האופניים החשמליים הפכו לאחד הכלים הקטלניים ביותר בתאונות דרכים בשנים האחרונות מה שגרם לשינוי משמעותי בחקיקה מולם ובמשרד התחבורה פרסמו לא מכבר תקנות חדשות שייכנסו לתוקפן בעוד חודש בתחילת שנת 2019.
לימודי תאוריה
משרד התחבורה מחלק את רוכבי האופניים החשמליים לשתי קבוצות: תלמידים בני 16 הלומדים תאוריה בבית הספר ורוכבים המחזיקים רישיון נהיגה לרכב פרטי או כלי רכב דו גלגלי. על פי התקנות החדשות התלמידים הצעירים, יעברו קורס קצר על ידי מורי תאוריה מוסמכים כאשר בתום הקורס תיערך בחינה שבסופה יקבל התלמיד אישור לנהיגה על אופניים חשמליים.
סנקציות מחמירות לרוכבים
מי שייתפס רוכב על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 ייענש בדחיית רישיון הנהיגה בשנה והחרמת האופניים. סנקציה נוספת שכלולה בתכנית היא קנס של 10 אלפים שקלים עבור כל מי שישדרג את ביצועי האופניים החשמליים על ידי הורדת המגבלה של המהירות המותרת על פי חוק. כמו כן אותו קנס יוטל גם על מי ששינה אן מבנה האופניים החשמליים או שהיה מעורב בשינוי שכזה.
בנוסף על פי התקנות החדשות של משרד התחבורה, הרשויות רשאיות לשלול את רישיון העסק עבור מוכרים לא חוקיים של אופניים חשמליים או עבור אלו שמספקים אופניים לא חוקיים, כאשר במידת הצורך הם יקנסו ב- 10 אלפים שקלים עבור כל אופניים.
העלאה של הקנסות לרוכבים בניגוד לחוק
הקנסות לאלו שייתפסו עוברים על התקנות עלו משמעותית. בין העבירות עליהם יקבלו קנס מוגדל: רכיבה ללא קסדה, דיבור בטלפון במהלך הרכיבה, נסיעה עם אוזניות, רכיבה מתחת לגיל 16 ועוד.
בנוסף שר התחבורה הורה לבחון את המשמעויות והאפשרות להצמדת לוחית זיהוי לאופניים חשמליים, שתאפשר זיהוי של האופניים. בנוסף, הוא הנחה לבחון את הדרכים לחייב את רוכבי האופניים החשמליים בשימוש באפוד זוהר ובפנס תקני במהלך רכיבה בלילה.