היום לאחר שלוש שנים מימי המרד הנוראיים, הותרו לבוא לקבורה אלפי ההרוגים מביתר, שחלקם הפכו לגדר לכרמו של הקיסר אדריאנוס האכזר.
כזכור לכולם, ביום ט' באב לפני כשלוש שנים, כמה עשרות שנים לאחר חורבן הבית השני, נרצחו בביתר מאות אלפי תושבים בשל המרד שהנהיג שמעון בר כוכבא. באותם ימי מצור, נשמרה ביתר על ידי רבי אלעזר המודעי, אך משעה שנהרג בידי בר כוכבא נפלה העיר.
השמועות האיומות סיפרו אז, כי ברחובות העיר, הדם עולה על גדותיו ושוטף את כל הנקרה בדרכו כשמעליו צפים גופות הנרצחים. בשל גודלה של העיר, היו כאלה שלא הגיע לאוזניהם מעשי הרצח וחגגו בחתונות בה בשעה שבני משפחתם נטבחים. גודל הזוועה התברר רק לאחר מכן. מאות אלפים לא ישובו לבתיהם.
אכזריותו של הקיסר הרומאי אדריאנוס, לא פסקה בזאת. הוא אסר להביא לקבורה את גופות ההרוגים, התעלל בהם בצורה איומה ומחרידה ועבדיו נטלו אותם על מנת לגדור את כרם הקיסר הענקית. הגדר המבחילה, שגובה העצום ואורכה הינו 72 מיל - כאשר כל מיל הוא באורך של למעלה מקילומטר וחצי - הורכבה מן הגופות הרבות ללא כל התחשבות בכבוד המת ובקרובי ההרוגים.
היום, התיר המלך החדש, מחליפו של אדריאנוס הקיסר, להביא את גופות הקדושים לקבורה. אנשי זק"מ ['זכר קורבנות מרד'], הגיעו בחשש אל מקום ההרוגים על מנת לראות מה נותר מהם. לתדהמתם נתברר כי לא רק שהגופות נותרו שלימות, אלא שאף לא עלה בהם ריח רע למרות שעברו כשלוש שנים (!).
הבשורה המשמחת על הבאתם של ההורגים לקבורה פשטה בקרב תושבי ביתר, ירושלים הקרובה ושאר אזורי הארץ. לכתב 'מנהרת הזמן' נודע, כי בשל היום הגדול, מתקנים בשעה זו חכמים ברכה נוספת בברכת המזון ובשתיית יין כזכר לנס הכרם. נוסח הברכה החדשה, שתיקרא "ברכת הטוב והמטיב" הודלפה ל'מנהרת', ששמחה לחשוף אותה בפניכם. וזהו לשונה:
בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הָאֵל. אָבִינוּ. מַלְכֵּנוּ. אַדִּירֵנוּ. בּוֹרְאֵנוּ. גּוֹאֲלֵנוּ. יוֹצְרֵנוּ. קְדוֹשֵׁנוּ קְדוֹשׁ יַעֲקב. רוֹעֵנוּ רוֹעֵה יִשְׂרָאֵל. הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב לַכּל. שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הוּא הֵטִיב הוּא מֵטִיב הוּא יֵיטִיב לָנוּ. הוּא גְמָלָנוּ הוּא גוֹמְלֵנוּ הוּא יִגְמְלֵנוּ לָעַד לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים וּלְרֶוַח. הַצָּלָה וְהַצְלָחָה. בְּרָכָה וִישׁוּעָה. נֶחָמָה. פַּרְנָסָה וְכַלְכָּלָה. וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם וְכָל טוֹב. וּמִכָּל טוּב לְעוֹלָם אַל יְחַסְּרֵנוּ:
לדברי החכמים פירוש השם הטוב והמטיב גם הוא קשור ישירות לנס. הטוב – על שלא הסריחו הגופות, והמטיב – על שהובאו לקבורה.
חכמי המשנה הביעו את שמחתם ותקוותם כי אכן אבינו הרחמן "ייטיב לנו ומכל טוב לעולם לא יחסיר מאיתנו".
נשמח לשמוע את הערותיכם ורעיונות נוספים למדור מנהרת הזמן, כמו כן ציון של תאריכים הראויים לסיקור, אזכור וכדומה - לכל פניה או בקשה: mr@kikar.net