דף ח
*ירידת גשמים.
א. סוגיית ירידת גשמים 1. גדול יום הגשמים: כתחיית המתים וי''א יותר, כיום שניתנה בו תורה וי''א אף יותר, וכיום שנבראו בו שמים וארץ, וכיום קיבוץ גלויות לעת''ל, וכן ישועה פרה ורבה בו, פרוטה שבכיס מתברכת בו וגייסות פוסקות בו. 2. סיבות לעצירת גשמים: שונאי ישראל נתחייבו כליה, ביטול תרומות ומעשרות, מספרי לשה''ר, עזי פנים, ביטול תורה, גזל, מעשי הדור מקולקלין, אין בדור לוחשי לחישות, פוסקי צדקה ברבים שאינם נותנים, ושקר כמו בבבל. 3. תקנתן להרבות בתפילה, להתגבר ברחמים, וללכת אצל מי שיודע ללחוש ואם אינו לוחש אין בו הנאה ואם לחש ונענה והגיס דעתו מביא אף לעולם, ואם לחש ולא נענה ילכו אצל חסיד שבדור וירבה בתפילה. 4. הגשמים יורדים אם נמחלו עוונותיהם של ישראל ובשביל בעלי אמנה, ונעצרים אם נתחייבו כליה. 5. נאמר עצירה לידה ופקידה בין באשה ובין בגשמים לומר שהם דומים, ועצירת גשמים דומה לאשה שמחבלת ואינה יולדת. 6. אם לשבט אם לחסד ימציאהו בגשמים, אם לשבט בהרים וגבעות אם לחסד בשדות וכרמים, וכן לשבט לאילנות לארצו לזרעים ולחסד ימציאהו לבורות. 7. אין מבקשים על שני דברים שנאמר ונצומה ונבקשה מאלוקינו על זאת או מקרא על רזא דנא, ולכן כאשר היה רעב ודֶבר רצו לבקש רק על המותנא ולסבול את הרעב ורשב''נ אמר שיבקשו על שובע וה' יתנו לחיים, וכן מהני להתחייב בתענית ולאחר ביטול הגזירה להתענות דכתיב בדניאל מן היום הראשון אשר נתת את לבך להבין ולהתענות נשמעו דבריך. 8. גשמים בערבי שבתות הוו סימן קללה אפילו בשני רעב כשל אליהו, וקשה יום הגשמים כיומא דדינא ואי לאו דצריך לברייתא בעינן רחמי ומבטלינן ליה.
שאלות לחזרה ושינון
א. סוגיית ירידת גשמים (8)