# אילון מאסק מודיע על שינוי דרמטי באסטרטגיה: במקום רכב חשמלי במחיר עממי, החברה תייצר רכב אוטונומי לשירותי הסעות. "רכב רגיל ב-25,000 דולר הוא חסר טעם," קובע המנכ"ל
שש שנים לאחר שהבטיח רכב חשמלי במחיר עממי, אילון מאסק משנה כיוון: המכונית המיוחלת של טסלה במחיר 25,000 דולר תהיה בסופו של דבר רכב אוטונומי לחלוטין, המיועד לשירות מוניות רובוטי, ללא הגה או דוושות.
"זה יהיה טיפשי לייצר רכב רגיל במחיר כזה," הצהיר מאסק במפגש משקיעים שדן בתוצאות הרבעון השלישי של 2024. "זה מנוגד לחלוטין למה שאנחנו מאמינים בו. העתיד הוא אוטונומי."
הרכב החדש, המכונה "Cybercab", מתוכנן להיות מיני-מונית בעלת שני מושבים עם דלתות מספריים וטעינה אלחוטית. החזון של מאסק רואה בו חלק מצי רכבים אוטונומיים שיפעלו באמצעות אפליקציה, עם יעילות גבוהה פי חמישה עד עשרה מרכב פרטי רגיל.
למרות שטסלה נמנעה מלחשוף מפרט טכני מדויק, החברה הודיעה כי הייצור צפוי להתחיל ב-2026, במחיר שיהיה נמוך מ-30,000 דולר. דיווחים על פיתוח גרסה קונבנציונלית עם הגה ודוושות במקביל לגרסה האוטונומית נותרו ללא אישור רשמי.
במקום להוזיל משמעותית את מחירי הדגמים הקיימים, טסלה מתכננת לשדרג את מודל 3 ומודל Y במחצית הראשונה של 2025. על פי דו"ח הרווחים של החברה, השדרוג יתבסס על פלטפורמה חדשה שתאפשר הגדלת תפוקת הייצור ב-50% ללא צורך בקווי ייצור חדשים.
במקביל, נראה כי גם השקת טסלה רודסטר החדשה - שהוצגה לראשונה ב-2017 עם הבטחות לביצועים מרשימים כמו האצה ל-100 קמ"ש ב-2.1 שניות וטווח נסיעה של 1,000 קילומטרים - צפויה להידחות שוב.
החלטתה של טסלה לזנוח את רעיון הרכב החשמלי העממי לטובת רכב אוטונומי משקפת שינוי אסטרטגי משמעותי, במיוחד לנוכח התחרות הגוברת מצד יצרניות סיניות המציעות רכבים חשמליים במחירים נמוכים יותר. נראה כי מאסק מהמר על עתיד שבו בעלות על רכב תהיה פחות רלוונטית מאשר שירותי ניידות אוטונומיים.