לאחרונה התפרסם כי עומדת להיפתח ישיבה גדולה המערבת לימודי חול בראשות הגר"ד לייבל, גדולי ישראל בראשות הגר"ד לנדו, יצאו במכתב חריף נגד הישיבה עליו חתמו גם גדולי ישראל, מלבד הגרב"מ אזרחי והגרמ"י שלזינגר, בשיחה השבוע עם אחד מתלמידיו הקרובים, ענה הרב לייבל על הטענות הקשות שהופנו נגדו.
בפתח השיחה, שואל התלמיד: "הרב עסוק ומוביל פתיחה של ישיבה גדולה לקרת זמן אלול הקרוב שתשלב לימודים אקדמאיים כחלק מהלימודים בישיבה. אנחנו יועים שלאורך השנים גדולי ישראל התנגדו לזה בצורה נחרצת אנחנו יודעים גם כן שבעבר הרחוק יותר ישיבת וולוז'ין נסגרה בעקבות השילוב של לימודי החול בישיבה. מה התשובה של הרב לדבר הזה?".
הגר"ד לייבל משיב: "קודם כל אני חושב שהסיפור של וולוז'ין לא רלוונטי בגלל שבאמת לימודי חול שהשפה באמת היה שמה והדרישה באמת של הצאר היתה 9 שעות ועל זה נסגרה הישיבה. היוזמה הזאת התחילה כששני ראשי ישיבות של הישיבות התיכוניות הנחשבות אמרו לי שיש להם בחורים שלא רוצים ללכת לישיבה. הם רוצים ללמוד מקצוע ישר. הם אמרו לי. או שאתה פותח ישיבה או שהם הולכים לאוניברסיטה או לצבא".
הרב לייבל המשיך ואמר: "אמרתי לו, תפתחו אתם. הם לא יכולים לפתוח. תלכלך אתה את הידיים. אמרתי אוקיי. אני אעשה את זה. אז אני לא מבין מה הנושא. יש בחור שהוא הולך לצבא אואו לאוניברסיטה או שילמד חצי יום וילמד חצי יום תואר, מה עדיף? יכול להיות שהסמנטיקה. יכול להיות שלא רוצים שייקרא ישיבה. אין לי בעיה עם זה. נקרא לזה מתיבתא, נקרא לזה אחרת".
התלמיד ממשיך להקשות: "למה זה בסדר שזה יהיה כחלק מהלימודים בישיבה?".
הגר"ד לייבל משיב: "עוד פעם. זה סמנטיקה. אם אתה לא רוצה לקרוא לזה ישיבה לא נקרא לזה ישיבה. ברור שיש עדיפות עצומה שיש לך בחור בן 18, שאו אתה שולח אותו החוצה והוא חוזר לך ב11 בלילה. אתה לא יודע איפה הוא נמצא. מתי הוא חוזר אין לך פיקוח. אתה חייב להיות אחראי כלפי ההורים כשאתה לוקח ילד אתה מפקח עליו".
"אז איך אתה מפקח עליו?", תהה הרב לייבל רטורית והשיב: "אתה מפקח עליו כל היום! הוא אצלך גם בלימודים, אז בבוקר הם לומדים תורה. אחר הצהריים תורה, בערב תורה ויש פה אחריות על הילד. אתה זורק אותו החוצה, מה יהיה בחוץ?".
התלמיד הקשה עוד: "המשמעות של זה מצד שני, שזה יכול להיות פיתוי מאוד גדול להרבה בחורים אחרים שנמצאים היום בישיבות ונשארים שמורים, וברגע שיש פה אופציה אחרת, יש משהו מפתה שנמצא מעבר לגדר, זה יכול למשוך אותם החוצה, לתת להם את האופציה והלגיטימציה שזה בסדר לצאת מהישיבה וללכת ללמוד משהו אחר?".
"קודם כל אני אפסיק אותך באמצע", אומר הגר"ד לייבל בלהט: "כשאתה אומר "שמורים" אני מאוד מקווה שהבחורים שיהיו בישיבה הזאת או במתיבתא הזאת יהיו שמורים לא פחות מהבחורים שלא לומדים בתוך הישיבה. הם שמורים והם יהיו שמורים. אתה שואל אם יבוא בחור אחרי שנתיים בישיבה "אני לא לומד, אני לא עושה כלום אני רוצה לבוא אליך". אני אקבל אותו".
לסיום הסביר הרב לייבל: "כי מה? אני אחכה שהוא ינשור ואז אני אפתח ישיבה לנושרים? והוא יוכל ללמוד שעתיים בבוקר וללכת לרפת אחרי הצהריים בשביל שיוכל לעבוד? אני אקח אותו לפני הנשירה. בחור בן 20 שאומר אני לא לומד. אני לא מוצא את מקומי. אני מאמין לו".