העוזרת והבנות ינקו לחג – לא קשור אלי!
יש עוזרת בית, והבית עוד יהיה כשר לפסח - בלעדי!
למה שווה לי להשקיע להתאמץ - בעבודות החג?
הניקיונות התחילו 'בגדול' - והכל בלגן, והאמת...
לא תמיד מתחשק לעבוד, ומתגנבת מחשבה, ששווה כמה ימים 'להעלם', ולחזור - אחרי שהפרורים ישרפו, ומהמטבח יעלו ניחוחות הפסח.
"בל יראה ובל ימצא" – ביטול וביעור חמץ היא פעולה גשמית, שהתורה ציוותה. הזוהר הקדוש ותורת החסידות מגלים:
מה קורה כשאתה טורח ומתאמץ לבער את החמץ?
האם יש לבעור... גם רובד פנימי - רוחני ועמוק?
לכל דבר גשמי ורוחני, יש - גוף ונשמה
אחד החוקים היסודיים בתורה הוא, שלכל דבר גשמי או רוחני, יש גוף ונשמה. במילים אחרות:
לכל דבר גשמי, יש גם - אור רוחני,
ולכל אור רוחני יש גם - חלק גשמי.
כל חמץ מחמשת מיני דגן, הוא - גוף ו'לבוש':
לכוחו של היצר הרע והקליפה.
ולעומת זאת: 'יצר הרע' הוא משהו רוחני, אך:
הגוף גשמי שלו, הוא - ה'חמץ'.
איזה מידה אתה רוצה לבער ו'לשרוף'?
כשאתה מבער את החמץ הגשמי, ממילא - יוצא ממך:
חלקיקי יצר הרע, מידות רעות ותאוות, שהם - החמץ הרוחני!
כל סילוק חמץ פיזי, הוא – סילוק וביטול כוחות הרע.
הנשמה שלך מתנקה, וחודר אליה – אור ה'.
אור אלוקי חודר לנשמתך, גם בכל קירצוף:
מאמין? אם לא, אז כדאי שתתחיל - להאמין!
כל פעולה פיזית, פועלת - ניקיון בנשמה!
כל פעולה של בעור החמץ, שאתה עושה לכבוד החג, כגון: מיון וזריקה, ניקוי וקרצוף:
מנקה את הנשמה, ומחדירה בה - עוד טוהר וקדושה.
סילוק החמץ הפיזי, מנקה ומבער מהנשמה את חלקיקי המידות והתאוות שאתה רוצה להיפטר מהם. וע"י:
סילוק החמץ הפיזי, אתה מבער את הרע - מתוכך.
איזה אור שמתגלה – כשמבערים את החמץ?
כשחלקיקי הרע יוצאים ומתנקים מהנשמה, נשמתך, מתחילה לזרוח ולהאיר באור אלוקי, ואומר בעל ה'קב הישר':
"נכנס לנשמתך - אור גדול וקדוש" (פרק פ"ט).
הידיעה, שבכל חמץ שבערת מהבית, יוצא מליבך עוד פרור של:
מידה או תאווה שאתה רוצה להיפטר ממנו – נותן מרץ וכח!
עוד קצת להתאמץ ולשפשף...
כל פירור חמץ פיזי, מבער ממך עוד פירור של מידה לא טובה, ומסלק עוד 'חתיכת' יצר הרע, וחודר אליך:
כח ואור אלוקי להתמודד עם - הרע, לגרש אותו – ולנצח!
אם אתה מרגיש ומבין, שימי ניסן הם זמן סגולי – לסילוק הדברים שמפריעים לך להתקדם בחיים, יהיה לך קל יותר לטרוח, להתאמץ ולהשקיע:
עם הרבה מרץ ורצון, ועוד תשמח, על כל - דקת עבודה!
ליצר הרע יש תקדים – הנחש הקדמוני...
ליצר הרע יש כל מיני - לבושים, ואם נחזור לסיפור מעשה בראשית, נזכר שיצר הרע מתוחכם.
שהנחש פיתה את חווה לאכול מעץ הדעת, וגרם:
להרחיק אותה מציווי ורצון ה', בטענה, שהעץ:
נעים לעיניים וטוב למאכל, וכך החטיא אותה.
ומשמעות החטא:התרחקות מתכלית החיים האמיתית, דהיינו:
להתפתות לרצונות וחשבונות, שהרחיקו אותה - מרצון ה'.
יצר הרע יפתה אותך, לרדוף אחרי תענוג גשמי, לעסוק בחשבונות אישיים, ולחשוב על כבודך, במקום על - כבוד שמים!
אומר השל"ה הקדוש, שיצר הרע, הוא: רצונות ותאוות, שמטרתם:
להרחיק אותך מהאור האלוקי – מהקב"ה!
(תורה אור, מסכת פסחים, אות יג').
יצר הרע 'מייצר' דמיונות שמטפחים את ה'אגו' והרצון להיות חשוב ושולט, ולהרגיש:
שיש לך כח עצמי - 'אנא אמלוך'!
וזה, החמץ - הכי החמץ שיש בעולם!
בערת את החמץ, בערת את - המחסום לשפע
המהות הפנימית של ביעור החמץ, הוא – ביעור יצר הרע.
הדגן שאתה אוכל, נותן לך כח להחיות את הנפש, וכשהוא מעורבב במים, הוא: מתחיל להתרומם ולהתנפח, ופשוט – להחמיץ!
וניפוח הגאווה וה'אגו', זה - לא הטעם המיוחד של האוכל הפסחי.
רק הקב"ה מחיה את האדם בכל רגע, ומוריד לו את השפע, ולא ניתן להרגיש זאת, אם לא: מתנערים ממידות לא טובות!
כי זאת הדרך - להתקרב ולהדבק בה' יתברך.
חמץ בפסח הוא – לא מכח הטהרה
ה'בני יששכר' מסביר בספרו 'דרך פיקודך':
"אם לא נזהרים בפסח מחמץ, ח"ו נמשך על האדם כוחות הטומאה, כי הרע מלובש - בחמץ הזה" (מצוה ט').
טומאת החמץ כ"כ גדולה, עד שהנשמה:
נכרתת ומתנתקת - ממקור הקדושה!
ולכן, על איסור חמץ בפסח יש – כרת!
כשאתה מסלק את החמץ הרוחני – יצר הרע, אתה מסלק את כוחות הרע, והקדושה נכנסת לנשמתך – בהכפלות, כי ידוע:
שטובה מידה טובה, ממידת פורענות - פי חמש מאות.
המאמץ הפיזי – מטהר את הנשמה
בזה שאתה מתאמץ ומשקיע את כל כוחותיך בסילוק החמץ - יצר הרע:
הקדושה והטהרה זורמים לנשמתך, בלי קשר לאיזה – פעולה הפיזית שעשית!
וכמה שתתבונן בעסק הניקיון – במבט פנימי, כך:
הפעולה הרוחנית של הניקיון – תפעל בך יותר!
כי מצוות מקיימים עם – גוף ונשמה, גם – קירצוף הבית לחג.
שפשוף המגרה – שפשוף החמץ מהנשמה
אפשר לנקות את הבית - רק מהצד המעשי, אבל, אם תחשוב גם על החלק הרוחני במצוה, ז"א, גם נשמתך תדבק במצוה:
תזכה – לסלק את הרע, ולטהר את הנשמה.
אומר ה'בני יששכר':
"כמו שכל מצוה מקיימים – במחשבה, דיבור ומעשה".
כך כדאי: שהרצון והמחשבה, יהיו שותפים להשקעה הפיזית!
אם תחשוב על הכוונה הרוחנית והפנימית של המצוה:
יהיה לך יותר רצון, חשק ושמחה - לעבוד ולהשקיע.
לסילוק החמץ – הדרך להיות מה שאתה שואף!
אם עד היום לא השתכנעת שכדאי לקרצף ולשפשף, כי חשבת שזה משהו ב'קטנה' ומתאים ל'עוזרת בית' או לבנות, אז תדע:
שהניקיון לפסח הוא – העבודה הפנימית של בעור החמץ!
בכל פעולה טכנית שתעשה, יש – משהו 'גדול' ועמוק.
וזה סותר את כותרת המאמר, כי הניקיונות לפסח, הם:
הפעולה - הכי רוחנית, שעטופה במעטה - הכי גשמי!
וזאת הדרך לבער את – הרע שאתה רוצה 'להיפטר' ממנו!
בכל דרגה שאתה נמצא, תבער את החמץ מליבך,
ומי שיטהר אותך באמת – אביך שבשמים.
ואם אתה לא מאמין – תנסה!
ככה – מכריזים על מלכות - ה' יתברך!
ככה מתכוננים – לגאולה!
קרצוף נעים, ובהצלחה!