כיכר השבת

הטיעון המוזר ששמעתי מאחת מנשות הכותל

שאלתי אותה, אם את אורתודוכסית, ושייכותך לזרם זה של היהדות היא כנה, כיצד הגעת לרעיונות האלה של הנחת תפילין ולבישת טלית וקריאה בתורה. היא הגיבה: הרבי מליובאוויטש (חרדים)

| 20 | כיכר השבת |
דב הלברטל
דב הלברטל (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

בעקבות האירועים שהתרחשו השבוע עם נשות הכותל, התעמתי בתקשורת עם אחת מנשים אלו. המיוחד בה היה, שהיא הגדירה עצמה כאורתודוכסית, דבר שכמובן הקשה מאוד על העימות.

הסיבה לקושי היה, שבכנותה היא נשמעה אישה תמימה שכוונותיה טובות, כמי שבאה ממשפחה דתית מרקע אורתודוכסי, ומחפשת דרך להתקשר לאלוקים. במסגרת קשר זה, כך טענה, היא מצדדת בקריאה בתורה לנשים, בנשיאת הספר תורה, בלבישת טלית ובהנחת תפילין. לטענתה, מעיקר הדין, דברים אלו מותרים. יש משהו בכך.

זה נכון שמעיקר הדין מותר לאשה להניח תפילין וללבוש טלית. אך למעשה אסרו זאת מסיבות שונות. ומה שיותר חמור, הדבר הפך להיות סמל להתרסה כנגד התורה כולה. שאלתי אותה, אם את אורתודוכסית, ושייכותך לזרם זה של היהדות היא כנה, כיצד הגעת לרעיונות האלה של הנחת תפילין ולבישת טלית וקריאה בתורה.

היא ענתה שהיא אכן רואה עצמה אורתודוכסית כשרה וכוונותיה כנות. לדרכה זו, היא הגיעה בעקבות התקרבותה לחב"ד. היא הסבירה שהרבי מחב"ד היה הראשון להקים ארגון נשים, ארגון נשי חב"ד. הוא גם כתב מאמר בעניין זה, בו קרא לנשים להתקרבות לקדושה העליונה.

היא הבינה מדבריו שנשים צריכות ללמוד תורה, ועניין ההתקרבות לקדושה העליונה משמעותו מתן ביטוי אישי לנפשה של האישה, המאדיר את שאיפותיה הדתיות. מכיוון שהיא מרגישה סוג של הארה בקריאה בתורה, בהנחת תפילין ולבישת טלית, התעלות נפשית וקשר הדוק יותר לבורא, הדבר עולה בקנה אחד עם תפיסתו של הרבי למעמדה של האישה.

טענתי שלו היה צדק בפרשנותה לדברי הרבי, הרי שכל נשות חב"ד, או לפחות חלקן, היו חלק מנשות הכותל. מכיוון שלא עולה בדעתן של נשות חב"ד האוטנטיות לקרוא בתורה או להניח תפילין, היא טועה בהבנתה את דברי הרבי. הנוהגות כך, ורואות עצמן קשורות לחב"ד, הן לכל היותר מאותן המתקרבות הבאות מרקע חלש, שדרושה להן עוד הכוונה רבה. הצעתי לה, שדווקא בהתחשב בכוונותיה הכנות, תבקש הכוונה כזו. אחרת תישאר בבחינת מי שכוונותיה רצויות אך מעשיה אינם רצויים.

היא דחתה את טענתי, ואמרה שהסיבה שנשות חב"ד אינן נוהגות כך, נובעת רק מטעמי הרגל ושמרנות. אך באופן עקרוני, ניתן לראות בדבריו של הרבי עידוד לביטוי אישי לשאיפותיה הדתיות של האישה, ויש להכיר במעמדה המתייחד לרוח התקופה.

האם אכן דבריה משקפים נכונה שינוי עקרוני כלשהו במעמד האישה בתפיסתו של הרבי מחב"ד? זאת לא אדע. בוודאי לא עד כדי הצדקה להנחת תפילין או לבישת טלית כתהליך בהידבקותה של האישה בקדושה עליונה.

אבל אולי, כפי שהרבי הקדים את דורו בהבנתו את חשיבותם העצומה של כלי התקשורת, והצורך החיוני לעשות בהם שימוש למטרה נעלה, כך גם הקדים את דורו בקביעה שונה למעמד האישה הדתית בדורנו. אולי בזה היא צדקה?

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
אסור להסתכל בתמונה שלו. "אל תבט בפני רשע" (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם
17
להיפך, המסקנה שלו מעלה נקודה למחשבה לגבי ראוצו הארוכה של הרבי בנושא מעמד האישה. ברור לכולם, כפי שאמר לאותה אישה, שהיא רק מתרצת את מעשיה בדברי הרבי. מה שכן צריך לטענתו לקחת מהרבי זה את הבנת וזיהוי עצם העניין - להבין שאישה בדורנו היא חכמה, משכילה, עניינית פרקטית, חזקה ובעלת פוטנציאל לא פחות מהגבר. כ
יצחק

הצגת כל התגובות

16
אם הייתי צריך לבחור נשות הכותל או הלברטל? לא היו לי ספיקות בכלל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי
15
כל אחד רואה מה שהוא רוצה ליראות לדעת ולישמוע והלהם נאמר "זו נבלה וזו טרפה" (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנוכי
14
ראשית כל, אין עוררין על כך שהרבי מליובאווישט אכן הציג תפיסת עולם מתקדמת, כזו ששונה מין המקובל בחסידיות השמרניות, אבל- ופה מסתתר האבל הגדול- כל אלו תוך שמירה על קוצו של יוד של ההלכה. מפני מה אני מרשה לעצמי להגדיר אותה כשיטה "מתקדמת" ש"הקדימה את זמנה"? פשוט מאד. מפני שרק כיום אנו יכולים להבחין בשאר הע
חיה
13
הפסיק לתקוף ספרדים , ועכשיו תוקף את החבדניקים
ח"ר"ד"ק גאה
12
כל דברי הבל של אישה תימהונית אמורים לקבל במה באתר החרדי המוביל? מילא אם היה פה מעט אמת.. אבל ברור לכל בר דעת שזה שטויות והבלים.. ובעצם... יש לה תקדים מכותב מילותיה..
חיה
11
כל מוזרה שתולה את הנהגתה בדברי הרבי, יפתח באתר מאמר הגות. נשות חבד קיבלו הדרכה צמודה מהרבי אודות אורח חייהן, והלוואי והיו עומדות בדרישות שהעמיד להם. הגברת הנל נשמעת קונסרטיבית שיערב לה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
10
כשהיא אמרה שחב"ד מאפשרים פתיחות לנשים, הכוונה שלה בתכנית טלויזיה הייתה שהיא הבינה שיש מקום. בשום מקום היא לא אמרה שבעקבות הרבי היא הניחה תפילין, אלא היא החלה למצוא את מקומה כאישה בעולם ההלכתי. אני חושבת שאתה חייב לה התנצלות על סילוף פני הדברים.
חבדניקית
9
הלברטל? זה נראה שאתה בדרך לתמוך בנשות הכותל !! אינעל דין ראבקום המשיח הגיע !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james
אנחנו יודעים שהרבטל מנוול רבק בערבית זה הקב"ה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרדכי
8
אני למדתי 6 שנים בבית רבקה ומעולם לא לימדו אותנו הלכות כאלה אני לא יודעת מאיפה היא המציאה היא פשוט מדמיינת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אתי
7
פושע ב ן לאומי שילך לעזאל בקרוב
יוסף
6
הלברטל ניסה שוב לתקוף את חבד ולא הולך לו אין לו תגובות טוב מאוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
5
שלום, אתה כותב שעל פי עיקר ההלכה מותר לאישה להניח תפילין/להתעטף בטלית ולקרוא בספר התורה, אבל אסרו זאת מסיבות אחרות. מהם הסיבות? שאישה תשאר נחותה?
יוכי
4
אני מוחה על הטיפשות שלה ועל ביזוי החכמים שלה.
שדגדשגש
3
ראשית אני מעריכה את דבריך הכנים, אשמח אם תפרט מדוע אסרו חזל כטעתך אסרו מסיבות שונות מה הם הסיבות? וכן לדעתך הרבי מלובביץ הקדים את זמנו בכלי הקדושה לחיבור נשים לקדושה העליונה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דינה גרינברג
2
פשוט מפגר. אין לי מילים. שוו בנפשיכם אדם הולך לאישה הזויה מהכותל, מראיין אותה, ולוקח את דבריה ברצינות. ירדת מהפסים לגמרי שה׳ ישלח לך רפואה שלמה בגוף ובנפש אמן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
.
1
ראיתי את העימות ביניהם. אחרי שהושפל בשידור חי לא נותר לו אלא לכתוב מאמר זה ולהוציא דברים מהקשרם. היה נכון אם הייתי מעלים גם את הראיון הזה. לראות עד כמה הוא טועה ומטעה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים