כיכר השבת

טור

כל הדרכים בחזקת סכנה // בצלאל כהן

ככל שנצליח לפתח את הדיון הציבורי למקום שבו כל צד מבין את המניעים האמתיים של הצד שכנגדו, כך הסיכוי שנגיע לעמק השווה ולכל הפחות נקטין את אי ההבנה בינינו גדול יותר (דעה)

| 37 | כיכר השבת |
בצלאל כהן
בצלאל כהן (צילום: יובל אצילי)

על סדר היום הציבורי בקהילה החרדית, עומדות בשנים האחרונות כמה סוגיות כבדות משקל, כדוגמת השימוש באינטרנט, הגיוס לצה"ל, הלימודים האקדמיים, היחסים עם כלל החברה הישראלית וכיוצא בזה.

מן הצד האחד נשמע קולם של תלמידי חכמים ושל העוסקים בצרכי ציבור באמונה, המביעים את חששם הרב מהסכנות הרוחניות הכרוכות בכל הדברים הללו לאמונה לקיום המצוות ולכל השקפת העולם החרדית ואשר על כן יש להימנע באופן מוחלט משימוש באינטרנט, מגיוס לצה"ל, מלימודים אקדמיים ומכל מפגש והיכרות עם הקהילות הלא-חרדיות ועולמם. מן הצד השני אנו רואים רבים וטובים מהציבור החרדי (שמספרם עולה וגדל בהתמדה) שאינם נשמעים לאזהרות הללו, הם משתמשים באינטרנט, מתגייסים לצה"ל, לומדים לימודים אקדמיים, ונחשפים במידה כזו או אחרת לכלל החברה הישראלית ועולמה.

הראשונים משתמשים בדבריהם בדוגמאות היסטוריות שונות, וברוח ימי החנוכה שאנו עומדים בהם הם מציגים את כל הדברים הללו כ"התייוונות", הם מצהירים שללא ספק אלו שנוהגים כך יאבדו את עולמם הרוחני ומאיימים בסנקציות כאלו ואחרות על כל מי שיחרוג מהסייגים המתחדשים בכל יום. האחרונים רואים בכל האזהרות הללו ניתוק מהמציאות העכשווית, וחוסר הבנה של הצורך וההכרח בכל הדברים הללו.

לעניות דעתי, את הוויכוח בין הצדדים ניתן לדמות לדו שיח המתקיים בפרשתנו פרשת "מקץ" בין יעקב אבינו ע"ה ליהודה. יעקב אבינו מצהיר "לֹא-יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם כִּי-אָחִיו מֵת וְהוּא לְבַדּוֹ נִשְׁאָר וּקְרָאָהוּ אָסוֹן בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ-בָהּ" (בראשית מב,לח), את החשש מהדרך מסביר רש"י "וקרהו אסון - (ב"ר) שהשטן מקטרג בשעת הסכנה" (שם מד,כט) והיינו מפני ש"כל הדרכים בחזקת סכנה" (ירושלמי ברכות). אולם יהודה משיב לו "שִׁלְחָה הַנַּעַר אִתִּי וְנָקוּמָה וְנֵלֵכָה וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת גַּם-אֲנַחְנוּ גַם-אַתָּה גַּם-טַפֵּנוּ." (בראשית מג,ח). יהודה איננו מתכחש לסכנה שבדרך, אולם הוא טוען שלא ניתן להימנע ממנה מפני שבלעדיה ימותו כולם ברעב, הוא נוטל על עצמו את האחריות לשלומו של בנימין ויעקב אבינו מקבל את דבריו.

מי שמנסה להכחיש את הסכנות הרוחניות באינטרנט, בגיוס לצה"ל, בלימודים אקדמיים, ובמפגש עם כלל החברה הישראלית, איננו יודע מה הוא שח, אלו הם דברים ברורים ופשוטים לכל בר דעת שעיניו בראשו, והסכנה הגדולה ביותר פרושה לרגלי מי שאיננו מכיר בה כלל. אולם גם מי שסבור שניתן פשוט להימנע מכל אלו ולהישאר בלעדיהם, איננו מבין שהוא גוזר על עצמו גם כן גזירת מוות. המציאות העכשווית איננה מאפשרת לנו להמשיך ולהתבצר באותן חומות שגדרנו את עצמנו בהן בעשרות השנים האחרונות, למרות שכל החששות מהעולם שבחוץ בעינן עומדות.

חובתנו בשעה זו היא לבחון באופן רציני ועמוק את כל הסכנות האורבות לפתחנו בדרכים השונות, לחזור ולשנן לעצמנו את דברי חז"ל ש"כל הדרכים בחזקת סכנה" ולחפש כל דרך אפשרית להפחית את הסכנות השונות ולהתמודד איתן.

מקבול כיום לערוך הבחנה בין "הוראה ציבורית" ל"הוראה פרטית", בטענה שההוראה לכלל צריכה להיות מחמירה בעוד שלפרט ניתן לתת הוראה מקלה, אולם באמת נראה שהדברים הם הפוכים לחלוטין. הגמרא במסכת קידושין (כא,ב) אומרת "מוטב שיאכלו ישראל בשר תמותות שחוטות ואל יאכלו בשר תמותות נבילות" כלומר שלמרות שלא ראוי לאכול בשר מסוכנת שנשחטה התורה התירה את הדבר על מנת שלא יאכלו בשר נבילה כשתמות בלא שחיטה, ואף על פי כן מידת חסידות היא שלא לאכול בשר מסוכנת שנשחטה. בדרך זו, ברור שכל מי שיכול להימנע משימוש באינטרנט מלימודים אקדמיים ועוד כיו"ב קדוש ייאמר לו, אולם זו איננה ההנהגה האפשרית והנדרשת מכלל הציבור.

ככל שנצליח לפתח את הדיון הציבורי למקום שבו כל צד מבין את המניעים האמתיים של הצד שכנגדו, כך הסיכוי שנגיע לעמק השווה ולכל הפחות נקטין את אי ההבנה בינינו גדול יותר. אולם כל עוד נמשיך להתעלם זה מטענותיו של זה, הרי שבמקום דו שיח מפרה יתקיים בינינו שיח של צעקות שבו איש איננו שומע את שפת רעהו.

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
(הרב גרוסמן) הופך לנערץ בפי כול ואילו אחרים כהן ועמיתיו מושמצים. האם כוונותיהם שונים? האם זה ירא שמים וזה אינו?
ארי
16
לא מוצא בציבור שלנו אז רץ לחילונים כדי לקבל את זה ואפילו בהשמצת הציבור שהוא נמצא בתוכו
חרדי שפוי
15
לקחת 4 פעמים ביום לפני השינה ואם ישן פחות, אז רק 3 פעמים. זהו תסמונת ידועה מימות היונים ארכימדס וכוסטטוס למיטב הבחנתי המקצועית, הנ"ל סובל מבעיות LKJIJHEFN
ד"ר ז'יואגו
מי שאין לו מה להשיב זורק בוץ.
רפאל
טכניקה (חרדית) ידועה, במקום לענות לגופם של דברים, משמיצים את בעל הדיעה, העיקר להשתיק אותו... וואהו יצאת גבר גבר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פששש
עם עיקש תתפתל אין גוף לדברים ולכן אין צורך להגיב לגופן של דברים. ככלל, נאמנים עלינו גדולי ישראל מכל החוגים שיצאו נגדו וזה מספיק ואין צורך להתווכח עם הטפשים
דרשביץ

הצגת כל התגובות

14
נעבאך אפילו לא מהרסיך ומחרביך ממך יצאו הוא מעולם לא היה שם
יענקי
עכשיו פלטת משפט חכם שאמר שלך היתה מאד גאה בך, כולם כפיים ליענקי הגיבור. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פששש
13
ניתן יהיה לשבת וליישר את ההדורים בעזה"י
רובין שליט"א
12
ככל שאדם ידבר עם עצמו הוא יגיע לאבחון איטי יותר של הבעיה שלו
איש
ולמי כבודו ׳מדבר׳? כי אותנו אתה לא מעניין... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נו נו
11
מסכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב
אתה נשמע כמו איזה ליימך ממורמר. תעשה משהו עם עצמך... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וואלה
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף
9
אתה איש מוצלח שהתבזבז ומנסה בכח להיות על המפה .... רד מהעץ שלך בכבוד הרי אתה יודע יותר טוב מ"התלמידי חכמים" שיציאה לעולם כזה היא לא בחזקת סכנה אלא סכנה ברורה . ראה ערך תשעים אחוז מהחרדים העובדים שביתם נראה אחרת משל אברכים... ולא לטובה... מי שמתכחש לזה דומה לבת יענה, ואתה יודע מה מעניין? שא
אבי
אתה מתבטא כמו סטאליניסט מצוי: בכל צד הסכנות שלו, ואין צד שכולו חף מטעויות. הכי קל (לנסות) להמשיך להסתגר, לשלוח את כל הילדים לישיבה למרות שזה לא מתאים לרובם, ושישברו אחר כך את השיניים. תעשה (אתה ודומיך) מה שבא לך ואל תכפה את השטויות שלך על הציבור. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
באמת
המצייר את המציאות מחוץ לכוללים בצבעים מאיימים חוטא לאמת! חבל שיש בעלי תעמולה המודדים את יראת השמים לפי צבע החולצה!
רפאל
8
מעניין שהקהילה החרדית שדורשת שכולם יקבלו אותה כמות שהיא, לא מסוגלת להכיל אפילו בתוכה שום קול שונה, אפילו לא ציוץ, למרות שברור כשמש בצהריים שהשיטה שלהם פשטה מזמן רגל, הם ימשיכו עם הראש בקיר, אפילו אם המחיר הוא דורות של אנשים ממורמרים ונערי ׳שוליים׳... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בטח
זה בכלל לא קול... הקול בקהילה החרדית הוא קולם של גדולי ישראל כפי שהיה בכל הדורות, וזה לא השתנה חבר.
רפי
7
אל תירא מפני המלעיגים.
יעקב
6
אברהם יצחק ויעקב, הוא יברך וירפא את חולה הנפש בצלאל כהן הקב"ה ישלח לו בריאות הנפש ויוריד המינון של כדורים ונאמר אמן כן יהי רצון
הרב בריח
לא לעניין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני
5
ג
ר
המן אנטיוכוס השטן היצר הרע ומלאך המוות.
יריב
4
ע
גוש לגושים.
למרות שהיו מתנגדים היו רבנים שהיו בעד
...
3
הגבול בין השתלבות להבדלות
מירה
2
הצלחת לאחד כל גדולי ישראל מעבר לכל המחלוקות הפנימיות, כולם פה אחד נגדך ונגד דעותך. מבחינתי לא צריך יותר, מי לה' אלי.
ביבי
מי זה בדיוק ׳גדולי ישראל׳? עסקני הבולשיט ועוד כמה טוקבקיסטים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחחח
גדולי ישראל מכל הקשת מתנגדים, מה אנו מולם? אדרבה, מיהם גדולי ישראל אליבא דבצלאל כהן? רחל עזריה?
בוץ
ג
גוש לגושים.
1
או מישהו אחר ?
נחום
וזה נוחם הבטלן שהגיע למצב שהוא יכול להטיף לכולם... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שוין
רפורמי הוא מי שמנסה לחדש את היהדות, ומי יותר חידש מהליטאים שהחליטו (מה שלא היה במשך אלפי שנים) שכוווולם ילכו ללמוד, והנשים יפרנסו את בעליהם, אז תגיד לי אתה, נוחם חוכם, מי הם הרפורמים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בטח
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים