תוכן גולשים: חילונים, אל תדברו איתנו על גזענות

האם יש הבדל בין אופן הלימוד של שופט מזרחי במחוזי לחברו האשכנזי? האם יש שוני באופן הפסיקה? האם יש שוני בחוקים שהם פוסקים על-פיהם? מוזר לראות את שפוט השופטים – בזמן שדורית ביניש מנסה להילחם בכל כוחה שלא יוכנס חס וחלילה שופט מזרחי או גרוע מכך – שופט ימני – היא נאבקת בנו המנסים לשמר את מסורת אבותינו

|
5
| כיכר השבת |
תמונה מפרשת עמנואל (פלאש 90)

בימי צעירותי אני עוד זוכר זאת, למדתי תנ"ך בבית הספר החילוני בו למדתי. בפתיחה לספר שופטים הסביר המורה, החילוני, שהמפרשים אומרים שהביטוי 'בימי שפוט השופטים' היא לא רק ציון התקופה אלא ציון האופי של אותה תקופה – בימים בהם שפטו את השופטים וכאשר שופט אמר דבר אמרו לו – טול קורה מבין עיניך וכו'. אז סיכם המורה ואמר: "הייתה זאת תקופה עצובה ומסכנה מאוד, היה זה דור מסכן מאוד כי השופט צריך להיות מרומם מהעם ולא ייתכן שישפוט אנשים על אותן עבירות שהוא עצמו עושה".

והיום אני מסתכל על תקופתנו ולצערי יכול לומר שאנחנו בתקופה דומה – כאשר השופטים דורשים לשפוט אותנו, החרדים, על גזענות ואפליה, בזמן שהם נאבקים בכל כוחם על מנת שלא למנות שופט מזרחי או שופט ימני לבית המשפט העליון, שמא יפגום ביושרת הדין השמאלנית, או בהגמוניה האשכנזית-שמאלנית עליה מושתת בית המשפט העליון ובכלל.

החילוני הממוצע לא מבין מהו העניין בין אשכנזים לספרדים אצלנו בחברה החרדית. הוא אינו מבין שההבדל בין אשכנזי לספרדי אינו מסתכם בצבע העור, כמו בחברה החילונית אלא שמדובר על דרך לימוד שונה, על אופן מחשבה שונה, על תרבות שונה, על אופן חינוך שונה, הלכות שונות ועוד. הוא אינו מבין כי בחור ספרדי, טוב ככל שיהיה, אינו יכול להיות חלק מההלכה האשכנזית ולהפך. וכל זאת מבלי שדנו בכל השוני התרבותי והחברתי של שתי התרבויות האלו.

לצערי, ישנם גורמים, גם אצלנו החרדים, שלוקחים את השוני בין האשכנזים לספרדים למקום פסול של גזענות נטו, הנשענת על השוני בגון העור. אולם הזרם המרכזי, עיקר האוכלוסייה מבינה שהשוני בין שתי העדות הללו אינו רק בצבע העור, אם בכלל, אלא בעיקר כמו שנאמר.

מצד שני, כמו שכבר צוטט בשם הרב אלישיב שליט"א, כאשר מנהל סמינר של בנות אשכנזיות אינו מקבל בנות ספרדיות רק בשל עורן, בעוד יש לו מקום (סמינר בן 200 מקומות שרק 170 נרשמו אליו ולא מאפשר ל-30 בנות ספרדיות להתקבל הוא 'רשע מרושע' להגדרת הרב שליט"א) הוא גזען נטו. אולם ברוב המקרים אין זה כך.

מוזר לראות את שפוט השופטים – בזמן שדורית ביניש מנסה להילחם בכל כוחה שלא יוכנס חס וחלילה שופט מזרחי או גרוע מכך – שופט ימני – היא נאבקת בנו המנסים לשמר את מסורת אבותינו ולשמור על המסורת הזו בקנאות ומנסה להכריח אותנו לדחות אשכנזיות כדי לקבל ספרדיות במקום, העיקר למלא מכסה של מחצית. אולי קודם 50% משופטי בית המשפט העליון העלוב ל"צדק" יהיו ספרדים ו/או ימנים?!

האם יש הבדל בין אופן הלימוד של שופט מזרחי במחוזי לחברו האשכנזי? האם יש שוני באופן הפסיקה? האם יש שוני בחוקים שהם פוסקים על-פיהם? האם יש שוני תרבותי בין השופט המזרחי לשופט האשכנזי, או שהגברת ביניש אינה רוצה שופט מזרחי... רק בגלל שהוא ספרדי?

והם קוראים לעצמם חברה מתוקנת, פלורליסטית וסובלנית. הצחקתם אותי.

אוהד שקד, מורה לאזרחות בתיכון בת"א

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

5 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
מאמר נכון ומדוייק. בין העדות קיים שוני מהותי בנוגע להלכות, למנהגים ולהשקפה. זו אינה גזענות בזויה כי אם שמירה על המסורת "אל תטוש תורת אמך". יישר כח!
3
החרדים הם גם החלק היחידי בישראל שמקפיד על חלוקה בין חסידים וליטאים, בין חסידי איקס לחסידי דריקס, בין בית כנסת לעולי גרוזיה, ובית כנסת לעולי תונסיה, בין עדת הבבלים לעדת ההודים, ועל כך גאוותינו, כן! אנחנו שומרים על המסורת, ויש הבדלים מהותיים בינינו, ולא קרה כלום, זה לא אומר שאחד טוב והשני לא! מי שמרגי
אתה צודק אם תאמר 'בבית הכנסת שלי מתפללים לפי הנוסח של יהודי מרוקו' כל מי שרוצה להתפלל מוזמן אבל כאן, זה הנוסח. לבין 'מי שלא מרוקאי - לא יכול להתפלל כאן'. הראשון זוהי שמירה רצויה ומקובלת על המסורת, השניה - אפליה גסה
2
כמוהם? ממש כפי שתיאת זה גם אנחנו ונא לא להתיפייף.
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות