יום הזיכרון: בושה וכלימה למדינה

בטוחני, כי הרב סנדלר עצמו, לא היה אוהב ומחבב, בלשון המעטה, את הטקס הזה שנעשה לשמו ולזכרו, במסגרתו הדליקה רעייתו, אווה, נר, כשדמעות נשרו מעפעפיה. איך היא עצמה כתבה במכתב מיוחד שהנפיקה מתחת ידה המותשת?

|
11
| כיכר השבת |
חיילים ביום הזיכרון (פלאש 90)

בתום הטקס הקפוא והמעוצב ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים, ניגשתי לרב חיים עלול, חמיו של נרצח טולוז הרב סנדלר השם יקום דמו, וניסיתי לברר איתו מה טיבו של זכרון יהודי, על פני מקבילו הנכרי. "זכרון נכרי, הוא חד פעמי, אולם זכרון יהודי הוא נוסך בנו כוחות כל רגע. הוא פועם כל הזמן".

אם תרשו לי לומר, הטקסים הרשמיים הססגוניים לעייפה, אינם זכרון של ממש. יום הזכרון והקרנבל התקשורתי המחוייב מתוקף היום, אינו אלא כלימה לחייל שנלחם בגבורה "הירואית", שכן דקת דומייה לדוגמא, יש בה אמירה של, כביכול: "הקדשנו לך דקה, גיבור וכביר עוז שלנו, מעכשיו נזרוק אותך לאשפתות". האמירה העולה וזועקת מהיום הזה היא, כי יום אחד מעריצים ומהללים את עוז רוחם, גומרים את הלל בסיפורים מצמררים ומעוררי דמעות, אך יום אחר, שמות אלו לא יזכרו על פינו.

אין כל ספק, שהיום הזה, כמו גם הזיכרונות האחרים הקפואים והסדורים, אינם מעניקים כבוד לנפטרים, אלא רק "ממיתים" אותם כל ימות השנה. הימים האלו הם אות כלימה למדינת ישראל.

בטוחני, כי הרב סנדלר עצמו, לא היה אוהב ומחבב, בלשון המעטה, את הטקס הזה שנעשה לשמו ולזכרו, במסגרתו הדליקה רעייתו, אווה, נר, כשדמעות נשרו מעפעפיה. איך היא עצמה כתבה במכתב מיוחד שהנפיקה מתחת ידה המותשת? "הזיכרון הוא להמשיך את מעשיו בחיינו. להדליק נרות שבת, וכו'". כי זכרון אחר, איננו אלא "שכחה" מתנכרת שצבועה בצבע של "זיכרון".

ניצול השואה האיומה, הרב הראשי הרב ישראל מאיר לאו, אם אין דעתי מטעה אותי, משיב תדיר על השאלה שמוטחת בפני החרדים על שלא סוגדים לצפירה ביום השואה, כי זיכרון הנספים בקרב החרדים הינו צלול בהרבה מאשר אצל האחרים. אלו גורסים את משנתם בהיכלי הישיבות כל בוקר וערב וכי אישיותם צרובה עזות בלוח ליבם. זיכרון אחר, הוא קר ומנוכר, וכל מהותו סמלית, תקשורתית. כדי שיהיה פרוטוקול.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

7
בו נשאלמ אותך, כותב הכבד משהו קטן, אם הורה שכול מבקש ממך בקשה, סתם כי זה עושה לו טוב, היית עושה? מה אכפת לכם? עזבו אותנו מהנתוני קרתה-שהם קיצוניים וחריגים, מה אכפת, ליהודי חרדי שפוי,כחסד עם הבריות, לעמוד בצפירה? כהתחשבות בזולת? לא כערך עליון, לא אמרתי אל תגרד באף עם יושב עליך זבוב... אבל רק כי יש ה
shir20
אם באמת אנו נמצאים ליד חילוני אז אתה צודק אבל להפסיק הכול ולעשות עצרות זה ביטול זמן נוראי ובוודאי שבהיכלי התורה צריך להמשיך כרגיל ואף אחד לא צריך להתייחס ליום וזמן הזה לטוב ולרע
נתן
6
בתור בחור ישיבה תמיד דיברו איתנו על איך לא נכון להנציח ככה אבל אף פעם לא דיברו על איך כן להנציח חוץ מללמוד שזה היינו עושים מימלא בלי לזכור כלום
מ
5
תעמוד דקה ותחשוב על הצ'ולנט לשבת. רק תגלה נימוסים בסיסיים ביותר אבל מה אפשר לצפות
משה כרם
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות