דף יז- יח
*אשם תלוי בשתי חתיכות והאוכל. *ידיעת ספק.
א. הדין בשתי חתיכות שנאכלו 1. אם הראשונה נאכלה ע''י ישראל, לכו''ע חייב אשם תלוי. 2. אם הראשונה נאכלה ע''י גוי והשניה ע''י ישראל פטור ורבי מחייב. 3. אם שתיהם נאכלו ע''י שני ישראלים בשוגג אף השני מביא אשם תלוי, ומוקמינן כמ''ד מתנדב אדם אשם תלוי.
ב. אכל ספק חלב ונודע לו ואכל ספק חלב ונודע לו, רבי מחייב אשם תלוי על כל אחת כמו בחטאת וטעמיה משום דידעות ספק מחלקות לחטאות או דומיא דידיעת ודאי שמחלקת בחטאת. והשמועות בידיעת ספק 1. הכלל שכל שחלוקין בחטאות חלוקין באשמות ומזה שבידיעת ספק חייב כמה אשמות ש''מ דה''ה בחטאת. 2. דחינן דאין להשוות לגמרי את חיובי החטאת לאשם תלוי, שהאוכל חלב בהעלם אחד לפני יו''כ ולאחריו יו''כ הוי כמו אשם תלוי ובחטאת חייב רק אחת, וכן האוכל חלב ביו''כ בבוקר ובמנחה נחשב לשתי אשם תלוי וחייב חטאת אחת. 3. אכל ושתה ביו''כ בהעלם אחד חייב חטאת אחת ונחשב לשני אשם תלוי, ואמרינן דכולהו כרבנן, ואף דסיפא אתיא כרבי שמחייב בחומץ כיון דמשיב את הנפש מיהו רישא רבנן. 4. אכילה והנאה מצטרפים לשו''פ אפילו לזמן מרובה שנאמר תמעול מעל ויו''כ אינו מכפר, ותירץ דאין יו''כ מכפר על ממונא או על חצי שיעור. 5. רבי תולה אשם בחטאת ולמ''ד ידיעות ספק מחלקות קשיא דהו''ל למיתלי חטאת באשם, קשיא. 6. שני שבילין אחד טמא ואחד טהור והלך בראשון ונכנס לביהמ''ק והיזה והלך בשני ונכנס חייב, לר''ל אתי כרי''ש דלא בעי ידיעה בתחילה ולא העמיד כרבי דידיעת ספק מחלקת דקמ''ל דרי''ש יליף מקראי ונעלם, ולר''י כאן עשו ספק ידיעה כידיעה אבל לא בכל התורה.
שאלות לחזרה ושינון
דף יח
א. הדין בשתי חתיכות שנאכלו (3)
ב. השמועות בדיעת ספק (6)