כיכר השבת

באתי לשבת

פרק חדש: כך נראית השבת בעיר קריית ספר

בקריית ספר יש "סבב קידושים". מתחילים במקום אחד, עוברים למקום אחר. משווים בין הקיגל של פלוני לקוגל של אלמוני. זה הביא קולה-קריסטל וזה השקיע יותר בהרינג / פרק חדש של "באתי לעשות שבת" (חרדים)

| 26 | כיכר השבת |
כותב השורות, רן בר-יושפט
כותב השורות, רן בר-יושפט (צילום: מוטי קיקיון)

לא משנה אם תקראו לה מודיעין עלית או קריית ספר, כמו בבני ברק, גם בקריית ספר יש אינספור סוגים של חרדים: חסידים, ליטאים, אפילו מודרניים.

בתי כנסת הם המבנים הנפוצים ביותר. לכל בניין יש בתוכו בית כנסת. כמעט. כמו באזורים שונים בערים של האוכלוסיה החרדית, גם שם נוהגים לקחת המון פליירים ולזרוק אותם מהרכב קצת לפני שבת כדי שהרצפה תהיה מלאה בפרסומות שונות. פרסומות הקשורות למוסר כמובן – פרסומות על כך שצריך להיות מוטרדים מנושא כזה או אחר. זה כמובן לא מייצג את כל המגזר אבל זו תופעה שנפוצה פחות במקומות אחרים.

"קידוש" בשבת בקריית ספר יכול להיות חוויה שמספיקה לשבת שלמה. מבלי להיכנס לכל הנושאים ההלכתיים, "קידוש", 'בגדול', כולל שמיעת אדם שמברך על יין (ומי שרוצה שותה גם כן), ולאחר מכן הכנסה לפה של 'מיני מזונות' (קרקר, עוגה, או כמובן – קוגל! או קיגל?).

אז בקריית ספר יש "סבב קידושים". מתחילים במקום אחד, עוברים למקום אחר. משווים בין הקיגל של פלוני לקוגל של אלמוני. זה הגיש קיגל עשוי אטריות וזה הגיש גם קיגל שעשוי תפוח אדמה. זה הביא 'משקה' (במלעיל. קריאה ידועה למשקאות אלכוהוליים) וזה הביא קולה-קריסטל. אחד השקיע יותר בהרינג, ואחד השקיע יותר בממתקים לילדים.

לתחושתי, המודעות לאוכל בריאותי לא חלחלה לגברים חרדים בקריית ספר. לרוב, ככל שה"קידוש" מצומצם יותר, ה'מזונות', שמחלקים הם מעין רוגלעך, אבל לא כמו שרוגלעך אמורים להיות. הם נראים כמו חיקוי – קקאו עם מרגרינה ובצק עלים. סליחה על המגדריות, אבל נראה לי שזה משהו של גברים, ושנשים היו דואגות שהכיבוד יכיל כמות פחותה של חומרים משמרים. כלומר: שהשאריות של הרוגלעך של בר המצווה של מוישה לא יהיו גם הרוגלעך של האירוסין שלו.

ובשביל זה עושים "סבב קידושים". עוברים מבית כנסת לבית כנסת. חלילה לנו שנסתפק ברוגלעך ללא קוגל.

מה שנחמד בסוגים שונים של חרדים שמרוכזים בעיר אחת, הוא שההבדלים ביניהם לפעמים מיטשטשים. פתאום חסיד בעלז הולך לבית כנסת של חב"ד, או ספרדי הולך לבית כנסת של חסידות אלכסנדר. נדמה לי שלא תמיד זה בא ממקום של אידאולוגיה. נדמה לי שהגיוון הזה קשור יותר למרחק הליכה ולשעת ההשכמה בבוקר, ובכל זאת, זה נחמד. ליטאים שרוצים יותר רגש בתפילה או חסידים ש'פשוט' יש להם תכניות – הולכים למניין שמתאים להם יותר.

מזג האוויר בקריית ספר דומה לזה של ירושלים אבל הוא קצת פחות קריר. הקרבה לירושלים מורגשת, ונראה שהיא אחת הסיבות לגידולה המואץ של העיר. היא קרובה דיה לירושלים (ולבני ברק) ולכן נוח לחיות בה.

קריית ספר היא מקום מיוחד, ש'שובר' את מחירי שוק השמרטפות. שירות שעולה במודיעין חמישים שקלים לשעה, במודיעין עלית יעלה עשרה.

המארחים שלי הם זוג מקסים, שהכרתי דרך ראש המשפחה כשלימדתי בקורס הפסיכומטרי. הוא היה אחד מתלמידיי ומאז נשמר בינינו הקשר.

הטעם של התבשילים המעולים שאכלתי אצלו עדיין על שפתיי. זה מזכיר לי נשכחות – כשלמדתי לראשונה מה ההבדל בין ארוחת ערב לסעודת ליל שבת: ארוחת ערב היא 'פשוט' ארוחה. אוכלים אוכל. טעים, לא טעים, זה לא באמת משנה. מקבלים מנה אחת של משהו ואוכלים.

סעודה זה משהו אחר. חגיגי. מוגש במספר מקטעים. כולל שמחה ושירה, וטעים יותר ממה שאוכלים במהלך השבוע - "תבלין של שבת".

רן בר-יושפט הוא עורך דין, סמנכ"ל מכון מחקר פורום קהלת, מפקד במגלן, סופר ומרצה בעולם לשיפור תדמיתה של ישראל. מעביר הרצאות על ישראל כבר יותר מעשר שנים. מחבר הספרים "טסתי לדבר על ישראל" ו"באתי לעשות שבת". מגיע מבית חילוני, והיום שומר מצוות.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
אם זה מה שהאורח החשוב קלט במודיעין עילית כנראה שזו האמת!!! יש איזה אימרה: אורח רואה מה שמקומי לא שם לב.... אז תושבים יקרים, אל תעלבו פשוט תראו [תשימו לב] במה אתם שקועים באמת.....
גבי
21
נמאסתה, א'גרוייסעא מבין העיקר שתהיה חרדי נורמלי ,מי שחוקר יותר מידיי בסוף משתגע
ר
20
רן בר-יושפט הוא עורך דין, סמנכ"ל מכון מחקר פורום קהלת, מפקד במגלן, סופר ומרצה בעולם לשיפור תדמיתה של ישראל. מעביר הרצאות על ישראל כבר יותר מעשר שנים. מחבר הספרים "טסתי לדבר על ישראל" ו"באתי לעשות שבת".
מה השיעמום???

הצגת כל התגובות

19
קשקושים מהתחלה ועד הסוף. לא להאמין לאף מילה!
דן סגל
18
מאמר מאוד סטראוטיפי כאילו שבכל קריית ספר הולכים ומשווים בין קידושים זה מצחיק... כל אחד ואחד בין אם הוא גר בתל אביב רמת גן אלקנה או לוס אנגלס אם זה מעניין אותו (או את תאוותיו) הוא משווה זה רק קשור ל"טיפוס" ככלל אם היית בקריית ספר או בברכפלד אתה אמור לדעת שאין בעיר שום חסיד בעלז!! ! אז כך
דוד
17
יש תרבות של כולם שונאים אותנו ואנחנו הכי חכמים ! לא משנה מה תכתוב יש עכברי מקלדת שיכתבו נגדך אז עזוב חבל על האנרגיה מי שבאמת מבין נהנה ולא מגיב
מוטי
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם
של המילה... אתה באמת חושב שיש כאן משהו "אנטישמי"?
רן - המחבר
15
חכמה בציונים אל תאמין זה מבנאדם שאלק נחשב אצליהם "פרופסור" (נ באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד
14
קצת רמזים על האוכל הלא בריא שמוגש בקידושים אצלכם והשכמה מאוחרת במקום לקבל את זה כביקורת בונה אתם זועקים אנטישמי. נו יש רק היכלי ישיבות ובתי מדרשות הומים בתורה בקרית ספר. איך הוא ראה דברים אחרים? רן אתה יהודי מדהים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוישה זוכמיר
13
אני רק מקווה שהרופא שמטפל בי לא חקר בצורה כזאת
י
12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נחמיה
11
למי שלא יודע - בתחילת הספר אני מסביר שכדי לא לפגוע באיש שהתארחתי אצלו, שאולי לא ירצה להזדהות, אני מערבב בין ערים ומקומות. אין ספק שקרית ספר מלא בעוד המון דברים נפלאים, תלמידים חכמים והמון תורה. החוויה של הקידושים נועדה בין היתר לתאר משהו שמי שלא חווה קידוש בשבת בבתי כנסת יוכל לדמיין. מאחל לכל הקוראי
רן
אני ממש מתפלא מרצף התגובות הרעות שמנוסחות בגועל .... מה רציתם שהוא יכתוב על המניינים שם ? על סוגי הנוסחאות ? על מלחמת הפלסניקים בעצים ? אני רק מתפעל ממנו שהוא מוחל לכם כי אני לא בטוח שגם אני הייתי נוהג כך !!!!
צדיק בסדום
10
לא הבנתי למה כועסים עליו? מה הוא אמר בדיוק שמכעיס?
כפיר
9
רק מי שלמד ישיבה וספג מרבנים מבין מה זה העולם החרדי ואיך הוא באמת מעוצב מי שלא היה חלק מעולם התורה שיושב ולומד לפחות 7 שעות ביום לא באמת שייך לשם. ולא רק אתה גם אבישי בן חיים למשל אין לו מושג איך מתנהל העולם החרדי הוא מגבב טונות של שטויות כי אין מה לעשות מי שלא ספג מרבנים וחי חיים של נטו תורה לא יכו
גל חברך הטוב
8
כדאיי שתשמור תסיפורים האלה לעצמך ותפיק לקחים זה לא מעניין אף אחד או שתוציא ספר ומי שירצה יקנה
אייל
7
אולי המשוגעים מבין כולם עוברים מקידוש לקידוש הסטנדרטיים בקושי יוצאים מהבית... נכון אולי להגיד שזה כמו בני ברק בחפירות אבל לא יותר. גם במקומות חילוניים שיש קהילות חרדיות אנשים רצים לאוכל. רעבים נולדנו רעבים נשארנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קריית ספרית במקור
6
כדי להבין מהו העולם החרדי אתה חייב להיות חרדי בן תורה כי אם לא אין סיכוי שתוכל להיכנס לפרדס.
דניאל
5
אז עדיין לא היית בקרית ספר.
מיילך
4
ממתי יש חסידי בלז במודיעין עלית מילא חסיד חבד שניים שלושה ניתן למצוא אולי בברכפלד אבל חסידי בלז? כתבה רדודה מצוצה מהאצבע. והוא הכתב עוד עורך דין? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שקר
3
כיכר השבת, לא מתאים שתפרסמו כאלה כתבות. זה כתבות שמתאימות יותר לעיתון הארץ. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
אתה באמת חושב שאני אנטישמי? כי תיארתי חוויה שלי (מעורבבת אגב ממספר מקומות..) כדי להנגיש את היופי של שבת?
רן - המחבר
2
זה הביטוי שלך לעיר מחאה תלמידי חכמים ומוסדות תורה?? קיגל, הרינג... ספרת כמה בני תשחורת ממלאים את הרחובות בליל שבת ובשבת בבוקר בדרכם לישיבות? מחזה מרהיב שאין כמוהו , ספרת כמה משפחות ברוכות ילדים מטופחים ונקיים לכבוד שבת רואים ברחובות קריה? נשמע מוזר עלוב ומאד רדוד התרשמותך ממקום זה (נשלח באמצעות כיכ
אריק
חיוביים ונפלאים על העיר. נראה לי אבל שמי ששם יודע את זה ומי שלא היה שם מעולם - ישמח לשמוע על עוד דברים שקיימים שם.
רן - המחבר
1
חבחל שאדם כמוך מתבזה ככה. כלום לא נכון. החל מהפשקוילים וכלה בתיאור של הקידושים. אגב. לרוב אין הרינג במודיעין עילית עקב הוראה של חלק מרבני העיר מחשש תולעי דגים. לא חשוב. התיאור שלך מוגזם מכדי שיראה אמיתי ונותן את התחושה שאתה מגמתי. וחבל.
יהודי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים