הוא מסתובב בין שבילי הסופר ממולל את הדף בידו, מנסה לפענח נסתרות, להבין קודים וראשי תיבות מסתוריים, כמויות ושמות מסחריים. אין כמעט ביקור בסופר בלי להיתקל באיש כזה, כולנו מכירים אותם, הם הולכים הלוך ושוב בין השורות הארוכות, מתכופפים למדפים הנמוכים בחיפושי מוצרים אבודים, וכשהם כבר מוצאים את המוצר הרצוי, הם שולפים את הסלולרי ובלית ברירה מתקשרים, שוב, הביתה (טונה בשמן או במים?). מסתבר שהאיפיון קיים בכל מגזר, גיל, דת וגזע. ואיך זה שעוד לא הוקם מוקד תמיכה טלפוני לקבלת פניות מגברים תועים בסופר?
ההמלצה לבצע קניות מתוך רשימה מסודרת, היא עתיקת יומין, הניסיון בצרכנות נבונה מלמד כי קנייה באמצעות רשימת כזו, היא קנייה חסכונית וכדאית יותר. האפשרות של מעבר בין כל השורות וקניה לפי "הזכרון", היא יקרה מאוד, במיוחד כאשר מגלים בבית, כי יש מוצרים חשובים שלא נקנו ונאלצים להשלים את הרכישה במקומות אחרים.
היום יש שלל אפשרויות להכין רשימה: השיטה המיושנת של הדף הוותיק, המלא שרבוטים בצבעים שונים; רשימה בקובץ ממוחשב, עדיף באקסל עם אפשרויות מיון שונות, כדי להקל את בדיקת המלאי שברשימה לפני היציאה לקניה; ויש גם כיום מי שמשתמש באפליקציות של רשימת קניות לבעלי הסלולאריים מהדור החדש.
מהי חשיבותה של רשימת קניות? איך אפשר לחסוך באמצעותה כסף? מהם הסודות לניהול רשימת קניות יעילה? על כך ועוד בכתבה הבאה.
גיבוש שוטף - רשימת קניות יעילה ביותר, היא רשימה שהנתונים בה מתגבשים לאורך זמן, ולא בדקות הספורות שלפני היציאה לסופר. יש להניח במקום גלוי ובולט את הדף, ולידו להצמיד עט קבוע (המתקדמים יעדכנו בקובץ או בסלולרי). רשימה כזו תבטיח שלא יחסרו מוצרים לצריכה שוטפת, למשל שמן, ברגע שנותר רק בקבוק אחד רזרבי, יש לציין את זה ברשימה לקנייה הבאה.
הערכת זמן – רשימה קבועה איכותית, תהיה בהתאם להעדפה האישית- קנייה שבועית קטנה, או רכישה חודשית מרוכזת. כמובן שהדבר דורש השקעה מסויימת כדי להגיע לרשימה מקיפה וקבועה של מוצרים, כולל כמויות לפי הזמן המועדף. הערכת הזמן תוכל לחסוך אחוז ניכר מההוצאות המיותרות למשל, הערכת הצריכה של כמות הטיטולים, שמחירם נמצא בכותרות לאחרונה, תאפשר לרכוש אותם תמיד בקנייה המרוכזת ברשתות הזולות, ולא להיתקע ולקנות בלית ברירה בחנויות קטנות ובפער מחירים שיכול להגיע לתוספת של 30% במחיר.
רשימה ממוקדת – בנוסף לרשימה הכללית, יש להכין רשימות קבועות וממוקדות על פי נושאים, לדוגמא: מוצרים הנרכשים בסוף השבוע לכבוד שבת, רשימת ירקות ופירות ועוד. גם רשימות אלו חוסכות קניות של הרגע האחרון הנעשות על פי רוב במקומות היקרים יותר.
עושים סדר – החנויות נועדו להאריך את השהות בחנות לכמה שיותר זמן. לכן גם כל הפריטים החיוניים ממוקמים במעמקי החנות, כדי שבדרך אליהם תקרוץ אליך סחורה מפתה. עדיף להתביית על חנות קבועה, גדולה וזולה ולהכין את הרשימה בהתאם לפריסת המחלקות שלה. ברגע שהרשימה מסודרת הקנייה יכולה להתבצע ברצף ובהימנעות מדחפי קניה מיותרים. בנוסף, משאירים את הפריטים הדורשים קירור לסוף הקניה, כדי שיהיו כמה שפחות מחוץ למקרר.
תפריט בהזמנה - יש מי שמתכנן את התפריט לפי ימים ועל פי זה רוכש את הפריטים הנדרשים. על פי רוב כשמתחילים לגבש רשימה קבועה, היא תכיל את מצרכי המזון העיקריים השימושיים בבית. כדאי לתכנן מראש, אם רוצים להכין מנות מיוחדות, ולהוסיף לקנייה המרוכזת, את הרכיבים הנדרשים לפי המתכון.
הפתעה יקרה – הרשימה המגובשת יחד עם בדיקה שוטפת של המוצרים בארונות ובמזווה, תמנע הפתעות וחוסרים של מוצרים שמאלצים אותנו לרוץ לחנות הקרובה והיקרה יותר, בדרך כלל. בדיקה צריכה להיות גם על המוצרים במקפיא. ערנות כזו גם תסייע להימנע מאגירה מיותרת של מוצרים.
מחיר מבוקש - יציאה לקניות עם רשימה מאורגנת, תאפשר לתכנן את גובה התשלום שנצטרך לשלם בקופה. כמובן שיש לקחת בחשבון מעט יותר מכך, עבור תוספות ומבצעים מיוחדים. מי שמגיע לקניות ולוקח מכל הבא ליד, ללא תוכנית מסודרת, עלול למצוא את עצמו מופתע ביותר מהמחיר היקר שיתבקש לשלם.
לסיום, אפשר לומר כי בהתאם לכלל הידוע, גם כאן כל ההתחלות קשות, בעיקר היגיעה הראשונית ביצירת רשימה על פי הכללים שפורטו. בהמשך, העדכון השוטף הופך להרגל, במיוחד כשנוכחים לדעת כי הרשימה שווה חסכון של מאות שקלים בחודש. עם הזמן, דרך ניהול הרשימה נעשה בקלות והיא הופכת לחלק מהחיים ולחסכון מהותי לאורך זמן. אפשר לומר: "יגעת וחסכת – תאמין!"