רוצים לקנות רכב חדש? שלמו כפול רק בגלל המיסים: ישראל שוברת שיאים שליליים במיוחד בתחום המיסוי. דו"ח חדש של ארגון ה־OECD קובע, כי מס הקנייה הנהוג בישראל על כלי רכב חדשים המיובאים מחו"ל מגיע ל־83% משווי הרכב. אם נוסיף לשיעור הזה את המע"מ, כיום 17%, נגיע לשיעור מס של 100%. מס הרכישה לכלי רכב עומד בקוריאה על 0%־5%, ביפן 3% ובמקסיקו הוא מתחיל ב־2% בלבד.
מהדו"ח עולה כי מס הרכישה של כלי רכב באירלנד נע בין 14% ל־36% ובפינלנד הטווח גדול יותר, 4.4% עד 50%, תלוי בגודל הרכב ובמידת זיהום האוויר שהוא גורם. פער עצום נמצא ביוון, שם נגבה מס של 5% על מכוניות לא מזהמות וקטנות, אך מס הרכישה על רכבי יוקרה יכול להגיע גם עד לכ־350% ממחיר הרכב המקורי.
ברשות המסים הסבירו לפניית 'ידיעות אחרונות' כי בישראל נגבה מס קנייה ולא מס רכישה, אבל הממוצע של המס הזה עומד כיום על 60% ולא על 83%, לטענתה. עם זאת, יש פערים במיסוי ויש גם מכוניות שבהן מס הקנייה נמוך יותר, אך יש מכוניות יוקרתיות גדולות שבהן נגבה אפילו מס של כ־90%.
באוצר טוענים כי המס הגבוה על הרכב והשימוש בו נובע מסיבות אחדות: עידוד השימוש בתחבורה הציבורית, ניסיון לעודד בימים אלה את הנסיעות השיתופיות כדי שפחות כלי רכב ינועו בדרכים הפקוקות, הפחתת זיהום האוויר באמצעות עידוד רכישה של מכוניות יותר ידידותיות לסביבה, והטלת מס כבד על מכוניות יוקרה "מנקרות עיניים".
הדו"ח של ארגון ה-OECD מעמיד את ישראל כמעט בכל התחומים בצמרת גביית המסים על מכוניות והשימוש במכוניות. המס על הדלק עומד בישראל על כ־67% ממחירו (ולפי הדוח המתייחס לתקופה מוקדמת יותר, על 65.4%). המס על הדיזל בישראל מגיע ל־62.7% ותופס את המקום הרביעי. מס גבוה יותר על דלק נגבה רק בגרמניה, איטליה, פינלנד, בריטניה, יוון והולנד. ברשות המסים אמרו כי בשנים האחרונות המיסוי על כלי רכב בארץ ירד מעט, בעיקר בשל הנחות המיסוי הירוק.