אחרי הערכות ראשוניות כי להקת ציפורים היא זו שמנעה את פתיחת גלגלי הנחיתה של המטוס בדרום קוריאה, מומחים ששוחחו עם 'רויטרס' קבעו כי מדובר בהערכה לא סבירה.
המומחים טוענים כי קיימת אי-ודאות רבה סביב תאונת המטוס הקטלנית ביותר שהתרחשה בדרום קוריאה, זאת בעקבות שאלות שהתעוררו בנוגע להנחות הראשוניות שקבעו כי התנגשות עם ציפורים הייתה הגורם לנפילתה של טיסת 7C2216 של חברת Jeju Air.
היעדר גלגלי הנחיתה, זמן הנחיתה של מטוס הבואינג 737-800 בנמל התעופה הבינלאומי מואן והדיווחים על התנגשות אפשרית עם ציפור – כל אלה עוררו שאלות שעדיין לא קיבלו תשובה.
המטוס נראה בסרטון ששודר באמצעי התקשורת כשהוא מחליק על המסלול בלי גלגלי נחיתה נראים לעין, לפני שהתנגש בקיר והתרחש פיצוץ אדיר.
ג'פרי תומאס, עורך חדשות תעופה ששוחח עם 'רויטרס', תהה: "למה לא השתמשו במערכות הכיבוי בכדי להניח קצף על המסלול? למה לא היו שם בעת שהמטוס נגע בקרקע? למה המטוס נגע בקרקע כל כך רחוק מהסוף של המסלול? ולמה היה שם קיר אבן בסוף המסלול?"
כידוע, כאשר מתרחשת נחיתת חירום מן הסוג הזה, מקבל מגדל הפיקוח הודעה מוקדמת מן הטייס על האירוע, לאחר מכן מזניקים הרשויות גורמי הצלה וכיבוי כדי למנוע התלקחות של המטוס. כל זה כאמור, לא התרחש בנחיתת החירום.
הרשויות בדרום קוריאה הודיעו כי הם חוקרים את סיבת התאונה, כולל האפשרות של התנגשות עם ציפור, שהובילה למותם של כמעט כל 181 הנוסעים במטוס. הקופסא השחורה של המטוס נמצאה בשעה 11:30 בבוקר, כשעתיים וחצי לאחר התאונה, ורשם הקול של תא הטייס נמצא בשעה 14:24, כך דווח ממשרד התחבורה של דרום קוריאה.
"זה נותן לך את כל הפרמטרים של כל המערכות במטוס. הרשם נתוני הטיסה הוא כמו 'לב' המטוס," אמר העורך הנ"ל. "רשם הקול כנראה ייתן את הניתוח המעניין ביותר לגבי מה שקרה בתאונה הטראגית הזו", הוא הוסיף.
לפי הדיווחים, דקות לפני התרסקות המטוס, מגדל הפיקוח הוציא אזהרה על התנגשות עם ציפור, והטייסים הכריזו על מצב חירום ומיהרו לנסות לבצע נחיתה, אך עדיין לא ברור אם המטוס אכן פגע בציפור כלשהי.
מומחים טוענים כי לא סביר שזמן ההתנגשות עם הציפור הוא שגרם לכשל בגלגלי הנחיתה. "פגיעה בלהקת ציפורים אינה דבר נדיר, בעיות במערכת הגלגלים אינן נדירות, אך בדרך כלל ציפור אחת אינה גורמת לאובדן מטוס," אמר המומחה.
מומחה לבטיחות תעופה אוסטרלי ציין בשיחה עם רויטרס: "לא ראיתי מעולם התנגשות עם ציפור שמונעת את הוצאת גלגלי הנחיתה." יועץ תעופה אוסטרלי אחר הוסיף כי שירותי החירום והכיבוי אמורים להיות מוכנים לנחיתה כזו, "כך שזה נראה כמו משהו לא מתוכנן."
המומחה הוסיף כי אם ציפור פגעה במנועים של המטוס, ייתכן שזה השפיע עליהם, אך לא היה בכך כדי לכבות אותם מידית, מה שהיה נותן לטייסים זמן להתמודד עם המצב.
לא גם ברור מדוע המטוס לא האט לאחר שנגע במסלול. "בדרך כלל, בנחיתה כזו, המטוס נוחת על המנועים ויש חוויית נסיעה רועשת. נוחתים עם דלק מינימלי, שירותי החירום מוכנים, מכסים את המסלול בקצף, והנחיתה מתבצעת בקצה הרחוק של המסלול. בדרך כלל זה מסתיים בסיטואציה סבירה", מה שלא התרחש הפעם למרבה הצער.