אתר התיירות הפופולרי TripAdvisor מואשם בהולכת שולל של מטיילים, זאת בשל פרסום ביקורות מזויפות על מלונות.
על פי בדיקה שערך ארגון ההגנה על הצרכן הבריטי Which?, מתוך כ-250 אלף ביקורות על 10 המלונות עם הדירוג הגבוה ביותר באתר, נמצא כי אחת מכל 7 ביקורות הפגינה "סימנים מובהקים" לכך שמדובר בביקורת מזויפת. בעוד שחלק ניכר מהביקורות האחרות העלו גם כן "חששות כבדים" לגבי המהימנות שלהן. בתגובה לתחקיר, באתר הסירו מאות ביקורות.
באתר מיהרו להכחיש את התחקיר, וטענו כי הם משתמשים בכלים מתוחכמים ביותר שמסננים את המשובים המזויפים. עם זאת, לפי Which? הם דיווחו לאתר על 15 מהמקרים החמורים ביותר, ובאתר, שנחשב לאחד מאתרי התיירות הגדולים הפועלים כיום, הודו כי כמעט כל המלונות שהביקורות נכתבו עליהם נתפסו כבר בפרסום ביקורות מזויפות.
יתרה מכך, 6 מהמלונות הללו אפילו נענשו בעבר, ולשניים מהם נוספה התראה חמורה, כלומר באתר מזהירים את הגולשים כי המלון חשוד בשימוש בביקורות מזויפות "ולא הצליח לתקן את ההתנהגות שלו או לא מוכן לשתף פעולה".
בכל זאת, לפי התחקיר תבנית פרסום הביקורות המזויפות ממשיכה בלי הפרעה על אף המאמצים מצד האתר. לפיכך, הם מאשימים את TripAdvisor "בהיעדר נקיטת פעולות רציניות מתמשכות לפתור את הניצול החוזר של המערכת".
לפי הארגון, ביקורות של חמישה כוכבים מצד משתמשים חדשים שזו הביקורת הראשונה שלהם אמורות לשמש כתמרור אזהרה. הבדיקה שלהם השוותה בין יחס הביקורות הראשונות של חמישה כוכבים לביקורות ראשונות של 3 כוכבים, שהן בעלות סיכוי נמוך יותר להיות מזויפות. בסך הכל, נבדקו 247,277 ביקורות שפורסמו באתר.
"הכישלון של האתר בבלימת פרסום ביקורות מזויפות ובנקיטת פעולות נגד מלונות שמנצלים לרעה את המערכת עלול להוליך שולל מיליוני מטיילים ואפילו להרוס את החופשה שלהם", מסרה נעמי ליץ', האחראית על נושא הנסיעות והחופשות בארגון הצרכנות.
קהיר, ירדן ולאס וגאס
עוד עולה מהתחקיר כי לבתי מלון במזה"ת היו מספר גדול במיוחד של ביקורות מזויפות. כך למשל, בעקבות התחקיר באתר נאלצו להוריד 730 דירוגים של חמישה כוכבים שהוענקו למלון שהוכתר כטוב ביותר בירדן. בכל זאת, המלון נותר בין עשרת המלונות הטובים ביותר במדינה. דוגמה נוספת היא המלון עם הדירוג הגבוה ביותר בקהיר, ש-79% מדירוגי החמישה כוכבים שקיבל הגיעו מגולשים שזה הדירוג היחיד שפרסמו באתר. לשם השוואה, רק 14% מדירוגי שלושת הכוכבים הגיעו מחשבונות דומים. בעקבות התחקיר, המלון איבד את התואר שלו לאחר הורדת הביקורות המזויפות.
לאס וגאס התגלתה ככר פורה נוסף לביקורות מזויפות. בשניים מהמלונות עם הדירוגים הגבוהים ביותר, קרוב למחצית מדירוגי החמישה כוכבים הגיעו ממשתמשים חדשים. עבור מתחרה שלא עורר חשד, הנתון הזה עומד על 3% בלבד. גם חלק מהמלונות המובילים ביעדי תיירות פופולאריים כמו לונדון, פריז, ברצלונה וקייפטאון "עוררו חשד כבד", כך לפי התחקיר.
בכל זאת, ב- TripAdvisor מיהרו להכחיש ולתקוף את הממצאים, שלטענתם "מבוססים על הבנה פגומה של דפוסי פרסום ביקורות מזויפות". עוד הוסיפו כי "זה פשטני מדי פשוט להניח שכל ביקורות ממשתמש חדש היא חשודה". לדבריהם, לחוקרים של הארגון לא היתה גישה למידע על כתובות ה-IP או המיקום של כותבי הביקורות, נתונים שעליהם מתבססים באתר בבדיקה הביקורות.
"אנחנו מנתחים מאות נתונים לגבי כל ביקורות, לרובם רק לנו יש גישה אליהם, ואנחנו משלבים את המידע הזה עם ידע רב והבנה של דפוסי פרסום ביקורות מזויפות שיש צמוות המומחים שלנו ומבוסס על ניטור מאות מיליוני ביקורות לאורך תקופה של קרוב ל-20 שנה", נכתב בתגובה.
לפי הערכות הממשלה הבריטית, ביקורות מקוונות משפיעות בכל שנה על עסקאות הזמנת מקומות בשווי 28 מיליארד דולר בבריטניה לבדה. לפיכך קוראים בארגון הצכנות לאתרים כמו TripAdvisor לפעול יותר כדי לוותר שהמידע הניתן בפלטפורמה הוא מהימן.