החום והשמש הישראלית מהווים אתגר משמעותי עבור בעלי רכב. מעבר לאי הנעימות של כניסה לרכב לוהט, החשיפה המתמשכת לשמש עלולה לגרום לנזקים משמעותיים שישפיעו הן על תפקוד הרכב והן על ערכו לטווח הארוך.
הנזק המשמעותי ביותר שנגרם לרכב החשוף לשמש הוא דהיית והתקלפות הצבע החיצוני. קרני ה-UV החזקות תוקפות את שכבת הלכה המגנה על צבע הרכב, מה שמוביל למראה דהוי ומוזנח, הדבר לא מתרחש בין לילה אבל לאט לאט השמש עושה את שלה ולאחר תקופה כבר יהיו כתמים של צבע דהוי. תיקון נזקי צבע אלו יקר במיוחד ועשוי להגיע לאלפי שקלים.
בתוך הרכב, החום הקיצוני גורם לנזקים נרחבים. מחקרים מראים כי טמפרטורת פנים הרכב יכולה להגיע ל-60 מעלות צלזיוס ביום קיץ טיפוסי. חום כזה פוגע בחומרים הפלסטיים ברכב - לוח המחוונים עלול להיסדק, כיסוי ההגה מתפורר, והריפוד עלול להתבלות מוקדם מהצפוי.
המערכות האלקטרוניות ברכב סובלות גם הן מהחום הקיצוני. באם הרכב היברידי אז סוללת הרכב מתבלה מהר יותר, מסכי המולטימדיה או הרדיו עלולים להינזק, ואפילו מערכת המיזוג נאלצת לעבוד קשה יותר כדי לקרר את הרכב החם בתחילת נסיעה. התוצאה היא בלאי מואץ של המערכות ועלייה בצריכת הדלק.
גם הצמיגים אינם חסינים מפני נזקי השמש. חשיפה ממושכת לחום גורמת להתייבשות הגומי ולהיחלשות דפנות הצמיג, מה שמגביר את הסיכון לפנצ'ר ומחייב החלפת צמיגים תכופה יותר.
הפתרון המומלץ הוא, כמובן, חניה מוצלת. חניון מקורה מספק את ההגנה הטובה ביותר מפני פגעי מזג האוויר אך הוא לא תמיד אפשרי כמובן. אם אין אפשרות לחניה מקורה, כדאי להשקיע ולחפש חניה בצל טבעי של עצים או מבנים, בפרט מתי שיודעים שהחניה תהיה ממושכת.
מומחי רכב מדגישים כי ההשקעה בחניה מוצלת משתלמת לטווח הארוך. מעבר לשמירה על ערך הרכב, חניה בצל מפחיתה את הוצאות האחזקה, משפרת את נוחות הנסיעה, ומאריכה את חיי המערכות השונות ברכב.
בשורה התחתונה, ההגנה על הרכב מפני השמש היא השקעה חכמה שמשתלמת הן מבחינה כלכלית והן מבחינה בטיחותית. בחירה בחניה מוצלת, בין אם מקורה או טבעית, תבטיח שהרכב ישמור על ערכו ועל תקינותו לאורך זמן.