בעוד העולם המערבי מביע דאגה מהשתלטות סינית על שוק הרכב העולמי, בסין עצמה מתפתח שיח חשדני כלפי טכנולוגיה ישראלית בתחום הרכב. התקשורת הסינית, חלקה מזוהה עם הממשל, מעלה חששות כי מערכות בטיחות שפותחו בישראל עלולות לשמש להשתלטות מרחוק על כלי רכב ולגרום לתאונות דרכים.
על פי הדיווח ב'כלכליסט' החששות הסיניים התגברו בעקבות שורת האירועים שהתרחוש לאחרונה במזרח התיכון, כולל פיצוצי הביפרים של חיזבאללה, חיסול נסראללה וחיסולים נוספים באזור. באתר "אוטוהום" הסיני נכתב: "לגרום לביפרים ומכשירי קשר ניידים להתפוצץ זו לא משימה קשה. אבל אם מערכת נהיגה אוטונומית של מכונית תשמש כנשק, זו כבר תהיה צרה אמיתית".
במוקד הדיון נמצאת חברת מובילאיי הישראלית, המובילה בתחום הנהיגה האוטונומית. התקשורת הסינית מדגישה את שיתופי הפעולה של החברה עם יצרניות רכב מערביות כמו ב.מ.וו, אאודי ופולקסווגן, ומעלה ספקות לגבי המשך השימוש בטכנולוגיה הישראלית.
תיאוריות הקונספירציה בסין הגיעו לשיא כאשר משרד ביטחון המדינה הסיני האשים "חברה זרה מסתורית" בביצוע מיפוי לא חוקי של כבישי סין. על פי הטענות, החברה השתמשה בחברה סינית מקומית כדי לבצע מיפוי ולהעביר סודות מדינה. בתגובה, חברות רבות, ביניהן טסלה, ג'ילי, NAVINFO ו-DIDI, מיהרו להתנער מאחריות. מובילאיי פרסמה הצהרה המדגישה את מחויבותה לעמידה בתקנים ובחוקים המקומיים.
נראה כי מאחורי המתקפה התקשורתית עומד מאבק רחב יותר בין סין למערב. בימים אלה מתקיימים מגעים בין האיחוד האירופי לסין בנוגע להטלת מכסי מגן על מכוניות סיניות, והממשל הסיני כבר הורה למספר יצרניות להפסיק את מאמצי החדירה לשוק האירופי.
עבור חברות טכנולוגיה ישראליות, המצב מציב אתגר משמעותי. הן עלולות למצוא את עצמן נאבקות לא רק מול התחרות הטכנולוגית הסינית, אלא גם מול גל של לאומנות אנטי-מערבית המאיים על פעילותן בשוק הרכב הסיני הצומח, אך ישנה תקווה כי כמו תמיד השיקולים העסקיים יעלו על שיקולים אחרים ויאפשרו לשוק הישראלי המייצר טכנולוגיות לכלי רכב להמשיך ולצמוח.