כיכר השבת

אוריין רייס: מחול הספדים לאשכנזיה שבי

ההיא שבתמונה, ממוצא גרמני-פולני עם חצי טוניסאי שולט. מברכת בידיש אבל נשואה למרוקאי. חרדית עם נשמה ברסלבית, שלמדה בסמינר ליטאי מתון לחוזרות בתשובה. רגע קדושה, רגע מעונה. מדדה בין עולמות הפוכים. לוחשת מתוך געגוע עמוק לדלתות שנפתות בלילה. לעיתים מבעד לקול שירה נסדק ודחוק לפינה. לעיתים בקול תרועה גאה שפורץ קדימה. מגששת לאט-לאט כדי להדליק את המקורות, שהיו לה פעם לחורבן. אוריין רייס בטור אישי ראשון מתוך סדרה קבועה, תוהה מתי הוזלנו את "ואהבת לרעך כמוך", לסיסמה והפכנו את השנאה למצווה?

| 174 | כיכר השבת |
אוריין רייס: מחול הספדים לאשכנזיה שבי
(צילום: פלאש 90)

בס"ד

האמת מתחילה בך, גם אם היא כואבת. נשמע דרמתי ועייף כמו סטיקר דהוי של מסע בחירות על טנדר עתיק יומין. או שאולי זה בכלל המסע שמתיישן עלינו לטובה. אין לדעת. מה שיש למיישע, זה שאריות קיומה הדועכת של האמת, ניטלות בתחינה ביתר טרגיות על שעריו של הקב"ה. (אבקש רק אם אפשר להנמיך את תופי ההתראה/הרתעה ברקע, לפני שאשחרר אנקדוטה חסידית לאוויר הווירטואלי)

רבי נחמן הצהיר, שמי שטוען שהאמת באמתחתו, יש לברוח ממנו, גם אם אין רודף. מסתומא אז, שזה המדבר על האמת, וודאי אינו עוסק בה. ודי לחכימא ברמיזה.

פעם אחרונה שבדקתי קראו לי אוריין רייס. לבטח יש סיבה שכך התגלגל על מפתן יומי, להיות לי לחיי. וכך יצא שהוא בחר בי מכולם. ילדה. אשה. ציר כפיו. צלם אלוקי. חלק מפאזל שבא לתקן. בדיוק כמו כל עין יבשה שמהנהנת ממש עכשיו בראשה, לבעירת אותיות הקדושה שמסגירות את ליבי על המסך שלפניכם. ההיא שבתמונה, ממוצא גרמני-פולני עם חצי טוניסאי שולט. מברכת בידיש אבל נשואה למרוקאי. חרדית עם נשמה ברסלבית, שלמדה בסמינר ליטאי מתון לחוזרות בתשובה. רגע קדושה, רגע מעונה. מדדה בין עולמות הפוכים. לוחשת מתוך געגוע עמוק לדלתות שנפתות בלילה. לעיתים מבעד לקול שירה נסדק ודחוק לפינה. לעיתים בקול תרועה גאה שפורץ קדימה. מגששת לאט-לאט כדי להדליק את המקורות, שהיו לי פעם לחורבן.

נעים מאד מכובדים ומכובדות, זהו עולמנו הפרדוקסאלי. סתירה על סתירה של 60 ריבוא מגולגלים, שיוצרים חומה. חומה בת 5772 שנה וממשיכים לספור (מי ייתן ולא לעוד הרבה זמן). חומה מתנשאת. חומה שתכלס, מחכה רק שיבוא האמיץ וירסס אותה עד אפר. לא ישאיר שום זכר או סימן. כולנו מחכים, אך עסוקים מידי ב"אמת" מכדי לעבוד ב-אמונה.

השם האשכנזי שימש כרטיס כניסה בדצ"י

כששואלים אותי למה חזרתי בתשובה מפאר, התחלה של פרסום נוצץ כזמרת ובלי איזה משבר הצלחה, לרוב, אני נשארת אלומה. נשענת להאמין שהשם רצה שאחתור לאמת. את גזרת הספקנים כבשתי כשכתבתי ותיעדתי את היותי צדיקה וחסודה באתר "מאקו" החילוני, שעזר לי לשמר את "מעמדי". כלומר מספיק קרובה ועדיין מספיק רחוקה. בחסדי שמיים, שחיתי די מהר בדת, והדפתי בשניות ובשנינות שאלות אפיקורסיות לשמה. שלפתי פסוקים ומשלים מהגמרא תוך פחות משנה לימוד (ואני בכלל אשה..), והכל כמובן בהגייה ליטאית מושלמת כדי להראות חלק מהצד ה"מבוקש" שלנו.

אחרי שצלחתי את משימת החילונים, חיכה לי בלא יודעין, רשת בטחון מולדת. שם משפחתי שמצלצל כל כך אשכנזי-ארי ולא מיוסר, קישט לי כרטיס כניסה בד"צי. שהות במינכן בילדותי, זרזה תהליכים והקפיצה את היידיש שלי פלאים. למזלי גם התברגתי במשפחות המיוחסות ביותר, שחרדים מבית רק חולמים על ברכה מאותם גדולי דור, שאיתם אף סעדתי. הכל גם יחד יצר אשליה שהדרך ל"אמת", סלולה ונוחה.

אברהם אבינו יצא לחפש את העוברים ושבים. אלה שעברו עבירות - ושבו בתשובה. החוזרים בתשובה, אלו שבאים להקב"ה, הם אברהם אבינו. הם עוזבים את ארצם - פרנסתם ושפתם. נוטשים את מולדתם – את ההרגלים והתוואים שלהם. נעקרים מבית אביהם - המשפחה והחברים. הם יוצאים לניסיון ה"לְךְ לְךָ" הפרטי שלהם, רק כדי לגלות שבארץ המובטחת מובטח שיחכה להם, עולם שממש לא מחכה להם. לזה הם קפצו כשדים?

גם אם נתחבא מאחורי תירוצים על רגשי נחיתות, האמת המרה מראה אחרת. כמו בן מלאכים שספינתו טבעה באי בודד, והמקומיים מסתכלים עליו בחשדנות נלאית וכלל לא מבינים את גודל השעה ומי עומד מולם. הוא נאלץ להסתפק בפירורים, רק כי אינו מדבר את לשונם, ונשלח להיות משרת או מקסימום שמש.

מוכר לכם? מחילה מטורח הציבור הקדוש, בפתיחת תיבת פנדורה מדושנת מלח זו, אבל כך היה מקרה שהיה. לפני 60 שנה, מתוך שנאה שאין לה מושגים אנושיים, קמה לתחייה האהבה. הצורך הבסיסי האנושי המשותף לכולנו ללא הבדלי צבע. הצורך בלהיות שייך. שייך לעם. שייך למסורת של דורי דורות. שייך להיסטוריה ולעתיד. שייך למשהו נצחי. להיות יהודי. משהו שאם ראוי למות למענו, אדרבה ראוי לחיות למענו.

הפשטות של עדות המזרח תפסה את המקום האחרון באוטובוס

לדאבוננו החלוקה היתה מאד ברורה: הפשטות והאמונה התמימה של עדות המזרח תפסו את המקום האחרון באוטובוס. כמה אירוני, שמתוך הכרה ושלמות פנימית, היו הם אלו דווקא שאפשרו לגינוני הכבוד והמלכות של יוצאי מזרח אירופה להתקיים, (חרף ייחוסם הקבלי הנודע של הספרדים). לעומתם, תחושת הנחיתות התת-הכרתית של האשכנזים היתה ניכרת בשטח. מרוב שחשו מאוימים מעוצמות הרגש והחמימות שהפגינו הספרדים. הם הסבו זאת בכך שפרגנו להם בזלזול בוז ודריסה כתשובה, וכך נוצרה האשליה שהם העליונים והחשובים.

לימים נתונים סטטיסטיים מוכיחים, שרוב-ככל החוזרים בתשובה הם ספרדים. המסורת בדמם ונשמתם והחתך הסוציו-אקונומי הירוד בקרבם, מעורר ביתר קלות צימאון לחיפוש וחשיבה על מהות החיים - מאשר מריפוד העור בפורשה ממוזגת עם השלושה תארים / בלונדיניות / וילות על הצוואר.

החרדי האשכנזי הממוצע, וודאי ילעג למו על מילותיי אלו, שכן הוא שרוי בקונספציה הזו ממש, שהוא דווקא סייע לספרדים. שהחילונים הם אלו שיצרו את הבקע המיותר. הוא יטען לאצילות שלא היתה לו שום בעיה עם ה"פרנקים". אדרבה! הוא היה בעד האינטגרציה ולחתן את ילדיו איתם. הוא יפרסם שעזר להקים עבורם ולמענם מוסדות חינוך וכ"ו וכ"ו, ושבעצם זוהי עלילת דם על האשכנזים.

ופה בדיוק קבור הכלב החי. תחושת היוהרה היתה קיימת מתחת לפני השטח לכל אורך ההיסטוריה. בצורה רדומה אולי, כי שוב המציאות לא הראתה שום התנגדות. הצד המזרחי של הגלובוס - שתק. מי שיטען לחפותו ושרק בחלוף 50 שנה למדינת היהודים, נוצר הקרע העמוק מיש מאין - שיחזור בתשובה, ויפה שעה אחת קודם, (ואני אומרת את זה קודם כל לעצמי). האמת הצרובה היא שהשנאה בעבעה כאן תמיד, ובעשור האחרון היא פשוט פשטה עורה לכל שביל טהור, ורקמה גידים גלויים. כאלה שכבר לא מתייראים לצאת בריש גלי, ולרדת אל לב הרחוב הסואן. ואז לראשונה, נשמעה זעקת תהומם.

וככה אנו, בני התמותה. קשה לנו לשבר, כשהכל מסביבנו נשבר, אז מחפשים מחסה "לפשעי האהבה" עד שיעבור זעם. ככה אנו גם בינינו לבין היקרים לנו מכל! בין אב לבנו. בין בעל לאשתו. בין חמות לכלתה. רוצים להיות שייכים, בעיקר אחד לשני, אבל השנאה שחלחלה בגנים, משכיחה את האהבה האדירה בין הנשמות הטועות.

ואני לא אבין אותו לעולם את זה שאמר ו"יהי עולם". וטוב שכך. אחרת, אמרו לי, וודאי הייתי "מהנדסת" גם אותו לנהוג לפי רצונותיי. ורצונו התגלה בבהירות מסנוורת עד עיוורון ב-י"א תמוז השנה.

"וַתִּתְכָּס רִבְקָה"

לפני חודש ושבוע בדיוק, זה נכנס בי כמו רוח פרצים, מהדלת הראשית בלי הטריקה. לא יכולתי להסתיר יותר. התחתנתי. רייס הפך לזנו. מחשבות על פאה התחלפו בכיסוי ראש מהוסס וצעקני מידי, ואת מקומם תפסו תובנות שעדיין הייתי בוסר מכדי להכיל. פתאום ורעמסס, כל מה שהיה מוכר וידוע לי עד כה נהיה לזר ומוקצה. שוב חזרתי בתשובה? ממש לא שוב! אלא לראשונה.

לראשונה שבתי אל חיפוש האמת. חזרתי בתשובה. מקורח (הנסיבות והמציאות) ועדתו, העדה ה"אליטיסטית" הפוטוגנית שלי, כבר לא שיחקה תפקיד. יתרה מכך הפכתי אני למיעוט הנהיר. ברחוב הייתי "ככל האדם". אשה. ספרדייה. חוזרת בתשובה. ברסלבית. גוואלד! המסגרת שהכניעה את שערי, הסגירה, וחייבה אותי להתאמת ולהתעמת עם עצמי וה"אמת" שבי, ועם האמת והתשובה, שחיכו לי בחוץ.

"וַתִּתְכָּס רִבְקָה" יש משהו במטפחת שהוא יהודי מובהק. כשר. מזהים אותו ממרחקים. וכשהוא מסתיר הכל בלי חנופה, הוא מגלה בלי התנצלות את כל האמת. אמת שאפילו מכאיבה קצת בניקיון הכפיים שלה. וכמוני שלא החזקתי באמת הזו ובאמת בכלל, היה זה נעים וקל יותר להנחית את זה שמולי בהאשמות על איפה האמת שלו. לתת לו תחושה שהוא הנחות. המנודה. השוליים. הלא מפותח. ללא נימוסי שולחן וכד', והרשימה מפותלת מכדי להעפיל.

ובלי הודעה מוקדמת עשו את לי את זה. האשכנזים עיקמו אף על הספרדייה שבי, והספרדים עיקמו פה על האשכנזייה בי. חשופה בלי בית קמתי לאמת. מובכת ומבוישת עד כלות הנשמה בארצי, מולדתי, במסורת בית אבי ובשמי. מה לו לשמשון בלי השיער המתבדר ברוח..

"וֶנָסְתֶּם מִכָּל עָלֶה נִדַּף". וזה עצוב שהחוסר ביטחון של עצמנו בעצמנו, משתק את זה שממולנו. נתבקש ההיפך, שכן, אם אני תלוי בסרגל המוסר והערכים של האחר, כדי לא להתנדנד עם הסרגל האישי שלי, הרי שאני הוא בעצם העלה הנידף, ולכן נסתי ממנו כל עוד נפשי בי. נסתי כדי שהוא ירגיש לא רצוי לא שייך וכתוצאה מכך אני ארגיש מעליו. כדי שחלילה לא יתברר שאני החלש.

גיבורים גדולים אנחנו - כשאין התנגדות. מוכנים לשלם כל מחיר, רק שלא נידרש לקפוץ לעמוקים. שלא נתערער בטעות. או נכשל אולי. רק שלא נאלץ להתמודד מול "אמת" אחרת מזו שלנו, ולגלות שיש בה שמץ של אמת. מצחיק שמה שאנו הכי מפחדים ממנו, הוא תוצר מיידי של מה שאנו כביכול מייחלים לו יותר מכל: ל א ה ו ב.

הרי חונכנו על זה. גדלנו על מיתוג התורה - "ואהבת לרעך כמוך", כשבפועל, כל תזוזה או סטייה מנתיב ההמראה הישיר שלנו לעולם האמת, מיורט וממוגר לאלתר. אנחנו רוצים שלום אבל פותחים במלחמה, רק כדי להסיט את תשומת הלב מהחולשות שלנו. עמלים בלהסתיר ולהחביא פגמים, במקום לחשוף ולהיחשף ולאפשר לשני להיות מי שהוא באמת, בלי כל קשר לאם יתברר שאני יותר או פחות ממנו. נעשה הכל! כולל לשקר, העיקר שלא יתגלה סדק ב"אמת" שלנו. בלפיד החוצב להבות שמאשש לנו ש-אני הצודק. שלא תבוא עלינו חלילה מציאות מאתגרת. מציאות שתדרוש מאתנו לעבוד קשה. להתמודד. מציאות שתבקש מאתנו לקחת אחריות (ההלוויה של המילה "אחריות", יצאה ממזמן אבל אף אחד לא בא להספיד אותה, כי אף אחד לא זכה להכיר אותה).

עד מתי נמנע מלקחת אחריות על המעשים שלנו? רק בגלל כשהכרית לא מרופדת ולא מה טוב ומה נעים. לחיות במציאות שלא מנוהלת ולא מונעת מחרדה קיומית על הגאווה הלאומית שלי, או כל אג'נדה שלא תהיה באשר תהיה. מציאות שמזכירה לי כל שניה שבשביל זה באנו לכאן: בשביל לנצח את עצמנו. לצאת מהריבוע הסקטוריאלי, המגביל, המפריד והמפלג. זה שמסתיר, שאולי כולנו בעצם רק יהודים עם הבדלים בכובעים. כי זה מה שיקרה כאן גם ככה, (איתנו בע"ה או בלעדנו ח"ו). כשהאמיץ ההוא יופיע, המשיח. אתם יודעים הרי מה יקרה? אנחנו נאלץ כולנו - להחזיק ידיים. כן, כן כולנו. שכן עם שכנתו המוזרה עם השאל, שבעצם עשתה לו חסדים בסתר כל השנים. ליטאי מבית עם חוזר בתשובה קופצני ונודניק שילדיהם התאהבו, אבל הם - הרסו להם. אתיופי עשיר עם רוסי, שלא אוהב וודקה, שיכלו להיות חברים טובים בחיים אחרים. בעל עם גרושתו, שאותה הוא כל כך רצה לאהוב, אבל לא ידע איך. בגלל החברה שמסיטה ומטיפה לקרע בין הגזעים, ויוצרת חוסר ביטחון באדם, שמפחד לאהוב. אז הוא מבקש רק משיח-משיח, שיעזור לו, להפסיק לשנוא.

אמרו לי פעם שמי שיש לו את מי לשנוא, הוא הראשון שנפגע, מעצם היותו אדם ששונא.

שנזכה לאהוב. באמת. קודם כל את עצמינו, ולא מול המראה, כי מה עוד נשאר בעולם שכזה?

לחצו כאן

שבת שלום!

הערת מערכת: זהו טור ראשון בסדרה הקבועה של אוריין. לתגובות, הצעות לשירים ודברים שבקדושה - ימסר מייל בשבוע הבא

174 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
64
א' משום מה שכחו כולם את התעללויות הספרדים במשך עשרות שנים בעת העליה של תלמידי הבעש"ט והגר"א כשלא נתנו להם להתנהג ע"פ מנהגי רבותם עד כדי הלשנות והצקות בל יתוארו אז הם היו האליטה ונצלו זאת היטב ב' הטרנד שכל מי שהתחיל את צעדיו ביהדות מטיף לנו מוסר כבר קיים מזמן וידועים דברי השפת אמת בכנסייה הראשונה ..
בטעות במקום לגנות את תגובתך יצא לי הפוך שזה מכריח אותי להגיב לך , לגבי ההסטוריה שאתה מביא מה שהיה בין ספרדים לאשכנזים בארץ אני בקיא בכל זה וזה שקר מה שאתה טוען וזה מאד נעים לאוזן הכומהת למחלוקת ושנאה, כן היה לדאבונינו קופה נפרדת לכל קהילה ומזה החסרי לב שבנו עשו פירודים, ואתה מדבר בגסות רוח נורא
63
תכלס זה טור אישי. תשימי תמונה אבל למה בפוזה של "תראו אני יפה"??
זה לא שהיא בפוזה ״תראו שאני יפה״ כדברייך אורית. זה קורה אצלה בטבעי כי היא פשוט באמת יפה. יפיפיה אפילו. וזה טבעי שתגיבי ככה. את מקנא ונשים קנאיות מטבען אז זה מעל הטבע שלך לפרגן. קחי את החיים בקלות אורית. לקנא לא עושה טוב לעור הפנים ;) שלום.
62
כנראה בגלל האיפור בעיניים היא דומה למשהו שהייתי עוברת מדרכה מרוב פחד.

הצגת כל התגובות

61
קוראים יקרים, מחיפוש קצר בגוגל התרשמתי שמדובר בדמות שיכלה להיות היום במקום אחר לגמרי, ובחסדי ה' עזבה את עולם התוהו וחזרה בתשובה ועל זה מגיעות לה הרבה שירות ותשבחות והרבה עידוד! מי מאיתנו יכול לומר שאם היה חילוני ומצליח, זמר בחסד עליון ויוצר ונראה נהדר- והיה עומד בפיתוי לזרוק הכל לכבוד ה' ית'! והיא ע
60
מסתבר שכבר אי אפשר לעשות היום תשובה בשקט,כי כל מי שקרא רקצת בי נחמן מרגיש קדוש עולם.מה אתם מבקרים אותה?בתור מי שקרא את כל הכתבה ולא נעלב למרות שהוא אשכהזי ולא רק הסתכל על התמונה מובן ומוצהר על ידי הגברת רייס או זנו שהיא מבקרת קודם כל את עצמה ולכן הרשתה לעצמה להגיד את זה בקול רם וכל הכבוד על האומץ
59
לחזור בתשובה בלי לקיים את ההלכה זה דמיון. תלמדי הלכה וכולי האי ואולי תזכי באמת לחזור בתשובה. מאחל הרבה בהצלחה.
עוד לא הבנת שצריכים אותך פה ובכיכר טוק?
58
רק הן מקיימות כל כבודה בת מלך פנימה, יושבות בביתן מגדלות ילדיהן, והבעלים מפרנסים המשפחה כמנהג אבותינו. וכשחייבות לצאת, אינן יוצאות בפיאה או כוכע שמושך עיניהם של הגברים, ועוברות על איסור "ולא תתורו אחרי..." יחד עם הגברים המסתכלים עליהן.אלא לובשות לבוש שאינו מאפשר כלל לגבר להבחין אפילו בגופה של האישה,
יישר כח.על הרעיון לפחות.אני למשל,לא יודע אם הייתי מסכים שאשתי תתלבש כך.צריך לבדוק אם יש הסכמה של גדולי ישראל על כך.
ה....
כל הרחוב מסתכל עליהם. לא סתם הרב עובדיה והרב מזוז אמרו שזה פריצות ממש
57
נראה שהבחורה מלאת תוכן ובפרק זמן די קצר למדה לעמוד על הניואנסים הדקים.
56
אף אחד לא סיפר לך בסמינר לחוזרות בתשובה שאת תהיי סוג ב' אף אחד לא אמר לך שהחברה החרדית שונאת ספרדים וגם הם כן כמו חוזרת בתשובה - סוג ב'. את כבר סוג ג' פילו שהיית רייס. כי אשכנזיה שמתחתנת עם ספרדי היא כבר סוג ג'. זוהי הטינופת הלא נאמרת של החברה החרדית!!! עלק "ואהבת לרעך כמוך" "ואהבת את עצמך ומי שכמוך
הכל נשמע יפה אבל ההצעה הזו לא רלונטית כאשר בחוג כיפות הסרוגות מחנכים בבתי ספר מגיל קטן בנים ובנות ביחד ואח"כ בבני עקיבא נפגשים בשבתות זה לצד זה כאשר הבנות עם מיני ורואים להם כל הרגלים עם השוקים והברכים ויושבות מול הבחורים וכל זה טומאה ואהיכן שיש טומאה אין בעיה לא להיות גזעני אבל עדין אין ויתור כעל
את/ה מדבר/ת בלי גרם של טקט!!!!!!!!!!!!!!!!! וכדאי מאוד שתעלה/י את הרמה שלך לאפס!!!!!!!!!!!!!!!!! זכ ששתית ממנו אל תזרוק בא אבן!!!!!!!!!!!!!
אני בעד. יש הרבה טינופת בחברה הזאת
את עושה הכללות מטורפות. נכון שיש בחברה האשכנזית גזענים נאלחים. אבל!!! לא כל האשכנזים ככה. את משקרת רק את עצמך.
ל" ספרדי גאה" תמשיך ללקק לאשכנזים ואולי הבת שלך תתקבל לסמינרים האקסלוסיבים והסלקטיבים שלהם!! או יקבלו את הבן שלך לישיבה נכבדת של "אשכנזים בלבד" ואם ממש תלקק טוב אולי יהיה לבת הספרדיה שלך שידוך עם בחור אשכנזי כזה עם עניים כחולות ושיער בלונדיני עם הרבה הרבה יראת שמיים!! אתה פאטתי!! נו באמת..מי שמשקר
ב"ה אני שמח מה שאני ואין לי שום צורך בעולם לשלוח למקומות אשכנזיים בגלל שהסגנון הספפרדי שלי שונה. מכאן ועד להרבות מחלוקת בעם ישראל ולקטרג ולהכליל את כל האשכנזים כגזענים, המרחק רב מאוד. מי שגזען אצל האשכנזים, (כמו חלק מהחברה בעמנואל), פשוט מתרחקים מהגזען ומתפללים עליו שיחזור בתשובה (אם הוא יהודי).
55
אז מה שאוריין ליטפה אותנו בנקודות חולשה.. ככ הרבה אפשר ללמוד מהמאמר הזה . דבר ראשון-תעמוד מול עצמך בלבד ותחפש את הטוב בשני ותלמד גם להגיד טעיתי..זה דרכה של תורה.כתבה מדהימה יש הרבה מה ללמוד מימנה שה' יזכה אותנו להיות אנשי אמת ואוהבי הבריות.
54
אולי לא שמתם לב כי אתם רגילים אבל זה ממש ממש לא חרדי!
53
אוי, אוי, איזו כתבה , כל כך נכון וכל כך כואב. איך שם משפחה לאחר נישואים משנה את תמונת ההתיחסות לאדם במיגזר החרדי. זה פשוט כאב לב, זו שנאת חינם ועל כך צריך להתעורר. מכירה את הנושא מקרוב מאד, גם בכיוון ההפוך.
52
מענין מי זה הזנו הזה שכבש אותך תמיד דעתי שאת שיעדוך מוצלח אנ מזל טוב כפול גם לשידוך וגם לטור החדש נהנתי מהבלוג את מוכשרת תזהרי מהפוליטיקה כאן
51
כאן תמונת אשה,מה שהרבה זמן לא היה.שכן,"גדול המחטיאו יותר מן ההורגו".
איך נותנים לך להיכנס? הרבה זמן לא היית כאן
זה נכון שהוא כתב דבר שלא כ"כ נכון לכולם. אבל, ההתבטאות שלך לא יפה, רק מזיקה.
זו הלכה שאין עליה מחלוקת.
אתם תמיד פוסלים במומכם.
בשם בדוי? אתה כל כך שקוף, הפוסל במומו פוסל...
כשמדובר באינטרס שלהם.אתם החולים שלא מרגישים מה היא המחלה שלכם שנקראת פגם עינים.ותגידו תודה שיש שפוי אחד פה שבודק לכם את הדופק ומתריע על מחלתכם הקשה.
פה ,נכים בנפשם.איך הצלחת לברוח מ"אבארבנל",לא הבנתי,ימח שמך.
50
רוצה
49
של השביל שגיבור הסיפור עבר בו?! אז כחה הרגשתי כשקראתי את הטור הזה.
דרושה גדלות כדי להחמיא ואם אין מה לכתוב אז למה לייצר ולזרוע הרס וערס?!
48
בגלל התמונה
47
מפרסמת תמונה שלה וזה נקרא דתיה?!?!?
46
כל הכבוד מישהי שאומרת את האמת לכל האשכנזים
45
חזרה בתשובה היא לעצמך לא לחברה לא לסביבה ואפי' לא לאלוקים רק למצוא את עצמך ואת השם יתברך שבתוכך בהצלחה
44
א רהם אבינו שה׳ ינחה את דרכך
43
הבעיה של המחלוקת זה שאלו שהם מחזיקים בזה בכל מאודם לא רק שאין להם שום כוונה לשם שמים כי אף אחד הוא לא טיפש וכל אחד מבין בדיוק מה שהוא רוצה להבין אבל אלו המחזיקים בזה מוכנים למסור נפשם על הגדלת להבות אש שנאה ומחלוקות כי זה החיים שלהם כי כל מה שהם שומרים חיי תורה זה רק בשביל זה. ולדעתי כל נבואות ה
42
התביישתי . גם אני יודעת לצטט: ותלכנה בנות ישראל הלוך וטפוף ומשכרות עינים" מה לעשות היא נראת מחופשת ולא אמיתית. מייצגת את כל מוזרי ברסלב. ובעיקר: היא, שלא שומרת על מראה יהודי תבוא להטיף לנו על התנהגות ועל מסורת אבות?! אני אשכנזיה, ומחפשת שידוכים רק אשכנזים, שבני ימשיכו את מסורת הבית בו גדלו. חברתי ה
41
למה כל מילה שנייה להכניס פסוקים תנכיים ותיאורים דרמטי בלי סוף?! תקצרי ותגיעי לנקודה זה לא ספר זה טור אישי. זה נכון שיש לצערינו גזענות אצל החרידים האשכנזים, אבל אצל ספרדים זה לא ממש לא נכון.
קראתי את המאמר. עם דבר אחד הסכמתי ועם דבר אחד לא הסכמתי: איתך יעל אני לא מסכים כי מצאתי בכל הכתבה רק שני ציטוטים ולא בכל מילה שניה. ומכאן אני מסיק את מה שאני כן מסכים איתו: מסכים עם המסר של גברת זנו רייס שעם ישראל אוהב להגזים בתחושת האמת שלו. שבוע מבורך וטוב
40
כל מי שגולש באינטרנט אין מצב שהוא לא נקלע לאיזה שהיא תמונה של אשהולרוב שהם תמונות לא צנועות אז מה קרה לכם פתאום שנתפסתם לאיזה תמונה של אשה על פי ההלכה מותר להסתכל אל אשה שלא על מנת להינות רק אסור לתר אחרי הלב והעיניים כמו שנאמר "וללא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם" משמע שמותר להסתכל אבל לא לתור
אז לא היה מקום בעולם לכל הצבועים האלו
ה"לתור" מגיע מהר מאוד אחרי ה"להסתכל"!!! לתשומת לבך.
39
יש לך אומץ רק צריך יותר קצר אהבנו את הכתיבה של במקו ולאידעתי לאן נעלמת גם אני חזרתי בתשובה רצו להכיר בינינו אבל את לא רצית כי רצית רק אשכנזי אז מה קרה לך זשאת תשובה אמיתית להתחתן עם זנו הלואי ויחזיק מזל טוב
38
זה לא מתאים ומריח חילוניות שאתם מפרסמים תמונה של אשה זה איסור תורה, ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם, מה נסגר איתכם??!!! איפה צינימום כללים של בני תורה...? זה מה שעושים הבעלי תשובה מסתדרים מעט ומקלקלים הרבה הם מכניסים את החילוניות שטבועה בהם למחנה שלנו פשוט בעדינות.. היעלה על הדעת שבאתר דתי חרדי תפו
היא עשתה לך משהו??
37
הי אוריין, אני מגיעה ממשפחה של "חצי חצי"- כך שאני מחוברת גם לאשכנזים, גם לספרדים וגם לחוזרים בתשובה. זאת אומרת שלמדתי לאהוב ולהעריך את כולם ולהתנער מהתיוגים. לצערי, המחשבה הראשונה שעלתה בעיני הייתה: למה היא עשתה את זה לעצמה? יאפ. הבנתי שגם אני קצת חוטאת לסטריאוטיפים. כן, הציבור החרדי נהדר מהרבה סיב
36
אני לא מאמינה!!!!!!!!!!!!! מזל טוב. תחזרי למאקו השפויה!! פליייז
35
איכס מדברים על מטפחות ומצטלמים עם מיטב האיפור הריסים וכו' איכסא לאן הגענו
34
שבוע טוב קראתי את הטור החדש של גב' אוריין זנו [רייס] ראשית ברכה לעורכי האתר ככר השבת על הטור החדש ברכה לגב' זנו תחי' על האומץ בכתיבה שלה זה מאמר שצריך לימוד . ישנם דבריםן שאני לא מסכים איתם לחלוטין אבל באתר יש במה חופשית להבעת דעות גם אתה חושב שהם בסתירה להלך המחשבה שך אבל ,,,,,,,,,,,,,,, קראתי
יש עניין של "והייתם קדושים" וגם דברים שלא מובאים בהלכה צריך להיזהר בהם במיוחד בעניין הצניעות.. כתבת קנאים??! אני לא חושבת שאפילו בסתר ליבי מתעוררת איזושהי קנאה,יש עניין של דרך חיים ..אם אתה טוען שגדולי הדור פסקו שאין עניין בתמונת פנים של אשה אין ספק שאתה יודע מה אתה אומר וזה ממקום מוסמך אבל גם אין ס
33
שהפכת ממישהי מכובדת לטראש?! ומנבסה לגייס לכך את השד העדתי? לא חכם במיוחד.
32
עדיף את האתר שלא רואים שם פני אישה אני מבקש התנצלות מהאתר על פרסום נשים מה אנחנו חילונים???
האינטרנט מטיבו מסוכן, אל תגלוש בכלל באינטרנט
31
עוד נישמע עלייך.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
30
אני ממש מרגיש חיבור עצום למילים ולתחושה משום מה אני מריח ספר באויר הייתי שמח אם זה היה קורהא לא יאומן כמה שהרבה שנות מאבק של בעל תשובה מצאו להם ביטוי מהיר וקולח מפיה של בעלת תשובה טרייה ישר כח עליך נאמר "בזכות נשים נגאלנו ועתידים להיגאל" המשיכי בדרכך ובאמת שלך ואל תראי אף אחד ישר כח
29
מבינה ומזדהה עם הקונפליקט שלך הוא אמת כואבת (כמות התגובות 'המתקוממות' רק מוכיחה עד כמה.) הציבור החרדי רחוק מלהיות מושלם והחזרה בתשובה ממשיכה כל החיים אז לכי עם האמת שלך עד הסוף . , מחזיקה לך אצבעות.והלוואי שנשבור כבר את חומת הגזענות המגעילה והמטופשת הזו שהורסת בנו כל חלקה טובה.
28
מושלם כיכר תעיפו את זה!
27
למה החרדיים מבית לא רוצים אותנו בקרבתם,ולא שישחקו הילדים ביחד.יש בנו[החוזרים בתשובה והספרדים]אי וחוסר הבנה כיצד הם רוצים לגדל ולחנך את משפחתם,איך גדלה כזו רייס בבתיהם של גדולי תורה [כלשונה]המיוחסות שאף סעדה איתם וכ"ו,ולא יודעת את המבוא[לפני הא"ב]לחיים חרדים האומרים כל כבודה...ועוד תמונה?צריך לזה קצת
לא רוצים אותנו בקרבתם ושישחקו יחד? בבקשה! שומעים את השנאה האשכנזית היהירה שלך מבעד לכל אות מתחזה גם ממרחקי הרשת. כל מה שהיא כתבה חרוט סלה חבל עלינו בואו נכבד גם עם ההבדלים לזה מחנכת התורה כולם בסוף חוזרים לאותו מקום. השואה התרחשה במזרח איפה ולא במרוקו, להזכיר לך
יש לחרדים מבית הזכות לגדל את בניהם ללא סלנג [סבבה ,אחלה ,אחי,גבר וכ"ו וכ"ו,בלי לדבר על מילים שא"א לכתוב]וללא רדידות שמגיע מהעולם החילוני,אין קשר למרוקו ,יש קשר לפתיחות ולתמימות שלנו להאמין שכל יהודי[במצב של היום של עולם מלא לכלוך] יכול לשבת ליד ילדנו ולגור בשכונתינו ולשחק עם בנותינו ,וגם מבעלי תשובה
אתה כותב" יש בנו" כאילו אתה חוזר בתשובה וספרדחם , אבל אח"כ התבלבלת וכתבת "הם".בקיצור אתה סתם גזען וצר ראייה, שמשחק אותה הכי צדיק, אבל גולש באינטרנט.
26
למרות שאני אשכנזיה אני מסכימה עם הדברים שלה ומה זה משנה איזה תמונה שמו ואיך היא נראית זה מה שמעניין אתכם???
25
מילים מאוד מפוצצות ומאוד דרמטיות וניסוחים מאוד פתלתלים למשהו שהיה יכול להסתכם ב 2 או 3 אמירות פשוטות..לא ? והתמונה ? לא משהו...נראת חצי גבר חצי אישה... עם הבעה לא נעימה על הפנים...אני הייתי שם תמונה אחרת צנועה ורגועה יותר.. ולא באיפור מוגזם זמשכיר לי דראג קווינס.... סורי... ובס"ה הלוואי ונקרא עוד ד
24
כבר חשבתי שלא נשמע ממך וששטפו לך את המוח ותעלמי לכולנו ונפסיד אותך לגמרי. את הרי יודעת שהאמנתי לך בכל כתבה שיצאה מהלב שלך ונכנסה ישר לשלי... אל תקשיבי לכל השונאים בנפשם יש לך המון מליצי יושר בשמיים מהזכויות הרבים שליקטת בדרכך. אני מעיד שלמרות הביקוש חיכיתי רק לך. לא עזר היופי ויחוס של המשפחה שלנו א
23
לשים פאה הם לא ישימו כי זה פריצות איומה ונוראה, אבל מטפחת עם קשירה בולטת ואיפור הכי בולט, והכי גרוע, לפרסם את התמונה שלה, זה מותר. לכן אנחנו הולכות כמו רבותינו, לובשות פאה, ומי שמדברת נגד זה, הכל קנאה וזהו. שום צניעות.
אם בדרך אבותייך חפצת ללכת הרי שהם עכשיו מתהפכים בקיברם. הפאות של היום זה לא הפאות של אבותייך ולא של אבותיי..לצערי גם אני עדיין לובשת פאה אבל לא להגזים שהיא יותר צנועה ממטפחת
◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד
זהו שכנעת אותי ואני עוברת לפיאה אני אשה צעירה וגם ככה תמיד היה לי קשה עם המראה של המטפחת עכשיו שאני רואה שפאה זה מותר ואף רצוי מי אני שאתנגד?! יאללחה אני רצה לקנות את הפאה היפה ביותר בחנותתתתת יש!!!!
של דני אבן עזרא , והבנתי מיהו "ספרדי טהור" וגם מיהו "מיטל", שזה אותו אחד.
עכשיו תטרח גם להביא מאמרים מגדולי הדור שהורו איזה פאות מותרות!!! נפלת על הראש!לא מקנא בגהינום שלך! אתה לא יודע שיש הרבה נשים שמחכות לשמוע את הדברים האלו כדי לעבור לפאה או כדי לנקות את המצפון??? כשאתה מביא אמת תביא את כולה.
גדר הפאה המותרת. בטח לשיטתך, כל הנשים לובשות פאות ארוכות גולשות. אז דעי לך שראשית יש להבין מהי פאה פרוצה ומה המקור לאיסור שלה, ואח"כ אפשר לדבר על "פאות ארוכות גולשות" ולהכליל את כל הנשים החרדיות בחדא מחתא. והנה יש שהביאו ראיה שסתירת שיער היא פריצות, שבסוטה מצינו שהכהן סותר קלעי שערה, ופירש רש"י (סו
22
שיסמו את תמונתה
21
די מה זה ההתנשאות הזאת אני מכיר אותה חולה על כל הראש בושה שאתם נותנים במה לערימת השטויות האלו
20
יש ברשת הרבה תמונות של נשים. וגם ברחוב יש נשים וגם באוטובוס יש נשים ואפילו בבית הכנסת יש נשים. לא תוכלו להתחמק מאיתנו אתם תראו אותנו בכל מקום!!!!!!!!!!!!!!!!! חלאס עם הפוביה הזאת חלאאס כולה תמונה של אישה!!!
כמה שאת צודקת, דיי להיות צבועים, תתחילו לחיות.
19
אז יש מחלוקת בית שמאי ובית הלל. ושניהם צודקים. ואלו ואלו דברי אלוקים חיים. אז יש כאלה מבינכם שמפריעה להם התמונה, הם לא ציפו לזה, הם גם לא רצו בזה באתר החרדי הזה, ובצדק. יש כאלה מבינכם שמפרגנים ואוהבים ומוקירים את אלו שחצי תאוותם הייתה להם כמעט בידם ובחסדי ד' יתברך החליטו לעבור אל עברו האחר של העולם
18
מהתמונה הזדעזתם אבל את הכתבה עצמה בכלל לא קראתם, וישר הגבתם בחריפות. אני לא יודעת מה ההלכה לגבי פרסום תמונה של אישה אז אני לא אגיב בענין. אז לענין הכתבה, דברים אמיתיים ויפים, ואם כולנו נפנים אותנו יבוא משיח עכשיו. כי זה מה שחסר לנו אהבת אחים. אהבת חינם.
17
תמונה פחות נועזת ..קצת יותר רוך יעזור
16
עוד הסברים אחרי התמונה...זוועה...!!!!!!!
ברכה לפי השם שלך רואים שנולדת בבית מאוד חרידי. תשאלי את עצמך כמה את שינית את עצמך לטובת יראת שמיים? לעומתך חוזרות בתשובה עוברות קברת דרך שכניראה אם את היית באותו מקום שלהם , לא היית טורחת לעשות את השינויים שהם עשו. השנאה שלך כלפי החוזרת בתשובה , מראה את הריקנות הדתית שלך. את דתייה מהרגל ולא באמת,
דבר ראשון אני מבית חרדי אבל לא כל כך חזק , שני ההורים שלי חוזרים בתשובה... אני ממש לא שונאת חוזרים בתשובה-חס ושלום!!!!!! ואני התכוונתי לומר שאם היא חוזרת בתשובה איך היא מסכימה להשים את התמונה שלה ככה באתר חרדי.....
15
חזרת על הרעיון במילים שונות זה ממש בלתי נסבל. הרעיון ברור פעם הבאה שיהיה קצר יותר ואם את חזרת בתשובה עדיף שתורידי את התמונה שלך זה לא מוסיף לך כלום אלה להפך וחבל עלי והצליחי
14
אורייה החיתית ...שווה ביותר
13
כתבה ארוכה מאוד למה שמת את התמונה שלך ? שיהיה בהצלחה נשמח לקרוא דברים מענינים
12
השם אוהב אותך, אבל הוא שונא את המחרחרי ריב ואת השוחטים בלשונם .
11
בס"ד תגידו מה שתגידו.
10
חוזרת בתשובה!!!!!!!!!!!
בס"ד ואם את תכתבי או תדברי את מקטרגת כן היום כל הוכחה זה הופך להיות כקיטרוג אוי לנו הקב"ה גם כועס וגם מרחם על דור עיקבתא דמשיחא.
9
הכוונות הטובות שלך ברורות, אך לא תמיד המעשים ראויים אם הכוונה טובה. רבינו נחמן מברסלב זי"ע אמר שעיקר היהדות זה שולחן ערוך. תלמדי הרבה הרבה הלכה, ותתבודדי כל יום אליו יתברך, ותבקשי ממנו יתברך שיאיר לך את הדרך הפרטית שלך, האם ראוי לנשמה יקרה כמוך לפרסם את תמונתך ואת דיעותייך כאשר את יודעת בדיוק שאפילו
הצגת התמונה שלה פה.זה אתר חרדי? פשוט חילול ה' שאין כדוגמתו.
את עושה בדיוק את מה שזנו הזאת עושה ומתלוננת על זה מאחורי מילים מתחנפות ונחמדות וזה קצת צבועה. מאד צבועה אפילו. את מישמת את כל השולחן הערוך? היא לא אמרה שהיא כן בדיוק הפוך היא אמרה שהיא גילתה שהיא לא ומקווה להשתפר. חזק וברוך על זה ועל היוזמה באתר ורק אהבת חינם לכל בני ישראל
8
עלי והצליחי בחרת בדרך הנכונה...אשרייך... (נשל באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
7
חסר פואנטה ברורה. הלשון חוזרת על עצמה הרבה מידיי. נא לקצר ולתמצת!
6
אבל במאמר הזה קצת התייאשתי באמצע זה היה ארוך ומיגע עדיף קצר וקולע כי יש לך את זה. בהצלחה.
5
את עוברת כל כך הרבה מהפכים ואירועים משמעותיים בחייך. את חותרת לאמת בכל כוחך, מחפשת ותוהה. את מתכסה ברדידים, מכסה את השיער, מכסה על הזהות המקורית שלך, מסירה מעצמך שאריות של חיים ישנים, מנסה למצוא זהות בשלל התארים המקיפים אותך. אוריין היקרה. התארים הללו - אשכנזיה, ספרדיה, ברסלבית, כוכבת טלוויזיה, עם מ
4
בושה!!!
3
 לפני הכל מזל טוב וסימן טוב ! ! ! ! !  אני הכי שמחה בעולם בשבילך וגם בשביל עצמי אני הייתי קוראת כל מילה שלך במאקו  וגם שלחתי לך מייל יש לך זכות גדולה בשמיים עזרת לי להבין ולקבל על עצמי קבלות ממש נתת לי כוח לשנות דברים שלא הייתי מעזה בחיים את לא יודעת כמה עזרת לי באמת ! היה לי ברור שלא יקח הרבה זמן
2
יש דברים שאני כן מתחבר אליהם ויש דברים שלא כמו אחת שחוזרת בתשובה היא נהיית פנאטית קיצונית רק לפני היא חגגה בטירוף ויאלה עכשיו היא פתאום הרבנית חנוכה ומה שכן אני מתחבר אליהם יותר מהחרדיות שיש להם הרבה פשטות ויושר פחות שופטים אותך או מבקרים או בודקים אותך כמו החרדיות ואני מאוד מתחבר לבחורות פשוטות יות
1
נהנתי מהכתבה, תמשיכי לכתוב!! תודה, ובהצלחה!
תרבות