

המשקה התוסס שהפך לסמל החגיגות והשמחה בעולם מאבד מזוהרו. דוח חדש של איגוד השמפניה (Comité Champagne), המייצג יותר מ-16,000 מגדלי ענבים ו-320 בתי שמפניה, חושף תמונה עגומה: בשנה האחרונה נרשמה ירידה של כמעט 10% במשלוחי השמפניה מצרפת, עם סך של 271 מיליון בקבוקים בלבד, כך על פי דיווח ברשת CNN.
מקסים טובר, נשיא משותף של האיגוד, מסביר כי "זה לא זמן לחגיגות" על רקע האינפלציה, הסכסוכים העולמיים, אי-הוודאות הכלכלית והאווירה הפוליטית המתוחה בשווקים המרכזיים של השמפניה, כולל ארצות הברית וצרפת עצמה. בשוק המקומי הצרפתי נרשמה ירידה של 7% במכירות, עם 118 מיליון בקבוקים בלבד.
חברת המותגים היוקרתיים LVMH, הבעלים של מותגי השמפניה המובילים דום פריניון, קרוג וווב קליקו, דיווחה על ירידה של 15% במכירות המשקאות המוגזים במחצית הראשונה של השנה. ז'אן-ז'ק גיוני, מנהל הכספים של החברה, מציין כי "שמפניה מקושרת עם חגיגות ושמחה, והמצב העולמי הנוכחי, הן מבחינה גיאופוליטית והן מבחינה כלכלית, פשוט לא מעודד אנשים לפתוח בקבוקי שמפניה."
האתגרים אינם מסתכמים רק בירידה במכירות. אזור השמפניה בצרפת מתמודד גם עם אירועי מזג אוויר קיצוניים, כולל חום גבוה וכפור מוקדם, שהובילו ב-2021 ליבול הקטן ביותר מאז 1957. בתגובה, בתי שמפניה כמו טלמון מאמצים שיטות חקלאות ידידותיות לסביבה, בתקווה למשוך לקוחות המתעניינים ביוזמות ירוקות.
למרות המגמה השלילית, דיוויד שטיון, נשיא משותף של האיגוד, מדגיש כי ענף השמפניה מבוסס על מודל ארגוני יציב ובר-קיימא, שהוכיח את עצמו גם בתקופות מאתגרות, מה שמעניק ביטחון לגבי העתיד.