ועדת הכלכלה של הכנסת, קיימה הבוקר (רביעי) דיון מחדש בהצעה הממשלתית להוסיף לחוק התחרות הכלכלית הוראת שעה העוסקת באיסור פגיעה ביבוא מקביל או ביבוא אישי, ואישרה אותה לקריאה השנייה והשלישית.
הדיון התקיים על רקע דרישתו של היו"ר ביטן לפתור את הבעיה המקשה על יבואנים מקבילים להתחרות ומייצרת להם עלות עודפת כאשר הם לא מצליחים להציג תעודת מקור.
יבוא מקביל לרכבים סובל משלל בעיות, החל מתשלום המכס וכלה בשירות ללקוחות במוסכי הייבוא הרשמי. בהצעה הממשלתית החדשה שאושרה, נדרשים יבואני הרכב הרשמיים לדווח למדינה על כל הדגמים אותם הם מוכרים.
מהלך זה יקל על הייבוא המקביל מאחר שהפטור ממכס ניתן רק לדגמים הספציפיים המיובאים לארץ על ידי יבואניות הרכב הגדולות. יבואנית שלא תדווח אחת לחצי שנה למדינה את כל הדגמים אותם היא מייבאת - תיקנס בסכום של עד מאה מיליון ש"ח.
כמו כן נדרשות יבואניות הרכב הגדולות לספק שירותים ללקוחות שקנו את רכבם מייבוא מקביל ובכך הממשלה תפתח את השוק לתחרות ותעודד את התחרות בתחום הרכב ותוזיל את מחירי הרכב שזינקו בתקופה האחרונה.
יו"ר ועדת הכלכלה חבר הכנסת דוד ביטן הסביר הבוקר בדיון כי הייבוא המקביל נועד להפחית מחיר, אולם כשהתברר שהוא נדרש לשלם מכס שיבוא ישיר לא נדרש אז הפחתת המחיר מתבטלת.
ביטן הדגיש כי התקנות החדשות יחולו בתוקף של הוראת שעה כשכל תקופה הממשלה תצטרך לאשר את המשך התקנה.
החל מה-01/09/2023 יידרשו יבואניות הרכב לספק למדינה את רשימת הרכבים אותם הם מייבאים בכדי שהמדינה תוכל להעניק פטור ממכס לאותם דגמים שייובאו לארץ בייבוא מקביל. כך גם בתאריך 01/03/2024 - כל חצי שנה. יבואנית שתפר את ההוראות תיקנס כאמור בסכום של 8% ממחזוריות הרוווח ועד ל-100,000,000 ש"ח.