הונדה, שנראה לאחרונה כי היא קצת מתקשה לעמוד בקצב של שאר חברות הרכב, הודיעה ביום חמישי על פתיחת קו ייצור ניסיוני לסוללות מצב מוצק במרכז המחקר והפיתוח שלה ביפן, צעד משמעותי בדרך לעצמאות טכנולוגית בתחום הרכב החשמלי. קו הייצור החדש, המשתרע על פני כ-28,000 מ"ר במתחם החברה בסאקורה סיטי שביפן, נועד לאפשר לחברה לבחון במהירות גורמים שונים המשפיעים על תכנון וייצור הסוללות, במיוחד בכל הנוגע למפרטי חומרים ותהליכי ייצור.
בשונה מיצרניות אחרות, הונדה מפתחת את הסוללות בעצמה, ללא תלות בספקים חיצוניים. החברה מדגישה כי שמה דגש על תחרותיות מחירים כבר משלב הפיתוח, מתוך הבנה שזהו גורם מפתח בהצלחה מסחרית. הטכנולוגיה החדשה צפויה לשמש לא רק ברכבים חשמליים, אלא במגוון רחב של מוצרי תחבורה של החברה, כולל אופנועים ואפילו כלי טיס.
החידוש המשמעותי בתהליך הייצור של הונדה טמון בטכניקת "עיבוד גלילה" המאפשרת שימוש בשכבות צפופות יותר של אלקטרוליט מוצק, תוך גלגול שכבות האנודה, האלקטרוליט והקתודה ולחיצתן יחד בתהליך רציף. שיטה זו מאיצה את תהליך הייצור ומפחיתה עלויות.
סוללות מצב מוצק נחשבות לשאיפתה הגדולה של תעשיית הרכב החשמלי, עם הבטחה להספק גבוה יותר, צפיפות אנרגיה משופרת וטעינה מהירה יותר בהשוואה לסוללות עם אלקטרוליט נוזלי. עם זאת, הדרך לייצור המוני עדיין ארוכה. טויוטה, למשל, שהציגה אב טיפוס לסוללת מצב מוצק כבר ב-2010, דחתה את תחילת הייצור ההמוני מ-2020 ל-2027.
בעוד שהונדה מתכננת להשיק מוצרים המבוססים על הטכנולוגיה החדשה "במחצית השנייה של שנות ה-2020", מומחים בתעשייה מעריכים כי מרבית כלי הרכב החשמליים שיימכרו עד 2030 עדיין יתבססו על סוללות ליתיום-יון קונבנציונליות. עם זאת, המאמץ של הונדה מסמן התקדמות משמעותית בתחום ומדגיש את המירוץ הטכנולוגי המתנהל בין יצרניות הרכב הגדולות להשגת יתרון בשוק הרכב החשמלי העתידי.