כיכר השבת

הגיע הזמן למרד מזרחי בעסקנים / עו"ד דב הלברטל

הציבור הספרדי צריך להתקומם נגד העסקנים השולחים את ילדיהם למסגרות אשכנזיות ובכך מנציחים את העוול. אם הם ישמשו דוגמא, תוך זמן לא רק המוסדות יפרחו והעוול יתוקן (דעות)

26
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | י"ב בשבט | 01.02.15
עו"ד דב הלברטל
עו"ד דב הלברטל (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

לאחר פרישתו של אוחנה ממועמדותו בבית היהודי, כינו רבים בתקשורת ובציבוריות את הבית היהודי – הבית הלבן. רוצה לומר, מפלגה אשכנזית. אחד מראשי העסקנים בכדורגל, ספרדי, כינה אותם גזענים.

התבוננתי ברשימת ש"ס לכנסת. והנה, לא יאומן. אין שם אף אשכנזי אחד. איזו גזענות. לא יאומן. ממש אפרטהייד. אף אשכנזי אחד. אפילו לא למראית עין. לו לפחות היה ברשימה שחקן כדורגל אשכנזי. בבית היהודי יש לפחות כמה ספרדים.

הרי דווקא הם, חלק מהעסקנים בש"ס, אוהבים להשתלח באשכנזים. שהם גזענים. מפלים. שונאי זרים. והנה, איזו דוגמא אישית מופתית – אף אשכנזי אחד. אפילו לא אחד. והם עוד ידברו על אחדות בין העדות. על הפליה.

אך מנקודת מבטי, הם דווקא צודקים. זהו דרכו של עולם. באופן מיוחד, זהו המגזר החרדי, העולם שמרן. כל מגזר חרדי אוהב את מנהגיו. את שפתו. את לבושו. את מבטאו. את נוסח תפילתו. את דרך לימודו. את מאכליו. גם הספרדים אדוקים במנהגיהם. הם אוהבים את בית הכנסת הספרדי. את הפיוטים. את המבטא העברי.

לכן טבעי שש"ס נקיה מאשכנזים. אך זה גם טבעי, כשאשכנזים נוהגים כך. גם בין ליטאים לחסידים. כולם נפרדים. זה טבעי. אני לא מכיר, ולו מקרה אחד, של נישואי ליטאים וחסידים מקוריים. כך אמרו חז"ל, לעולם יישא אדם את בת עירו.

כך צריך להיות. ש"ס ספרדית. דגל התורה ליטאית. אגודה חסידית. בתי כנסת נפרדים לכל קהילה. גם רדיו ספרדי ורדיו אשכנזי. עיתון אשכנזי, ועיתון ספרדי ועיתון חסידי. זה נורמלי לחלוטין. מתוך כבוד הדדי.

וזו הסיבה לטרגדיה עם הסמינרים והישיבות. בחורה ספרדייה שלא מתקבלת לסמינר אשכנזי, זו השפלה שאינה ניתנת להימחות. היא תיקח זאת לכל חייה. לדורות. כך גם משפחתה. הם יישאו זאת כפצע מדמם. הם לעולם לא ישכחו ולא יסלחו. וזה מובן. כך גם עם בחורי הישיבה הספרדים. אלו שרוצים להתקבל אצל האשכנזים. והם רבים.

זו שעוברת את ההשפלה, ומתקבלת לסמינר אשכנזי, גורמת נזק לזהותה. היא תחוש שם כל שנותיה את היותה ספרדייה. זה לא יעזור לה בשידוכים. אז היא גם תתקשה להתחתן עם ספרדי, כי היא הושפעה מהאשכנזיות. את המציאות אי אפשר לשנות. כל מגזר מגונן על זהותו. אני משוכנע שכל בית כנסת ספרדי חרד לזהותו, ולא היה רוצה בשילוב תפילה אשכנזית.

לעסקנים הספרדים יש פתרון. ולי יש פתרון. הפתרון של חלקם, הוא להשתלח באשכנזים. להלהיט את ההמונים. ללכת אפילו לבתי המשפט. פתרון זה, יצור ריאקציה, והמצב עוד יחמיר. כך מנציחים אותם עסקנים ספרדים את העוול. הם מוליכים שולל. הם מוכרים את הבחורות והבחורים הספרדים עבור מנדטים. עושים הון פוליטי על גביהן, על עתידן ועל נשמתן.

הפתרון שלי הוא אחר. הספרדים צריכים להקים לעצמם עוד סמינרים וישיבות, ובשום אופן לא לחזר על פתחי האשכנזים. ההתחלה אולי קשה. אך יום יבוא וגם אשכנזים יתדפקו על דלתות הסמינרים הספרדים. ואז, באופן טבעי, הספרדים לא יוכלו לקבל את כל האשכנזים.

הציבור הספרדי צריך להתקומם נגד חלק מעסקניו, השולחים את ילדיהם למסגרות אשכנזיות – ובדרך כלל מתקבלים – ובכך מנציחים את העוול. הציבור הספרדי צריך לדרוש לפני הבחירות מעסקניו, את פתיחתם של סמינרים וישיבות על טהרת המסורת הספרדית, ולשמש דוגמא ראשונה בשליחת בניהם ובנותיהם למסגרות אלו. תוך זמן לא רב, הם יפרחו. רק כך יתוקן העוול.

כי במקום ההשתלחות התקופתית באשכנזים, שהם גזענים ומפלים, הגיע הזמן שהציבור הספרדי ימרוד בעסקניו אלו.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
על הרבנים אז אתה הולך על העסקנים? הרי כל הרבנים המזרחיים שולחים את ילדיהם למוסדות אשכנזים זה רק מראה כמה אתה צבוע ושוטה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי03.02.15
20
צר לי לאכזב אותך שהגזענות שעולה מבין כתבותיך לא נובעת מהיותך אדם שמרן. אלא ממקום אחר לגמרי ואסביר: רוב הסטיסטיקות מוכיחות שילד מוכה - יכה גם את ילדיו ילד שהעניקו לו חום ואהבה-ינהג כך גם בילדיו אדם שחווה גזענות ושנאה במשך שנים-הגיוני מאוד שגם הוא יהיה גזען[וזה דבר שעובר לדורות הבאים] בזמן השואה יהו
איש של אמת02.02.15
19
אין לי ספק שמר הלברטל מרגיש עליונות על בני עדות המזרח, הוא כל כך בטוח במהות השקפתו (שנכונה אולי אל מול התמודדות עם גויים בגלות אבל לא עם אחיו היהודים בארץ ישראל) עד שאינו מרגיש שהיא היא הפך רצון השם ממש! כתוב 'שבט''ו באב הותרו שבטים להינשא זה בזה' כלומר נגמרה המציאות של שבטיות. מרגע זה כל ישראל נהיו
ספרדי02.02.15

הצגת כל התגובות

18
השונא מזרחים הזה, על מה הוא מדבר?! ש"ס גזענית ואאין בתוכה אשכנזים? א' היא הוקמה כמחאה נגד גזענות יהדות התורה, אז למה שתכיל אשכזנים? ב' האם אשכזני יסכים להצטרף לש"ס? כל הספרדים שרוצים להכנס למוסדות לימוד אשכנזיים, מטומטמים! למה שתמאיסו עצמכם על מי ששונא אתכם? ב'. זה לא אומר שהאשכנזים צריכים לבעוט את
shay157102.02.15
17
איש הזוי שכמותו!!!
אבי02.02.15
16
הבה ונקים מוסדות ומעון לפולנים ולהונגרים. לרוסים ולרומנים. לתוניסאים ולמרוקאים. כל עדה תבקש את קול בן עדתה בלבד כל עדה תבקש כסף מבני עדתה שהרי בני עירך קודמים ומדוע שדב הרברטל האשכנזי יכתוב לספרדים, מה עליהם לעשות, יכתוב לבני עדתו בלבד. גזענות במסוה של לשם שמיים
מאיר הצפוני02.02.15
15
הבה ונקים מוסדות לרומנים ולהונגרים למרוקאים ולתימנים לתונסאים ולפולנים. כל עדה תבקש קולות מהעדה שלה כל עדה תבקש כסף מבני עדתה, הרי עניי עירך קודמים. וגם מה פתאום שאשכנזי יאמר לספרדים מה לעשות, שדב הרבטלט יתכבד ויכתוב לבני עדתו בלבד. גזענות במסוה לשם שמיים
מאיר הצפוני02.02.15
14
זה רק במגזר החרדי מתנהל ככה, לא החילונים ולא הדתיים לאומיים מופרדים ו מפוזרים ככה.פשוט גועל נפש. היא היא השנאת חינם שבשלה גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמותינו והחריבה את מקדשינו והגליתנו לבין האומות. תפסיק עם זה י'מחרחר ריב! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אהרון כהן02.02.15
שכונה או מושב? האם אין איבה אםםפילו בבנניינים, כשנכנס מישהו שונה? לפחות אמור דברי טעם.
תוהה02.02.15
לא אכפת להם מה ארץ המוצא של סבתא שלהם. כך זה אצל אחינו החילוניים וכך זה אצלנו הדתיים. כולם יחד! בוחנים אדם ומגיבים לו רק על פי אישיותו ודרך הארץ שלו, לא לפי ארץ מוצאו. רק אצל אחינו החרדיים ששבויים עדיין בתוך תפיסת הגלות(גלותיים ז"א אנשים שעדיין לא עלו לא"י באופן השקפתי, מגרמניה/ליטא/מרוקו/תימן) מת
דתיה לאומית04.02.15
13
תראה לי אשכנזי שיסכים להצטרף לש"ס הרי אתה בעצמך גזען לא קטן אז תחשוב טוב לפני שאתה כותב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ביטו01.02.15
12
היהודים, אלא מלחמה על שימור התרבות האירופאית
דוד03.02.15
11
כמה שטויות בכתבה אחת הוא רק שכח שצריך גם מוסדות לחרדים החדשים (אני מדבר על החברה מפונוביז) הם גם צריכים מוסדות נפרדים עם כל המנהגים שהם רגילים אליהם למשל לזרוק חפצים על רבנים או סתם ללכת מכות כי זה טוב וכו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד01.02.15
10
לא ראיתי שאתה מטיף/מתסיס למרד לתיקון עוולות בתוך הציבור האשכנזי...
גם כי אלך03.02.15
9
זה מתאים להשטירמר הנאצי עורך דין מופלג שיש לו ידע בסוצולוגיה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים צבי שניטצער02.02.15
8
הלברטל אם אתה מתיימר להיות "הוגה דעות אמיץ" מדוע אינך מביע דיעה בענין פונוביץ וההתנהגות הליטאית המבישה שכמוה טרם מצאנו , לא אצל הספרדים ולא בברסלב המסוכנת ובודאי לא בחבד , אז לאיפה נעלמה הביקורת שלך ? או שאתה מבקר רק ציבורים אחרים ?
אליהו03.02.15
7
לחיקה של המפלגה הנציונאל סוציאליסטית. מאמרך הינו מופת לאמיתותה של תורת הגזע. לא כך טענו הנאצים ״גרמניה לגרמנים״?!
אליהו עזריאל02.02.15
6
ולו יהי כך...האם אשכנזים יסכימו גם להתחתן עם עדות המזרח ...גם מה שהצעת זה נובע מגזענות ואצל החרדים זה הכי בולט (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלמה03.02.15
5
אם נעשה את זה. הגזענות תגבר וניהיה כשני עמים שחיים במדינה אחת.. זה בדיוק להנציח את הגזענות. לא מתאים לך להתמודד אתה הולך לדרך הקלה ומאשים את הספרדים. יצירתי אבל לא נכון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לא יאומן02.02.15
4
מוסדות בינוניים וישלחו את ילדיהם למוסדות אשכנזים.הדבר פשוט וברור,הם מנציחים את עליונותם.
איציק03.02.15
3
הרעיון הוא לא שלו.. אבל טוב שהוא אמר אותו. בתור ספרדי שלמד כל חיו אצל אשכנזים וגם כיום מחובר למוסדות אשכנזים אני חושב שהוא צודק מאוד. סיפור קצר בישיבה שבה למדתי למד איתי אחד מבניו של מנהיגי תנועת ש"ס כיום (במועצת...)והוא דיבר על נושא זה עם אחד הרמ"ים אצלנו בישיבה והוא אמר שהפתרון הטוב ביותר לספרדים
אריה03.02.15
2
הפעם לשם שינוי הוא צודק במאת האחוזים אם מועצת החכמים הם רק ספרדים והפוליטקאים רק ספרדים אז גם סימנרים וחדרים רק ספרדים מה לא מובן פה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי02.02.15
1
הנה ביחד יש ספרדי עם כיפה שחורה ספרדי עם כיפה סרוגה אשכנזי עם כיפה שחורה , אשכנזי עם סרוגה. הכל יופי . ישר כח לאלי ישי ולמנהיג הענק הרב מזוז שליטא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר01.02.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: נשמות ישראל ואותיות התורה כרוכות יחד |  צפו

כיכר השבת | 05.07.24

במרכז בני ברק

אוטובוס פגע בשני רכבים - הנהגים פונו מהזירה במצב קל

קובי אטינגר | 05.07.24

פְּקִידָא בְּגוֹ צַדִּיקַיָּא 

ספרי תורה פתוחים וחצוצרות: הרבנים זעקו לישועת הכלל 

חיים רוזנבוים | 05.07.24

בצל הקשיים התזרימיים

קבוצת 'בסדנו' הגישה בקשה להקפאה זמנית של הליכים נגדה

בני סולומון | 04.07.24

פרשת קרח

מתי עושים פדיון הבן לילד יתום? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 04.07.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרֹת

המלחמה חידשה מנהג עתיק: תקיעה בשופרות ובחצוצרות | מסע היסטורי מרתק

ישראל שפירא | 04.07.24

"הרבנית והמשפחה ביקשו"

יום כיפור קטן לרפואת הגר"י: מ"מ נשיא ביה"ד במכתב זעקה

ישי כהן | 04.07.24

90 אלף דירות באלתא - אשדוד

מטרופולין חרדי תוך עשור - זו התוכנית למצוקת הדיור החרדי

איצלה כץ | 04.07.24

ביוזמת סגן השר

אושרה תוכנית לשחזור בית החזו"א - "בתהליך שימור ייחודי"

חיים רוזנבוים | 04.07.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

במלאת י"ג שנים

במעמד גדולי ישראל | הילולת הגרמ"י לפקוביץ זצוק"ל

חיים רוזנבוים | 04.07.24
ש

מקום שמעורר השראה

מהפכה שקטה ברמת הגולן: הישיבה שמשנה את חייהם של נערים חרדיים

כיכר בשיתוף טל חרמון | מקודם

הוציאו מתרמילם כתבי יד

'קנאת סופרים תרבה חכמה' | תיעוד מועידת סופרי סת"ם

חיים רוזנבוים | 04.07.24

הדרך לחיים טובים

בכל אחד מאיתנו יש קורח, אז איך לא נסיים כמוהו? | צפו

כיכר השבת | 04.07.24
ש

מבצע לשבוע בלבד!

"עכשיו הזמן שלך להתחדש ברכב משפחתי בריבית קבועה של 3%!"

כיכר בשיתוף טרגט | מקודם

שלטון הפקידים

רה"מ הבטיח לפתור את הבעיה, באופוזיציה עושים פוליטיקה

דניאל הרץ | 04.07.24

הטור השבועי | קורח

אנשים של מעשים // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 04.07.24

צאן קדשים

האדמו"ר העניק 'חומש ויקרא' לפרחי חסידיו | תיעוד

חיים רוזנבוים | 04.07.24