כיכר השבת

12 שנה למותה של ההנהגה החרדית

המנהיג שקבע את השקפת החרדים: פשרות עבור שלום

12 שנים חלפו מאז נפטר מרן הרב שך. דרכו המדינית נשארה בספריו, והציבור החרדי הפך מאז ליותר ויותר מזוהה עם הימין. אתר כיכר השבת מגיש תזכורת מכתביו: "אנו מחוייבים להסכים לכל צעד של שלום" • "המסיתים שאין ואסור לוותר - לא ממקור קדוש באו" • והקביעה: "אין כל מניעה לוותר על חלק מהארץ למען השלום" (חרדים)

| 63 | כיכר השבת |
הרב שך
הרב שך (צילום ארכיון: לע"מ)

12 שנה חלפו להן מאז הלך למנוחות ראש ישיבת פוניבז' ורבם של כל בני הגולה מרן הגאון רבי אליעזר מנחם מן שך. 12 שנה בהן הציבור החרדי הפך למשוסע ומפולג תחת הנהגות תורניות שונות. הפלג השמרני יותר ביקש לדבוק בדרכו של הרב שך בנושא ההשקפתי-רוחני, זאת כאשר דרכו המדינית של הרב שך נשארה בעיקר בספרים שקיבצו את מכתביו.

הציבור החרדי מזוהה על פי רוב עם הימין, כאשר חלק משמעותי ממנו אף מזוהה עם הימין הקיצוני, והסיבה ברורה: הימין הקיצוני בחר לצד הגישה המדינית גם גישה דתית אדוקה, מה שגורם לצעירים ולחרדים רבים לדבוק בדרך זו.

מאידך, עלעול בכתביו של הרב שך זצוק"ל, מעלה כי ההשקפה החרדית אותה הטביע באלפים, מנוגדת כליל למשנת הימין הקיצוני ואף הימין הנחשב יותר מתון.

הרב שך הביע בכתביו תמיכה בפשרה שתקדם את השלום באזור. הוא התנגד להתגרות בגויים, ותקף את מתנגדי השלום שרוממות הדת בגרונם.

"מחוייבים לקבל כל פשרה"

במכתב שכתב בשנת תשל"ט, כותב הרב שך: "בדבר מה ששאלתם אותי בעניין הסכם השלום בין ישראל ומצרים שיערך על זה דיון בכנסת, אין להצביע בעד זה או נגד זה" הרך שך מבהיר לצד זה כי: "אין צל של ספק שמחוייבים אנחנו להסכים לכל צעד של שלום בכל אופן שהוא, וכל פשרה שיכולה לקרב את השלום מחוייבים אנו לקבלה".

במכתב אחר שפרסם באותה השנה, מתייחס הרב שך לטענות "לא תחנם" אותן משמיעים אנשי ימין: "למה לא חשבו על מה שמידי יום ביומו עוברים מאות ואולי אלפים מבני ישראל על איסורי כריתות" והרב שך ממחיש כיצד עוברים הם על אותם איסורים: "במה שעולים על הר הבית במקום שאסור לטמאים לעלות, ואם מאמינים הם, הלא כתוב בתורה ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה".

הרב שך ממשיך לבקר באותו מכתב את אנשי הימין וכותב כי "לדעתי כל אלו אנשי התנועות למיניהם, ויתר האנשים שמסיתים השכם והערב שאין ואסור לוותר על שטחים מארץ ישראל, לא ממקור קדוש דברים אלו באו, אלא ממה שקלטו מחכמות חיצוניות בהשקפה זו".

הסכם שלום - "יש בזה משום הצלה"

במכתב נוסף שפרסם, תוקף שוב הרב שך את מתנגדי השלום הטוענים לנימוקים הלכתיים, ואומר כי המניע לדבריהם הוא "כוחי ועוצם ידי". הרב שך כותב בתחילת המכתב כי: "וודאי שארץ ישראל ירושה לנו מאבותינו, אבל לפי המצב של היום שהם תובעים את מה שכבשנו מהם, ואם נחזיר להם מסכימים לכרות שלום, בוודאי שיש בזה משום הצלה".

בהמשך מכתבו מתייחס הרב שך ל"הרבה משלומי אמוני ישראל" שהרעיון הציוני חדר לליבותיהם: "ולא חשו ולא מרגישים שיש בכל דבריהם מה שמנוגד לדעת התורה, ואף שמלבישים את דבריהם במסווה של הלכה. וכל הגדולים הלא ידעו ממצות ישוב ארץ ישראל, אבל אין לעשות מזה עיקר, כי אין לנו עיקרים אחרים רק אלא מה שנמסרו לנו".

כאן מדגיש הרב שך וכותב: "אל לנו לסכן את כלל ישראל בכמו אלו, ואיך אפשר לדבר דברים אלו שיש לסרב עד כדי מלחמה חס ושלום, ולא כך נהגו אבותינו".

"אין כל מניעה לוותר על חלקים למען השלום"

על התגרות באומות, כתב הרב שך: "החרדים כולם באין יוצא מן הכלל מתנגדים למעשים כאלו, ועל פי דין תורה אסור לעשות שום פעולה ומעשה להתגרות באומה אחרת מכל אומות העולם".

"אנחנו העם היהודי היינו תמיד כחומר ביד היוצר לגזירות ולשחיטות ולמיתות משונות אנשים נשים וטף" כותב הרב שך, אמירה שכיום יכולה להישמע גם מפי אנשי שמאל מובהקים.

בעניין ההתנחלויות כותב הרב שך כי "לדעתי כדאי שלא לעמוד על עניין ההתנחלויות..." בהמשך דבריו כותב הרב שנהג להתנזר מלפסוק הלכה: "אינני מהסס לקבוע שלפי ההלכה אין כל מניעה לוותר על חלק מארץ ישראל למען השלום".

בהמשך, מתייחס הרב לפן הרגשי וכותב: "ברור שקשה לוותר בניגוד לרגש, ובמיוחד כאשר רגש זה לכאורה הוא רגש דתי, אבל חובתו של איש אחראי אשר מכריע בעניין פיקוח נפש להתרומם מעל לרגשות, ולכלכל את מעשיו רק לפי השכל הישר, וזה השכל המבוסס על דעת תורה".

"אפילו אם תהיה ביד הערבים - שלנו היא"

במכתב אחר, מסביר הרב שך את גישתו המתנגדת ללאומניות הישראלית ולהתגרות באומות, כשהוא מצטט את האמרה "על כל גל וגל נענעתי לו בראשי" ומוסיף: "אסור לנו להתגרות באומות העולם, לנו יש דרך משלנו, דרך התורה מסורה לנו מדור דור, וזאת ידע היהודי בכל הדורות" לצד דברים אלו.

הרב שך מסביר את האידיאולוגיה החרדית במכתב אחר, בו הוא כותב: "מאין שואבים אנו זכות קיומינו? באם בגלל שמאן דהו החליט לפני שמונים שנה שאנו עם, בזכותו אנחנו קיימים? הביטו וראו, נאספנו לחוקק חוק ירושלים, מי זקוק לחוק הזה? האם בלי חוק - ירושלים לא שלנו? האם בלי חוק - ארץ ישראל לא שלנו? אפילו אם תהיה ביד הערבים שלנו היא".

תוכן שאסור לפספס
63 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
37
התוצאה הישירה של ההשקפה שלו, היא שהפלג הליטאי ביהדות החרדית, לא פוסק מלנגח ולהשפיל את כל מי שלא חושב כמוהם. את זה עשו 'יתד נאמן' בקנאות עיוורת ומעוררת פלצות, נגד הרב עובדיה, נגד אדמו"רי חסידות ונגד יהודים ואישי ציבור. ואת זה בדיוק גם עושה היום ה'פלס'. הדרך הזו, שהם הליטאים הצדיקים הגדולים, וכל העו
36
כשבן גוריון ישב אצל החזון איש זצ"ל, הזכיר לו החזון איש את הגמרא (סנהדרין לב,ב): "שתי ספינות עוברות בנהר ופגעו זה בזה, אחת טעונה (מלאה משא) ואחת שאינה טעונה, תידחה שאינה טעונה מפני טעונה". ואמר לו החזו"א: "הספינה שלנו טעונה במשא ממעמד הר סיני, והספינה שלכם ריקה, א"כ דין הוא שהספינה שלכם תידחה מפני ה
35
יש אנשים שיבואו לבי"ד של מעלה, וישאלו אותם על סמך מה התנהגתם בצורה מסויימת? והם יענו סמכנו על רב פלוני, ויענו להם, אבל דיברתם עם אותו רב בעומק הענינים, ונוכחתם שבנושא פלוני הוא היה "עם הארץ" ואינו יודע להשיב ממקורות התורה, אלא הכל מבוסס על מגמתיות ואינטרסים, (אפילו אם זה "חשבונות רוחניים", אבל זה נ

הצגת כל התגובות

34
שהרבי מלובביץ בעיני הבדולח שלו צפה למרחוק. ופתאום מסבירים שבעיקרון הוא צדק רק במצב של שלום אמת. וזה מה שהרבי צעק כל הזמן ״שהוא לא בעד קדושת האדמה אלא שלא יכול להיות שלום אמת איתם״ ונא לא להביא כהוכחה את מצרים, כי אם לא היינו מחזירים את סיני אז עזה לא הייתה מדינת טרור דרך המנהרות וכל הטילים שנוחתים ע
33
פעמים רבות מתבקשים רבנים לבאר בכלי התקשורת, את דעתם - דעת תורה, בענין האיסור או ההיתר, למסור שטחים לערבים במסגרת "הסכמי שלום". כאשר מביעים רבנים דעתם לאיסור, שואלים המראיינים: "ואם על ידי זה יהיה ניתן להציל יהודים, האם גם אז תאסור ההלכה למסור את השטחים? הלנצח תאכל חרב"? ועוד שאלות מעין אלו. ואז עונ
32
מעוותים עלינו את הכתובים כרגיל
31
האתר של הפושע דרעי ממשיך בשקריו
30
מה שהוא עשה עם העיתון יתד, הפלג הירושלמי ממשיך את מורשתו בעיתון הפסל
29
בעיקרון הוא צדק ראו ערך הסכם השלום עם מצריים אבל הוא לא אמר שצריך לוותר בעצימת עניים (עזה) צריך להבין את ההבדלים המשמעותיים ולא לנפנף כל הזמן עם אוסלו
וההסכם עם המיצרים גם היה טעות למי שמכיר את קורות אותם הימים כי יכלנו לקבל אותו גם בלי הוויתור על סיני שכולל את הנפט והביטחון של גבול הדרום שהיום מבינים כמה זה היה טעות כשאף אחד לא מחויב שם היום לשום הסכם
הלחצים, הכסף מאמריקה, האנרכיה בשטחה וכו' הם אלו שמונעים בעדה בחסדי ההשגחה העליונה לבצע ולממש את זממה ורצונותיה השפלים. מעשי הטרור שאותם ביצעה עד עתה בחשאי ובפרהסיה מצביעים יותר מכל על כוונותיה הזדוניות האמיתיות. נ.ב. לא צריך לחפש ספר היסטוריה, תוכל לקרוא גם בוויקיפדיה, או יותר פשוט ויותר מעודכן ומפו
28
ואחר כך להחליט אם לוותר אם בכלל
27
לרב ש"ך זצ"ל חיי אדם הם ערך עליון, גם מול ערך של ויתור על שטחים. לבל נשכח שבתקופתו לא היה ניסיון מוכח שהחזרת שטח פתרה איזה בעיה (מה שלצערינו רואים היום שזה רק מחמיר את המצב) לכן, לדעתי אם הרב היה בחיים היום הוא היה מתנגד לשיטה זו (כמו שהרב עובדיה זצ"ל חזר בו משיטה זו כשהוא ראה שלהחזיר שטח מגביר את ה
26
אין זה השקפת החרדים לדבר השם
25
הרב שך צודק גם היום אסור ליתגרות באומות זה חלק משלוש השבועות ואם יכריחו אותנו ללכת מארץ ישראל או שיהרגו אפילו יהודי אחד צריכים ללכת
24
בעם זר שמתקרב לספר (גבולות) המדינה בשבת שמא הוא בא להלחם בך !!! שו"ע הלכות שבת סימן שכ"ט, וכאן מוכנים לתת שטחים לגדולי המחבלים... פיקוח נפש של ממש , הם לא מסתירים את כוונותיהם כלל , הם רק מחכים להעביר אותנו במקרה הטוב לים... אבל תמורת כמה אלפי שקלים גם את השולחן ערוך אפשר לעוות. וראינו בפועל, החזרת
23
יפה לשמוע את כל מה שנכתב אבל אם נביט למבחן המציאות, מה בדיוק היה אחרי כל הוויתורים והסכמי אוסלו, התוצאה הייתה הרת אסון, וגבתה מחיר כבד בנפש ורכוש, הרב עובדיה יוסף ע"ה חזר בו אחרי שהוא ראה את התוצאות האלו וכתב במכתבו: "אני שלום אדברה - והמה למלחמה"! להזכיר שגם הרב פיינשטיין ע"ה התנגד להחזרת שטחים.
22
הציונים הם המכשול לשלום בין החרדים לערבים. לציונים אין קשר לארץ, לכן צריך לעשות יד אחת עם סעודיה העשירה, שתציע מליון דולר לכל משפחה ציונית שתעזוב, ואז יכון השלום האמיתי בארץ.
21
אלימות מילולית שהורסת את דורנו: יד. וכך גילה הגרמ"מ כשר זצוק"ל שעבר בעיון על כל ספרו, בספר ה'תקופה הגדולה' (עמ' 440), וזה לשונו: "הנה בזמן האחרון נתפרסמו שני ספרים (מפני כבודו של המחבר החשוב איני רוצה להזכיר שמם), וסגנונו של המחבר שבוודאי מכוון לש"ש, הוא בסגנון של "אורייתא היא דקא מרתחא לי'". "והוא
20
ותבואו ותטמאו את ארצי מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי
19
גישה חרדית טיפוסית.
18
היחיד שכאילו בירר, א. הרוב בדרך דרוש, ב. ולא התמודד עם רוב המקורות יג. ואפי' היחיד שמחשיבים אותו כמי שבירר את הנושא באופן יסודי, וכולם מסתמכים עליו למחצה לשליש ולרביע, באמת שזה רק אחיזת עינים, שבגלל שהספר שלו הוא עב כרס, זה עושה רושם שהוא בירר את הנושא מכל היבטיו, אבל מי שבודק לעומק - נוכח לראות שהו
17
כשהקימו את עמנואל הוא אמר "אל תלכו לשטחים, בסוף יחזירו הכל" וגם לקריית ספר הוא התנגד.
16
מי שמכם לקבוע השקפת מי היא ההשקפה החרדית רוב מנין ובנין גדולי ישראל התנגדו לדעתו וזוהי השקפת התורה
15
כל מקרה ומקר צריך להיות נדון לגופו ולזמנו. ואי אפשר להשליך ממקרה אחד על רעהו בעיניים עצומות. אין פלא שברך הכלל היהדות החרדית מפסידה במאבקיה כי היא משתמשת בשיטות ובכלים לא עדכניים. ידוע המשל שמובא בשם החזו"א זצ"ל על הגנרל הזקן שחי עדיין בגבולות המלחמה הקודמת. אם זו השיטה אז אנו צריכים לאמץ לעצמנו את
14
עד שעלה לי האסימון שהאתר הזה הוא שכניק מובהק.. זה התחיל מכך שראיתי שבחרו להשים בכתבות הקשורות לחב"ד דווקא תמונה לא הכי מכובדת של הרבי, אח"כ שמתי לב שהכתבות באופן שיטתי לא מחמיאים (בלשון המעטה) לחב"ד, ועכשיו הכותרת הלא יאומן הלזו "המנהיג שקבע את השקפת החרדים פשרות עבור שלום", בושה! לא שמעתם שיש מנהיג
13
אבל דבריו אמורים לימים ההם בזמן שחשבו שיש אפשרות להגיע לשלום אמת, אבל היום שהדברים השתנו זה כבר פחות רלוונטי. כמו שהרב עובדיה יוסף גם הוא פסק שמותר לוותר על שטחים למען השלום אבל אח"כ חזר בו ואמר שזה רק אם מדובר בשלום אמת ולא שלום שהוא רק כלפי חוץ.
קודם שעושים הסכם עם מישהו, כדאי לברר מי הוא בדיוק. וכאשר מדינת ישראל מבקשת לערוך הסכם שלום עם מרצחים כמו עראפת שר"י ואבו מאזן, אז ודאי לי שגם הרב שך היה רואה ומבין כמו כל שלומי אמוני ישראל שגם רוצים שלום- אין עם מי לעשות אותו!
שלא יהיה שלום אמת, החוכמה היא לזהות את זה לפני הזמן ולא להגיד שזה היה צעד נכון לזמנו, כי כבר אז זה לא היה נכון ורבים האנשים שראו בחוש את השקרים של ערפאת והחמס. כבר בתחילת אוסלו הם הפרו הסכמים והוציאו פיגועי טרור. לא היה צריך להיות בעל חזון גדול בשביל לראות את זה. וחבל שמעלים את הכתבה הזאת כי זה לא ל
12
לכתוב את זה היום לא מוסיף לו הרבה כבוד בלשון המעטה
11
כי הם הולכים כעיוורים אחרי דרכו בלי שום שכל, ובלי שום תורה. ובחורף תשע"ג הם הביאו דברי אחד השמאלנים שמציע להחזיר שטחים יותר מהסכם אוסלו, והם אמרו שגם הם תומכים בזה בשעת הצורך, עפרא לפומייהו.
10
האיש הזה רק הביא שנאה מחלוקת וריב בעם ישראל. ועכשיו גם מביאים את דבריו על ארץ הקודש? זה ברור זה מה שהיצר יגיד לתת הכל בעד השלום. אני ממליץ ללמוד את כל דבריו ולעשות הפוך בדיוק. את הנזק שהוא עשה אנחנו רואים בכל יום הבמחרחר ריב הזה. שלמות התורה. שלמות העם . שלמות הארץ.
9
ונביא את כל דברי בעל ה"גאולת ישראל", (במאמר א' פרק א' הערה א'), וז"ל: "שהגאולה תהיה בדרך הטבע ע"י התיישבות ישראל בא"י ורשיון המלכויות... ובספרי הגדול על ישיבת ארץ ישראל הבאתי מספרים מגאונים הקדושים והצדיקים מדורות האחרונים ראשי הדור רשכבה"ג שכתבו כן, שהגאולה תהיה בדרך זה". והוא מזכיר אותם בשמותם,
8
זו בושה להזכיר את האמירות הללו. זה הרי כל כך מגוחך. ואם זה לא היה מסוכן כל כך הייתי אפילו צוחק.
7
לשולחן ערוך ופחות לנטייות נפשיות או הכללות . מהכתבה עולה שוויתור יביא לנו שקט ושלום , והנה וויתרנו על עזה ומה קיבלנו ? וויתרנו על אזורים שלמים ביהודה ושומרון ומה קיבלנו ? אולי הגיע הזמן לאמץ השיטה השנייה שעד כה לא השכילו ראשי העם לאמץ - קו ששומר על המתנה ששם בידינו ה' ולא אף אחד אחר ואין בכוחותינו ל
6
ומכיון שאין עדות גדולה מאשר "בעל דין" עצמו, לכן אאלץ לצטט דברים שאמר (בטבת תשע"ג) משגיח חשוב לתלמידיו, ואלו דבריו: "שאל אותי פעם אחד מישיבת "מרכז הרב", אני לא מבין, אצלינו בישיבה, מרכז הרב, כל כך מבררים את הנושאים של אתחלתא דגאולה, ישוב ארץ ישראל, ואתם בכלל לא עוסקים בכל הדברים האלה. אמרתי לו, נכון
5
הרב שך רצה להחרים את הרב עובדיה ב 1993. רק מה, הרב אלישיב והאדמור מגור לא הסכימו .
4
הרבי מלובביץ' צדיק יסוד עולם קשה למצוא מי שחולק על כך , התנגד נמרצות למסירת שטחים. הרבי אמר שברגע שידברו על מסירת שטחים יהיה טרור . והרבי פשוט צדק . כל פעם שדיברו התפוצץ אוטובוס פיגוע וכדומה . כל פעם כמו לפי נוסחא. כשעצרו את הדיבורים על מסירת שטחים היה שקט. הרבי הקדוש מעולם לא אמר את המילה "אני"
תַּחַת שָׁלוֹשׁ רָגְזָה אֶרֶץ, וְתַחַת אַרְבַּע לֹא תוּכַל שְׂאֵת: תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלוֹךְ, וְנָבָל כִּי יִשְׂבַּע לָחֶם; לא עת לצחוק ח"ו, המשיח כבר בפתח אבל אנחנו כולנו צריכים לשוב בתשובה, לשם יתברך שמו, ולא לישון. אך ורק – ותשובה ותפלה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה. נא לשפר הצניעות !!!. המביט ל
3
הרמב"ן כותב, נצטווינו לרשת את הארץ אשר נתן הא-ל יתעלה לאבותינו לאברהם יצחק וליעקב, ולא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה, וזהו שנאמר‏‏: והורשתם את הארץ וישבתם בה, כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה. והתנחלתם את הארץ, אשר נשבעתי לאבותיכם. והרב שך חולק על העיקרון הזה, "אפילו אם תהיה ביד הערבים שלנו היא
מועצת גדולי התורה קבעה בשנת תרצ"ד בהחלטה חד משמעית שאין בסמכות בני ישראל לוותר על חלקים מארץ ישראל. שאלתי מי קובע את דעת ה"חרדים". האם ראש ישיבה גדול השנוי במחלוקת, שטען בעצמו ש"אין לו יד ורגל בהלכה" ועניינו הוא למסור שיעורים או החלטה של מועצת גדולי התורה?!
2
ששס הלכו עם עם השמאל שזו היתה דרך הליטאים אז הפכו הליטאים את ימין שהוא שמאל לשמאל שהוא ימין ודעת התורה הליטאית התהפכה 180 מעלות כי מחלוקת מעל הכל
1
דעותיו לא תאמו את דעת רוב דגולי התורה החסידים והליטאים היום הכל מתברר הודו להשם כי טוב
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים