כיכר השבת

אחרי שנות פולמוס

פסק תקדימי יזניק במאות אחוזים את דמי הכתובה לאשכנזיות?

פולמוס הלכתי גרם לכך שעד היום בעלים אשכנזים שהתחייבו בכתובה ל'200 זקוקים' מבלי לפרט את הסכום, שילמו לגרושותיהם 7,000 ש"ח בלבד. פסיקה חדשה של ביה"ד הגדול יוצרת תקדים (הלכה)

| 32 | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: shutterstock)

אחרי שנים של פולמוס הלכתי - פסיקה תקדימית עשויה להיטיב עם מתגרשות אשכנזיות: בפסיקה תקדימית והיסטורית של בית הדין הגדול בירושלים המתפרסמת לראשונה ב"כיכר השבת", נקבע כי בעל אשכנזי שמתחייב בכתובה על "200 זקוקים" מבלי לפרט את הסכום בשקלים - חייב לשלם לגרושתו את הסכום הגבוה של 100 אלף שקלים.

פולמוס הלכתי סבוך אודות הסכום העכשווי ל"200 זקוקים" בימינו הנע בין 7,000 שקלים לפי חלק מהפוסקים ועד ל-200,000 שקלים לפי פוסקים אחרים, גרם לכך שעד עתה נהגו בבתי הדין לפסוק כי מגרש אשכנזי שהתחייב בכתובה ל-200 זקוקים, יכול לטעון "קים לי" שהסכום עליו הוא התחייב הוא דווקא הסכום הנמוך. המצב הביא לכך שרבות מהמתגרשות האשכנזיות קיבלו דמי כתובה בגובה של כ-7,000 שקלים בלבד, זאת בניגוד למקובל בעדות המזרח, שם מתחייבים הבעלים על פי רוב על סכום הכתובה בשקלים.

הדיינים שהעניקו את הפסיקה התקדימית, דנו בערעור שהגיש בעל אשכנזי נגד החלטת בית דין אזורי בפתח תקווה לחייב אותו בפיצויים על סך של 100,000 שקל בגין "200 זקוקים" אותם התחייב לשלם לגרושתו בכתובה. פסק הדין ההיסטורי העניק לאישה שיוצגה על ידי הטוען הרבני הרב ניסים אברג'ל פיצויים בגובה של 100,000 שקלים, כשבית הדין פסק כאמור כי במקרה זה הבעל לא יוכל לטעון "קים לי" ולהסתפק בסכום הנמוך.

הרב ניסים אברג'יל שייצג את האשה בבית הדין, אמר ל"כיכר השבת" כי "הבשורה והקריאה היוצאת מפתחו של ביה"ד הרבני הגדול הינה תקדימית לכל אלו הנישאות לאשכנזים ושכתובתן נקובה בסך 200 זקוקים כסף צרוף, כנהוג וכמקובל. אילו עד היום כל בעל המשתייך לעדת בני אשכנז, לא משנה מה היה עושה ובמה היה חוטא, כל "הסיכון" לגביו הסתכם ביכולת "הפסד" בסך 7,000 ש"ח, הרי שמעתה מסתכן הוא בתשלום של מאות אלפי שקלים, גבוהים משמעותית מ-7,000 שקלים אותם מקבלים רוב הגרושות האשכנזיות".

אילוסטרציה. למצולמים אין כל קשר לנאמר בכתבה (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)

"ביה"ד הרבני הגדול מנמק זאת בפסק דינו, שהרי עיקר הדין של כתובה הוא על מנת "שלא תהא קלה בעיניו לגרשה" (כתובות ל"ט ע"א) וכי איך לא יהיה קל בעיניו לגרשה לו מסתכן הבעל רק בהפסד הסך הנמוך? ובלשונו של ביה"ד הגדול בפסק הדין: "דאם נאמר שצריך לגבות עבורם שיעורים נמוכים, א"כ לבני תורה שכותבים בכתובה רק מאתים זקוקים כסף, אין בכתובתם שיעור מזערי שמחמתו ניתן לומר שלא תהא קלה בעניו לגרשה", מסביר הרב אברג'יל.

לצד התקדים ההיסטורי של בית הדין הגדול, יצויין כי פסק הדין המקורי של בית הדין המחוזי בפתח תקווה קבע את הסכום הגבוהה בשיקול פיצויים בעקבות העובדה כי תיק הגירושין עסק במקרה סבוך. עם זאת, הרב אברג'יל מדגיש כי העובדה שבית הדין הגדול החליט לפסוק את הסכום הגבוה נבעה בעקבות פסיקת הדיינים כי הבעל לא יכול לטעון "קים לי ההלכה בסכום הנמוך".

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
בביב הדין כמו בבית משפט כמעט לא מתיחסים לכתובה
16
עכשיו הבנתי למה גברים גרושים אשכנזים מחפשים אישה שעובדת הגרושה סוחטת לו את כל המשכורת ומשאירה אותו בלי גרוש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
15
לדעת מרן זיעא יכול לגרש בלי לשלם כתובה בגגל הפאה שלבשה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)

הצגת כל התגובות

14
סתם מחפשים פרסומת אין כאן שום שינוי במה שהיה, מי שתתבע כתובה של 200 זקוקים תמשיך לקבל 7.000 שח בלבד, במקרה שלפנינו התביעה הייתה פיצוי שגלום בה הכתובה בגלל שמדובר בפיצוי אז אין טענת "קים לי" זה כל המשחק
13
זוגיות
12
יפה מאד. מעורר כבוד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
11
כאילו מה ????????? בא בוחר התמונה להביע בבחירתו בתמונה זו דווקא את הפאה הבלונד (אשכנזים כבר אמרנו) שלא יהיו טעויות או שמא את הקבר שהיא מתפללת בו נשגב מבינתי .......
10
ז"א שעד עכשיו כל הדיינים טעו ברבנות ? החזו"א זיע"א אמר שבזמנו עוד הכיר דיינים שידעו לפסוק בממונות.
9
הכתובה נותרה בבחינת,דרוש וקבל שכר בבית הדין דנים בעיקר מה אמרה פקידת סעד ומה אמרה עובדת סוציאלית וכך פוסקים את הדין
8
ברוב המקרים האישה צריכה לוותר ועושה זאת רק לקבל את הגט בלא להסתבך עלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
7
האם גם אז משולמים דמי הכתובה?
6
שלא נזכר שם כלל ענין 'קים לי' שהבעל לא יכול לטעון, ואין שם אמירה מעשית כלל, ורק בתוספת לפיצויים חוייב הבעל בסכום זה. נא לדייק!
האב"ד בבית הדין הגדול ידועה שיטתו לפיה 200 זקוקים כסף צרוף שוויו 40 ק"ג כסף ושצריך לגבות את ערכם המלא, התקדים הוא ששאר חברי ההרכב הצטרפו לשיטתו. מאחר ובין שיטה זו לבין מה שנפסק בפועל ע"י ביה"ד הרבני האזורי עדיין היה יתרה, אזי נפסק שהיתרה הזאת יכולה לשמש כפיצוי, אולם אין בכך לעמעם את הקביעה שסך הנק
5
מה ההגדרה של "קל בעיניו לגרשה" וכי יעלה על הדעת שלא יהא קל בעיניו לגרשה הכוונה שיצטרך לקחת משכנתא? העיקר שלא יהיה בקלות כאילו זה משלם על שקית חלב? מניין המדיניות השרירותית הזו לומר ש7000 זה קצת? וכי בגלל שקמו כמה והתחייבו 52000$ לאורם 7000 ₪ נראה קצת??? הם המודדים? הם הקובעים? אולי בעיני
4
האשכנזים עשו בעיות הלכתיות מאז היווסדם מהיום הראשון שהעולם היהודי שמע על המושג של ספרדים ואשכנזים, יש לאשכנזים שוני במנהגים בהלכות בדינים בדיבור בנוסח הקריאה בתורה ובתפילה עיוות בהגייה של אותיות חוצפה ועזות מצח לקרוא "שפת הקודש" לשפה שהיא 90% גרמנית והכי גרוע זלזול בנשים. (נשלח באמצעות כי
3
חבל שבתי הדין סוחטים כך. רק עוזרים לאנשים לשנוא את היהדות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ומה קשור לשנוא תיהדות
2
הבעל יצהיר בכתובה שהוא מתחייב על 200 זקוקים שהם 7000 ₪ והכתובה כשרה לחלוטין! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1
פסק תמוה ביותר עיין רמא שהיום שיש חרם שלא לגרש בעל כרחה אין כל כך חששש יהא קלה בעיניו להוציאה רק שלמעשה לא בטלה תקנת חזל ואם כן אין חיוב בסכום הגדול וגם וכי יגידו אותם דיינים שאי אפשר לחזור למנהג להתחייב רק מאתיים זוז שזה סכום נמוך על כן פסק זה תמוה ומי יעיז לסמוך על זה להוציא ממון וצריל עיון
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים