מזה שנים רבות, שנפוצה לה התופעה, בין בישיבות קטנות ובין בישיבות גדולות, של בחורים שאינם הולכים לישון על מיטתם בליל שישי, אלא נשארים ערים כל הלילה, עושים 'משמר' ושוקדים על תלמודם בהתמדה, כשלאחר מכן ביום שישי בבוקר משלימים את שעות השינה.
אחד המשגיחים שיגר פניה אל עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חבר מועצת גדולי התורה, בו תיאר שבמציאות הקיימת ישנו רפיון גדול בסדרי הישיבה בימי שישי ושבת, ולטענת חלק מהבחורים הם עושים סדר לימוד של 'משמר' כל ליל שישי, בטענה שהם מרוויחים שעות נוספות של לימוד התורה. והשאלה היתה האם נכון וראוי לקיים 'משמר' על חשבון יום שישי, כשהדבר פוגע בסדרי הישיבה, ובאווירת הרצינות הקיימת בכל ימות השבוע.
הגר"י זילברשטיין במכתב תשובה מיוחד אותו שיגר אל המשגיח, פתח וכתב כך: "בדבר שאלותיכם, האם נכון לקיים משמר בליל שישי. החפץ חיים זי"ע ועוד גדולי ישראל הזהירו שבחור ישיבה צריך להקפיד לישון בזמן שינה, לאכול בשעת אכילה, ובשאר השעות ללמוד, לפי שזה הוא הסוד להצלחת לימוד התורה, שזוהי דרכו של היצר הרע, לומר לאדם 'היום אל תאכל, אלא תלמד שתים עשרה שעות ברציפות', או 'היום אל תלך לישון, אלא תלמד כל הלילה', ואין זה אלא מעשה יצר הרע, אשר זומם להחליש את כוחו של האדם ולהתישו, צריך שיהיה לו לאדם סדר יום".
הרב זילברשטיין מוסיף ומספר: "כפי שהעידו על החפץ חיים זי"ע שהיה נוהג להיכנס בעצמו לבית המדרש של הישיבה בכל ערב, והיה מכבה את האור, כדי שילכו כולם לישון בזמן, זה הסוד של הצלחת התורה, כאשר אדם הולך לישון בזמן, הרי הוא קם עירני ומלא מרץ, וביכולתו ללמוד היטב ולעיין בתורה כדבעי. רק יזהר שלא לדבר ולשוחח באמצע הלימוד בשום אופן, רק ללמוד ברציפות וזה סוד ההצלחה".
עוד מעיד הרב: "וזכיתי לראות הרבה גדולי ישראל, ביניהם מרן הרב אברמסקי זצ"ל, מו"ח מרן הרב אלישיב זצ"ל, מרן בעל ה'קהילות יעקב' זצ"ל, וגיסי הגר"ח קניבסקי זצ"ל, והצד השוה של כולם, שהקפידו מאוד על סדריהם, וכן מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל מעולם לא עשה "משמר", ואפילו בליל שבועות, הוא הרגיש שאם יעשה "משמר", זה יפגע לו בסדרי הלימוד, ולא עשה משמר".
בהמשך דבריו הביא הרב זילברשטיין, כי בחור צעיר שיעשה משמר ויהיה ער לילה שלם, מי יודע היכן זה עלול להזיק לו בהמשך, כגון שיגרום לו חולשה וכדומה, וגם אם כעת אינו רואה שיש לו נזק, בכל אופן לפעמים לאחר תקופה ארוכה שכך נוהג יגרם לו נזק.
נקודה נוספת מעלה הרב זילברשטיין במכתבו, שאם בחור חסר מהסדר ביום שישי, הוא גורם רפיון לכל הישיבה, ועוון זה תלוי בו חס ושלום. ובפרט לאור מה שכתבו הספרים הקדושים על מעלת לימוד התורה בשבת, אם כן אם על ידי שיהיה ער בליל שישי, ילמד פחות בשבת, הרי שיצא שכרו בהפסידו.
המסקנה העולה מדברי הגר"י זילברשטיין, כי ראוי לו לבחור להיצמד לסדרי הישיבה המסודרים אותם סדרו לנו רבותינו גדולי ישראל, לאכול בזמן האוכל, לישון בזמן השינה, וללמוד בזמן הלימוד, וזה סוד ההצלחה.