.
...
כמה פעמים. בהחלט מזדהה עם תגובתך.יש לו כמה מעריצים תמימים .
ירושלמית א'
3
לאחרונה הוא מנחית לנו כל פעם דרמה חדשה ומשכנע בכל תוקף שזוהי בעיית הדור שלנו. עכשיו עם "תוכחת הזלילה" זה מגוחך לחלוטין למקד את כל עיקר בעיית הדור שלנו בענין זה, לא שאין מה להשתפר בנידון, אבל מכאן ועד לבוא ולזעוק על זה כאילו זה הצרה שלנו, המרחק רחוק מאד. אני חושב שכדאי שינאם על ענין השחצנות והענווה,
בעריש
אכן סערה בכוס מים
ירושלמית א
2
דבר מענין שהוא אמר שזה כנראה מזיק להרבה אנשים שמצבם הכלכלי לא כל כך טוב שאנשים ממלאים שקיות ולא שואלים כמה זה עולה הם גורמים בזה למחירים היקרים של האוכל המוכן והסלטים לשבת למשל קוגל תפו"א ואטריות כמעט20 שקל וקופסא קטנה של סלט בין 10 ל15 שקל והתאבון של בעלי החנויות לא נגמר וולא יגמר כנראה ומי שא
יוני
1
בעברית אומרים כל מילה בסלע
בני ברקי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים