תקציב המדינה לשנים 2021 ו-2022 אושר בסוף השבוע, וממשלת בנט-לפיד השיגה את אחד מיעדיה העיקריים, אבל מה טומנים בחובם חוק תקציב המדינה וחוק ההסדרים?
פרופ' אבי שמחון, ששימש כיועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו עד השבעת הממשלה החדשה, מבקר את הדברים שקידמו נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן: "יש לי בעיה גדולה מאוד עם התקציב הזה, כי היעד שלו היה פוליטי, לשמר את הממשלה, ולא לשפר את רווחת אזרחי ישראל", טען שמחון בריאיון לרפאל כהן ב'תוכנית הכלכלית' של 'כיכר השבת'. "העברת תקציב כזה נועדה כדי להביא לממשלה שקט. ראיתי את זה באין תוכניות, כמו בדבר הדרמטי של עליית מחירי הדיור".
שמחון, שייעץ לנתניהו בנושא הכלכלי באחת מתקופות השפל של כלכלת ישראל בצל משבר הקורונה, משוכנע כי גזירת המעונות של ליברמן, בה יבוטל סבסוד מעונות היום לאברכי הכולל, לא תסייע לצמיחה כלכלית - ותזיק לילדים: "ביטול הסבסוד לא יוציא אפילו אדם אחד לעבודה", משוכנע שמחון, "רק שבמקום שישלחו את הילדים למעון מסודר ושיהיו במקום בטוח, הם יילכו למעונות פחות בטוחים ופחות מעשירים, כך שהילדים הם אלו שיפגעו".
לצד זה, הפרופ' שמחון טוען שצריך לסייע לחרדים היוצאים לעולם האקדמיה, כולל תמיכה כלכלית - בעקבות המציאות בה רבים עוזבים מקושי להתפרנס – ומאשים את המפלגות החרדיות באחריות למניעת מציאות זו: "יש צורך אמיתי שהמדינה תסבסד את הלימודים האקדמיים לחרדים, גם את שכר הלימוד וגם לתת להם דמי מחיה, באופן שיחזירו אח"כ למדינה בתארים שלא פוגעים באורח החיים החרדי. אם ש"ס ויהדות התורה היו נותנות לנו לקדם את זה, המדינה הייתה שמה הרבה מאוד כסף על זה. המכשול הוא קודם כל בהנהגה החרדית".
אחד מהדגשים הגדולים של שר האוצר אביגדור ליברמן בחוק ההסדרים היה השינויים בתחום התחבורה ומעבר לעידוד נסיעה בתחבורה ציבורית, כאשר מיזם הדגל בנושא הוא הטלת אגרות הגודש למגיעים לגוש דן, שיכנס לתוקף בעוד כחמש שנים. לשיטת הפרופ' שמחון, המרוויחים מהמהלך יהיו רק העשירים: "אגרות הגודש יפגעו באדם עם משכורת ממוצעת שלא יוכל לשלם 800 שקלים בחודש כדי לנסוע עם רכבו הפרטי, ובמקום זה הוא יהיה שעה נוספת בדרכים. לעומתו, אדם שמרוויח משכורת גבוהה ימשיך לנסוע, כי לא תהיה לו בעיה לשלם. זה דבר נורא. אגרות הגודש זה פרס לעשירים ומכה לחלשים".