כיכר השבת
משולש השטן 

פתחו של גיהנום? סיפורי המסתורין מסמרי השיער של "משולש ברמודה" 

'משולש ברמודה' הוא כינוי לאזור גאוגרפי באוקיינוס האטלנטי בין שלוש מדינות, בהן ארה"ב והוא מלא בסיפורי מסתורין על היעלמויות ומקרי מוות בלתי מוסברים | הסיפור על המצפן שהפסיק לעבוד ועל עשרות בני אדם שקיפחו את חייהם ב'משולש השטן' | וגם: האם רש"י הכיר ברוח קדשו את המשולש? (בעולם) 

|
19
| כיכר השבת |
חור שחור. משולש ברמודה (צילום: shutterstock)

משולש ברמודה הוא שם כינוי לאזור גאוגרפי המתפרש על פני שטח עצום של 500,000 קמ"ר. לצורך השוואה, השטח של מדינת ישראל כולה אינו יותר מ-22,000 קמ"ר לערך. המשולש נמתח בין פלורידה, פורטו ריקו וארכיפלג ברמודה, ובמרכזו אירעו מספר מקרים מוזרים של נוסעים באוויר או בים, שעוררו שאלות לגבי הבטיחות בטיסה או בשייט באזור, יש משוכנעים, שהכול קרה בגלל תופעות על טבעיות ומסתוריות.

>> למגזין המלא - כנסו

ב-5 בדצמבר 1945 נעלם באופן מסתורי במשולש ברמודה מטוס טורפדו של הצי האמריקני בטיסה שגרתית, לאחר ששיגר אותות מצוקה למגדל הפיקוח. גם המטוס הימי שיצא לחפש את הטייסים, מעולם לא חזר לבסיסו.

מאז, נקשרו באזור סיפורי מעשיות ותיאוריות מסמרות שיער על המשולש ה'מסוכן', ויש אפילו שהעידו שקולומבוס בעצמו - מגלה אמריקה, התלונן בספריו שהמצפנים שלו אינם עובדים כדבעי במשולש הרדוף.

טיסה 19

סיפור ההיעלמות של הטייסים האמריקאיים התרחש לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה, כאשר הטייסים המנוסים - ארבעה עשר במספר, המריאו ב-5 בדצמבר 1945 מפורט לודרדייל, פלורידה, לצורך טיסת אימון שגרתית. בהתחלה הכול הלך כשורה עד שלפתע בשעות אחר הצהריים מקבלים במגדל הפיקוח קריאה לעזרה ממייג'ור טיילור שהטיס את אחד המטוסים יחד עם עוד שלושה עשר חברי צוות: "אני לא יודע איפה אני, אין לי מושג איפה אני נמצא, אני לא מבין מה קורה. המצפנים שלי עובדים רע מאוד".

בשלב מסוים הוא מעיף מבט מבעד לחלון ורואה איים. בשלב הזה הוא נשמע אומר למגדל הפיקוח: "אני חייב להיות מעל ל'פלורידה קיז', זה חייב להיות האיים האלה".

החיילים במגדל הפיקוח הבחינו שטיילור וצוותו נמצאים הרחק מאוד מהמקום שתיאר בקשר, וניסו לקרוא לו ברשת, אך לשווא: המייג'ור המנוסה, חדל מלענות לקשר. בעקבות ההיעלמות, הוצאה טיסת חירום דחופה הכוללת שלושה עשר אנשי חילוץ מנוסים על מנת לאתר את המטוס האבוד, בדיוק מעל המקום שבו הוא נראה לאחרונה ברדאר הצבאי. את הסוף כבר ניחשתם - הטיסה הזאת נעלמה גם כן, ושלושה עשר אנשי הצוות מטיסת החילוץ נעלמו כלא היו, וגופותיהם מעולם לא נמצאו. ככל הנראה לעולם לא נדע מה עלה בגורל שני המטוסים הללו, ואנשי הצוות המסכנים.

'טיסה 19' (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אבל כאן לא מסתיים סיפור המסתורין של 'משולש ברמודה': בשנים הבאות נעלמו גם שלושה מטוסים נוספים ויאכטה. בשנת 1955 נמצאה ה-Connemara 4 - ספינת תענוגות - ללא צוות על הסיפון!

לאן נעלם הצוות? איש אינו יודע להסביר. בפברואר 1963 נעלמו גם שני מטוסים של חיל האוויר האמריקאי, שגם כמובן לא נמצאו.

כעשרים ושבע שנים לפני אירוע 'טיסה 19', בשנת 1918, אוניית פחם של הצי האמריקאי נעלמת במשולש מבלי להשאיר כל סימן. גם ברשת הקשר לא דווח על תקלה או קריאת מצוקה במהלך השייט.

מתברר שמדובר בלא פחות מעשרות מקרים בהם התרחשו היעלמויות לא מוסברות במשולש, המקרה האחרון אירע לפני לא יותר משלוש שנים (!) בשנת 2020, כאשר אונייה באורך תשעה מטרים ועליה 20 איש נעלמה בין חופי פלורידה לאיי הבהמס. הרשימה הבאה מ'ויקיפדיה' ממחישה את גודל התופעה והעקביות שלה לאורך השנים (רשימה חלקית, מתורגם מצרפתית):

(צילום מסך ויקיפדיה)
רשימת היעלמויות לאורך השנים (צילום מסך ויקיפדיה)

בעקבות ההיעלמויות המוזרות והנשנות, רבים מאמינים כי במקום קיים כח כלשהוא - פיזי או רוחני, שמביא לאסונות והיעלמויות מסתוריות. נכון להיום נוסעים רבים נמנעים מלהשתמש בנתיבי התחבורה הימיים או האוויריים באזור פן יבולע להם, למרות שחברות התעופה והשייט, אינן נמנעות באופן מוצהר לעבור מעל המקום המסתורי הזה שנקרא גם 'משולש השטן'.

הסיפור האמיתי מאחורי 'משולש ברמודה'

למרות תיאוריות הקונספירציה הרבות מאחורי המשולש, מומחים רבים טוענים שאין שום דבר מיוחד באזור הגאוגרפי הספציפי הזה, ומבדיקות שערכו התברר להם כי באופן יחסי לא אירעו יותר אסונות אויריים או ימיים באזור מאשר בכל מקום אחר על פני הגלובוס. ובכל זאת איך מסבירים את המקרים הנ"ל?

הראשון שהחל בתיאוריות הקונספירציה, הוא אדם בשם צ'ארלס ברליץ שכתב ופרסם ב-1974 ספר הנושא את השם "משולש ברמודה", בחיבור שכתב הוא הציע הסבר על-טבעי להיעלמותם של מטוסים וסירות באזור זה. אנו, כאנשים מאמינים נחסוך מכם את התיאורים וההסברים. הספר, שאמנם נמכר ביותר מ-20 מיליון עותקים, זכה לביקורת רבה על ידי יודעי דבר ואנשי מקצוע, על ההצגה החלקית של העובדות, היעדר עין ביקורתית והוכחות מדעיות.

שנה לאחר פרסום הספר יצא לאור ספר של מחבר בשם לארי קוש שכתב בגדול ש"הכל שטויות". קוש ביצע מחקר של ממש בו הא מוכיח חוסר עקביות, דיווחים סותרים לדברים שנאמרו בשם עדי ראיה, ובגדול טען שהספר הוא מוטה, ובעיקר משקף דמיון פורה של היוצר ברליץ הנכבד.

אז מה ההסבר לכל ההיעלמויות המסתוריות ב"משולש השטן"? מדען אוסטרלי בשם ד"ר קרל קרוזלניצקי, מדען בעל שם במדינה, המזוהה עם אוניברסיטת סידני, מסביר שמכיון שמדובר באזור עשיר - ארה"ב, התעבורה הימית במקום גדולה יותר ממקומות אחרים, ולכן באופן יחסי, מבחינה סטטיסטית, נראה יותר אסונות, כי דברים כאלה פשוט מתרחשים לעיתים - הים הוא לא תמיד מקום בטוח.

לא תמיד מקום בטוח. ים סוער (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

בנוסף, הוא טוען שמדובר באזור עשיר ברעידות אדמה ובתופעת תזוזה של לוחות טקטוניים, דבר שעלול להביא לים סוער, כמו גם מזג אוויר בעייתי מאוד. כל הנתונים הללו הם גורמים פוטנציאליים היכולים להשקיע ספינות במצולות. מה לגבי המטוסים? ובכן, לטענת החולקים על התיאוריה המסתורית של ברליץ, הדגם של המטוסים המדוברים היה לא אחר מ'מרטין מארינר' שהוגדרו כ"ארונות קבורה מעופפים" בספרים מסוימים, ובאחרים כ"פצצה מעופפת". אם נוסיף את הנתון הזה לבעיות מזג האוויר ולעובדה שהטייסים לטענת החולקים לא היו טייסי מלחמת העולם השנייה אלא לא יותר ממתלמדים, יש לנו אולי הסבר לפחות חלקי לתופעות.

יותר מכך: נכון להיום, חברות הביטוח אינן גובות עודף תשלום עבור מעבר של ספינות או מטוסים באזור. הגופים המבטחים הידועים בזהירות הרבה שלהם כאשר מדובר בכספי החברה אינם רואים את 'משולש השטן' כסיכון אמיתי. אולי ההוכחה הניצחת ביותר שמדובר בלא יותר ממיתוס.

השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא: לאן נעלמו הספינות הטובעות? גם בהנחה שהמטוסים נפלו לים בגלל רוחות סוערות, איך זה שמעולם לא מצאו אותם? אין תשובה.

כך או כך, שני הצדדים ימשיכו להתבצר בדעותיהם. המדענים טוענים שמדובר בתופעת טבע או בסטטיסטיקה מספרית פשוטה, ואחרים נשבעים שכח מסתורי השתלט על המקום.

"אבני מאגנעט אשר טבעם למשוך הברזל"

השאלות הן רבות אבל אולי דווקא ברבותינו הראשונים נמצא את התשובה.

בתחילת הכתבה הזכרנו את המצפן של הטייס המסכן מ'טיסה 19' שנעלם מעל המשולש. מה אם נגיד שזה קרה בגלל שדה מגנטי עוצמתי ששוכן מתחת למים?

רש"י על מסכת ברכות כותב: "ים אוקיינוס יש בו מקומות שאינו מקבל ברזל, ומחברין לוחי הספינה על ידי חבלים ועקלים שתוחבין בנקביו, ותוקעין אותן בדוחק לפי שהם גסין כמידת הנקב". כלומר, יש מקומות שבהם הברזל פשוט לא מסתדר עם האוקיינוס ולכן צריך לחבר היטב את לוחות הספינה כדי שלא תשקע. מסביר הרש"ש: "יש בו מקומות שאינו מקבל ברזל – והוא מפני שנמצאים שמה בקרקעית הים אבני מאגנעט אשר טבעם למשוך הברזל אליהם" (!) לפי רבינו הרש"ש, יש בקרקעית אבני מגנט שמושכות אליהן את הספינות וגורמות להן לשקוע.

אם נגיד שמדובר באזור האוקיינוס האטלנטי זה יכול להסביר את היעלמויות המטוסים של 'טיסה 19' בגלל שהמצפן "השתגע", והספינות נמשכו למים בגלל המגנט. אולי, שוב בתורה הקדושה מוצאים תשובות לשאלות אם אכן רש"י התכוון ל'משלוש ברמודה'.

המטוסים האלה, יגיעו הביתה בשלום, כנראה. (צילום מסך flightradar24)

מה קורה היום?

במבט קצר באתר שמפרסם את נתוני הטיסות של כלל המטוסים בעולם בשעת אמת, ניווכח שהמון מטוסים עוברים במקום בכל שעה נתונה ושום דבר מיוחד לא קורה להם. האם זה רעיון טוב לטוס מעל מקום שבו כל כך הרבה אירועים קרו בעבר? האם זה בטוח לצאת לשייט תענוגות במקום שעדיין יש המאמינים שמדובר במקום מסוכן, ואולי אפילו קטלני? ובכן, זו כבר החלטה שלכם, שמרו על עצמכם.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

14
הייתי שם בהפלגה מפלורידה לאיי הבאהמה, 6 שעות הפלגה, פחד פחדים, אוקיינוס אין סופי, עם כרישים בכל עבר, רק מחכים לארוחה דשנה...הגומל לחייבים, טובות.
איל
אני מקווה ששרדת את החדר הממוזג והחדר אוכל.
כריש
13
אמאאא זה נשמע מפחידד
לורן אליהו
12
רבינו הרש"ש... צטטתם את ר' שמואל שארטשון ולא רבינו הרש"ש הקדוש... פרופורציה.
איינער
בשביל מי שלמד בישיבה, הוא נקרא רבינו הרש"ש. בשיל מי שלומד קבלה יש רש"ש אחר שגם הוא רבינו.
שלמה
מי אתה שתיתן צוינים לגדולי הדורות יה אפס
מקובל
אפס דרבנן זאת רמת קדושה ?
רבנו תם
ממש חשוב וקריטי מזל שיש אותך
ממ
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות