מאז התאונה הקטלנית בהתנגשות ספינת משא שהביאה לקריסת גשר בולטימור, עמלו החוקרים להבין את הגורם לאירוע שגבה את חייהם של שישה בני אדם, פועלים שעבדו על כביש הגשר ונפלו למים אל מותם.
כבר בתחילה, שמו לב החוקרים כי בסרטון שנצפה מאות מיליוני פעמים ברחבי העולם, נראים אורות הספינה כבים זמן מועט טרם התנגשותה.
התופעה הביאה למסקנה ראשונית כי הגורם להתנגשות הקטלנית היה תקלה במערכת החשמל של הספינה.
אכן, מבירור שנעשה בתקופה האחרונה התברר כי מערכת ההיגוי של ספינת הענק הפסיקה לפעול, מה שמנע ממשיטי הספינה להסיטה טרם התנגשה בעמוד תמך של גשר בולטימור.
מתברר, כי בספינת המטען 'דאלי' התגלו תקלות במערכת החשמל בשתי הזדמנויות שונות טרם נשלחה באותו בוקר של ה-26 במרץ.
רק 10 שעות לפני שיצאה הספינה מהסיפון, תיקנו פועלים את תצורת החשמל של הספינה ככל הנראה בעקבות התקלה שהתגלתה.
"החוקרים אמרו שהם עדיין בוחנים איזו השפעה הייתה לתיקונים המוקדמים יותר. אבל הם אמרו שברור שהבעיה שהובילה לתאונה התחילה כשמפסקי החשמל של כלי השיט ניתקו, מה שהוביל לאובדן כושר ההנעה וההיגוי", כותבים ב'טיימס'.
ברגעים שמערכת החשמל קרסה, וכאשר הבינו המלחים שהגרוע מכל עומד להתרחש, ניסו אנשי התחזוקה להחזיר את החשמל לספינה בכל דרך אפשרית אך ללא הועיל. אחד מאותם עובדים רץ לירכתי הספינה בשעה שראה את הספינה מתקרבת לעמוד הבטון והבין כי זהו סיכויו האחרון לשרוד את האירוע. אגב, אף לא אחד מעובדי הספינה נפגע באירוע הדרמטי.
לפי ממצאי הדו"ח, טעות של אחד מעובדי הספינה בצינור פליטה של מנוע הדיזל גרמה לגנרטור של הספינה לקרוס. העובדים הצליחו להחזיר את החשמל באמצעות גנרטור אחר לזמן קצר אך בגלל טעותו של העובד הקודם, לחץ הדלק לא היה מספק והגנרטור הנוסף הפסיק אף הוא את פעולתו.
בשלב מסוים סברו עובדי התחזוקה כי הם הצליחו להתגבר על התקלה וניתנה הוראה לצאת לדרך.
כאשר הספינה יצאה לדרך, העביר רב החובל את המושכות לחניך מתלמד וצפה בפעולותיו. אך כאשר הספינה כבר יצאה לדרך, וזמן קצר לפני שהגיעה אל מתחת לגשר, פסקה לפתע מערכת החשמל מלפעול. השעה הייתה 1:25.
בשלב זה הופעל גנרטור החירום של הספינה ובעקבות המצב תפס רב החובל את ההגאים והורה על החזרת הספינה לנמל.
בשעה 1:27, קרס גם גנרטור החירום. אם צוות הספינה הצליח להחזיר את המערכת החשמלית של הספינה, ההגאים ללא חזרו לפעול והספינה התנגשה בעוצמה בעמוד התמך של הגשר שקרס מעוצמת המכה.
שמונה פועלים היו על הגשר, אחד ברח בזמן, השני נפל למים וחולץ, וששת הנותרים טבעו למוות.
בימים האחרונים בוצע פיצוץ מבוקר על שאריות הגשר שנותרו תלויים מעל ספינת המשא, במטרה לאפשר לפועלים לתקן את הספינה שניזוקה מהגשר שקרס עליה.
בימים אלו ממשיכים החוקרים לאמת את הממצאים, והרשויות בוחנות דרכים כדי להגן בצורה טובה יותר על גשרים, ובעיקר איך למנוע את הישנות הטרגדיה שגבתה את מותם של שישה בני אדם.