כיכר השבת

שלמה בניזרי: לא להאריך את שעון הקיץ

השר לשעבר שלמה בניזרי, בטור מיוחד ל"כיכר השבת", מונה את הסיבות העיקריות המפריעות לציבור הדתי בישראל בהארכת שעון הקיץ ומביע תקוותו כי השעון אכן לא יוארך (מאמרים)

| 39 | כיכר השבת |
כותב השורות, שלמה בניזרי
כותב השורות, שלמה בניזרי (צילום: פלאש 90)

שר הפנים גדעון סער הודיע כי החליט להאריך את שעון הקיץ בחודש נוסף. לשעון הקיץ יש נימוקים רבים בעד הן בציבור החילוני והן בציבור הדתי אך בתור אדם דתי אתייחס לנקודות המפריעות לציבור הדתי.

ליל שבת

בגלל השקיעה המאוחרת אין מושג של ערב ביום חול, מיד נכנסים ללילה, דבר המהווה בעיה למשפחות רבות בהרדמת הילדים וכד', אך על זה החרשתי כי זו בעיה כללית של כולם, אך מבחינת האדם הדתי הבעיה מחריפה בערב שבת ובמוצאי שבת. בליל שבת זהו המפגש המשפחתי המרכזי שבו כל המשפחה מסבה סביב השולחן עם דברי תורה, שירי שבת ועוד, אך לצערנו הרב, בחלק גדול מהמשפחות הילדים הקטנים עייפים ונרדמים, כי עד שמגיעים מהתפילה ומתיישבים לארוחת שבת השעה בערך 21:00 בערב, וזה כבר מאוחר. העייפות היא איננה נחלת הילדים בלבד אלא גם נחלת ההורים.

מוצאי שבת

כמו כן, במוצ"ש אין כמעט מושג של ערב אלא רק לילה, כי השבת יוצאת מאוחר מאוד וקשה לבצע דברים רבים בגלל הזמן הקצר. יש בעיה בקיום אירועים, שיעורים, יציאה לבילויים ועוד.

אמירת סליחות

בני עדות המזרח - הספרדים, נוהגים לומר סליחות משך 40 יום, בכל חודש אלול והימים הנוראים. לחלק גדול מציבור האומרים נוח יותר לומר את הסליחות דווקא בחצות לילה (לפני חצות אסור לומר), אך דא עקא שבגלל שעון קיץ זמן חצות לילה בתחילת אלול הוא בערך בשעה 24:40, ומשמעות הדבר היא שסוף זמן אמירת הסליחות הוא בשעה 01:40 אחר חצות, ועד שמגיעים לבית כבר מאוחר, דבר זה מקשה מאוד הן על אמירת הסליחות והן על תפקוד נורמאלי למחרת.

שר הפנים גדעון סער, היום (צילום: פלאש 90)

למרות כל החסרונות שמניתי לעיל בהנהגת שעון הקיץ, הציבור הדתי השלים עם קיומו, אך יש שני נושאים שיעיקו עליו מאוד במידה והשעון יוארך יותר מעבר לחגי ישראל. הנושאים הם צום יום הכיפורים ותפילת שחרית, שקיום שעון קיץ בזמנים אלו זה יגרום לסבל, צער ואף התקוממות מצד ציבור רחב במדינת ישראל.

צום יום הכיפורים

נכון שאורך הצום אינו משתנה בין שעון קיץ לשעון חורף, אך מבחינה פסיכולוגית יש השפעה רבה על הצמים. שמתי לב שבדרך כלל המקטרגים על טיעון זה הם אינם אנשים דתיים ואף אינם צמים, אך מי שבאמת צם ומתפלל מרגיש היטב את ההבדל. דוגמא טובה לכך היא צום י"ז בתמוז וצום ט' באב, שבשל חלותם בזמן שעון קיץ הם מסתיים בסביבות 20:00 בערב, דבר זה מהווה קושי וסבל רב ביותר לצמים, הן מבחינה פסיכולוגית והן בגלל שעות יום רבות עם שמש קופחת. (יש לקחת בחשבון שגרימה להכבדת הצום עלולה לגרום לאנשים לא לצום, או לא לסיים את הצום לא בזמנו, וזו אחריות גדולה על המחליטים)

תפילת שחרית

זמן תפילת שחרית תלוי בזריחת השמש (הנץ החמה), ולפני הזריחה אסור לכתחילה להתפלל תפילת שמונה עשרה אלא רק בדיעבד. (המושג של דיעבד ביהדות מקביל למשל לכיבוש חצי יעד).

מאז שהונהג שעון הקיץ לראשונה הוא היווה בעיה הלכתית קשה, וגדולי ישראל אף הביעו את מורת רוחם משעון זה. במלחמת העולם הראשונה הנהיגו באירופה את שעון הקיץ כדי להרויח את שעות האור, ואז הרב ישראל מאיר הכהן המכונה "החפץ חיים" הביע את מורת רוחו מעצם הנהגת שעון הקיץ. נימוקו היה שתפילת שחרית זמנה הוא ביום ולא בלילה, ואילו שעון הקיץ מאחר למעשה במציאות את עצם היום, והפועלים היוצאים לעבודתם חייבים לצאת מוקדם עפ"י שעון הקיץ, וממילא בלית ברירה היו מתפללים בלילה שזו בעיה הלכתית חמורה, ותפילה אז אינה תפילה אף בדיעבד. (לחלק מהעובדים שחייבים לצאת מאוד מוקדם מביתם, אפילו להתפלל בדיעבד הם אינם יכולים להתפלל, כי עדיין הזמן אז נחשב ללילה).

אומנם בעיית זריחה מאוחרת קיימת גם ללא שעון קיץ מלאכותי וזה בשיא החורף, אך הבעיה שם היא שונה כפי שאסביר בהמשך.

תחילה אביא את ניתוח הזמנים בתחילת שעון הקיץ וסיומו:

תחילת שעון הקיץ הייתה ב-29/3/13 והזריחה בירושלים ביום זה קפצה מהשעה 05:31 לשעה 06:31, (בת"א מ-05:38 ל-06:38), ואכן מתאריך זה הזריחה הלכה ופחתה מיום ליום עד 14/6/13, ומאז שוב הייתה עלייה שהגיעה בשיאה ביום סיום שעון הקיץ ב-8/9/13 בי-ם ל-06:18 ובת"א ל-06:24.

תפילת שחרית (צילום: אילוסטרציה פלאש 90)

זהו המצב פחות או יותר בכל שנה, וגם מצב זה הוא לא פשוט כ"כ למתפללים רבים, אך אם כעת יוארך השעון למשל עד סוף אוקטובר כבאירופה, אנו נגיע למצב שבשיא אוקטובר, דהיינו 31 באוקטובר זמן הזריחה יגיע בי-ם ל-06:54 !!! ובת"א ל-07:03 !!! שזה מצב נוראי מבחינת המתפללים, שמבחינה פרקטית רק אז הם יכולים להתחיל את תפילת העמידה.

נכון שניתן להקשות מזמני החורף, שבשיא החורף ב-1 בינואר הזריחה מגיעה בשיאה אז בי-ם ל-06:38 ובת"א ל-06:48 שזה גם מאוחר, ואז מה עושים המתפללים? וכן למה באירופה ובארה"ב מסתדרים וכאן לא?

א. אנו רואים שבכל זאת יש עדיין הפרש של כרבע שעה בין השיאים, וזמן זה הוא משמעותי ביותר.

ב. בשיא החורף מדובר על תקופה של מספר שבועות שאז אין ברירה, כי זו מציאות שלא ניתן להזיזה או לשנותה כי זהו זמן הזריחה, ותקופה זו אכן מהווה בעיה קשה למתפללים שחלקם אכן, לצערם, מתפללים בדיעבד קודם הנץ החמה, וחלקם מתפללים בעבודה!

ג. אין מדובר בבודדים, אלא מדובר ברבבות רבות של אנשים שכולם עובדים (פועלים בתעשייה, מגזר ציבורי, מורים ועוד). נקודה זו חשובה להדגשה, כי הנפגעים האמיתיים משעון קיץ בסוגיית תפילת שחרית הם העובדים שחייבים להגיע למקום עבודתם מוקדם, והם חייבים להתפלל, אך לציבור בני התורה ובני הישיבות הבעיה אצל רובם פחותה (למעט המורים והרבנים שצריכים להגיע למקום עבודתם), הם ממתינים לזמן הזריחה כי אצלם סדר היום הוא שונה ואין הם מוגבלים בזמן, ויכולים להתפלל אף מאוחר יותר.

ד. לגבי תושבי חו"ל, מי אמר שמצב זה נוח להם, גם שם רבנים רבים וציבור רחב מביעים את מורת רוחם, אך מה לעשות, הם אינם נמצאים במדינה יהודית שאמורה להבין ולהתחשב ברגשותיהם ובאמונתם, ואם במדינתנו מדינת היהודים לא תהייה התחשבות והבנה באוכלוסייה גדולה כ"כ, אז ממי כן עלינו לצפות להתחשבות והבנה.

חושבני שהציבור הדתי במדינת ישראל הקריב כבר את חלקו עבור שעון הקיץ, ואילו הציבור הרחב נהנה דיו משעון הקיץ. לו השאלה הייתה רק שאלה של נוחות היה מקום לשקול את הארכת השעון מעבר למה שהיה מקובל עד היום, אך מכיוון שהטענות הנטענות מצד הציבור הדתי הרחב במדינת ישראל הם טענות לא של נוחות, אלא של אמונה ודרך חיים שבהם אין מקום לפשרות וויתורים, נראה לי שמן הראוי להתחשב ברגשותיהם ולא להרחיב את הקרע בין אזרחי מדינת ישראל שכבר קיים.

סיעת ש"ס ניהלה ברוב 30 שנים האחרונות את משרד הפנים, ובנושא זה של שעון הקיץ היא קיבלה החלטות מאוזנות, ולא ניצלה את כוחה ומעמדה לקבל החלטות דורסניות נגד שעון הקיץ (למרות שהיו סיבות רבות לנהוג כך כפי שנימקתי לעיל).

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
איפה שגרתי בחו"ל (אוסטרליה) אז בזמן שעון הקיץ,היום נגמר לפעמים ב 9 בערב.אז מה שעושים זה מקבלים שבת מוקדם ומתפללים ב 6:30 בערב וכך נפתרת הבעייה הזאת. יש הרבה בעיות אחרות אבל זה כבר סיפור אחר...
21
לא שמענו מבן נזרי מחאה !! על הגיוס " ה" ירחם " שעומד לכלותנו ולפגוע בעולם התורה חבל !! מאז שהוא השתחרר מהכלא לא מרבה לדבר כנראה "ישיבה ארוכה " דירבנה אותו לקצר את שעון הקיץ - נו.. דברים שעומדים ברומו של עולם אצל ח"כ שהורשע בפלילים ומרמה "רחמנא לצילן " ישב בכלא ושוחרר
20
הרי קיצרו לו את המאסר בכלא

הצגת כל התגובות

19
זה הוכח מדעית וחברתית כל המקרים המצערים אשמים בם: לפיד בנט דהן גדעון סער ביבי ימח שמם אמן שכנזים הם ערב רב
18
מיום שמלאו לי בר מצווה עד היום צמתי צום מלא ביוה"כ והתפללתי את כל התפילות שביום חוץ מפעמים בודדות בהן פספסתי את חזרת הש"ץ בנעילה כי פשוט לא יכלתי פיסית,וקשה לי מאוד בצומות עד כדי כמעט עילפון בסופם.ואני מאוד בעד שעון קיץ משום שחושך מכניס אותי לדכאון.ויש לי תחושה שיש רבים כמוני ביחס לנקודה זו.המחיר של
17
שאלת שעון הקיץ חוצה את כל המגזרים, דתיים כחילוניים, מזרחיים כאשכנזים, צעירים כמבוגרים. בכל אחת מקבוצת ההשתייכות תמצאו מצדדים ושוללים. כפי שכתב כבור השר לשעבר, יש בזה הרבה מן הפסיכולוגיה. ולכן, השיקולים הם שיקולים של כלל המשק ומי שיש לו בעיה להתרגל, שיפנה לסיוע פסיכולוגי. הכותב הוא חרדי המתקש
16
מאמר יפה וחכם שמסביר בצורה מעולה ומובנת, לא מבינה מה זה כל התגובות הנוראיות האלה, מה אתם רוצים ממנו, צריך ממש להתבייש לדבר כך
15
רבותיי מרוב דעות בעד ונגד פשוט אני חושב ששחכנו שיש בורא לעולם והוא החליט שהזריחה תהייה בשעה מסוימת והשקיעה תהיה בשעה מסוימת ואז אמרנו לבורא העולם עזוב אותך אתה לא יודע מה טוב בשבילנו אחי ורעי מה אנחנו צריכים בכלל לדון ולריב ולרכל אחד על השני אם בורא עולם היחליט כך אז למה שעון קיץ או שעון חורף אנחנו
14
מערכת נכבדה, הגיע העת שתימנעו העלת תגובות פוגעניות כגון אלו בתגובה מספר 2. ביקורת - זה דבר לגיטימי. לשלול את הזולת ולפגוע בו - לא ראוי ואין מקומו באתר אשר מתעטר בפסוק:- "מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה..."
13
אנחנו לא אסירים כאן ! הבנו אותך מזמן וזמנך עבר
12
שעון הקיץ מעייף מאוד. אתה ישן מאוחר וקם מוקדם. התוצאה: עייפות כרונית הגוררת תאונות ומחלות. ולכן אסור להנהיג שעון קיץ.
11
להם אין חלק בתורת ישראל, ולנו אין חלק בשעון הקיץ החילוני.
10
חזות ממלכתית ורצינית ( בן ניזרי ) אבל המעשים ה" ישמור של נוכל ומושחת . משעמם לו כנראה
עו''ד חרדי ויינרוט : אין לאדם חרדי מה לחפש בבית משפט הישראלי הוא מסומן ולא רצוי שם.
9
טוב כל בר דעת יודע את מה שבן ניזרי מפרסם כאן. רק לא ברור מדוע הוא נדחף "כוחו של הרגל " כנראה . בעבר היה טעם לשמוע ממנו - כך כיום לאחר דברים ודין קצת שונה
8
כדי שאדוני יוכל להתפלל לפי כל הדקדוקים חייבים אלפים אחרים לסבול, להפסיד כסף ולסכן את חייהם. אין לאיש הזה שום בעיה להטריח את כולם (כולל דתיים אחרים) ובלבד שהתפילה שלו תתנהל בדיוק-בדיוק כמו שמתחשק לו. אם מישהו רוצה להבין את פשר האיבה לחרדיות הישראלית, שיסתכל על אדם שאין לו בעיה שכולם יעמדו ויחכו עד
7
מאוחר ומה עם זמן קריאת שמע? ותפילה?
6
סוף סוף יש מישהו שיודע להסביר מה הבעיה בשעון קיץ ובבקשה מכל האלה שחא יודעים להסביר אנא ממכם תפסיקו לרוץ אחרי כל מקרופון ולהרגיש שאתם מקדשים שם שמים כי בזה אתם רק מחללים
5
מציל אותנו כל פעם מחדש.דרך אגב איפה היית עד עכשיו.
4
ולעשות שעון קיץ כל השנה.
3
אני מאמין שהוא זכאי למרות מה שהיה לו הרב בנזרי רב חכם אולי לולא הרב מעליו לא היה מגיע לאן שהגיע המבין יבין
2
הרי המפלגות החרדיות בזות לכל מי שלא לומד בישיבה. פתאום, נהיו חשובים? פתאום אכפת מהם? שקודם כל יקבלו את הילדים שלהם למסגרות הנחשבות ואז שיבואו למדינה בדרישות וטענות
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יש לך ביקורת? תגיד אותה כמו שצריך! ולגופו של עניין, מה בדיוק פרזיט בשלמה בניזרי? אחד האנשים היותר פעילים ושעל שמם רשומים הצלחות והישגים רבים מאוד עבור כל המגזרים בכל משרד בו הוא שימש כשר. גם חילונים שעבדו איתו (רופאים וכדומה) העידו כך. חבל שאתם מושפעים מהשנאה. מעוותת לגמרי את המציאות.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים