כיכר השבת
הלכה ב-60 שניות

רכות, קשות ורטובות | מה מברכים על מצות אחרי פסח? | צפו 

"הלכה ב-60 שניות" ב'כיכר השבת' עם הפוסק הגאון רבי בנימין חותה - פינת הלכה יומית קצרה ואקטואלית | ובפינה היומית: דיני ברכת מצות רכות, קשות ורטובות - אחרי הפסח? • צפו (יהדות)

|
6
|
(תמונה ראשית, צילום אילוסטרציה: Chaim Goldberg/Flash90)

"הלכה ב-60 שניות": הפוסק הגאון רבי בנימין חותה מגיש מדי בוקר ב'כיכר השבת' פינת הלכה יומית קצרה ואקטואלית, המתמצתת את פרטי הדינים והמנהגים.

ובפינה היומית: דיני ברכת המצות לאחר הפסח.

מצות רכות - בין בפסח ובין אחרי פסח זה "המוציא", זה לחם, זה פיתה רגילה - רק זה לא חמץ. המוציא כל הזמן.

מצות קשות - המרובעות, המכונה, או עבודת יד, בפסח, לכולם זה "המוציא" כי זה הלחם שלנו אין לחם אחר. אחרי פסח, יש לנו לחם אחר, אז הם נהפכים ל"פת הבאה בכיסנין" כמבואר בשולחן ערוך סימן קס"ח דבר שהוא נכסס, שהוא קשה, בייצור שלו הוא קשה - ברכתו "מזונות", לספרדים המצות הקשות אחרי פסח זה "מזונות".

מתי זה אחרי פסח? מיום אחרי פסח בבוקר. מוצאי פסח בלילה - עדיין זה "המוציא" כי לא מצוי כל כך לחם, אז זה הלחם שלנו. בבוקר כבר מצוי, אז הברכה של המצות נהפכה ל"מזונות".

מה קורה אם לקחתי מצה קשה והרטבתי אותה - אני מתייחס אליה כרכה או קשה? הלכה למעשה, ברכתה נשארה "מזונות" כי מזונות לא נהפך להמוציא.

צפו בפינה

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
נכון, אך הרב לא התייחס לפוסקים האומרים כי "אם קובע עליה סעודה – נמצא ששב ומחשיבה כלחם, ולפיכך מברך עליה המוציא"
חאג'
דין קביעת סעודה לא קשור לדעתו של האדם אלא לכמות שהוא אוכל, וזו הלכה שלא קשורה דווקא למצות אלא לכל מזונות (באפייה) שאפשר לקבוע סעודה ב 216 גרם. והרב נקי שליט"א כתב בספרו בהלכה ובאגדה שאם אכל מצה 162 גרם
אדיר
כמו כל עוגה
פשוט
3
חזק וברוך תודה על ההלכות המחכימות
יהודי
2
מה כוונה מצות רכות?
דבורה
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות