כיכר השבת

רבנות ירושלים לא למכירה • הכר את הרב אריה שטרן

תדהמה גדולה נפלה השבוע, כשהתברר שישנם גורמים חרדיים הפועלים לבחירתו של הרב אריה שטרן, מועמד הציבור הדת"ל לכהונת רבה של ירושלים, ואף הביעו את תמיכתם באופן פומבי בכלי התקשורת, כאשר במקביל פורסם אודות הסכם רשמי שנחתם בין הצדדים • מסע בעקבות עמדותיו והתבטאויותיו של הרב שטרן בנושאים הלכתיים עקרוניים ביותר, כשהרב שטרן לא מתנער מהדברים החמורים המובאים בשמו • הכר את הרב (חרדים)

| 89 | כיכר השבת |
הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרן (צילום: באדיבות אבינועם קוטשר)

מועמדותו של הרב אריה שטרן כנציג הדת"ל לכהונת רבה של ירושלים, עומדת על סדר היום הציבורי מזה למעלה מחמש שנים, הוא זוכה לתמיכתו האיתנה והנחרצת של ראש העיר ניר ברקת, של כל חברי מועצת עיריית ירושלים החילונים וכמובן זוכה גם לתמיכת מפלגת הבית היהודי.

על חשיבות התפקיד אין צורך להכביר מילים, ובכל זאת בקצה האומר כמה מילים על כך. הרב הראשי אחראי על מגוון נושאים החשובים לכל יהודי חרדי; מקוואות, כשרות (כולל כשרות מהדרין), רישום נישואין, בירורי יהדות, עירובין ועוד. בשירותי הרבנות הללו משתמש כמעט כל יהודי חרדי בירושלים. גם אלו שאינם משתמשים ישירות בשירותי הדת של הרבנות, אין צורך להכביר מילים עד כמה חשוב הדבר, שהרבנות תקפיד ככל האפשר כדי למנוע מכשול לרבים. אין צורך להאריך בחשיבות הרבה להתנהלות הדברים על פי ההלכה המקובלת בלי להזדקק לקולות בלתי מבוססים. מעבר לכך, מי שנושא בתפקיד זה, הינו בעל השפעה על ציבור רחב ובכוחו לפעול ולשנות דברים בתחומים רבים ומגוונים.

בחירת רב ראשי שאינו חרדי, תפגע באופן משמעותי בציבור החרדי שיחוש כי לא ניתן לסמוך עליו. הצבור יתקשה לסמוך על שירותי הדת שהרבנות מספקת לכלל התושבים, וזאת מתוך חשש ברור ומוצדק, שאין מקפידים על ההלכה כפי המקובל ונהוג אצל שלומי אמוני ישראל. לעומת זאת, הציבור הדת"ל לא ירגיש חסרון מהותי אם יבחר רב ראשי חרדי, שהרי "בכלל מאתים מנה", כך שהדבר לא אמור להפריע לדת"ל אם יבחר רב שידקדק בהלכה יותר.

וכאן נבוא לנתונים והמספרים היבשים. הציבור הדת"ל מהווה מיעוט בירושלים. לציבור החרדי 14 נציגים במועצת העיר, ומנגד לציבור הדת"ל רק 3 נציגים. משמעות הדבר, שהציבור החרדי הוא פי חמישה! המיעוט הדת"ל, בסיוע החילונים, מתכוון לכפות על הציבור החרדי רב שהוא מתנגד אליו בתוקף. אין לך עושק גדול מזה. כל אדם ישר ובר דעת מבין זאת, ולפלא הדבר, שגם רבנים דת"ל הגונים אינם חשים בעושק זה.

תדהמה גדולה נפלה בימים האחרונים, כאשר התברר שישנם גורמים חרדיים הפועלים להביא לבחירתו לכהונת רבה הראשי של ירושלים, ואף הביעו את תמיכתם באופן פומבי בכלי התקשורת. אם לא די בכך, גם פורסם אודות הסכם רשמי שנחתם בין הצדדים, זאת בנוסף להשתתפותו של רב חרדי בטקס שהתקיים בסוף השבוע שעבר בירושלים לכבודו של הרב שטרן, כאשר ידוע לכל, דעותיו בנושאים חמורים רבים כפי שהדברים יובאו להלן, כשהוא לא מתנער מהם.

גיור מסורתי

להלן נביא את עמדותיו במגוון נושאים הלכתיים עקרוניים ביותר, מתוך מאמריו ומתוך ראיונות, בבחינת "הדברים מדברים בעד עצמם". נפתח בנושא הראשון והמהותי שהינו אחד מהנושאים החמורים ביותר שעומדים על הפרק – תמיכתו בגיור ללא קבלת מצוות מלאה אלא כמסורתי. בשנת תש"ע כל גדולי עולם יצאו חוצץ נגד הספר "זרע ישראל" (שכתב חה"כ לשעבר חיים אמסלם) אשר קובע, שיש לעודד עריכת גיורים גם ללא קבלת מצוות מלאה, ולהסתפק בקבלה לשמירת מצוות כמסורתי בלבד, כמו קידוש או הדלקת נרות, זאת בניגוד לדעת כל הפוסקים, שבכגון דא, הגיור לא חל אפילו בדיעבד.

מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלחטו"א חתמו על מכתב מחאה חריף ביותר ובין השאר כתבו: "גיור אשר בדעת המתגייר לקיים מצוות באופן חלקי או מסורתי, הננו להבהיר בזה כי אין שום צד בהלכה שיועיל גיור כזה והינו גוי גמור לכל דבריו". גם הגאון הגדול ר"ע יוסף זצ"ל יצא במכתב חריף נגד ספרו של אמסלם בענייני גיור (ט"ו בכסלו תשע"א) שם כתב: "עברה גוררת עברה סילוף ההלכה בהלכות גרות, וגילה פנים בתורה שלא כהלכה".

מרן הגר"ע יוסף זצ"ל במכתבו החריף נגד הספר של אמסלם (צילום: באדיבות יתד נאמן)

על פסק עקרוני זה כבר כתבו בשעתו גם הרה"ר לשעבר. הראי"ה קוק זצ"ל כתב: "כל שלא מקיימים מצוות, וגם המחשבה היתה שלא כראוי, אז אין כאן גרות כלל". גם הרב הרצוג זצ"ל כותב: "בימינו יש לומר שאגב אונסו אומר מה שאומר, אבל למה לו לגמור בדעתו לשמור באמת וד"ל". למרות הפסקים דלעיל ועוד רבים כמותם, יצא הרב שטרן במכתב הסכמה המעודד מגמה זו של קבלת מצוות באופן חלקי או מסורתי ומכריז כי די בקבלה לשמור "באיזו מידה" על קדושת השבת.

במכתב ההסכמה כתב כך: "באנו לחזק את ידיך בפרסום דבר התורה וההלכה בעניין הגיור. היטבת לעשות בדבריך הברורים בגליונות של ספריך ויישר כוחך לאורייתא לאסוקי שמעתא להלכתא... בתקופתנו לאחר שהגיעו אלפים מזרע ישראל שאינם בני ברית יש ענין להכניסם תחת כנפי השכינה... ניתן לקבוע שיש נטיה להקל ולקבל ברצון את הגרים... בתנאי שאין להם שום יחס של זלזול במצוות התורה... התנאים לגיור שתהא ידיעה על נכונותם לשמור באיזו מידה על קדושת השבת...".

די בעמדתו זו כדי שאם ייבחר כרבה של ירושלים, הרי שהדבר יהווה השפעה שלילית על כל מערך הגיור בארץ. אם חלילה יתקבל החוק החדש אותו מקדמים הח"כים שטרן ובנט, הרי שכל רב עיר יוכל לגייר, כך שבחירתו תגרום להכנסת גויים גמורים בקהל ד'. אבל אם לא די בכך, הנה נושא נוסף שאף הוא עמד לאחרונה על סדר היום הציבורי, שיכול להמחיש עוד יותר במה ובמי הדברים אמורים.

תמיכתו באבולוציה

כאמור, רק לאחרונה עמד על סדר היום הציבורי בכל הקשור להודעתו של שר החינוך שי פירון, שיש להכניס למערכת הלימודים בבתי הספר את שיטת האבולוציה. הנה כי כן מתברר, כי גם הרב שטרן הביע תמיכה באבולוציה, תוך שהוא תוקף את גישת תנועות החזרה בתשובה. את מאמרו בעניין זה קראנו לא מכבר בחוברת שהגיעה לידינו (צהר ט' תשס"ב עמוד 169) שם נכתבו הדברים הבאים:

"אפילו בתאוריות שמקובל לראותם ככפרניות יש אמת... ובניגוד לכל התנועות העוסקות בהסברה יהודית ובהחזרה בתשובה, שמתנגחות חזיתית עם תיאורית האבולוציה ומנסות להוכיח שמבחינה מדעית היא אבסורדית הרי הרב הופך את הקערה על פיה". (ובהערה 3): "לדעתי, גישה זו - המבקשת לשלול את האבולוציה מנקודת מבט מדעית - שגויה מעיקרה. רוב הממסד המדעי תומך בתיאוריה זו, ולבוא ולומר שמיעוט המדענים המתנגדים לתיאוריה הם יודעי האמת והאחרים עושים שקר בנפשם - אינה טענה רצינית. יתירה מזו, אבולוציה מתרחשת מול עינינו, אמנם בבני אדם וביונקים משך החיים ארוך מדי מכדי שנוכל למדוד את השינויים, אולם בחיידקים ובחרקים התופעה נצפית תורת ההתפתחות, ההולכת וכובשת את העולם כעת, היא מתאמת לרזי עולם של הקבלה, יותר מכל התורות הפילוסופיות האחרות".

כפי שציינו, גישה חדשה זו של שילוב בין תורת דרווין והאמונה באלוקי ישראל, הוא ניסיון חדש של חלק קטן מהחוגים הדת"ל, כאשר גישה זו מנוגדת לחלוטין למסורת ישראל וגובלת בכפירה. כל ארגוני הקירוב נאבקים בתאוריה זו שהביאה את הכפירה לעולם. אם ייבחר אדם בעל דעות כאלו כרב של ירושלים, הרי שגישתו זו, תגרום נזק רב ותערער אצל רבים את האמונה, הציבור הרחב לא יבין כיצד ניתן לשלב אבולוציה עם האמונה בבורא עולם.

"אידיאליזציה חילונית"

פרק נוסף וחמור לא פחות שאנו חושפים, הוא התייחסותו לחילוניות ולחילונים. תחת כותרת "אידיאליזציה של החילוניות" (הקובץ הנ"ל עמ' 165), הוא מנתח את השוני בין ההשקפה החרדית להשקפה הדת"לית, כלהלן: "הגישה ה'חרדית' לחילונים ולתופעת החילוניות היא פשוטה וברורה לחלוטין: החילונים הם עבריינים הנסחפים אחרי תאוותיהם, לכל היותר ניתן ללמד עליהם זכות שהם בבחינת 'תינוק שנשבה'...".

ראש העיר ניר ברקת והגר"ש עמאר (צילום: קובי שירה)

את ההשקפה הדת"לית הוא מתאר כמי שמבחינה בין העבריינים של תקופות עברו לבין העבריינים של תקופתנו ובלשונו "בצורה פרדוכסלית, קיבלו העבריינים מעמד גבוה מאד – אף יותר גבוה משלומי אמוני ישראל. דווקא הנשמות הגדולות ביותר מתגלות ברשעים הגדולים ביותר, ונשמותיהם של המומרים להכעיס גבוהות בשרשן מנשמותיהם של המומרים לתיאבון, ואפילו מנשמות מעולם התיקון. יחס זה הוא הפוך ליחס ההלכתי המקובל, שמומר לתיאבון הוא עבריין, אבל מומר להכעיס דינו כעובד עבודה זרה".

לשיטתו, יש גם טובה שיוצאת מהחילוניות: "חלק מעוצמת תנועות ההחזרה בתשובה החרדיות למיניהן, היא הזלזול הבוטה בחילוני, בחילוניות ובתרבות הכללית. גם אותם תנועות יוצאות מהנחת היסוד ש'ישראל - אף על פי שחטא - ישראל הוא', אבל אינן מלמדות זכות על שום תופעה ואורח חיים חילוני, ואינן מוכנות לקבל שיכולה איזו טובה לצאת מהחילוניות. לדעתם, החילוניות היא, לכל היותר,עוד אחד מהניסיונות של עקבתא דמשיחא". הבאנו רק קטע קצר מדבריו, כאשר העיון בכל המאמר, ממחיש את חומרת הדברים.

עידוד מפגשים

לאחר שנבחר לפני כחמש שנים כמועמד הד"ל לרבנות ירושלים, פרס הרב שטרן את חזונו בפני "נאמני תורה ועבודה", בו הוא מביע את רצונו לערבוביה של דתיים וחילונים ליד בית הכנסת: "החזון שלי הוא להקים מסגרות משותפות שונות לדתיים וחילוניים, לא בהכרח דתיות כי אם מסגרות שיהוו מקום למפגש חברתי לאחר שעות התפילה ליד בתי הכנסת. רעיון מסוג זה בעיני יכול להביא לאחדות גדולה".

כן צוטט, כי "כרבה של ירושלים הוא מתכוון לפעול למען קיום קידושים משותפים לדתיים וחילונים, שייערכו אחת לחודש בבתי הכנסת בירושלים אחרי תפילת מוסף". "החיבור הזה מאוד חשוב בעיניי", הוא אומר, "קשה לי שאנשים דתיים מסתגרים בשכונות משלהם ולא מוכנים לפגוש את האחר. הנזק שאולי יכול להיגרם הוא הרבה פחות משמעותי מהתועלת של מפגש כזה. יש ערך גדול לכך שדתיים יכירו חילונים וחילונים יכירו דתיים, שיהיו מגורים ביחד. ההיכרות הזו חשובה".

בחזונו זה הוא "לוקח בחשבון" את ההשפעה הרעה על הדתיים, ולמרות עובדה זו, הוא מעודד זאת ואף מוכן לשלם את המחיר להיחשפות לנורמות חילוניות, וכך אמר: "אני מיצר על כל חילול שבת בין בירושלים ובין בשאר המקומות בארץ, אך בעיניי השאלה היא כללית ונוגעת באופייה של מדינת ישראל. ישנה מגמה בציבור הציוני דתי להתבדל במקומות המגורים. אני איני אוהב מגמה זו ומעולם לא הייתי שותף לה לתפיסתי. מי שחרד לאופייה של מדינת ישראל בכלל ושל ירושלים בפרט, צריך לעודד את המגורים המשותפים אשר יש בהם תועלת לשני הצדדים.

"המפגש מביא להיכרות עם שני העולמות: שבת, חגים ויצירת קשרים אישיים ולא רק עסקיים, דבר היוצר איחוד. יש לנו ציפיות מהציבור הלא דתי שישלים עם זה שאין תחבורה ציבורית או מקומות בילוי פתוחים בשבת. זו דרישה שיש לה הצדקה אם אנחנו מבינים את המשמעות של חיים משותפים, בהם כל צד משלם מחיר: הדתיים מחד נחשפים לחילול שבת ולנורמות חיים שהם אינם רגילים להן ומאידך החילונים מוותרים על תחבורה ציבורית ומקומות בילוי פתוחים בשבת".

ס"ת בעזרת נשים

אם לא די בכל אלו, הרב שטרן קובע ואומר: "איננו יכולים לבטל בהינף יד ערכים מודרניים רבים, כגון: דמוקרטיה ופמיניזם... הפמיניזם, לעומת זאת, מעמיד אתגר, שלדעתי הוא אמיתי וקשה בפני כל שומר תורה ומצוות". בראיון לעיתון הצופה (5.8.2006) הוא אומר את הדברים הבאים: "טיפול דחוף במיוחד צריכים לעשות בתחום התורני, וכוונתי לחיסרון החמור של הנהגה תורנית סמכותית ומרכזית, כזו שמגלה רגישות לצרכי הציבור ולעמדותיו, ונותנת דעתה לשאלות העולות על הפרק. בתוך הקהילות ישנה תסיסה גדולה בנושאים שונים: החל מן הוויכוח האינסופי בענייני מעמד האישה, וכלה בדיונים על אורחות החיים. כמו כן, יש לתת את הדעת לתרבות הפנאי ההולכת ומתפתחת, ומוסיפה שאלות המושפעות מן התלות העצומה בכלי התקשורת".

(צילום: באדיבות יתד נאמן)

ועל כולנה, הנה לפניכם דברים שאמר לפני חודשים ספורים, בו הוא מחדש דברים במנהגי התפילה. בין השאר סיפר, כי הכריע על הצבת ספר תורה בעזרת נשים כדי שהנשים יוכלו לרקוד סביב ספר התורה. "בעולם שאני מכיר מימיהן של אמי וסבתי לא הייתה תביעה כזו, והדבר ניכר גם בדברי הפוסקים. הסבתות שלנו לא רצו את זה. היום המצב השתנה, ואי אפשר להפטיר כדאשתקד שבדורות הקודמים זה לא היה כך.

"אי אפשר להסתמך על מה שהיה לפני מאה שנה. ברור שיש צורך לחדש דברים, מתוך עיון בהלכה. הנושא הזה עלה בעיקר בשמחת תורה, לגבי ריקוד נשים עם ספר תורה. התלבטתי הרבה בסוגיה הזו. מדובר בשאלה גבולית מבחינה הלכתית, וההכרעה שלי בסופו של דבר הייתה להציב ספר תורה על הבימה בעזרת הנשים ושהנשים תרקודנה סביבו, ולעשות כך גם בעזרת הגברים. זה הפתרון שאני מציע". (מקור ראשון כ' מרחשון תשע"ד).

שמיטה לקולא

גם ביחסו להלכות השמיטה המתקרבת ובאה, הרי שפסקיו ודבריו בעניין השמיטה לא עומדים אפילו בדרישות המקלות של הרבנות. וכך כותב (הצופה - ערב שנת השמיטה הקודמת) תחת הכותרת: "חומרות תמוהות: "והנה לקראת השנה הבעל''ט החלו מנשבות רוחות חדשות. שומעים על תוכניות מקיפות, שכוללות אמנם מעשים טובים בייסוד 'אוצר בית דין' ובעידוד של המגדלים במצעים מנותקים, אך גם מעורבות ישירה בעסקי יבוא של תוצרת חקלאית על חשבון החקלאים בארץ, אשר מסתמכים על 'היתר המכירה', עליהם יש לומר את מה שכבר אמרו חז''ל: 'אל תצדק הרבה', ובוודאי שלא על חשבון הזולת. וכשאמרו חכמים על הנמנעים בשמיטה מכל עבודה בשדה שהם בבחינת 'גיבורי כוח עושי דברו', לא התכוונו לומר כך עלינו, על הצרכנים והמשווקים, אלא רק על החקלאים. לנו אין הזכות והסמכות לתבוע מהמתפרנסים מן החקלאות שלא יסמכו על 'היתר המכירה', שעה שאנו מצידנו לא מסוגלים להסכים לוותר אפילו על משכורת של חודש אחד.

"מלבד זה, ראיתי מי שכתב מעל דפי עיתון זה שאמנם יש לתת עדיפות ל'היתר המכירה' על פני התוצרת המיובאת, אבל הוסיף תנאי שיקיימו את הוראת הרבנות שלא לעשות מלאכות דאורייתא על ידי ישראל, וגם בעניין זה להשיב בכמה דרכים: ראשית, שמבחינת ההלכה אין איסור על הגידולים אם עשו את המכירה כראוי, הגם שיש להשתדל ולבקש מכולם שינהגו על פי כל ההוראות במלואן. שנית, שבלאו הכי אי אפשר להבחין בין פרי לפרי כשהתוצרת מעורבבת, מה עוד שכידוע רוב העובדים בשדות הינם בלאו הכי עובדים זרים.

"ושלישית, שאם מבקשים לנהוג בחומרה מן הסוג הזה, הרי מוטב שנתארגן תחילה כנגד מחללי שבת בראשית שמצוותה מדאורייתא, ולא כנגד אלה שאינם ממושמעים לגמרי להוראות הנוגעות לשמיטה, שנוהגת בזמן הזה רק מדרבנן המסקנה הברורה היא שעלינו לחזק את היתר המכירה,ולגבות את העוסקים בארגונו. יש לקרוא לכל הצרכנים בעיר שיקפידו לקנות תוצרת חקלאית של אחינו בית ישראל, ולא יקנו תוצרת של נוכרים בין כשהיא מחו"ל".

הסכמתו לספר של חיים אמסלם (צילום: באדיבות יתד נאמן)

ונסיים בדברי לעג וזלזול שהתבטא כלפי תנועת התשובה של ש"ס. "... תנועת התשובה של ש"ס מרשימה ביותר בגודלה, אולם אין לה שום יומרות להגיע לאמונה גדולה המזוקקת מסיגיה ולתשובה עילאה. אדרבא, כל מטרתה היא להחזיר עטרה ליושנה, ומנהג אבותינו הקדושים בידינו. כבר דורות שהגהנום לא היה פופולרי כפי שהוא בדורנו אנו. ניתן לומר, בהקצנה כמובן, שאילו היה אפשר להחזיר את הגלגל אחורה ולחזור ל’מלח' במרוקו, הם היו שמחים לעשות זאת". ([צהר ט' תשס"ב).

אין צורך להכביר במילים אחרי שקוראים את כל המילים דלעיל, כיצד אמורים לנהוג שלומי אמוני ישראל ביחסם לבחירות לרבנות ירושלים. הדברים דלעיל אמורים להביא גם קבוצות רבות מהחוגים הדת"ל לחשוב ולהרהר שוב, האם רב שאינו מתנער מהדברים שהובאו מן הראוי שישב על כסאם של כל גדולי הרבנים זצ"ל אשר כיהנו בתפקיד זה בעשרות השנים האחרונות. וכמעט שכחנו, הרב שטרן היה ממייסדי בית הספר לקולנוע "מעלה" בירושלים...

תוכן שאסור לפספס
89 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
70
מתברר שהמאמר שממנו מצטטים נכתב על ידי מהנדס בשם "אריה שטרן", שאינו הרב אריה שטרן. אם היו פונים אל הרב כדי לשמוע את תגובתו, הבזיון הזה היה נמנע מהם. כעת ברור שמדובר לא רק בלשון הרע, אלא בהוצאת שם רע.
זה בסדר גמור הרי כיכר השבת תולה את הרב עאמר בכול יזדמנות שיש לו רק ביגלל שהוא לא רוקד לפי החליל של דרעאי ומשפחת יוסף עכשיו הגיע התור של הרב שטרן
69
"מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה...
68
מנסים לכפות רב ראשי שאינו לדעת כל האזרחים זה בסדר??

הצגת כל התגובות

67
תפסיקו לבלבל יש דתיים לאומיים שהם מדקדקים יותר מחרדים!! אז בלי הכללה!!!
66
עלי להודות שהמאמר (שפורסם בעצם ב"יתד נאמן") זעזע אותי. חיפוש הכוונות הפוליטיות, או השימוש בשמו של מרן הרב זצ"ל לכאן או לכאן, אין לו קשר לענין. משום מה סברתי שציונותו של הרב שטרן מתבטאת ביחס לארץ ישראל והמדינה, ותו לא. מן המאמר מתברר שהרב הוא בשר מבשרה של ה"ציונות הדתית" - השותפה לציונות הכללית, לא
65
רק גרמה לי לשמוח שיש רב כל כך גדול, עם מבט אמוני אמיתי, בעל שיעור קומה, שעומד להיות רבה של ירושלים... כך ראוי! ישר כח לכותב הכתבה שהביא את דבריו של הרה״ג שטרן. אשמח מאוד אם הוא יבחר בע״ה.
64
הרב אריה שטרן הינו ת"ח עצום ירא שמים, ענק בתורה שיונק את תורתו משיטת הרב קוק זצ"ל. כל מה שהבאתם בשמו זה היהדות הנכונה. כל מה שהבאתם היא היא שיטת מרן הרב עובדיה כשהיה רב ראשי. גם הגיורים, גם קירוב החילוניים ועוד. אתה עם הארץ אדון עיתונאי.
63
בפוסקים יש מחלוקת אם זה איסור דאורייתא או דרבנן.ולכן בושה לעיר הקודש שיהיה רב עם בלורית ר"ל
62
ויין אתה עבריין גרוסמן גם אתה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
61
אותה טעות פעם שניה. הוא כבר נפל כשרצה להעמיד את דודי סתיו לרב ראשי בשביל שהוא יכל לכהן עוד קדנציה, אז הוא עכשיו הוא יעמיד את אריק שטרן בשביל להיות רב העיר ירושלים? לדעתי זה נטו דיל בין עץ לברקת ובנט, הרב עמאר אינו בתמונה, הוא דוקא אמר שאין לו ענין בכך. ואם תשאלו איך עץ תומכים בשטרן? ככה זה כשהמטרה (
60
הרב שטרן יהיה רבה הראשי של ירושלים. ויהיה היתר מכירה כנדרש ע"י גדולי ישראל. למה אתם מתקיפים את שטרן בטענות הלכתיות. תאמרו ששלום כהן אמר שהוא עמלק ולכן אי אפשר לבחור בו.
59
יתד עושה היסטוריה!!! תודה רבה לכם, תראו לכולם את פרצופם האמיתי של הפלס
58
מזעזע שהפלג האשדודי והחפ"ק באבן שפרוט אחראיים לפיאסקו כזה בעם ישראל
57
כך ומנמק את דבריו בצורה ברורה ומנומקת, אפשר לקרוא בספר מתורתו של ר' גדליה {ניתן להוריד ברשת}
56
נשמע טוב, חץ מענין הגיור. בקטע של האבולוציה הכותב מגלה בורות מדהימה ומגחיך את עצמו. אבולוציה היא תופעה מוכחת ברמה המולקולרית, ולומר שהיא הביאה את הכפירה לעולם זה פשוט מגוחך ושטותי ומעיד על רמה מאד נמוכה של אינטליגציה.
55
הטענה שהחרדים ייפגעו מזה שייבחר רב לא חרדי, היא פשוט מופרכת. חרדים לא מתחתנים דרך הרבנות, לא קונים מוצרים של הרבנות, ובכל מקרה לא יסמכו על גיור של הרבנות. אגב, לגבי אבולוציה - גם רבי גדליה נדל, ראש כולל חזון איש ותלמידו המובהק, חשב שהאבולוציה נכונה וכך גם הרב קוק שאתה מציין אחרי שמו "זצ"ל". לגבי
54
בנושא הגיורים גייסת את הרב עובדיה כשנילחם ברב אמסלם כשהופרש מש"ס. אבל לא ציתת אותו בנושא היתר מכירה שהוא מלכתחילה נכון ואמר שרק טפשים לא סומכים עליו. בעניין האבולוציה אתה יודע שאין דבר כזה. כי הרי אתה יודע הכל על ההנהגות של הקב"ה בעולם ואיך בדיוק הייתה יצירת האדם. אתה יכול להצטרף לרבי מסטמר שיודע ל
53
נחמד איך שאתם כותבים מתחת לתיבת תוכן של ה"הוסף תגובה" "מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה..." להגיב* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. ואתם לא מקיימים את זה בעצמכם!
52
בני, כזה חבר טוב היית עם נחום, ופתאום אתה לא סומך עליו? מה קרה לך? הרי נחום ידאג שיהיו רק גיורים כשרים (אם ימנו אותו לבי"ד לגיורים מטעם הרה"ר, למרות שאין לו אזרחות ישראלית). הוא ידאג לשמיטה הוא ידאג להכל, אז מה דואג?
51
מהגט בצפת התעלמתם למה? בחילולי שבת אתם תומכים למה אנחנו יודעים כסף בהסתה נגד עולם התורה ע"י משרד הכלכלה אתם משתתפים מאותה סיבה ברב הלוי לרבנות העיר פ"ת תמכתם רק כאן נעבך אכלתם אותה ואתם והליצן שלזינגר עומדים להפסיד את הכסף לא נורא תתמודדו עם זה וניתן לפנות גם לטיפול פסיכולגי בהצלחה בשם הרוב השפוי
50
רצה הכותב לקלל ויצא מברך. ברוך' ה', רב, פוסק מובהק משכמו ומעלה שרוצה להיות רב של *כל* תושבי העיר, לא רק של מאה שערים וגאולה...
49
האם הכותב יסכים ל"עושק" של המיעוט החרדי את הציבור הכללי בארץ (הדתי והחילוני) במינוי רבנים ראשיים חרדים למרות שהציבור החרדי הינו מיעוט בארץ? או שההיגיון העקום הזה תקף רק לגבולות ירושלים? כמו כן, אולי יואיל הכותב הנכבד לגלות לנו מי עוד נתן הסכמות לספרו של הרב אמסלם? הספר למי שלא יודע זכה להסכמות של ג
48
מדוע אינכם מכנים אותו הגר"א שטרן שליט"א? הוא תלמיד חכם משכמו ומעלה, וכל פסיקותיו מבוססות הלכתית. על בקיאותו הנפלאה בש"ס ופוסקים יעי כל מי שאי פעם היה בשיעור עיון שלו בגמרא. למה?בגלל שהוא לא מכניע את ההלכה לדעס תוירה?ש
47
לבלר יתד נאמן, בנימין רבינוביץ, בא במאמרו "רבנות ירושלים לא למכירה – הכר את הרב אריה שטרן" לפקוח את עיניהם של ישראל ולהזהיר אותם מפני הרב אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי לירושלים. כדרכם בקודש של לבלרי יתד נאמן, כתיבתו רוויה בהתנשאות, בהוצאת דברים מהקשרם, ובפסילת דעות ופסקי הלכה שנאמר
46
אולי תפנו אל הרב שטרן על מנת לקבל תגובה? חוץ מזה, בעל המאמר צבוע לא קטן. מצד אחד, משתמש ברב קוק כשזה נוח לו, ומצד שני, מתנגד לו כשנוח לו (באותו המאמר). הציטוט אודות הנשמות הגבוהות של הכופרים לקוח מ... הרב קוק (שאפילו בעל המאמר מכבד בכינוי זצ"ל).
45
רבי בבר אמר למפלגה שיעשו מעשים ככה הקטרוג ילך מעליהם.הם התעקשו לכן הקטרוג על מפלגת שס ורבניה החמיר .אין מה לעשות לא מועילה תפילה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
44
שטרן ועמסלם לסל וחסל דתן ואבירם נגד התורה ונגד הפוסקים גדולי ישראל!
43
מעניין למה אין תגובות באתר???
42
ואת זה אומרים כל רבני הציבור הדתי לאומי! ולא רק חוג קטן מהם.. [כולל הרב קוק זצ"ל]
41
החרדיות פשטה את הרגל ,הקלון הכישלון והסירחון מהדהדים ללא ספק.
40
הנה ציטוט מהכתבה בהתאמה לתקופה אחרת: בחירת רב ראשי מבית הלל, תפגע באופן משמעותי בבית שמאי שיחוש כי לא ניתן לסמוך עליו. הצבור יתקשה לסמוך על שירותי הדת שהרבנות מספקת לכלל התושבים, וזאת מתוך חשש ברור ומוצדק, שאין מקפידים על ההלכה כפי המקובל ונהוג אצל שלומי אמוני ישראל (בית שמאי). לעומת זאת, הציבור של
39
הסכמה לספר של חיים אמסלם? גם הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג חתנו של הגרש"ז אוירבך פרסם מכתב תמיכה. שמיטה לקולא? גם הגר"ע יוסף התיר במפורשות את היתר המכירה.(ואף חטף על כך מי שופכין מהביבון יתד נאמן). וכן הג"ר שלמה זלמן אוירבך בספרו נוטה לכך!! תמיכה באבולציה? גם הג"ר גדליה נדל תלמידו של מרן החזון איש,
38
אבל נושא הגיור מספיק בשביל להוקיע אותו מכל משרה רבנית שלא תהיה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
37
אחד מגדולי הדור ולא יעזרו לכם שום ליכלוכים עליו קודם תתמודדו עם הזבל בתוך החברה החרדית יעויין ב"עולמם של חרדים"
36
הגר"א שטרן רבה הבא של ירושלים ת"ו! ולכותב הנכבד, במקומה הייתי מתענה שבוע ואז מתחנן לקבל מחילה מהרב. (אני מבקש לא לצנזר את תגובתי כמו תמיד)
35
מה ? משהו חדש ? עיתונאי מאתר חדשות אינטרנטי נותן הסכמה או אי הסכמה לרב ? אתה רוצה להסביר לנו אם הרב רציני או לא ? מי קבע שאתה בר הכי ?
34
ואהבת ישראל. הלוואי שייבחר
33
מר רבינוביץ' הוא מהסוג הגרוע ביותר של העיתונאים והפוליטיקאים - אלו שקצת למדו משהו. הוא מתיימר להיות "מבין" בענייני תורה והלכה ומרשה לעצמו לדבר על גדולים ממנו פי כמה וכמה. באזני שמעתי ברדיו שהוא סיפר בדיחת קרש על הרה"ג אברהם שפירא זצ"ל שקטנו היתה עבה ממתניו השמנים של רבינוביץ'. המבזה תלמידי חכמים אין
32
צבועעעעעים נמאאאאאאאאאסתם!!
31
כותב המלבי"ם (בראשית א,כ') "ויאמר ד' ישרצו המים" - "הבריאה הלכה ממדרגה למדרגה,... ונודע שגם בעלותה בסולם המדרגות לא עלתה הבריאה בדילוג רק ע"י אמצעיים... והקוף שהוא אמצעי בין החי למדבר..." מעניין...
30
לכל הפסיקות יש מקור הלכתי של גאוני ישראל שנמחקו על ידי הציבור הרדי כמו הרב עוזיאל היש"א ברכה והרב סולובייציק ובדורנו כמובן שלא מתייחסים בכלל לראשי הישיבות כמו הרב ליכנטשטיין ועוד הרבה. על מה יש להלין בקשר לש"סניקים? אני כמזרחי מעיד שהרמה בקרב החוזרים בתשובה שם לעומת החוזרים בתשובה לציונות דתית הוא י
לך ולכל המגיבים: לא מדובר ב"קולות", מדובר בבעיה בסיסית של "רבני הציונות הדתית", שיסודה בזלזול בדרך הלימוד הישיבתית מחד, והעמדת "כוזרי ורמב"ם" כשווים לגבי ידיעת התורה ליגיעה בש"ס ופוסקים – בניגוד מוחלט לכל מה שהיה מקובל כל הדורות. בעיה הנובעת מטעות בהבנה של המושג "אתחלתא דגאולה", ובעיקר, שיתוף פעולה
29
רק אביא כמה מהם 1. כיאלו שהרעיון שהתיאוריה המדעית של אבולוציה סותרת את המונה - הוא דבר חדש. ולא היא מרן הרב קוק זצ"ל כבר כתב על כך באריכות והסביר בטוב טעם למה זה לא סותר. מענין שבענין גיור ציטטתם את הרב זצ"ל ובענין הזה - בשקט. 2. כאילו שהלציבור הדתי לאומי לא ינזק אם רב חרדי יבחר ואילו במקרה הפוך זה
28
ת״ח ראוי ביותר.
27
ללא הבט אל תוכן הטיעונים שיתכן כי נכונים המה יש לשאול את כותב המאמר: האתה זה שתבוא בתלונה על גזל ועושק כלשונך?! הלא כל הרבנות הינה מוקצה מחמת מיאוס בעיני ה ״השקפה הטהורה״ אותה אתה מייצג , וכל מה שהחרדיות השתמשה ברבנות הוא רק למטרות רווח למינויים למקורבים וכדומה. הלא אם רוממות הצדק בלשונך , לא היית מ
26
בס"ד אני לא ת"ח גדול. בינתיים למדתי רק שמונה שנים בישיבה. למרות זאת, את כל הטענות שהובאו כאן, שנראות במבט ראשון בעייתיות, אני מצליח להבין ע"פ דברים שלמדתי. אין טעם לענות על הכל, רק לדוג'- תאוריית האבולוציה, שהיא נראית ככפירה מוחלטת, מתיישבת היטב עם כמה דברי ראשונים (ריה"ל בכוזרי, אם אני זוכר טוב רמב
25
ממש לא גישה חדשה. הרב קוק אמר את זה הרבה לפניו ומשם הוא שואב את משנתו. זכינו שהוא מתמודד על התפקיד, אדם ענק ולוואי שייבחר.
24
בפוסקים יש מחלוקת אם זה איסור דאורייתא או דרבנן.ולכן בושה לעיר הקודש שיהיה רב עם בלורית ר"ל
ואתה בור.
23
תתביישו לכם. מי אתם שתגידו מה זה חמור? הרב אריה שטרן תלמיד חכם מובהק ושם בכיס הקטן את כל הכתבים והעורכים וה"וועדה התורנית" שאתם כנראה לא שמים עליה כי כולכם לשון הרע ובזיון תלמידי חכם
22
ורק שלא יהיה מקורב למרן הגרא"יל שליטא
21
אצלך כנראה זה לא קיים בתריג מצוות אדון רבינוביץ . חתיכת דמגוג עלוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
20
עוד אחת מהכתבות שנובעות מהאידאולגיה של האתר הזה. דרעי אין כל מי שלא אווט.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
19
בושה וחרפה אשר כך מבזים ת"ח ברבים! אוי ואבוי! הרב שטרן ת"ח עצום!
18
הרב שטרן גדול בתורה. הר' בני רבינוביץ לא זו היא דרכה של תורה....
17
אם היית כותב את זה לשם שמים ומתוך יראת שמים הרי חזקה עליך שדעתך היתה נשמעת כדאיתא בברכות ו: אך לבושתנו אפילו הדברים הנכונים אינם לשם שמים אלא לשם הפאליטיק ולשם השררה וכדו'. ומה לך אצל בעלי מחלוקת לך לבית המדרש ותהגה יומם ולילה והלוא זהו תכלית האידיאל של יהודי. וכדברי הסבא קדישא מרן החפץ חיים [מביא
16
ועל חברי כנסת משס .רבי בבר מדוייק הקטרוג הוא גדול מאוד .לא מועילה תפילה השם ירחם אין מה לעשות הקטרוג גדול מאוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
15
מי שניחן בזכרון טוב, לא שכח איך היו מאמרי העיתון מזלזלים ברב עובדיה זצ"ל עצמו...
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
13
בתור תלמיד ישיבה אני מוחה בתוקף על ביזוי תלמיד חכם..לכל הדעות שהרב אמר יש מקורות ולא חושב שחשיבה שטחית ומתסיסה על ידי גולשי אינטרנט באמת יכולה לחשוב בהיגיון ולהבין יותר ממה שהרב הבין. ודי עם הגישה המוטעית הזאת שיותר חשוב לחרדים לשמור מצוות.ולחשוב שיש את החרדים ויש את השאר. "שלמי אמונת ישראל" קראת לז
12
ממתי הציבור החרדי סומך על כשרות של הרבנות? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
11
אם הרב עובדיה כתב על אמסלם שהוא סילף את הלכות גיור, כל מי שתומך מאמסלם ובראשם הרב שטרן אינו יכול לכהן כרב של ירושלים.
10
ההשגחה העליונה ריחמה עלינו בדור יתום והותיר לנו לפליטה את גדולי ישראל ,מרן הגאון רבי אהרון לייב שטינמן שליט"א ומרן שר התורה הגאון רבי חיים קניבסקי שליט" א, שמיד עם תחילת ההתפתחות של ההתנגדות בעטיפה צבעונית של קנאות,הסירו את המסווה והתריעו על גודל הסכנה לשלימותו וטהרתו של עולם התורה. בכוח תורתם וקד
9
לשון הרע גם על ציבור שלם שלא בטוח שהתורה שלו פחות שווה מהתורה שלכם וגם על רב שהוא יראה שמיים אני מכירה אותו באופן אישי . הרב אריה שטרן היה ר"מ בישיבת "מרכז הרב" וכן ראש הלכה ברורה חבל מאוד שהשיח באתר שלכם וביתד נאמן הוא מאוד רדוד. כמו כן הציבור החרדי סומך רק על בד"ץ אז אני לא מבינה את הטענה שהוא כבר
8
א. הרב שטרן הוא ת"ח גדול שגם רבנים חרדים מכבדים אותו על אף כמה מדעותיו שאינם תואמות להשקפה המתקראת חרדית ב. לחרדים לא אכפת משירותי הדת שניתנים בעיר, כי הכשרויות הם אוכלים רק בדצי"ם גירות (שבינתיים רב עיר לא רשאי לעשות בכלל) הם גם ככה מסתכלים על חוזרים בתשובה בתור סוג ב' ג' וד', מקוואות וכו' אמנם ז
7
אם התמיכה בו לא היהתה מכיוון עץ - יתד ודאי היו תומכים בו ולא היו מביאים חלקי ציטוטים...
6
תאוריית האבולציה עם הגישה האומנית בבורא עולם. כפי שגדולי העולם קיבלו אותה: גמרא פסחים, מהר"ל, פירוש תפארת ישראל על המשנה לר' ישראל ליפשיץ דרוש אור החיים, סוף סדר נזיקין,הראי"ה קוק: אגרות הראי"ה :אגרת קלד למשה זיידל, יפו, תרס"ח, שמונה קבצים (א' תקצד),אורות הקודש ב', עמ' תקמא, "הרב גדליה נדל" בין בכרי
5
בניגוד לאחדות ששררה בארץ בשבועות האחרונים בבחינת 'תוכו רצוף אהבה', אנחנו רואים פה עוד כותב רצוף שנאה. במכתב מלא עיוותים וחצאי אמיתות הוא בוחר להשתלח בציבור שלם וברבניו. וכדי להדר במספר עניינים, הוא בוחר להדר במיוחד בהוצאת דיבה ולשון הרע. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
4
אתם אוסרים לכתוב בתגובות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע, אבל הכתבה הזאת מלאה בדברים כאלה. הרב שטרן לא מקפיד במצוות פחות מכל חרדי אחר. ובעז"ה יבחר במהרה
3
יחצנ"י הרב אוירבך, תעבדו דחוף למצוא איזה תירוץ טוב, הקושיות חזקות מדי ונוקבות מדי. להבדיל מברקת וליאון שעוד היה אפשר לתרץ שגם ליאון לא חרדי וכו', כאן מדובר ברב ראשי לי-ם, שהנהגתו כחילוני בהרבה תחומים.
2
אחרי הכתבה שלכם אני אשמח מאוד במינויו של כבוד הרב. חשבתי שהוא אפרורי כמו רוב רבנינו ומצאתי אדם עם עמוד שדרה.
1
א. אני מתרשם שלמרות כל ההכפשה עדיין הכותב שמר את התואר "רב", לא ציפיתי לזה. ב.גיור: אני אישית לא מקבל את העמדה הזאת (ולא שאני מתיימר להביע עמדה בנושאים הלכתיים שאני לא מבין בהם) אך בכל מקרה זו עמדה הלכתית לגיטימית. זה לא שהוא אמר "לא צריך גיור!" אלא שהוא נוקט בעמדה מקלה. ג.אבולוציה: אין שום בן אדם ש
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים