מתי להלשין על בחור?

"טשולנט בליל שישי - זה תאווה, זה גיהינום" | שו"ת חינוכי מרתק עם ראש הישיבה

מתי להלשין על בחור - ולמי? תופעת העישון בישיבות קטנות והיציאה בליל שישי לאכול טשולנט • הגאון רבי יוסף שלמה קורלנסקי הציג מספר שאלות חינוכיות מרתקות בפני ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין • השו"ת שהוקרן בפני משתתפי ועידת 'האיחוד' - נחשף כאן לראשונה • בלעדי (עולם הישיבות)

חזקי שטרן | כיכר השבת |

יממה לפני הוועידה השנתית של "איחוד בני הישיבות" שנערכה אמש (שלישי) במרכז הכינוסים - "אווניו" בקריית שדה התעופה, נכנס יו"ר האיחוד הרב יהודה ויספיש יחד עם הגאון רבי יוסף שלמה קורלנסקי, משגיח ישיבת "בית מדרש עליון" וחבר וועדת הרבנים של האיחוד, למעונו של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, בכדי לשטוח בפניו מספר שאלות דרמטיות העומדות על סדר יומם של מאות הרכזים העומדים בקשר עם בחורי הישיבות.

השו"ת המלא שהוקרן אמש על מסכי ענק בפני אלפי משתתפי הוועידה השנתית, נחשף כאן ב"כיכר השבת" לראשונה במלואו, והוא פותח צוהר למשנתו החינוכית הסדורה של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין.

הרב קורלנסקי: "בכל בתי הכנסיות בארץ יש ישיבות בין הזמנים, וגם באמצע הזמן כשהבחורים מגיעים לבתים, ובחורים בישיבות קטנות, אז יש אברכים מתוך בתי הכנסיות שעושים לבחורים שיעורים, ישיבות בין הזמנים, ועוד כל מיני פעילויות. הם שואלים, האם כשאברך יודע על בחור איזה משהו שהוא חושב אולי צריך להעביר את זה לישיבה, האם כדאי שהאברך יעביר את זה לישיבה, או שהוא צריך לחשוש?".

ראש הישיבה: "שהבחור צריך איזה תיקון?".

הרב קורלנסקי: "אם זה דברים שהוא יודע שהבחור צריך תיקון".

ראש הישיבה: "השאלה היא עם מי הוא ידבר, ומה הם יעשו. שידבר עם רבי משה בלוי, בלי לשתף את הישיבה, למה לשתף את הישיבה, מי יודע מה שהם יעשו, אי אפשר לדעת".

הרב קורלנסקי: "אם הוא רואה בחור למשל שמחזיק לא כשר?".

ראש הישיבה: "צריך להשפיע עליו, לקחת מי שיכול להשפיע עליו, רבי משה בלוי יודע מי המומחים".

הרב קורלנסקי: "ובדברים של קירוב, כשהוא רואה בחור שצריך לקרב אותו, האם כן כדאי שהוא יפנה לישיבה לאיזה ר"מ או משגיח שיקרב את הבחור?".

ראש הישיבה: "כן, כן, בזה אין שום בעיה".

הרב קורלנסקי: "מצד אחד אולי הבחור פתאום יראה שיש לאברך קשר עם הישיבה אז זה ירחיק את הבחורים מהאברכים, הם יפחדו שכל דבר אולי הם מספרים לישיבה".

ראש הישיבה: "שלא יידע, שהבחור לא ידע שהאברך דיבר".

הרב קורלנסקי: "רק בתנאי שהבחור לא יידע?".

ראש הישיבה: "שלא יידע מזה".

הרב קורלנסקי: "שואלים, כשמביאים למסור שיעורים או שיחות בפני הבחורים, האם צריכים להתעסק למשל עם הנושא של אמונה, או להשאיר את זה לישיבות?"

ראש הישיבה: "חשוב, חשוב מאד, אמונה זה חשוב מאד, בודאי, אמונה שיש גיהינום וגן עדן, והכל בידי שמים, בהשגחה פרטית".

הרב קורלנסקי: "בחור שרוצה לעבור ישיבה, ומספר לאברך שהוא רוצה לעבור ישיבה וההורים שלו מתנגדים, האם האברך כדאי שהוא ילך לדבר עם ההורים או שיעזוב את זה?".

ראש הישיבה: "השאלה היא למה הוא רוצה לעזוב, צריך לדעת אם הוא לא צודק, צריך שרבי משה בלוי ידבר עם הבחור לבדוק אותו מה הסיבה".

הרב קורלנסקי: "בחורים הרבה פעמים נהנים ללמוד בלילה מאוחר, והראש ישיבה אמר שצריך להיזהר שלא יפסידו בגלל זה זמן קריאת שמע. למעשה נזהרים בזה, אבל רואים שהרבה פעמים יש משיכה לבחורים יותר בלילה, אפשר לתפוס אותם ולעשות להם סדר. השאלה היא האם בכל אופן לחשוש שבגלל זה יקומו מאוחר ולא לעשות כלום, או שכן לנסות לעשות להם באיזו שהיא צורה?".

ראש הישיבה: "אם בטוח שלא יעבור זמן קריאת שמע, אם מישהו יעיר אותו, אם זה בטוח, זמן קריאת שמע זה דאורייתא! אי אפשר".

הרב קורלנסקי: "יש תופעה של עישון שגם כן חודרת בישיבות קטנות...".

ראש הישיבה: "צריך להשפיע עליהם, זה גאווה ואחר כך זה תאווה, כך אחד אמר פעם, זה מתחיל מגאווה ובסוף זה כבר נהיה תאווה, זה דבר לא בריא גם, וגם זה סתם בטלה ובזבוז כסף, צריך להשפיע עליהם".

שאלה: "רצינו לשאול את הראש ישיבה, הבחורים מספרים הרבה דברים לרכזים, הבחורים שיושבים בבין הזמנים עם הגבאי שאחראי על ישיבת בין הזמנים, הם מספרים לו כל מיני בעיות ולפעמים התלבטויות וקשיים. אחרי זה האבא מגיע והוא רוצה לדעת מה הבן סיפר, איזשהו בעיה, והגבאי יודע שהבחור סיפר לו בגלל שהוא סומך עליו שלא יספר, אבל מצד שני האבא שמתפלל איתו באותו בית הכנסת באותו בית המדרש הוא רוצה לדעת מה הדיבור ומה קרה, האם הוא צריך להגיד? מצד אחד הוא מפחד שזה יקלקל".

ראש הישיבה: "השאלה היא אם האבא הוא בר סמכא, עדיף לא לשתף את האבא, אלא להתייעץ עם רבי משה בלוי, או יש עוד מומחים, שיטפלו, האבא אי אפשר לדעת מה, הוא יכול לקלקל גם כן, לתת יחס בתקיפות, זה יכול להזיק".

הרב קורלנסקי: "יש איזה דבר חיזוק שצריך להגיד לרכזים שיעבירו לבחורים?".

ראש הישיבה: "שאשריך בעולם הזה זה רק תורה!".

הרב קורלנסקי: "רוצים ברכה לכל הרכזים שמתמסרים לזה".

ראש הישיבה: "סייעתא דשמיא בזיכוי הרבים".

הרב קורלנסקי: "יש עוד שאלה אחת, יש תופעה שבחורים בליל שישי יוצאים לכל מיני מקומות, יש הרבה מקומות היום, בתוך בני ברק גם כן, מלא מקומות, שיש טשולנט בליל שישי".

ראש הישיבה: "זה תאווה, תאווה! זה מאד...".

הרב קורלנסקי: "יש מקומות שפתוחים עד שלוש-ארבע לפנות בוקר...".

ראש הישיבה: "צריך להשפיע על הבחורים, זה ממש תאווה, זה גיהינום, זה גיהינום".

שאלה: "איך אפשר להסביר לבחורים? יש המון בחורים שהולכים לאכול טשולנט בליל שישי".

ראש הישיבה: "זה גיהינום, זה גיהינום, יש איגרת הגר"א שכל הנאות העולם הזה זה גיהינום".

הרב קורלנסקי: "אז מנסים להביא לבחורים במקום שילכו למקומות האלה, שיש שם גם בעיות שמגיעים שם אינשי דלא מעלי, אז מביאים להם טשולנט, עושים להם איזה שיעור ומביאים להם אחרי זה כיבוד או משהו לאכול. השאלה היא כמה צריך באמת כל דבר לנסות להביא תחליף במקום?".

ראש הישיבה: "צריך להשפיע שלא ילכו לשם, בכלל, כל הטשולנט זה תאווה, כל הטשולנט זה תאווה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר